Streamen voor beginners.

Started by KayaRahnee, February 15, 2012, 20:54:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

katwax

Waar in België ik woon in buurt van Antwerpen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Leon

Quote from: KayaRahnee on February 15, 2012, 20:54:34
Via dit forum heb ik reeds massa info kunnen vergaren, maar.......

Ik sluit me heel graag bij Topic Starter aan. Bouw zelf speakers, subs en kan prima overweg met 'normale' apparatuur maar raakte kortgeleden ook echt de weg eventjes kwijt op het gebied van 'streamen'.  Voor mij is dit een zeer nuttig topic, begrijp er al het één en ander van. ( na het doorlezen van de antwoorden )
Mogelijk mag ik eventjes inbreken ( doe ik al ) en vragen hoe je maximale kwaliteit bereikt ????  Het begint vermoedelijk al direct bij  'de opslag' maar dan ???
Is er nog steeds een topkwaliteit haalbaar als er netwerkverbindingen aan te pas komen ?

Greetz Leonneke
Groetjes Leonneke

Siddartha

Kwaliteit zit em vooral in het bestandsformaat en de bitrate. Voor audio wordt flac aangeraden om de beste kwaliteit te hebben, ga je voor mp3 dan zou ik minimaal 256 kbps kiezen, terwijl sommigen niet minder dan 320 kbps gaan. dan heb je ook nog App,e lossless maar daar heb ik geen ervaring mee.

En dan heb je nog de digitaal-analoog conversie die ook een del van de kwaliteit bepaalt.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

KayaRahnee

Quote from: Leon on February 16, 2012, 23:46:52
Mogelijk mag ik eventjes inbreken ( doe ik al ) en vragen hoe je maximale kwaliteit bereikt ???

Greetz Leonneke

Inbreken absoluut toegestaan, zo blijft dit topic in de aandacht.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Leon

#29
Quote from: Siddartha on February 16, 2012, 23:51:55Kwaliteit zit em vooral in het bestandsformaat en de bitrate.

Voor KayaRhanee, ik hoop dat je mijn 'inbraak' in dit topic toestaat. FLAC is voor mij 'nieuw' omdat ik standaard met iTunes werk. Ik sla mijn eigen muziek wel Apple Lossless op.
Via Wikipedia ontdek ik dat je niet 'zomaar' audiobestanden in FLAC kunt opslaan. ( In iTunes heb je kennelijk weer FLUKE nodig).

Maar goed, in elk geval prima uitleg en ik begrijp dat het dus allereerst belangrijk is om je eigen c.d.'s te comprimeren naar FLAC.  ;D

Voor mij gaat hier dus letterlijk een 'nieuwe' wereld open. ( Een goede DAC heb ik inmiddels, onderdeel van de voorversterker van Advance Acoustics).
Ik ga dit topic volgen, zodat ik binnenkort ook weet hoe ik c.d. kwaliteit van 'boven' naar 'beneden' kan transporteren. Leuk !!!
Groetjes Leonneke

katwax

Een goede rip is natuurlijk het belangrijkste als je wil streamen en eigen cd's gaat digitaliseren.
Er zijn verschillende opties:
Je koopt een streamer die zelf kan rippen bv Naim HDX
Er bestaan ook nas devices die rippen bv ripnas
Je ript zelf op een computer, hier moet je wel zorgen dat je goede software gebruikt en zo zijn er bij mijn weten 2 --> dbpoweramp en eac (exact audio copy)

Apple lossless is voor zover ik weet zelfde kwaliteit als flac, alleen wordt flac meer ondersteunt dan alac. Alle andere formaten zijn bullshit  :P
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

jowi

Mijn opzet, misschien heb je er wat aan:

- CD's 1 voor 1 lossless geript naar harddisk, gewoon op een PC, ik heb (nog) geen NAS. PC hangt natuurlijk wel aan het netwerk
- Logitech Squeezebox Duet gekocht en die aangesloten op het netwerk & de Arcam receiver. Sinds gisteren met een losse DAC, voorheen rechtstreeks.
- Squeezebox server installeren op de PC, geen moeilijk gedoe met upnp ellende
- Alles bedienen met iPad door middel van de Squeezepad app http://www.squeezepad.com/

Eigenlijk supersimpel...

