Verschil in beeldkwaliteit tussen losse decoder en ci-module?

Started by Berend Jansen, February 19, 2012, 15:46:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Berend Jansen

Sinds we in het z.g. buitengebied wonen heb ik een abonnement bij Canal Digitaal.
Als decoder heb ik de (verguisde) Philips/Pace 8121 HD PVR.
Het beeld via mijn oude HD-ready Panasonic 42PV70 (die tot voor kort als veredelde monitor in de praktijkruimte van mijn vrouw hing) is werkelijk prachtig.
Een vriend van mij heeft onlangs een full HD 50" Panasonic plasma aangeschaft in combinatie met een ci-module van Ziggo. Ik had verwacht dat het beeld nóg beter zou zijn dan dat van mijn tv.
Maar wat blijkt: het lijkt wel alsof hij naar SD zenders kijkt, terwijl hij wel degelijk een HD-pakket heeft...
We hebben wat gestoeid met instellingen, maar het blijft naar mijn mening ondermaats.
Bekabeling e.d. is van Hirschmann en is correct aangesloten.
Mijn vraag is: hoe kan dit?
Receiver: Denon DRA-1000
Cd-speler: Denon DCD-755AR
Speakers A: Tannoy Reveal passive, speakers B: Eltax Monitor III Anniversary
Sub: Mordaunt Short 308

paaj

Waren het wel HD uitzendingen? Dat zijn ze nog lang niet allemaal. En gaat het om een vergelijkbare afstand? Groter beeld kan minder scherp ogen.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Berend Jansen

Quote from: paaj on February 19, 2012, 15:50:50
Waren het wel HD uitzendingen? Dat zijn ze nog lang niet allemaal. En gaat het om een vergelijkbare afstand? Groter beeld kan minder scherp ogen.

Het gaat om HD uitzendingen.
Ter vergelijking: bij mijn Pana is vanaf 1,5 a 2 meter afstand de kwaliteit scherp en gestoken. Bij hem is zelfs tussen deze afstand en 4-5 meter sprake van sd-achtige beeldkwaliteit.
Receiver: Denon DRA-1000
Cd-speler: Denon DCD-755AR
Speakers A: Tannoy Reveal passive, speakers B: Eltax Monitor III Anniversary
Sub: Mordaunt Short 308

Siddartha

Een pvr heeft natuurlijk zeker invloed op de beldkwaliteit. Ik zie bijvoorbeeld een groot verschil tussen mijn vorige Samsung Smt h3102 en mijn huidige Humax 5050c, ten voordele van de Humax. Daarnaast loopt bij mij alles via mijn reciever dienaar 1080p upscalet ipv de 1080i die ori wordt uitgezonden. Daar zal een goede hdmi kabel ook wel van invloed zijn.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Snowmaster

Een nieuw scherm met een nieuwe module heeft inspeeltijd nodig. In het begin is alles duidelijk softer.
Bij LED's valt dit niet zo op omdat deze out of the box te hard en te scherp spelen. Bij deze schermen zie je dat dan de achtergronddetails volledig ontbreken en dat er te weinig natuurlijk in de materialen zit. Een plasma laat direct gebrek aan scherpte zien en HD komt dan onvoldoende uit de verf.  Er zijn zeker 250-350 speeluren nodig voordat je met een ingespeeld toestel mag vergelijken.  

Omdat ik zelf wel benieuwd ben hoe het huidige niveau van de CI modules is, zou het mooi zijn dat je na verloop van tijd opnieuw je bevindingen post.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

paaj

De CI+ module laat de TV alleen weten of signaal ontvangen mag worden, die heeft verder niets met de beeldkwaliteit te maken.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Former member 78

Ik vond het beeld met CI module mooier, dan met zo'n HD ontvanger.
Heb die ontvanger dus ook aan mijn ouder gegeven, die hadden nog zo'n SD kastje.

Multimediaknaller

Wil je een echte HD uitzending zien (ter vergelijking) kijk dan even naar Hart van Nederland

Meeste zenders en of uitzendingen zijn geen HD maar gewoon opgeblazen SD

http://www.differencebetween.net/technology/difference-between-sd-and-hd/

Ton - pa3eia

Quote from: ArjanR1 on March 11, 2012, 10:46:03
Ik vond het beeld met CI module mooier, dan met zo'n HD ontvanger.

Je bedoeld dat het beeld via de digitale tuner van het toestel beter is dan via een HD-ontvanger.

Zoals hier boven al is gesteld,
de CI+ module heeft alleen functie om de zenders vrij te geven die aan het abo gekoppeld zijn.
En heeft helemaal niks te maken met de ontvangststerkte/kwaliteit.

73's
KDL 46W905a/UPC CI+ | HT-CT260 | CMU BR100 | BDV E370 | Playstation 3 | KDL 37W5720/UPC CI+ | DAV DZ260 | NSZ-GS7 | SMP-N200 | KDL 26EX302 | Tablet S 16GB 3 G | Slingbox Solo | Xperia Sola

Snowmaster

Jongens, jongens, niet alles zo letterlijk nemen.
Het is toch gewoon duidelijk dat het hier gaat om de keuze tussen externe of interne decoder.

Ook interne decoders hebben even inspeeltijd nodig voordat ze optimaal presteren net als het panel.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

paaj

paneel inspelen ok misschien (daar zit in ieder geval aantoonbaar verandering in), maar tot aan de aansturing van het paneel wordt het signaal digitaal verwerkt dus lijkt me dat inspelen daar niet aan de orde is. Het werkt of het werkt niet, zo'n chipje gaat niet plotseling het signaal beter begrijpen.
Wel verschil in verwerking tussen verschillende decoders en instellingen.

