HTPC met Linux

Started by crazyman, December 29, 2001, 17:11:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

crazyman

Toch ook hier eens kijken of er al geexperimenteerd wordt met linux en dvd.
Aangezien ik zelf eigenlijk van billyboy's z'n shit afwil (lees: windows) vraag ik mij af of iemand al enige ervaring heeft met dvd's spelen met linux. Ik heb laatst een artikel gelezen in de c't en daar werd geschreven dat de linux dvd-players nog niet van hetzelfde niveau waren als de windows varianten...
Spank  your own monkey all you want, but leave your hands off of mine !
(Beavis & Butthead)
Mijn DVD Shit

J.A.F._Doorhof

#1
Ik weet het ook alleen van lezen, maar was er niet een probleem met het geluid ?

De DECSS techniek komt van Linux omgevingen weg, dus het zo normaal zijn als ondertussen de DVD-players al van een goede kwaliteit zouden zijn.

Ben ook wel benieuwd naar verdere experimenten.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

takev

#2
Ik ben een grote Linux gebruiker, op mijn werk is het mijn
werkstation.

Ik heb wat research gedaan om DVD's te kijken op Linux en did zijn mijn conclusies tot nu toe.

De meest complete speler is op dit moment "xine" welke als bijzonderheid heeft met andere spelers: 4 verschilende de-interlacing algorithms, en SP/DIF output.

De menu's werken nog niet goed en ondertiteling ook niet. Echter je kan wel meteen de film zien, zonder te wachten op die waarschuwingen en zo.

De meeste spelers, inclusief xine heeft support voor Xv, dit is hardware video scaling die op veel videokaarten aanwezig is, zoals de geforce kaart. Hiermee wordt de CPU heel erg ontlast, waardoor deze alle tijd hebt om MPEG decoding uit te voeren.

Ook is het natuurlijk makelijk om regiovrij te kunnen kijken met Linux.

SP/DIF is mogelijk als je ALSA (Advanced Linux Sound Archtecture) gebruikt, ik heb dit echter nog niet kunnen testen omdat ik niet een soundkaart heb die wordt ondersteund.

Wat wel leuk is met Linux is dat de sourcecode vrij is en het mogelijk wordt om makelijk iets te maken om bijvoorbeeld xine te bedienen met een afstand bediening.
En bijvoorbeeld afhankelijk van de titel van de DVD de CRT projector te bedienen doormiddel van een RS232 kabel.

Het grafisch gedeelte van Linux (xfree86) is ook traploos instelbaar (met een beetje moeite), zodat je elke resolutie  
en frequentie kan displayen.

Ook ondersteund Linux een aantal TV-kaarten zodat je ook je oude S-video kan upscalen.

En er zijn projecten bezig om harddisk recording te doen.

De Linux utilities zijn in iedergeval zeer dicht bij voor goed gebruik voor de HT-PC. Het zal waarschijnlijk niet echt lang duren voordat er speciale HT Linux packeges/distributies komen.

J.A.F._Doorhof

#3
Hi,

En welkom op ons forum.

Ik denk inderdaad dat de Linux versies er binnenkort aan zullen gaan komen, het kan bijna niet anders.

Ik maak me alleen zorgen om de DD en DTS ondersteuning, aan de andere kant kan natuurlijk door die open source aanpak er wel aandacht worden besteed aan bv DVD-A, in principe moet namelijk een standaard DVD-speler met de JUISTE software DVD-A kunnen decoderen, uit de PC krijgen (digitaal) zal nog wel een probleem worden. Firewire of 3x SPDIF, maar met een opensource aanpak ligt deze weg natuurlijk open voor de programmers.

Nu nog windows open source  ;D, ik vrees dat we dan pas echt zien hoe MS programmeert, weg luchtbel.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

takev

#4

> En welkom op ons forum.
En dank je wel.

> Ik maak me alleen zorgen om de DD en DTS ondersteuning.
Er zijn twee mogelijkheden in ieder geval bij xine. Xine heeft software DD decoding. En DD en DTS over SP/DIF, dit was
ik dus vergeten te melden in wat er boven stond.

> Nu nog windows open source  ;D, ik vrees dat we dan pas
> echt zien hoe MS programmeert, weg luchtbel.
Ik zou het niet willen lezen.

Het hang er een beetje vanaf, of de Cinematrix 2 board S-video-in heeft, of ik zelf nog ga klooien met Linux als HT-PC.

Ik heb net een Sony 1270, en ik gebruik nu nog winDVD op een notebook. TV kijken is best wel lelijk, dus ik hoop dus als ik een nieuwe DVD speler neem dat deze ook het video signaal kan upscalen.

Zo'n projector is erg groot hoor, moet mijn hele woonkamer opnieuw inrichten.

Gegroet,
   Take Vos

Wykat

#5
Volledige beschrijving voor een HTPC gebasseerd op Linux is http://home.t-online.de/home/hubertus.sandmann/vdr.htm te vind. Is helaas in het duits maar een stap voor stap beschrijving gebasseerd op de DVBs kaart. Ondersteund digitale TV ontvangst, MP3, DVD, DIVX (MPEG4), etc.

Wykat

J.A.F._Doorhof

#6
De DVB kaarten zijn inderdaad zeer intressant, vooral voor het opnemen van TV programma's dat VOLLEDIG zonder kwaliteits verlies kan.

Er zijn inderdaad plannen om een nieuwe PSM-1/2 uit te brengen met S-video in, om zo te kunnen scalen. Maar ik heb altijd iets van, eerst zien dan geloven.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

SiR-ROUND

#7
Tja... Of je laat ome Bill aankloten of je gaat zelf prutsem met open source en weet ik niet hoe veel opdrachtregels...

Jajaja... Ik ben lui...