Kingpin

#32
Rippen doe ik al jaren met Ripstation Micro Plus, een ontzettend handig en gebruiksvriendelijke tool van een firma die zich alleen professioneeel bezig houd met rippen.
Diverse rips heb ik 1:1 vergeleken met de rip en accurate van EAC, resultaat is geen verschil.
Moet er wel bij zeggen dat de rips van goede cd's zijn, erg bekraste en moeilijk leesbare cd's zou ik toch EAC aanraden.

Mijn opzet:

- Rippen naar flac,
- De flac files (album) taggen met MediaMonkey (zeer gebruiksvriendelijk) mocht dit nog niet goed gebeurd zijn,
- Zorg dat je flac files geordend bewaard in mappen. De meest voorkomende structuur is als volgt: (Artists) / (Album) / (Flac files),
- Album art bewaar ik als Folder.jpg in dezelfde directory als waar de flac files staan (in de album dus),
- De files exporteer ik naar m'n NAS waar Squeezebox Server draaid die ik nodig heb voor m'n Logitech Touch,

M'n systeem bestaat uit een Logitech Touch streamer aangesloten op een Metrum DAC, deze klinkt zeer gedetaileerd, dynamisch en snel, wat weer ten goede komt voor m'n buizenversterker, geheel klinkt daardoor heel erg aangenaam "live" en muzikaal.

Suc6
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

denoontje

Mijn opzet

Rippen met de mac naar flac (wellicht toekomst apple lossless) met xld; Hiermee kun je ook direct veel al taggen
evt music brainz voor diegene die niet getagd worden
alles op de synology server zetten -->  upnp
afspelen op een Linn majik DS via bedraad netwerk

(of direct af te spelen via de dune)
(of direct af te spelen via de arcam avr)

fluke werkt niet altijd met itunes is mijn ervaring, maar ik gebruik de macbook ook niet voor afspelen muziek

Siddartha

 mijn opzet dan ook nog maar eens  ;D

Ik maak gebruik van een NAS (LaCie Networkspace2) via een Gigabit netwerk aangesloten.
Dan heb ik een Netwerkreciever (Onkyo NR-TX807) waarmee ik o.a. MP3 en FLAC kan afspelen direct van de NAS (of een andere server waar bestanden gedeeld worden)
En ik heb een Mediaplayer (Mede8er 500X2) die via Gigabit is aangesloten en waarmee ik naast muziek ook (HD)films kan bekijken die op mijn NAS staan.
Dan heb ik ook eventueel nog een Xbox en TV waarmee ik bestanden kan streamen maar vind ik niet zo goed als de mediaplayer en Onkyo.
Op mijn Ipad heb ik oRemote waarmee ik de Onkyo kan bedienen en een app voor de Mede8er. Daarnaast maak ik gebruik van PlugPlayer waarmee ik vanaf de iPad door mijn muziekcollectie kan browsen en muziek kan laten afspelen op mijn Onkyo of een ander DLNA apparaat. Werkt eigenlijk super.

Een gigiabit netwerk kan handig zijn als je naast audio ook films wilt gaan streamen. Vooral HD films (+ 10 GB) moet je eigenlijk niet over een 100 mbit lijntje laten lopen, dat gaat vaak fout.

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Leon

Quote from: katwax on February 17, 2012, 09:34:39Er zijn verschillende opties:
Je koopt een streamer die zelf kan rippen bv Naim HDX
Er bestaan ook nas devices die rippen bv ripnas
Je ript zelf op een computer, hier moet je wel zorgen dat je goede software gebruikt en zo zijn er bij mijn weten 2 --> dbpoweramp en eac (exact audio copy)

Over het omzetten van bestanden naar FLAC op een p.c. vond ik inmiddels een redelijk goed stappenplan op het net. Men beschrijft inderdaad het belang van goede software.
Ik zal de link plaatsen zodat anderen die (net als TS en ik) niet thuis zijn in deze materie er hun voordeel mee kunnen doen:
COMPUTERIDEE

Een NAS device ? Ik ga weer zoeken.

Even een 'eenvoudige' vraag. Als ik de hoogste kwaliteit als uitgangspunt neem, dien ik dan een NAS 'fysiek' te vervinden met de DAC ? Dus met een kabel ?
Ik begrijp namelijk dat zo'n ding geluid maakt. ( hekel aan )


Groetjes Leonneke

evilniek

Quote from: Siddartha on February 17, 2012, 11:12:00
Een gigiabit netwerk kan handig zijn als je naast audio ook films wilt gaan streamen. Vooral HD films (+ 10 GB) moet je eigenlijk niet over een 100 mbit lijntje laten lopen, dat gaat vaak fout.

