Luisterplaats: Op zoek naar een betere opstelling.

Started by Joske007, February 6, 2013, 18:15:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joske007

Omdat mijn huidige luisterplaats in de woonkamer, teveel nadelen meebrengt om het maximale luistergenot eruit te kunnen halen, overweeg ik om deze te verplaatsen naar een nieuwe locatie.
Hierbij moet ik wel zoveel mogelijk rekening houden, met (WAF) de bestaande wachtbuizen, bedrading, netwerk, enz..

Voordat ik met deze wijzigingen wil en kan starten, wou ik hier graag aan de kenners vragen of de nieuwe voorgestelde opstelling een beter alternatief is tov mijn huidige opstelling en of er zaken zijn, waar ik zeker rekening mee moet houden, om tot een betere luisterplaats en opstelling te komen.

Huidige opstelling: http://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/HuidigeOpstelling_zps36498023.png
Nieuwe opstelling: http://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/Nieuweopstelling1_zpsef804310.png

Het hifi-meubel waarin de receiver, tv-decoder, media-speler, enz... staat, kan helaas niet verplaatst worden, doordat alle bedrading daar centraal zit en zal dus genoodzaakt blijven staan. Hierdoor zal er via een bestaande wachtbuis tussen het hifi en tv-meubel de volgende bedrading extra moeten getrokken worden, netwerkkabel, infraroodverlengkabel en een degelijke Hdmi-kabel +/-8m.

Opstelling van de luidsprekers zijn als volgt:
De frontspeakers worden voor het lage muurtje (120cm hoog) van het bureau naast het tv-meubel gezet.
De rear-speakers worden uiteraard achter de zitplaats gezet.
Omdat het muurtje van het bureau niet tot het plafond doorloopt, blijft de sub in de hoek achter dit lage muurtje staan.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Zou best beter kunnen werken, nagalm zul je enkel wel blijven houden. Kleedje voor de bank is ook hier wel weer een must.
Sub zou misschien naast je apparatuur (van boven gezien, links in het midden) kunnen staan, achter het muurtje lijkt me niet perse een goed idee.

Grootste ergernis is nagalm in het laag (toch), zal allicht iets minder worden als je niet meer tegen de muur zit.

MAAR, proberen is het devies. dus niets definitief maken, maar gewoon een zondagje aan het schuiven slaan. Zou zonde zijn als je alles netjes hebt staan en het geen oplossing blijkt.

Of je gaat projecteren en maakt de zithoek bij het schuifraam, speakers in de hoeken naast het raam, electrisch scherm voor het raam achter een koofje, projectortje hangt dan wel midden in de kamer :-). Tv kan dan aan de muur links ;D.
Maar das een beetje drastisch misschien ;D

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Quote from: RalphH on February  6, 2013, 20:28:34

Sub zou misschien naast je apparatuur (van boven gezien, links in het midden) kunnen staan, achter het muurtje lijkt me niet perse een goed idee.

Dat stond hij,dat was niet echt een beste plek,weetje hoe druk ik geweest ben met deze plaatsing en iets laag te krijgen  :devil:
hahahahaha

Laat staan Jos,die heeft ze sub op wielletje,s door de hele kamer gereden  ;D
En maar meten  ;)

RalphH

Hij gaat nu zijn luisterplek verplaatsen  ;). Kan zomaar zijn dat de sub dan wel doet wat ie moet doen op de plek.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jvanhambelgium

Dat zou wel eens een stuk beter kunnen gaan klinken eigenlijk.
Als je dan de front eventueel niet "tegen" het 120cm muurtje kan plakken maar wat ruimte geeft is dat ook een plus.
De ene front-speaker zal wel wat in de hoek zitten, daar is niets aan te doen.

Verder staan de fronts dan dichter tegen elkaar als de vorige situatie ? Dat muurtje van 120cm is zo'n 310cm in breedte? Is nog niet zo slecht natuurlijk. Zal je stereobeeld ook wel wat veranderen denk ik.

