Gbit netwerk traag in één richting --> problemen met streamen!

Started by migailov, February 19, 2012, 18:59:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

EJ


garmtz

Vrijwel zeker de kabel. Misschien opnieuw afmonteren? Het zit meestal in de connector.

migailov

Bedankt voor alle reacties!
Vanavond een hele avond zitten testen... Kabels vervangen, meerdere laptops geprobeerd, switches (er zijn er twee) gewisseld, ik denk dat ik alles gehad heb! Ik heb echt géén idee meer!! Het hart van het netwerk (8-poorts switch in de meterkast) is helaas niet gemanaged, ik kan dus geen fouten inzien in een interface...

3 conclusies van een avond lang testen:
- Gbit <--> Gbit gaat prima!(Wanneer ik de mediaspeler vervang door een laptop met een Gigabit verbinding haal ik beide kanten op ongeveer 45MB/sec. (megabyte dus) dit lijkt mij ongeveer de grens van de harde schijven.)
- Gebaseerd op conclusie hierboven: Alle fysieke verbindingen (kabels en connecties) zijn prima!
- Het gaat mis wanneer er van een Gbit verbinding richting een 100Mbit verbinding gecommuniceerd moet worden (snelheid max. 2,5 MB/sec), de andere kant op haal ik gewoon 9MB/sec (~100Mbit)

De desktop terug zetten op 100Mbit Full-duplex heeft geen zin, ik haal dan nog niet eens 1Mb per seconde.

Voor de volledigheid, dit heb ik allemaal geprobeerd:
- Alleen de desktop & media speler aangesloten aan de switch van meterkast (8-poorts & unmanaged) --> geen verschil
- Alleen de desktop & media speler aangesloten aan de switch van audio meubel (5-poorts & managed) --> geen verschil
- Andere kabel direct van desktop naar switch meterkast --> geen verschil
- Desktop op 100Mbit instellen --> <1MB sec overdrachtsnelheid van desktop richting media speler
- Alle apparaten op DCHP instellen --> geen verschil
- Media speler vervangen door laptop met Gbit verbinding --> 45MB/sec. beide kanten op, prima dus!

Ik heb twee switches:
- Netgear GS108, unmanaged (in de meterkast) link
- Netgear GS105E, managed (in audio meubel) link
   

migailov

Ik kon het toch niet laten... net nogmaals de switches omgewisseld zodat ik de kabel van de meterkast naar de desktop nog even kon checken met de managed switch:
- Kabel test ok
- 0 foutmelding na het uitvoeren van enkele dowload en upload tests vanaf de desktop

Nogmaals de bevestiging dat fysiek alles in het netwerk in orde is! Helaas maakt dit de frustratie niet minder!

BarcoCRT

Is je NIC van je mediaspeler niet gewoon defect? Gelukkig hoeven mediapselers niet zo duur te zijn, even een andere kopen/proberen.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

katwax

Vreemd dat je dit ook hebt als je de mediaplayer vervangt door een laptop op 100mbit.
Je hebt een managed switch, kan je daar ook snelheid van de poort bepalen? Indien dit kan zou ik de poort waarop de mediaspeler zit is op 1000Mbit zetten.

Het kan natuurlijk ook de mediaspeler zijn (we vergeten test met laptop) en daarin zal waarschijnlijk niets of weinig controle zijn over zijn nic.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

migailov

Quote from: BarcoCRT on February 24, 2012, 00:43:53
Is je NIC van je mediaspeler niet gewoon defect? Gelukkig hoeven mediapselers niet zo duur te zijn, even een andere kopen/proberen.

Ik hoop het niet, de media speler is net nieuw!  :devil: Daarnaast, de 100Mbit laptop haal inderdaad dezelfde snelheden als de media speler...

Quote from: katwax on February 24, 2012, 08:49:35
Vreemd dat je dit ook hebt als je de mediaplayer vervangt door een laptop op 100mbit.
Je hebt een managed switch, kan je daar ook snelheid van de poort bepalen? Indien dit kan zou ik de poort waarop de mediaspeler zit is op 1000Mbit zetten.
Het kan natuurlijk ook de mediaspeler zijn (we vergeten test met laptop) en daarin zal waarschijnlijk niets of weinig controle zijn over zijn nic.

Ik kan eens kijken of dat lukt, alleen denk ik niet dat een 100Mbit NIC een 1000Mbit verbinding aankan...

Ik heb nog even een plaatje gemaakt van mijn netwerksituatie en de snelheden die ik behaal, zie hieronder. De doorgetrokken lijnen zijn de normale situatie, de stippellijnen heb ik t.b.v. testen geprobeerd.
Zoals je in het tabelletje kunt zien, alleen de desktop wil met de laptops & media speler verbinding maken, de andere combinaties krijg ik maar niet aan de gang (dat is praktisch geen gemis, alleen zou het voor testen wel fijn zijn...)



katwax

Ik bedoelde 100 ipv 1000 voor de poort.