Dat is totale onzin, 100mbit is meer dan genoeg voor HD, een upgrade naar gigabit kun je dus gerust laten.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

katwax

Nas is een opslag apparaat dit je in je netwerk zet (Network Attached Storage).
Je dac aan je nas aansluiten heeft totaal geen zin want een nas is enkel opslag en speelt de bestanden niet af.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Siddartha

Quote from: evilniek on February 17, 2012, 13:12:02
Dat is totale onzin, 100mbit is meer dan genoeg voor HD, een upgrade naar gigabit kun je dus gerust laten.

ok, wat genuanceerder, het gaat wat sneller als je zaken gaat kopiëren op het netwerk als je geen usb 3.0 hebt.
Het is geen totale onzin overigens. Ik heb de ervaring dat als je met meerderen op het netwerk zit en tegelijk wilt downloaden, internetten en HD streamen dat het met 100 mbit een uitdaging is.

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Isflicka

Quote from: katwax on February 17, 2012, 13:17:59
Nas is een opslag apparaat dit je in je netwerk zet (Network Attached Storage).
Je dac aan je nas aansluiten heeft totaal geen zin want een nas is enkel opslag en speelt de bestanden niet af.


Een 'echte' Nas wil best bestanden afspelen hoor! Bij Synology heb je bijvoorbeeld een ingebouwd Audio Station.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Siddartha

en andersom zijn er ook mediaplayers waar een HDD in zit die zich als NAS gedragen om het nog maar wat ingewikkelder te maken.
Dus je hebt:

Muziek opgeslagen die je gaat afspelen. Je hebt daar in ieder geval een apparaat voor nodig die muziekbestanden (MP3, FLAC AAC. ALAC etc) kan afspelen, meestal is dat een mediaplayer of streamer welke wordt aangesloten op een reciever/versterker al dan niet via een DAC.
Die mediaplayer kan een HDD bevatten en dus een mediaplayer en NAS in 1 zijn, of je hebt een losse NAS en mediaplayer.

ik heb er ff een plaatje snel bij getekend, misschien dat dat wat meer duidelijkheid geeft?

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

katwax

Quote from: Isflicka on February 17, 2012, 15:05:56
Een 'echte' Nas wil best bestanden afspelen hoor! Bij Synology heb je bijvoorbeeld een ingebouwd Audio Station.
En wat voor uitgangen heeft deze nas dan om hem te verbinden naar je dac of amp?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

jowi

Quote from: Isflicka on February 17, 2012, 15:05:56
Een 'echte' Nas wil best bestanden afspelen hoor! Bij Synology heb je bijvoorbeeld een ingebouwd Audio Station.
Dan is het geen echte NAS meer. Het mooie van een NAS is dat je hem uit zicht kan wegwerken op zolder, in de meterkast etc. Dat kan niet als je hem dus direct op je audio moet aansluiten. Lijkt me niet handig. Kan dus ook nooit meer zijn dan een kleine single disk device. Kun je dan niet beter een goedkope USB disk ofzo nemen? Ik associeer een NAS toch echt met iets van 8 bays of meer, met minimaal 24TB ofzo :)

Eddye

Quote from: jowi on February 17, 2012, 15:24:20
Ik associeer een NAS toch echt met iets van 8 bays of meer, met minimaal 24TB ofzo :)

Dat is wat overdreven, maar op zijn minst vind ik dat er een vorm van dataprotectie op moet zitten, anders is het alleen een schijfje met een netwerkpoortje eraan
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Isflicka

Quote from: katwax on February 17, 2012, 15:20:29
En wat voor uitgangen heeft deze nas dan om hem te verbinden naar je dac of amp?