Hier zien we als belangrijkere variabelen bijvoorbeeld al CanalDigitaal en Ziggo, twee verschillende digitale bronnen waarmee de gebruikte decoder met scaling misschien wel beter (anders) presteert dan de Panasonic. Als inderdaad de programma's daadwerkelijk in HD zijn opgenomen.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Ton - pa3eia

Quote from: Snowmaster on March 11, 2012, 14:05:06
Jongens, jongens, niet alles zo letterlijk nemen.
Het is toch gewoon duidelijk dat het hier gaat om de keuze tussen externe of interne decoder.

Ook interne decoders hebben even inspeeltijd nodig voordat ze optimaal presteren net als het panel.

Wat een onzin dat de interne decoders een warming-up nodig hebben.

Als een leek perongeluk dit topic leest dat wordt hij wel op het verkeerde been gezet met deze onzin.

73's
KDL 46W905a/UPC CI+ | HT-CT260 | CMU BR100 | BDV E370 | Playstation 3 | KDL 37W5720/UPC CI+ | DAV DZ260 | NSZ-GS7 | SMP-N200 | KDL 26EX302 | Tablet S 16GB 3 G | Slingbox Solo | Xperia Sola

Snowmaster

Quote from: Ton - pa3eia on March 11, 2012, 16:40:33
Wat een onzin dat de interne decoders een warming-up nodig hebben.

Als een leek perongeluk dit topic leest dat wordt hij wel op het verkeerde been gezet met deze onzin.

73's

Tsja........ik roep dit echt niet om mijzelf belachelijk te maken of omdat ik hiermee geen ervaring heb.
Als beide apparaten GLOEDNIEUW zijn, hebben ze echt speeluren nodig om optimaal te presteren.
Afgelopen jaren heb ik beide modules al een paar keer uitgebreid met elkaar vergeleken. De externe decoder won telkens.
Maar de interne modles zijn steeds beter geworden en het laatste jaar heb ik er geen ervaring meer mee.

Een beter antwoord op de gestelde vraag is misschien :  gewoon proberen !
Sluit dus ook een externe decoder aan en vergelijk de prestaties.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Ton - pa3eia

Quote from: Snowmaster on March 11, 2012, 17:08:11
Afgelopen jaren heb ik beide modules al een paar keer uitgebreid met elkaar vergeleken. De externe decoder won telkens.
Maar de interne modles zijn steeds beter geworden en het laatste jaar heb ik er geen ervaring meer mee.

De laatste jaren is er nogal veel verbeterd met de komst van de DVB-C tuners.
Je mag aannemen dat er tegenwoordig met de huidige TV-toestellen duidelijk een beeldverbetering is t.o.v. een losse DVB-C box.

offtopic:
Behalve de betere beeldkwaliteit zijn er nog veel meer voordelen zodat je optimaal kan genieten van je TV-toestel.
Het belangrijkste nadeel is bij het aanzetten van het TV-toestel, de authenticatie van de CI+ module en de langzamere zap snelheid.

73's
KDL 46W905a/UPC CI+ | HT-CT260 | CMU BR100 | BDV E370 | Playstation 3 | KDL 37W5720/UPC CI+ | DAV DZ260 | NSZ-GS7 | SMP-N200 | KDL 26EX302 | Tablet S 16GB 3 G | Slingbox Solo | Xperia Sola

Jumping Jack

Jullie hebben tenminste de mogelijkheid om te kiezen. Hier in België hang je gewoon vast aan de (crappy) decoders die Belgacom en Telenet aanbieden...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Snowmaster

Quote from: Ton - pa3eia on March 11, 2012, 19:56:41
De laatste jaren is er nogal veel verbeterd met de komst van de DVB-C tuners.
Je mag aannemen dat er tegenwoordig met de huidige TV-toestellen duidelijk een beeldverbetering is t.o.v. een losse DVB-C box.

offtopic:
Behalve de betere beeldkwaliteit zijn er nog veel meer voordelen zodat je optimaal kan genieten van je TV-toestel.
Het belangrijkste nadeel is bij het aanzetten van het TV-toestel, de authenticatie van de CI+ module en de langzamere zap snelheid.

73's

Waarop baseer jij de betere beeldkwaliteit?  De meeste decoders heb ik getest. Bij de modules heb ik een paar Samsungs en een Loewe vergeleken met de beste decoder die er is.  De ingebouwde modules kwamen niet eens in de buurt bij de gemodificeerde decoder. Dit was tot een jaar geleden.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Ton - pa3eia

Quote from: Snowmaster on March 11, 2012, 20:11:50
Waarop baseer jij de betere beeldkwaliteit?  De meeste decoders heb ik getest. Bij de modules heb ik een paar Samsungs en een Loewe vergeleken met de beste decoder die er is.  De ingebouwde modules kwamen niet eens in de buurt bij de gemodificeerde decoder. Dit was tot een jaar geleden.

De betere beeldkwaliteit is gebaseerd op eigen waarneming/testen eind 2011 op het UPC digitale netwerk met de Pace 7111 en de CI+ module op zowel de gecodeerde als FTA zenders.

Ik verstaat onder modules toch alleen maar de CI+die helemaal niks met de kwaliteit van het beeld te maken heeft zoals hier al eerder is gezegd.

Een gemodificeerde decoder, wat moet ik me daarbij voorstellen?
De TS heeft in ieder geval op dit moment het over een niet gemodificeerde decoder, dus deze vergelijking gaat niet op.

73's
KDL 46W905a/UPC CI+ | HT-CT260 | CMU BR100 | BDV E370 | Playstation 3 | KDL 37W5720/UPC CI+ | DAV DZ260 | NSZ-GS7 | SMP-N200 | KDL 26EX302 | Tablet S 16GB 3 G | Slingbox Solo | Xperia Sola