Als je nu in de lengterichting kijkt zou ik schatten dat je op 1/4 van de lengte van de kamer je speakers zal hebben staan en dat jijzelf eigenijk op 1/2 van de lengte van de ruimte zit ?
Kans is zeer zeker daar dat je ergens een dipje gaat zien in de basweergave voor bepaalde freqs omdat je ergens in een "nul" zit als je netjes in de 1/2 van de kamer zit, maar niet van wakker liggen en meting geeft wel aan hoe of wat.

Zou beter moeten klinken als met oren tegen een muur...



HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

garmtz

Mij lijkt de nieuwe opstelling in meerdere opzichten minder...

- fronts (te) dicht bij elkaa
- linker front in hoek, ander vrij
- mogelijk weinig laag op die plek

+ geen muur achter je, dus minder laagboost

Persoonlijk vind ik de probleemstelling niet heel helder. WAAROM klinkt het niet naar behoren? Beschrijf je 'probleem' eens iets uitgebreider...

Niet actief

Quote from: Joske007 on February  6, 2013, 18:15:26Omdat mijn huidige luisterplaats in de woonkamer, teveel nadelen meebrengt om het maximale luistergenot eruit te kunnen halen, overweeg ik om deze te verplaatsen naar een nieuwe locatie.

Jos, even een ogenschijnlijk irrelevante vraag, maar ben jij dezelfde "Joske" als die op Audiofreaks?

Dirk

ik gok van niet, Joske van op AF draait met een Quad/IMF set  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Joske007

#8
Neen, ik als Joske007 ben niet actief op het andere AF-forum  ;)
Als ik de reacties hier zo lees, lijkt het wel de moeite waard, om de nieuwe voorgestelde opstelling toch eens te plaatsen en kijken wat het geeft.
Ook al kost het een paar uurtjes werk, hoop ik toch echt dat het een verbetering geeft in deze ruimte.
Zijn er nog andere suggesties die ik aan de opstelling of inrichting kan wijzigen?

Aangepaste opstelling: http://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/HT-Forum/Nieuweopstelling01_zpseeed7339.png
Door wat extra kabels te verplaatsen in de wachtbuizen, zou ik toch het hifimeubel tegen de muur v/d wasplaats in de woonkamer kunnen verwijderen.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Quote from: Joske007 on February  6, 2013, 18:15:26
Omdat mijn huidige luisterplaats in de woonkamer, teveel nadelen meebrengt om het maximale luistergenot eruit te kunnen halen, overweeg ik om deze te verplaatsen naar een nieuwe locatie.
Hierbij moet ik wel zoveel mogelijk rekening houden, met (WAF) de bestaande wachtbuizen, bedrading, netwerk, enz..

Voordat ik met deze wijzigingen wil en kan starten, wou ik hier graag aan de kenners vragen of de nieuwe voorgestelde opstelling een beter alternatief is tov mijn huidige opstelling en of er zaken zijn, waar ik zeker rekening mee moet houden, om tot een betere luisterplaats en opstelling te komen.

Huidige opstelling: http://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/HuidigeOpstelling_zps36498023.png
Nieuwe opstelling: http://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/Nieuweopstelling1_zpsef804310.png

Het hifi-meubel waarin de receiver, tv-decoder, media-speler, enz... staat, kan helaas niet verplaatst worden, doordat alle bedrading daar centraal zit en zal dus genoodzaakt blijven staan. Hierdoor zal er via een bestaande wachtbuis tussen het hifi en tv-meubel de volgende bedrading extra moeten getrokken worden, netwerkkabel, infraroodverlengkabel en een degelijke Hdmi-kabel +/-8m.

Opstelling van de luidsprekers zijn als volgt:
De frontspeakers worden voor het lage muurtje (120cm hoog) van het bureau naast het tv-meubel gezet.
De rear-speakers worden uiteraard achter de zitplaats gezet.
Omdat het muurtje van het bureau niet tot het plafond doorloopt, blijft de sub in de hoek achter dit lage muurtje staan.
Ho Jos deze had ik gisteren gemist,nee idd Gamtz ziet het ook al,of je sound daar beter van word......

