Streamen voor beginners.

Started by KayaRahnee, February 15, 2012, 20:54:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

KayaRahnee

Quote from: johan d on November 10, 2012, 09:12:47
Als opsturen een optie is denk ik dat je aan deze (Groningen) meer hebt. Is wel van een ander forum, maar ik vraag de contactgegevens wel op indien je wenst (Wat denken andere forummers hierover?). Voor installatiehulp, wil ik wel een uurtje komen helpen.
Volgens deze site kan je de harde schijf kan vervangen tot 2 Gb indien je wenst. Op 500Gb krijg je toch al snel 1000 (flac) album als ik correct reken. Dit is wel een NAS met 1 Harde schijf, dus een degelijke backup is wel van belang (Een Externe USB HHD 500Gb aankopen +- 80€)

Indien het voor mij niet nodig is om een 2 bay NAS te gaan  gebruiken (weet ik veel),  lijkt deze voor slechts 90 euro mooi om te starten.
Ik heb echter het vermoeden dat deze "gereserveerd" staat op marktplaats.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

johan d

Hou gewoon rekening met het volgende:
- Koop een QNAP of Synology NAS
- Processor: minimum 1,2 GHz
- geheugen: minimum 256 MB
- Opslapcapaciteit naar keuze, maar zou toch voor minimum 500Gb of 1 Tb gaan. 1 Bay of meerdere bays (HHD's) maakt echter niet zoveel uit, 2 mag, 1 voldoet ook.

KayaRahnee

Quote from: johan d on November 10, 2012, 14:05:02
Hou gewoon rekening met het volgende:
- Koop een QNAP of Synology NAS
- Processor: minimum 1,2 GHz
- geheugen: minimum 256 MB
- Opslapcapaciteit naar keuze, maar zou toch voor minimum 500Gb of 1 Tb gaan. 1 Bay of meerdere bays (HHD's) maakt echter niet zoveel uit, 2 mag, 1 voldoet ook.

Alweer nuttige info van Johan.
Ik zit ook nog achter een Synology DS210+ met 2 HD Hitachi schijven.
We zien wel wat het word, ik heb geduld (enfin wat zoiets betreft toch).
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

KayaRahnee

#228
Wie kan er iets vertellen over een Synology 209-II NAS?
Is 140 euro een mooie, realistische prijs zonder schijven.
Wie had/heeft deze NAS?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

KayaRahnee

Quote from: KayaRahnee on November  8, 2012, 21:04:21
Als bediening voor de Sqeezebox Touch word de iPod Touch als prettig ervaren

Ik lees best veel goede kritieken over de Asus Nexus7.... en ook een stuk goedkoper dan dat nogal dure Apple spul maar nogal moeilijk aan te komen naar 't schijnt.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

peterrr

Nu volop te verkrijgen in N.L
En het is een prachtig tablet... :headbanging:

Geen appeltjes meer mij..

Grt Peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

KayaRahnee

#231
Quote from: peterrr on November 18, 2012, 15:07:11
Nu volop te verkrijgen in N.L
En het is een prachtig tablet... :headbanging:
Geen appeltjes meer mij..
Grt Peterr

Ik had al gelezen dat jij er erg tevreden over was.
Ik denk dat vooral het formaat erg handig is.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

KayaRahnee


Quote from: KayaRahnee on November 18, 2012, 15:03:31
Ik lees best veel goede kritieken over de Asus Nexus7.... en ook een stuk goedkoper dan dat nogal dure Apple spul maar nogal moeilijk aan te komen naar 't schijnt.
Quote from: peterrr on November 18, 2012, 15:07:11
Nu volop te verkrijgen in N.L
En het is een prachtig tablet... :headbanging:
Geen appeltjes meer mij..
Grt Peterr

Wat moet ik me voorstellen van een Nexus 7 8 gb........ga deze praktisch alleen gebruiken voor bediening Touch, meer dan voldoende of toch niet?

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

KayaRahnee

#233
Intussen heb ik een tweedehands Synology DS212+ inclusief 2 harde schijven (Western Digital Caviar Green 2TB WD20EARX) op de kop kunnen tikken.
Ik hoop dat deze NAS een goede keuze voor mijn gebruiks doeleinde is en dat ik deze aan de praat zal krijgen, want eerlijk gezegd ken ik er nauwelijks iets van.
Ik ben dan ook op zoek naar een "privé docent" die me kan uitleggen/leren hoe dit alles in z'n werk gaat, evenals voor het gebruik van de Logitech Touch (streamen) waar ik niet op de hoogte van ben is alle hulp welkom.
Als er iemand zich geroepen zou voelen hoor ik het graag.
Alvast bedankt.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

KayaRahnee

Juist, tijdens het lezen op het net, alweer iets opgemerkt wat verwarrend is ......... ik ben er steeds vanuit gegaan dat ik hier een router had staan, maar blijkbaar zou het een modem zijn.
Dacht dat router/modem idem zijn maar dat is blijkbaar toch niet zo (vergissing die vaak word gemaakt blijkbaar).
Maar voor het aansluiten van de NAS heb ik een router nodig .........toch/toch niet?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

weust

Als het apparaat waar jou internet kabel op binnen komt (analoge lijn voor ADSL, danwel een coax kabel voor kabel internet) meer dan 1 netwerk poort heeft, dan kan die ook routeren.
Weet even niet 100% zeker of dat met 1 poort ook al geld, maar dat even terzijde.

Ook als het apparaat alleen WiFi verbindingen ondersteund (zal in de praktijk niet voor komen, omdat er altijd minimaal 1 netwerk poort aanwezig is, dan routeert ie.
En is het dus een router.

Mocht je dus maar 1 poort hebben, dan kun je er altijd een router/switch achter plaatsen.
En met router/switch bedoel ik dan dus een switch met router functionaliteit.

Kun je het merk/model aangeven hier? Dat maakt het ook weer wat makkelijker.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

KayaRahnee

Quote from: weust on December  7, 2012, 23:25:41
Kun je het merk/model aangeven hier? Dat maakt het ook weer wat makkelijker.

Mooi dat jullie steeds klaar staan met raad en daad, tijd voor nog eens een bedankje.
Het is een Philips ADSL modem multiservices PSTN Blue, model SNA 6600/18.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

weust

Dat is zeker een router. Heeft immers meerdere (4 stuks) switch poorten.
Je NAS kan je dus op een van de poorten aansluiten, en de clients (je PC's dus) via wireless laten verbinden, of ook via een netwerk poort.

In principe hoef je niets te configureren aan het modem/router, maar wil je van buitenaf op de NAS komen voor foto's te bekijken enzo, dan moet je inloggen op de router via een webpagina, en er portforwarding (en eventueel rules) gaan installen :-)
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

johan d

#238
modem en router kan 1 aparaat zijn.
Je moet wel een lan kabel vanaf de router naar uw NAS leggen.


weust

Wat Johan linked, maar dan het Modem/Router gedeelte gecombineerd in jou geval.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

KayaRahnee

Ik heb de Philips router eens van dichtbij geïnspecteerd en inderdaad 4 poorten, 2 daarvan zaten nog dicht met daarvoor voorzien rubber dopjes maar uiteindelijk blijkt deze dus geschikt.
Johan staat ook altijd klaar om hulp te bieden hé . Merci mannen.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

weust

Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

KayaRahnee


Om Cd tjes te rippen word EAC nogal aangeraden.
Het probleem met EAC is naaar verluid dat je, om naar Flac te kunnen rippen, de nodige instellingen moet wijzigen.
Kan iemand mij stapje per stapje uitleggen hoe dit moet of waar ik een beschrijving hiervan kan vinden?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Zee

Bespaar je de moeite van EAC en ga direct met dbPoweramp aan de slag.
Met name de veel betere metadata retrieval is een groot pluspunt.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

advr

Quote from: Zee on December 16, 2012, 19:26:09
Bespaar je de moeite van EAC en ga direct met dbPoweramp aan de slag.
Met name de veel betere metadata retrieval is een groot pluspunt.

mee eens en ik heb nooit verschillen tussen EAC en dbPoeramp kunnen bespeuren :music:
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

KayaRahnee

#245
Alweer verwarring hier, en wel over het volgende:
Wanneer ik via google zoek op zoekwoorden "Wat is "Metadata" krijg ik volgende uitleg:

Metadata zijn gegevens die de karakteristieken van bepaalde gegevens beschrijven. Het zijn dus eigenlijk data over data. De metadata bij een bepaald document (de gegevens) kunnen bijvoorbeeld zijn: de auteur, de datum van schrijven, de uitgever, het aantal pagina's en de taal waarin de gegevens zijn opgesteld.

Wanneer ik hetzelfde doe voor "Taggen" is dit de uitleg:

Een tag is zogenaamde meta-informatie. Het is een label dat informatie geeft over de inhoud van iets.

Ik dacht rippen doe ik bvb. met EAC (Nederlandse ondersteuning), voor taggen gebruik ik bvb. mp3 tag.
En nu lees ik hier:
Quote from: Zee on December 16, 2012, 19:26:09
Bespaar je de moeite van EAC en ga direct met dbPoweramp aan de slag.
Met name de veel betere metadata retrieval is een groot pluspunt.

Verwarrend ..........helemaal niet ..........
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Zee

Het zou natuurlijk ongelooflijk veel werk zijn als je voor alle tracks van alle CDs die je gaat rippen helemaal zelf alle metadata handmatig moet gaan ingeven.
Maar gelukkig hebben veel andere mensen dit al gedaan en dit is opgeslagen in databases op het internet.  Bekende databases met meteinfo zijn FreedB, AMG, Musicbrainz etc.

Wanneer je een CD ript met EAC kijkt EAC alleen in Freedb of de CD daar voorkomt en zo ja, dan haalt EAC de metadata van die CD op om je files hier direct tijdens het rippen mee te taggen.  Komt je CD niet in Freedb voor, dan heb je pech:  EAC kan de CD wel rippen maar je moet alle metadata zelf gaan invullen (bv met MP3tag)

dbPoweramp kijkt in 5 databases.  De ervaring leert dat de kans dat je CD nu wordt gevonden aanzienlijk groter is en dus de kans dat je alles met de hand zelf kunt gaan taggen kleiner.   Een andere voordeel van het raadplegen van deze 5 databases is dat dbPoweramp kijkt naar de 'kwaliteit' van de data:  Als bijvoorbeeld de titel van een track in een van de databases een spelfout bevat en in de andere 4 databases identiek is gespeld, dan gaat dbP ervan uit dat dat het juiste zal zijn en gebruikt dus die data voor de titel.   Het kan zijn dat dbP voor bijvoorbeeld de naam van de artiest weer een andere database gebruikt omdat die juist meer overeenkomsten bevat.

Nog een voordeel van dbP is dat er gebruik wordt gemaakt van Accuraterip:   na het rippen wordt er een checksum bepaald en deze wordt vergeleken met de checksum die andere gebruikers kregen nadat ze diezelfde CD ripten.  Indien de checksum identiek is, dan kun je ervan uitgaan dat de rip perfect is gelukt  Is de checksum niet identiek dan gaat dbP op een uitgebreidere (langzame) manier de track nog eens rippen.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

evilniek

Quote from: Zee on December 16, 2012, 21:26:35
Nog een voordeel van dbP is dat er gebruik wordt gemaakt van Accuraterip:   na het rippen wordt er een checksum bepaald en deze wordt vergeleken met de checksum die andere gebruikers kregen nadat ze diezelfde CD ripten.  Indien de checksum identiek is, dan kun je ervan uitgaan dat de rip perfect is gelukt  Is de checksum niet identiek dan gaat dbP op een uitgebreidere (langzame) manier de track nog eens rippen.


EAC maakt ook gebruik van AccurateRip hoor, voor de rest heb ik niks aan te merken op je verhaal.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Zee

Quote from: evilniek on December 16, 2012, 21:42:16
EAC maakt ook gebruik van AccurateRip hoor, voor de rest heb ik niks aan te merken op je verhaal.


Bedankt voor de aanvulling.  Dat was volgens mij nog niet het geval toen ik EAC nog gebruikte (inmiddels een aantal jaren terug).   Maakt EAC net zo 'slim' gebruik van Accuraterip als dbP  (in de zin dat EAC eerst een 'snelle rip' doet en kijkt of de checksum klopt alvorens langzamere ripping methodes te gebruiken)?
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

KayaRahnee

Quote from: Zee on December 16, 2012, 21:26:35
Het zou natuurlijk ongelooflijk veel werk zijn als je voor alle tracks van alle CDs die je gaat rippen helemaal zelf alle metadata handmatig moet gaan ingeven.
Maar gelukkig hebben veel andere mensen dit al gedaan en dit is opgeslagen in databases op het internet.  Bekende databases met meteinfo zijn FreedB, AMG, Musicbrainz etc.
Wanneer je een CD ript met EAC kijkt EAC alleen in Freedb of de CD daar voorkomt en zo ja, dan haalt EAC de metadata van die CD op om je files hier direct tijdens het rippen mee te taggen.  Komt je CD niet in Freedb voor, dan heb je pech:  EAC kan de CD wel rippen maar je moet alle metadata zelf gaan invullen (bv met MP3tag)
dbPoweramp kijkt in 5 databases.  De ervaring leert dat de kans dat je CD nu wordt gevonden aanzienlijk groter is en dus de kans dat je alles met de hand zelf kunt gaan taggen kleiner.   Een andere voordeel van het raadplegen van deze 5 databases is dat dbPoweramp kijkt naar de 'kwaliteit' van de data:  Als bijvoorbeeld de titel van een track in een van de databases een spelfout bevat en in de andere 4 databases identiek is gespeld, dan gaat dbP ervan uit dat dat het juiste zal zijn en gebruikt dus die data voor de titel.   Het kan zijn dat dbP voor bijvoorbeeld de naam van de artiest weer een andere database gebruikt omdat die juist meer overeenkomsten bevat.
Nog een voordeel van dbP is dat er gebruik wordt gemaakt van Accuraterip:   na het rippen wordt er een checksum bepaald en deze wordt vergeleken met de checksum die andere gebruikers kregen nadat ze diezelfde CD ripten.  Indien de checksum identiek is, dan kun je ervan uitgaan dat de rip perfect is gelukt  Is de checksum niet identiek dan gaat dbP op een uitgebreidere (langzame) manier de track nog eens rippen.

Men kan dus stellen dat het takenpakket van dbPoweramp completer is en dat er minder "interventie" van de gebruiker nodig is.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.