Wat wil er niet lukken bij de testen die niet lukken? Lijkt me vreemd dat desktop wel lukt, maar laptop 1gb niet.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

EJ

Begin nu eens simpel:

desktop <---> mediaspeler (crosskabel, vaste ip adressen geven)

dan

desktop <----> switch <----> mediaspeler ( vaste ip adressen)

Deze beide tests geven je direct uitsluitsel waar je moet zoeken...

migailov

Quote from: EJ on February 24, 2012, 10:00:02
Begin nu eens simpel:
desktop <---> mediaspeler (crosskabel, vaste ip adressen geven)
dan
desktop <----> switch <----> mediaspeler ( vaste ip adressen)
Deze beide tests geven je direct uitsluitsel waar je moet zoeken...

Deel 2 heb ik geprobeerd, dat gaf geen verschil.
Met die crosskabel lijkt me idd een goed idee, dan moet ik er wel even eentje maken...

Quote from: katwax on February 24, 2012, 09:52:04
Ik bedoelde 100 ipv 1000 voor de poort.
Wat wil er niet lukken bij de testen die niet lukken? Lijkt me vreemd dat desktop wel lukt, maar laptop 1gb niet.

De poort van de media speler staat netjes op 100, ik kan nog proberen om dit 'hard' in te stellen.
Tja wat wil er niet lukken met de laptops: op de één of andere manier willen ze elkaar niet vinden. Alles ingesteld met vaste ip's: of ik krijg de melding dat het IP niet gevonden wordt, of ik krijg log-in meldingen en kan met de administrator-gebruiker gegeven toch niet inloggen. Aan of uitzetten van gast account maakt geen verschil. Ik heb zowel een windows 7 (Gbit laptop) als een WinXP (100 Mbit laptop) geprobeerd. Dit was wel gister rond 23:00 na een uurtje of 4 testen, dus echt scherp was ik niet meer...

EJ

Quote from: migailov on February 24, 2012, 10:16:10
Deel 2 heb ik geprobeerd, dat gaf geen verschil.
Met die crosskabel lijkt me idd een goed idee, dan moet ik er wel even eentje maken...

Was dat aan de managed switch? Geen fouten te zien in de switch?
Dan is het dus je mediaspeler. Einde verhaal.

Quote
De poort van de media speler staat netjes op 100, ik kan nog proberen om dit 'hard' in te stellen.
Tja wat wil er niet lukken met de laptops: op de één of andere manier willen ze elkaar niet vinden. Alles ingesteld met vaste ip's: of ik krijg de melding dat het IP niet gevonden wordt, of ik krijg log-in meldingen en kan met de administrator-gebruiker gegeven toch niet inloggen. Aan of uitzetten van gast account maakt geen verschil. Ik heb zowel een windows 7 (Gbit laptop) als een WinXP (100 Mbit laptop) geprobeerd. Dit was wel gister rond 23:00 na een uurtje of 4 testen, dus echt scherp was ik niet meer...


Nee, niet 'hard' instellen, dient geen enkel doel.

migailov

Quote from: EJ on February 24, 2012, 10:27:14
Was dat aan de managed switch? Geen fouten te zien in de switch?
Dan is het dus je mediaspeler. Einde verhaal.

Inderdaad samen aan de managed switch, geen fouten.
Ik heb ook alleen de 100Mbit laptop en de desktop aan die switch gehad, op dat moment haalde ik ook de lage snelheid van de desktop richting de laptop, de media speler is dus nog steeds niet onomstotelijk het probleem....
Arrghhh!  :devil: :devil:

EJ

Vervang de beide kabels door 2 andere. Weer dezelfde resultaten? Vervang de switch. Weer dezelfde resultaten? Vervang de desktop...

migailov

Quote from: EJ on February 24, 2012, 10:51:10
Vervang de beide kabels door 2 andere. Weer dezelfde resultaten? Vervang de switch. Weer dezelfde resultaten? Vervang de desktop...

Ik denk dat ik maar eens begin met de crosskabel, dan kan ik daarna iig beide NIC's uitsluiten!

EJ

Quote from: migailov on February 24, 2012, 10:57:29
Ik denk dat ik maar eens begin met de crosskabel, dan kan ik daarna iig beide NIC's uitsluiten!
En test het dan ook eens met een andere pc ipv de desktop. Dan sluit je echt alles uit.

Edit:
Welk protocol gebruik je? Gewoon windows file sharing (oftewel samba/cifs?) Wat gebeurt er als je dezelfde film op je desktop bekijkt, stottert deze dan niet toevallig ook?

migailov

Quote from: EJ on February 24, 2012, 10:59:43
En test het dan ook eens met een andere pc ipv de desktop. Dan sluit je echt alles uit.
Edit:
Welk protocol gebruik je? Gewoon windows file sharing (oftewel samba/cifs?) Wat gebeurt er als je dezelfde film op je desktop bekijkt, stottert deze dan niet toevallig ook?

Ga ik zeker doen, alles uitsluiten nu!