De bas zal wel wat minder dik zijn door geen achterligende wand,maar voor de rest speel je in de lengte dan....
Staande golven zouden het resultaat kunnen zijn,denk dat die nieuwe opstelling weer hele ander problemen gaat geven.

Joske007

#10
Als ik het goed begrijp, is het beter dat je opstelling in de lengte richting van de kamer staat en mag de zit of luisterplaats, dan ook weer niet te ver van de achterliggende wand of muur staan.
Hierbij zit ik dan ineens met de vraag, hoe ver mag dan de achterliggende wand tov de luisterplaats in deze ruimte staan?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Ik heb zonet de gehele opstelling eens volgens plan verschoven, om te kijken wat het geeft.
Wat al direct zeer positief in het luisteren opviel, was dat de druk op de oortjes (staande golf) nu volledig verdwenen was en achter mij geen reflecties meer hoorbaar waren  ;D
De nadelen zijn, doordat de frontspeakers zo dicht bij elkaar staan, moet de gehele zitplaats helemaal naar voren gebracht worden om nog een goed stereogeluid te hebben.
Hierdoor komt alles zeer dicht op elkaar te staan, wat de gezelligheid (WAF) teniet doet   :unhappy:
Toch heb ik even de tijd genomen om enkele metingen te doen.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

De nieuwe opstelling brengt helaas andere problemen met zich mee, waardoor de oude opstelling terug op zijn vorige plaats.
Gelukkig is met al het schuiven wel iets positief naar voren gekomen.  ;D
Nu mag de gehele zitplaats van het vrouwtje, wel een heel eind (50cm) van de  achterliggende muur staan, hierdoor heb ik al minder last van de voorgaande en aanwezige druk op de oortjes en staande golf.
Ook heb de achterste speakers nu meer ruimte gekregen, wat het surround gevoel ten goede komt.

De bank van de achterliggende muur is iets wat jvanhambelgium me al een hele tijd wou aanbevelen, het is er dan eindelijk toch nog van gekomen  :thumbs-up:

De gewijzigde opstelling: http://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/HT-Forum/Nieuweopstelling03_zps46671906.png
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

denoontje

Quote from: garmtz on February  7, 2013, 09:39:02

+ geen muur achter je, dus minder laagboost


Ook in mijn stereoset dit probleem, maar ik lees veqrder dat deze opstelling toch niet blijvend is.

jvanhambelgium

Quote from: Joske007 on February  9, 2013, 09:36:32
De nieuwe opstelling brengt helaas andere problemen met zich mee, waardoor de oude opstelling terug op zijn vorige plaats.
Gelukkig is met al het schuiven wel iets positief naar voren gekomen.  ;D
Nu mag de gehele zitplaats van het vrouwtje, wel een heel eind (50cm) van de  achterliggende muur staan, hierdoor heb ik al minder last van de voorgaande en aanwezige druk op de oortjes en staande golf.
Ook heb de achterste speakers nu meer ruimte gekregen, wat het surround gevoel ten goede komt.

De bank van de achterliggende muur is iets wat jvanhambelgium me al een hele tijd wou aanbevelen, het is er dan eindelijk toch nog van gekomen  :thumbs-up:

De gewijzigde opstelling: http://i1299.photobucket.com/albums/ag67/Joske007/HT-Forum/Nieuweopstelling03_zps46671906.png


Dit kan dus al een stuk verbetering brengen, je hoofd zal nu toch zo'n 50-70cm van de muur af staan ?
Nu is er mischien ruimte achter de bank voor een vette basstrap ;-)
...dus het KLINKT nu effectief nog wat beter ?

PS : Je hebt een goed vrouwkezo te horen, hou die maar goed bij ;-)
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Joske007

Quote from: jvanhambelgium on February  9, 2013, 09:55:14

Dit kan dus al een stuk verbetering brengen, je hoofd zal nu toch zo'n 50-70cm van de muur af staan ?
Nu is er mischien ruimte achter de bank voor een vette basstrap ;-)
...dus het KLINKT nu effectief nog wat beter ?

PS : Je hebt een goed vrouwkezo te horen, hou die maar goed bij ;-)

Ik zit nu met mijn hoofd ongeveer een 70-80cm van de achterliggende muur.
Gisteren hebben we hier nog wat films gekeken en vonden toch dat het naar voren brengen van de bank een verbetering in het geluid was.
Vandaag ga ik nog uitgebreid wat muziek luisteren om alles nog eens goed in kaart te brengen en te kijken waar er nog verder kan aan verbeterd worden.

Nu is er achter de zitbank een lege ruimte die mijn vrouwtje (ga ze inderdaad bij houden  ;) ), dacht van op te vullen met een lange lage tafel, zodat er iets kan opgezet worden.
Een basstrap is misschien wel een goed en mooi idee om dit hiervoor te gebruiken, maar ik vermoed dat een nieuwe meting en luistertest het zal moeten uitwijzen.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Quote from: Joske007 on February  9, 2013, 10:07:16
Ik zit nu met mijn hoofd ongeveer een 70-80cm van de achterliggende muur.

Ik zit boven en beneden ook ong een meter vd achtermuur,dan klinkt de bass schoon en niet dik en rommelig.
Zie je staande golven aan blijven halen,,maar voor de duidelijkheid,dit is een ophoping van bass/gain langs die muur.
Heeft weinig met staande golven te maken,maar met cornergain,en het resultaat ervan op de overliggende muur.
Waar jij eerst zat  ;)

Je mag het natuurlijk noemen zoals je wilt,maar denk zal het nog 1 keer aanhalen dat staande golven niet je probleem geven.

Joske007

Die afstand van de muur achter de zitplaats maakt het voor luisteren wel beter.
Het is inderdaad belangrijk om de termen juist te benoemen, anders wordt het moeilijk voor anderen om het probleem te kunnen begrijpen.

Dus, het probleem dat ik voorheen had met de zitbank tegen de muur, is volgens jou een teveel of ophoping van bass/gain langs die bepaalde muur?

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Quote from: Joske007 on February  9, 2013, 12:07:59
Die afstand van de muur achter de zitplaats maakt het voor luisteren wel beter.
Het is inderdaad belangrijk om de termen juist te benoemen, anders wordt het moeilijk voor anderen om het probleem te kunnen begrijpen.

Dus, het probleem dat ik voorheen had met de zitbank tegen de muur, is volgens jou een teveel of ophoping van bass/gain langs die bepaalde muur?
Het benoemen is idd niet als commentaar naar jouw bedoelt,maar vaak lezen er idd meer mee,en men raakt de weg kwijt in de termen,helemaal als ze niet kloppend worden toegepast.
En voor jouw ook beter als het duidelijk is.

Ja die bass blijft vaak hangen op jouw luisterplek/indeling vd kamer.
Ik heb het hierboven en beneden,bijde ruimte,s maakt het bij ong 1 meter lekker luisteren naar de sub.
Anders zit je idd midden in de gain die de corner opbouwd,en die dan op de overliggende muur ook altijd erg aanwezig is.

Joske007

Na wat luistermomenten, kan ik zeggen dat de afstand tussen zitplaats en de achterliggende muur veel goeds maakt  :smile:
Ook zie je bij de meting dat het frequentieverloop in de grafiek, heel wat rustiger is geworden en zelfs die vervelende piek van 80Hz, welke ik bij de vorige opstelling nog wel had is nu ook wat gedempt.

Alleen zou ik het volume van het laag op de freq. 20Hz wat willen verhogen, maar wanneer ik het volume van de sub verhoog gaat die piek van 30Hz ook weer gelijk de hoogte in?
Is dit op te lossen met iets achter de luisterplaats, de vrije ruimte tussen bank en muur te plaatsen of met een of andere instelling?

Meting met de bank van de muur:



Meting en verschil tussen, bank tegen en van de achterliggende muur.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

garmtz

Ik wilde het naar voren gaan wel voorstellen, maar dacht dat dag wel geen optie zou zijn... Ik denk dat de huidige opstelling redelijk ideaal is. Dat je 20 Hz niet haalt ligt hoogst waarschijnlijk aan de subwoofer die dat niet haalt, dus algeheel volume verhogen van de sub zal dan niet helpen?