Streamen voor beginners.

Started by KayaRahnee, February 15, 2012, 20:54:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Alco

#250
QuoteWanneer je een CD ript met EAC kijkt EAC alleen in Freedb of de CD daar voorkomt en zo ja, dan haalt EAC de metadata van die CD op om je files hier direct tijdens het rippen mee te taggen.  Komt je CD niet in Freedb voor, dan heb je pech:  EAC kan de CD wel rippen maar je moet alle metadata zelf gaan invullen (bv met MP3tag)
Dat is waar, maar ik gebruik nu al ruim 2 jaar EAC en dat bevalt me prima.
Heb nog maar zelden meegemaakt dat EAC de metadata niet meteen vond. (misschien 1 op de 50 CD's)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Zee

Dat klopt.   En dat voordeel moet je niet onderschatten.
Hoe groot het voordeel is hangt ook wel een beetje af van de soort muziek die je gaat rippen.  Bij populaire muziek zal EAC ook wel regelmatig met de goede metadata opkomen (uit Freedb).  Maar voor bijvoorbeeld klassieke muziek is Freedb echt waardeloos en leveren MusicBrainz en vooral AMG veel betere resultaten.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Zee

Quote from: Alco on December 16, 2012, 22:11:39
Heb nog maar heel zelden meegemaakt dat EAC de metadata niet meteen vond. (misschien 1 op de 50 CD's)

Dan zul jij voornamelijk populaire muziek luisteren.  Bij de serieuze muziek is de score echt aanmerkelijk slechter...
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Alco

#253
QuoteDan zul jij voornamelijk populaire muziek luisteren.  Bij de serieuze muziek is de score echt aanmerkelijk slechter...
Tja... wat is 'populaire' muziek en wat is 'serieuze' muziek. Ik draai zelden/nooit top-40 'muziek', doorsnee pop als je dat bedoelt.

Maar als dB poweramp meer kans op goede metadata levert, dan lijkt me dat inderdaad een beter alternatief.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

KayaRahnee

#254
Ik kan me best voorstellen dat men bij "automatische tags" toch de neiging/behoefte heeft om deze naar eigen smaak aan te passen. Bijvoorbeeld bij het vermelden van de artiest wil ik geen ellenlange rij met The xxxxxxxx, The xxxxxxx enz... dat zal ik dan toch ook nog handmatig moeten aanpassen dus.......of hoe moet ik mij dat voorstellen bij dbPoweramp?

Zijn EAC/dBpoweramp betalend of gratis?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Zee

#255
Quote from: Alco on December 16, 2012, 22:33:10
Tja... wat is 'populaire' muziek en wat is 'serieuze' muziek. Ik draai zelden/nooit top-40 'muziek', doorsnee pop als je dat bedoelt.

Maar als dB poweramp meer kans op goede metadata levert, dan lijkt me dat inderdaad een beter alternatief.


Ja, de termen 'populaire' (of 'lichte') muziek en 'serieuze' muziek zijn inderdaad wat achterhaald.  Maar dat is hoe men het ooit wel noemde. Zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Klassieke_muziek
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Zee

Quote from: KayaRahnee on December 16, 2012, 22:49:23
Ik kan me best voorstellen dat men bij "automatische tags" toch de neiging/behoefte heeft om deze naar eigen smaak aan te passen. Bijvoorbeeld bij het vermelden van de artiest wil ik geen ellenlange rij met The xxxxxxxx, The xxxxxxx enz... dat zal ik dan toch ook nog handmatig moeten aanpassen dus.......of hoe moet ik mij dat voorstellen bij dbPoweramp?

Zijn EAC/dBpoweramp betalend of gratis?


Als je voorvoegsels als "the", "de" etc weg wilt laten tijdens het taggen dan kan dat natuurlijk.  Soms zullen deze voorvoegsels wel, en soms niet in de tagging voorkomen die EAC/dbP je geeft.  Je kunt dan eventueel handmatig wijzigen.
Aan de andere kant is het niet nodig om die voorvoegsel weg te laten uit de tagging.  Een goede media server kan dit zelf doen.  Dus als de tagging in de file als arties bijvoorbeeld "The Beatles" bevat, dan kan de media server deze muziek toch categoriseren onder artiesten die met de "B" beginnen (dus "Beatles").

Bij klassieke muziek moet je vrijwel altijd handmatig nog aanpassingen doen aan de tagging.  Dit komt omdat feitelijk de standaards tags alleen zijn afgestemd op populaire muziek.  Je hebt dan feitelijk (als belangrijke tags):
- Album artist
- (Track) artist
- Album
- Track name

Maar bij klassiek wil je (minimaal) taggen:
- Componist
- Dirigent
- Orkest/Koor
- Naam van het werk (bv.  "Symfoinie nr. 7" of "Matthaus Passion")
- Titel van de track (bv.  "2. Adagio").

Iedereen heeft zo zijn eigen manier of deze info in de standaard tags kwijt te raken, maar dat vergt dus veelal handmatig wijzigen van de tags die EAC/dbP je geeft.   In de praktijk kun je echter de naam van de track wel rechtstreeks overnemen van dbP/EAC.  En omdat dit erg veel werk bespaart is het dus erg handig als de kans dat een CD wordt gevonden in de database zo groot mogelijk is.  Vandaar dat veel mensen dus kiezen voor dbP.

Volgens mij kost dbP een paar tientjes, maar dat is het zeker waard als je kijkt hoeveel werk dit je kan besparen.
Overigens vind ik dbP zeker niet heilig:  de user interface (met name voor het doen van "settings", maar gelukkig hoe je die maar 1x in te stellen) vind ik een waar drama. 






- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

johan d

#257
Quote from: KayaRahnee on December 16, 2012, 22:49:23
Ik kan me best voorstellen dat men bij "automatische tags" toch de neiging/behoefte heeft om deze naar eigen smaak aan te passen. Bijvoorbeeld bij het vermelden van de artiest wil ik geen ellenlange rij met The xxxxxxxx, The xxxxxxx enz... dat zal ik dan toch ook nog handmatig moeten aanpassen dus.......of hoe moet ik mij dat voorstellen bij dbPoweramp?
The, La, ..ed."voorwoordjes"  word allemaal geregeld door de LMS software geregeld. no worries

Zee

Quote from: johan d on December 17, 2012, 11:04:27
The, La, ..ed."voorwoordjes"  word allemaal geregeld door de LMS software geregeld. no worries

klopt!
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

KayaRahnee

Eindelijk gelukt,  via de ondersteuning/hulp van jullie is het me gelukt om zowel Squeezebox Media Server als NAS Synologie DiskStation te installeren.

Speciale dank is hier wel op z'n plaats aan forumlid johan d die steeds bereid was en nog steeds is om mij via mail of telefoon te helpen (ook nadat ik voor de zoveelste keer niet verder kon).

Voor het allerlaatste gedeelte heb ik hulp moeten inroepen van iemand die nogal op de hoogte is van het opzetten van een netwerk ................. blijkbaar had ik (door m'n gebrek aan kennis) het hoofdstuk "connectie maken tussen Squeezebox Touch en Squeezebox Media Server" overgeslagen.

Ik weet nog steeds niet hoe ik één en ander aan de praat heb gekregen, maar ben uiteindelijk toch geslaagd in m'n opzet.

Nu kan ik dus eindelijk beginnen aan het hoofdstuk "Rippen".

EAC en dbPoweramp zijn hier reeds voorbijgekomen, maar lijken mij bij nader inzien nogal moeilijk vooral wat betreft  instellingen.

Zo kwam ik o.a. MediaMonkey tegen, misschien is deze wat eenvoudiger in gebruik voor een starter.
Heeft er hier iemand wat te vertellen m.b.t. rip resultaten van MediaMonkey en zijn de tags vrij compleet of moet er nog veel handmatig worden bijgewerkt?

Prettig eindejaar gewenst aan alle forumleden.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

KayaRahnee

Is het hier staking of verlof  ;) ?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Zee

Ik zou geen tijd verspillen en er gewoon even voor zorgen dat je dbp werkend krijgt.  Zo moeilijk is het niet en hier wordt een en andere ook nog eens uitgelegd:
http://www.computeraudiophile.com/content/309-computer-audiophile-cd-ripping-strategy-and-methodology/
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

KayaRahnee

Quote from: Zee on December 28, 2012, 13:48:41
Ik zou geen tijd verspillen en er gewoon even voor zorgen dat je dbp werkend krijgt.  Zo moeilijk is het niet en hier wordt een en andere ook nog eens uitgelegd:
http://www.computeraudiophile.com/content/309-computer-audiophile-cd-ripping-strategy-and-methodology/

Wanneer men kennis/ervaring heeft met een bepaald iets is het makkelijk om ermee aan de slag te gaan natuurlijk.
In het andere geval is het misschien aangeraden om met het eenvoudigste te beginnen, en op dit ogenblik heb ik de indruk dat het in dit geval MediaMonkey zou kunnen zijn.

Voor het instellen van mijn NAS heb ik ook meermaals gehoord/gelezen dat het allemaal niet zo moeilijk zou zijn........jawadde........al die termen/instelmogelijkheden enz.......was mijn eigen gezeur zelfs beu.......honderd keer moeten vragen wie/wat/waar/hoe.


MediaMonkey ript FLAC, en de tags zijn volgens velen goed en compleet, instellingen vrij eenvoudig, ik weet niet waar dbPoweramp  beter scoort.

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Zee

De kracht van dbp zit met name in de betere tagging.
Maar als je populaire muziek gaat rippen zal dit misschien niet zo'n issue zijn.   Ga je met klassiek aan de slag dan is het vrijwel geen doen als je geen dbp gebruikt (of er moeten nog andere rippers zijn die net als dbp meerdere databases gebruiken maar die ken ik zelf dan niet).
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

KayaRahnee

Quote from: Zee on December 29, 2012, 21:16:12
De kracht van dbp zit met name in de betere tagging.
Maar als je populaire muziek gaat rippen zal dit misschien niet zo'n issue zijn.   Ga je met klassiek aan de slag dan is het vrijwel geen doen als je geen dbp gebruikt (of er moeten nog andere rippers zijn die net als dbp meerdere databases gebruiken maar die ken ik zelf dan niet).

Voor wat het rippen van CD'tjes betreft geen klassiek hier, gewoon oude en recente rock/pop, hier en daar wat "wereldmuziek".
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

VlisChris

Jammer dat XLD enkel voor de Mac te krijgen is. Anders was dat een eenvoudig en goed programma om je cd's te rippen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Cyreg

#266
Wow, even helemaal doorgelezen > 2 draadjes waarnaar wordt gerefereerd moeten nog  ;)
Ben complete nono op dit gebied en het is allemaal wel 'n beetje duidelijker geworden  :worship:

Ik heb 'n paar uur later toch maar even 'n eigen topic geopend  :D

Hetgeen me wel intrigeert is dat blijkbaar bijna iedereen z'n eigen CD's gaat rippen en opslaan?
Dan spelen de meesten daarna hun CDspeler niet meer af?
FF lekker heen-en-weer lopen naar de CPD of DT om 'n muziekje op te zetten?
Alleen nog geripte files afspelen?
Is dat omdat geripte files beter klinken of gewoon gebruikersgemak of toch vooral spielerei :unsure:

Anyway, ik blijf gewoon CD's draaien evenals LP's.
Ik zou wel meer muziek willen luisteren naar mijn keuze en dan verzamelen zonder CD's te kopen.

Dus luisteren naar digitale sources en dus bijv internet radio via m'n KPN experiabox voor nieuwe muziek op de achtergrond; zal niet zo'n heel goede audioQ(software) zijn, neem ik aan?

Dan ook evt nummers of albums via internet downloaden (betaald?) met dan wel met echt goede audio kwaliteit en (ergens PC?)opslaan om naar wens te kunnen beluisteren (net als CD's of LP's)

Ik hoef dus geen enorme database met 300.000 liedjes, waarnaar ik bijna nooit luister.
Maar bijv 1000 nummers max, die er zelfs ook wel weer af mogen naar verloop van tijd.
En dat naast het blijven luisteren van CD's en LP's, zoals nu

Graag suggesties hardware, mag wat kosten(1500 euro?), maar moet simpel(weinig app.) blijven

Bestaat dat: nummers of albums kopen als software op internet? Misschien wat links aub?
Bedankt alvast voor alle vorige info en de evt reacties hierop  :bigsmile:




setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

AbZ

Streamen is heel eenvoudig.  Je koopt gewoon een stuk of drie computers,
in een andere behuizing dan anders (namelijk streamer, NAS, iPad etc)
zodat je geen normale computer aan hoeft aan te zetten voor je muziek.

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

AbZ

#269
Wel/geen voorstander van eenvoud?  ::) ;D

(ps nog in L)

KayaRahnee

Bij installatie van de meeste programma's moeten keuzes worden gemaakt, zal ook zo zijn bij MediaMonkey.
Zo is er onder andere de mogelijkheid "Volume effenen".
Is er hier misschien  iemand die ook MediaMonkey gebruikt en weet wat ik hier best kies, in- of  uitschakelen?
Zijn er bij het downloaden/installeren van MediaMonkey nog andere instellingen die men beter wel of niet kiest/aan vinkt?

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

KayaRahnee

#271
"Streamen voor beginners" is intussen aan het hoofdstuk "welke mediaplayer kiezen" gekomen.
Ik heb MediaMonkey gedownload.
Hier de MediaMonkey story.

Eerste "keuze" die moest worden gemaakt  was  "koppeling in de werkbalk snel starten" en "snelkoppeling op bureaublad"
Niet belangrijk maar ik haal het toch even aan omdat achteraf  bleek dat bij de keuze van beide toch maar alleen de koppeling in de werkbalk het resultaat was, waarom de keuzemogelijkheid vraag ik me dan af.

Bij "volledige skins inschakelen(overschrijft Windows-thema)" wist ik niet over wat het ging,
Ik had geen zin om verkeerde instellingen te kiezen en alzo mezelf te verplichten om x aantal keer opnieuw te moeten beginnen ....... dan toch maar liever eerst vragen en deze uitgeschakeld.
Ik wist toen ook nog niet of men deze keuzes achteraf nog kan corrigeren/aanpassen, sommige blijkbaar wel.

 
Dan via MediaMonkey --> Extra --> Opties --> Bibliotheek --> Bestandsmonitor --> Deze Computer zou de NAS moeten gevonden worden maar dat was niet het geval.
Na van alles en nog wat te hebben geprobeerd, van ellende de PC uitgeschakeld en na heropstarten was de map "Z:\Music" wel te zien.
Poepsimpel dus maar men moet er maar aan denken. .........computers.........gekke dingen zijn het.

Weer verder via de map Muziek ‘Scan bij starten’ kiezen. (continu scannen zou het programma wel eens kunnen vertragen).
Deze scan wou blijkbaar niet lukken.

Later bij het heropstarten van "het gekke ding" had deze weer een verrassing in petto.
Tot mijn grote verbazing was de map "Z:/music" na de (mislukte) scan terug spoorloos!!!!..... dan maar even telefoontje gedaan naar kennis die itunes gebruikt en heel wat afweet van computergedoe.
Via "Team Viewer" hulp op afstand heeft hij het probleem verholpen ...... map "Z:\Music" ergens handmatig ingegeven en probleem was opgelost.
Voor mij Latijn en Chinees tegelijk.
En zo'n programma's worden  beschreven als "Plug en Play".
Ben benieuwd wat ik nog allemaal ga tegenkomen wanneer ik aan het rippen ga beginnen ............. alle info en ervaringen welkom.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Bama

Ik had regelmatig dat een zender wel eens wegviel voor een paar seconden. Ik kwam er achter dat ik een paar cat5 kabels in mijn netwerk had zitten en deze vervangen door cat5e en nu al een week geen hapering gehoord.

VlisChris

Quote from: KayaRahnee on January 14, 2013, 23:30:38
"Streamen voor beginners" is intussen aan het hoofdstuk "welke mediaplayer kiezen" gekomen.

Ik zou zeggen: open daar een topic voor, als dat interessant genoeg is kan dat wellicht ook een sticky worden ;) Is het wat overzichtelijker dan als dat hierin doorgaat :)
Je helpt het forum er mee ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

KayaRahnee

Quote from: Christiaan S on January 20, 2013, 13:24:41
Ik zou zeggen: open daar een topic voor, als dat interessant genoeg is kan dat wellicht ook een sticky worden ;) Is het wat overzichtelijker dan als dat hierin doorgaat :)
Je helpt het forum er mee ;)

Oké, goed idee, doe ik.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.