Ik gebruik windows file sharing.
Op de desktop stottert de film niet. De film stottert ook niet wanneer ik het stream vanaf de media speler naar de desktop toe (ook al geprobeerd...). Het is dus echt die ene kant op een probleem...

katwax

Probleem met niet kunnen inloggen als admin zou je de naam van de computer waarnaar je verbinding maakt intype gevolgd door \administrator
bv laptop1\administrator

Als poort op switch mooi 100 aangeeft en niet telkens opnieuw probeert te onderhandelen zou dit het probleem niet mogen zijn.
Ik zou ook eerst denken aan mediaspeler, maar aangezien het steeds is als er een device met 100Mbit nic aangesloten is moet het probleem ergens anders zitten.
Simpelste oplossing is natuurlijk alle 100Mbit toestellen vervangen door gigabit  :P
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

migailov

Ik heb overigens ook nog geprobeerd om de Remote Differential Compression uit te zetten.... link

en op basis van de comments onder dat bericht ook nog dit:

Quote
I was getting transfer speeds of a maximum of 500 / 600 Kb/s between local hard disk and network storage disk. I went through a number of *fixes* on the web without any success, however I disabled 'TCP AutoTuning' and 'RSS' rebooted and voila I now get transfer speeds of 9 – 10 Mb/s to and from the network disk.

The fix
It should be noted that additionally to this I have updated to the latest updates, for Windows, and turned RDC off in Windows Options under Programs/Features.

How to Disable TCP AutoTuning and Receive Side Scaling

Open an elevated command prompt with administrator rights.
Type the following commands and press Enter (the second command on RSS is optional):
netsh interface tcp set global autotuninglevel=disabled
netsh interface tcp set global rss=disabled

Reboot computer.


Maar ja, dat scheelt in mijn geval ook niks!

katwax

Je zou toch zeker is moeten kunnen testen vanaf een ander device dan de desktop, want als ik alles terug lees is dat de enige constante in het verhaal.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

migailov

Quote from: katwax on February 24, 2012, 12:05:01
Je zou toch zeker is moeten kunnen testen vanaf een ander device dan de desktop, want als ik alles terug lees is dat de enige constante in het verhaal.

Dat ga ik ook zeker doen, alleen kreeg ik dat niet meer voor mekaar gisteravond...
Wordt vervolgd!

EJ

Quote from: migailov on February 24, 2012, 11:56:23
Ik heb overigens ook nog geprobeerd om de Remote Differential Compression uit te zetten.... link

en op basis van de comments onder dat bericht ook nog dit:

Maar ja, dat scheelt in mijn geval ook niks!

Windows 7 is slim genoeg om erg goed met settings om te gaan. Als het nou xp of nog ouder was geweest, ja dan zou dat kunnen helpen. Tweaken van dat soort settings is volstrekt overbodig en kan tegen je werken.

Niet aan knoppen draaien die je niet begrijpt wordt bij een ander os gezegd. ;)

pong38

Zet QOS eens "uit" op de switches.
Check eens of op alle interfaces van de laptops/pc/streamer "jumbo packets" op "uit" staat (= default size 1500 bytes)

EJ

Quote from: pong38 on February 24, 2012, 14:50:20
Zet QOS eens "uit" op de switches.
Check eens of op alle interfaces van de laptops/pc/streamer "jumbo packets" op "uit" staat (= default size 1500 bytes)
Jumbo frames doen het niet op een 100 Mbit interface, en de mediaspeler heeft geen instelling waarmee je het aan laat staan uit kan zetten.

migailov

Quote from: pong38 on February 24, 2012, 14:50:20
Zet QOS eens "uit" op de switches.
Check eens of op alle interfaces van de laptops/pc/streamer "jumbo packets" op "uit" staat (= default size 1500 bytes)

De 8 poorts switch die ik heb is unmanaged en heeft geen QoS instelling. Ik zal de desktop checken op jumbo packets (ik heb alles weer op 'default windows' gezet, dus neem aan dat het goed staat).

Quote from: EJ on February 24, 2012, 14:53:18
Jumbo frames doen het niet op een 100 Mbit interface, en de mediaspeler heeft geen instelling waarmee je het aan laat staan uit kan zetten.

Helaas kan ik in de MP inderdaad niks instellen...

migailov

Net thuis en meteen weer even aan het testen geslagen...

Ik bedacht me dat mijn cheap-ass wireless router een ingebouwde 4-poorts 100Mbit switch heeft. Wanneer ik de media speler en desktop aan de router hang dan werkt alles prima! Alleen natuurlijk op 100Mbit... Het probleem zit dus niet in de NIC van de desktop of de media speler...
Wanneer ik de 2 met een crosskabel zou verbinden werkt het neem ik aan ook.

Kennelijk gaat de switch de mist in wanneer hij van een Gbit device naar 100Mbit device moet. Maar beide switches hebben dit euvel...

Goed, ben dus nog steeds niet verder. :'(