Hij heeft een USB maar helaas niet geen async USB. Bijvoorbeeld een oude Musical Fidelity V-DAC werkt uitstekend via de Synology USB. Bij het afspelen van FLAC wel een beetje snelle Synology gebruiken want anders ga...at.....h.....e....t....m.....i...s.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Isflicka

#45
Quote from: jowi on February 17, 2012, 15:24:20
Dan is het geen echte NAS meer. Het mooie van een NAS is dat je hem uit zicht kan wegwerken op zolder, in de meterkast etc. Dat kan niet als je hem dus direct op je audio moet aansluiten. Lijkt me niet handig. Kan dus ook nooit meer zijn dan een kleine single disk device. Kun je dan niet beter een goedkope USB disk ofzo nemen? Ik associeer een NAS toch echt met iets van 8 bays of meer, met minimaal 24TB ofzo :)

Bij mij zie je hem ook niet staan hoor...en hij heeft toch 7 bays. Overigens kun je in de woonkamer ook een kleintje neerzetten en op zolder of meterkast een groter exemplaar. Door de recessie vallen veel bedrijven om en komen er nogal veel snelle synology's op de 2ehands markt. Wel een stofdoekje meenemen!
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

jowi

Quote from: Isflicka on February 17, 2012, 15:33:29
Bij mij zie je hem ook niet staan hoor...en hij heeft toch 7 bays
Ah ok, dat valt dan weer mee... maar ja, toch lastig met aansluiten dan op je installatie dan, met 7 bays zal ie ook lekker kabaal maken, dus wil je hem echt wegwerken... ik zie een hoop praktische problemen ;)

Isflicka

#47
Quote from: jowi on February 17, 2012, 15:40:16
Ah ok, dat valt dan weer mee... maar ja, toch lastig met aansluiten dan op je installatie dan, met 7 bays zal ie ook lekker kabaal maken, dus wil je hem echt wegwerken... ik zie een hoop praktische problemen ;)

Nee, de transformator van mijn schemerlamp maakt meer lawaai. Hij staat nu op de Koele Modus maar hij kan ook nog naar de Stille Modus. Hoezo lastig met aansluiten? Overigens speel ik al een poosje niet meer rechtstreeks via de Synology maar ik kan mij voorstellen dat het een leuk begin is (streamen voor beginners).
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Kingpin

Ik denk niet dat de TS erop uit is om een Rack met schijven aan te kopen van tig $$$ om een beetje normaal te kunnen streamen.
Een simpele Qnap/Synology al dan niet in raid of single bay oplossing zal meer dan voldoende zijn voor datgene wat hij wil.
Daarnaast bied de nieuwste firmware van Qnap ondersteuning om de NAS draadloos middels optionele wifi(n)-stick in je netwerk te hangen, ook heel handig.
Draadloos (wireless-n) voor Audio gaat gewoon goed, ook met high-res materiaal. Bij mij gaat BlueRay ook goed (ja ook avatar), zolang je de hele keten maar goed voor elkaar hebt (zorg voor een goede wireless router).
Ik kan met m'n iPad m'n squeezeboxen bedienen, boven SqueezeRadio muziek laten spelen naast mijn Touch die beneden staat te spelen terwijl m'n vrouw aan het internetten is op haar labtop zonder enige hickup.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Isflicka

#49
Quote from: Kingpin on February 17, 2012, 16:05:56
Ik denk niet dat de TS erop uit is om een Rack met schijven aan te kopen van tig $$$ om een beetje normaal te kunnen streamen.
Een simpele Qnap/Synology al dan niet in raid of single bay oplossing zal meer dan voldoende zijn voor datgene wat hij wil.
Daarnaast bied de nieuwste firmware van Qnap ondersteuning om de NAS draadloos middels optionele wifi(n)-stick in je netwerk te hangen, ook heel handig.
Draadloos (wireless-n) voor Audio gaat gewoon goed, ook met high-res materiaal. Bij mij gaat BlueRay ook goed (ja ook avatar), zolang je de hele keten maar goed voor elkaar hebt (zorg voor een goede wireless router).
Ik kan met m'n iPad m'n squeezeboxen bedienen, boven SqueezeRadio muziek laten spelen naast mijn Touch die beneden staat te spelen terwijl m'n vrouw aan het internetten is op haar labtop zonder enige hickup.

TS hoeft toch niet alles te kopen wat hier allemaal voorbij komt maar om te beginnen met streamen is zo'n NAS best een goed begin. Overigens heeft Synology ook al jaren de mogelijkheid om via bijvoorbeeld D-link DWA-160 wifi(n)-stick de NAS draadloos te maken. En inderdaad de hele keten moet goed voor elkaar zijn.

wifi(n)-stick
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff