Streamen voor beginners.

Started by KayaRahnee, February 15, 2012, 20:54:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

KayaRahnee

Via dit forum heb ik reeds massa info kunnen vergaren, maar.......
Na vele uren info zoeken in forums en andere bronnen moet ik constateren dat ik niet veel wijzer ben geworden wat betreft streamen :nowink:.

Dus, mijn hoop is alweer gevestigd op de kennis en ervaring van de forumleden :clapping:.

Welke apparatuur heeft men nodig om te kunnen streamen en vooral hoe stuurt men het geluid optimaal naar een stereo amp?
Is de functie van een DAC alleen een digitaal signaal omzetten in analoog signaal,
is een NAS een soort extern opslagruimte voor muziek e.a. en
is een squeezebox een bedieningsapparaat of meer? Je merkt het.......nog vele onzekerheden.
Hoofdwaarschijnlijk heb ik hier nu deels onzin verteld......

Zou iemand in gewone mensentaal wat meer uitleg kunnen geven aangaande streamen?

    Welke apparaten zijn nodig indien men:

1) Muziek rechtstreeks via home PC wil  afspelen via stereo (buizen)versterker.

2) Muziek wil streamen, opslaan en afspelen via stereo (buizen)versterker.

3) Wat kan een iPOD
                      iPAD
                      iPHONE betekenen in een installatie?

Meer concreet naar mijn eigen behoefte:

Welk systemen zijn : eenvoudig in gebruik
                             compact(aantal apparaten)
                             welke DAC's  zijn aan te raden in combinatie met (PrimaLuna) buizenversterker. (ik hou niet van nadrukkelijk aanwezig hoog)
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Eddye

#1
Pfff dat zijn een boel vragen. Ik zal alvast aftrappen.

Voor streamen heb je nodig:
Een apparaat wat je muziekbestanden afspeelt, een plaats waar je muziek bestanden staan en een lokaal netwerk. Het apparaat wat je muziek bestanden afspeelt is de (audio)streamer, en je muziekbestanden kun je kwijt op b.v. je PC. Via het netwerk haalt je streamer dan de muziekbestanden van je PC.
Dat is het minimale wat je nodig hebt.
een NAS is een Network Attached Storage kastje. In de simpelste vorm is het eigenlijk alleen een harde schijf met een netwerkaansluiting. In uitgebreide vorm kunnen ze vaak meerdere (2,4,5,6,8) schijven bevatten die met slimme software/hardware ervoor zorgen dat als er 1 of meerdere schijven kapot gaan, je geen dataverlies hebt (RAID).

Een Squeezebox is een audiostreamer van Logitech, andere streamers zijn b.v. een Sonos Connect of een Cambridge Audio NP30 enz.

Waarschijnlijk heeft je buizenversterker geen digitale ingang, en veel streamers hebben (naast de analoge uitgang) een digitale uitgang. Vaak is de ingebouwde DAC (Digital to Analog Converter) van de goedkopere streamers niet erg goed, en kan je ervoor kiezen een aparte DAC aan te schaffen. De streamer sluit je dan via de digitale uitgang aan op de DAC, de DAC sluit je dan analoog aan op je versterker.
iDevices worden vaak gebruikt om de streamer te bedienen via een (gratis) app van de fabrikant.

Aan jou dus de schone taak om uit te zoeken wat je mooi vindt klinken, de eerste vraag is eigenlijk altijd: Wat is je budget?
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Nahpets

Oef, heel veel vragen.

Om maar met een lastig puntje te beginnen, de term 'streaming'. Die term wordt vaak voor verschillende soorten systemen gebruikt.
1 is muziek vanaf een pc die aangesloten is op de audio set
2 is muziek die opgeslagen is op een netwerk en wordt doorgestuurd naar de audioset

Voor 1) kun je volstaan met een PC met een audiokaart en die rechtstreeks aansluiten op je set.
Voor 2) zul je naast de opslag op het netwerk (NAS bijvoorbeeld) moeten zorgen voor een controller (bijv Squeezebox) en door naar je audio-set.

Voor beide oplossingen kun jet het zo simpel/ingewikkeld/goedkoop/duur maken als je zelf wilt/kunt.

Hele simpele oplossing:
Audio PC met een een goede geluidskaart (analoog uit vanaf audio-kaart) -> buizenversterker

Ingewikkelder oplossing:
NAS -> Controller (USB) -> asynchrone USB/SPDIf converter-> DAC -> buizenversterker.

En ongeveer alles wat daar tussen zit.

Vergis je overigens niet in de simpele oplossing, mits goed uitgevoerd levert dat gewoon high-end kwaliteit muziek op.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

peterrr

En met de i....pod,pad,phone

Bedien je de streamer(s) de meeste fabrikanten hebben een app die je makkelijk door je muziekcollectie laat zoeken.
( mits goed geript,getagged en opgeslagen)

Grt peterr


P.s geniet je al een beetje van pl... ;)
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

KayaRahnee

Quote from: Eddye on February 15, 2012, 21:16:46
Pfff dat zijn een boel vragen.

Idd. ben ik me van bewust, als iedereen zijn steentje bijdraagt krijg ik een huis gebouwd.

Quote from: Eddye on February 15, 2012, 21:16:46
Ik zal alvast aftrappen.

Waarvoor hartelijk dank.

Quote from: Eddye on February 15, 2012, 21:16:46
Wat is je budget?


Ben ik nog niet mee bezig geweest, eerst productkennis vergaren, daarna luisteren. Zal dus ook wel een beetje bepaald worden door luisterervaring zeker....
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

KayaRahnee

Quote from: peterrr on February 15, 2012, 21:33:46

P.s geniet je al een beetje van pl... ;)

Hey Peterr,
Ongeloofelijk deze zit voorloppig nog veilig opgeborgen.
Reden hiervoor is dat er nieuwe ramen moeten worden geplaatst en ik geen zin heb om de PL steeds maar in en uit te pakken, verplaatsen enz... dus heb ik me voorgenomen om te wachten na plaatsen van ramen alsook het verplaatsen hifirack en daarna alles ineens te plaatsen en genieten.
Groet,
KayaRahnee.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Deleted Member 2

Je vragen zijn wel heel erg algemeen. de leden van dit forum zijn, zoals ik heb gemerkt altijd bereid om te adviseren. Hier http://www.besteproduct.nl/Artikelen/Audio_streamen__draadloos_muziek_van_je_pc_naar_je_stereo.html staat basic informatie en een paar links naar informatiebronnen.
De belangrijkste vragen zijn:
1. wat wil je streamen? je cd collectie, radio, video, ?
2. wil je een alles in één oplossing?
3. ben je bereid om componenten te selecteren en aan elkaar te hangen?
4. welke kwaliteit wil je bereiken? Achtergrondmuziek? relaxed luisteren? hoogst haalbare kwaliteit?
5. wat is je budget (is voor een belangrijk deel afhankelijk van de antwoorden op de voorgaande vragen)?
6. hoe wil je het bedienen? via een simpele remote? via een dedicated remote met het overzicht van je muziekcollectie? via een smartphone/tablet?
7.
8.
9.
10. heb je je kennissen en vriendenkring al gevraagd of zij audio streamen en bereid zijn om jou de ins & outs te vertellen en te laten horen?

vanzomereng

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

KayaRahnee

Hey Onder013,
Ik begrijp jou reactie wel maar anderzijds, hoe kan ik "detailvragen" stellen op een ogenblik dat ik nauwelijks kennis heb van de basis.
Ma.w. ik kan wel veel willen maar het moet ook mogelijk en betaalbaar zijn
Ervaring ontbreekt ook nog en zal idd. eerstdaags gaan luisteren/informeren.


Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Deleted Member 2

Quote from: KayaRahnee on February 15, 2012, 23:17:58
Hey Onder013,
Ik begrijp jou reactie wel maar anderzijds, hoe kan ik "detailvragen" stellen op een ogenblik dat ik nauwelijks kennis heb van de basis.
Ma.w. ik kan wel veel willen maar het moet ook mogelijk en betaalbaar zijn
Ervaring ontbreekt ook nog en zal idd. eerstdaags gaan luisteren/informeren.




KayaRahnee, heb je al een poging gedaan de vragen te beantwoorden?

katwax

#10
Om muziek te streamen heb je volgende zaken nodig:
1- digitale muziek (mp3, flac, online radio, ...)
2- software/hardware die deze muziek kan streamen (twonky, media server van logitech, ...)
3- software/hardware die verbinding kan maken met deze muziekserver om de muziek te kunnen afspelen (linn DS, squeezebox, ...)
4- hardware die dit kan converteren van digitaal naar analoog (dac)
Dan nog een versterker en luidsprekers, maar deze heb je al.

Er bestaat voor alle zaken een apparaat of je kan een apparaat vinden dat meerdere zaken tot alle zaken kan die ik hierboven noem.
Een HDX van Naim kan alle functies(1-4), al dat jij hoeft te doen is 1x cd erin zodat de hdx die kan uitlezen en opslaan.
Bij een linn DS(3-4) moet je zelf voorzien in het rippen en opslaan van je muziek en ook media server. Opslaan + twonky (media server) kan bv een qnap (1-2).
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Siddartha

Wat betreft ipad of phone, het mooie is dat er bepaalde apps zijn die de muziek collectie kunnen beheren op een nas (plug player, songbook). Hiermee zit je op de bank en blader he zo door je bestanden m ze vervolgens af te spelen. Dit is dus een soort afstandbediening voor de mediaplayer/streamer.

Voordeel van een nas is dat je pc of laptop niet aan hoeft te staan.
Er bestaan ook mediaplayers waar een hdd in zit en die zich als nas gedragen. Dan heb je alleen een mediaplayer nodig en eventueel een dac als je niet tevreden bent over het geluid, maar dat kan altijd nog.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

katwax

Bedienen is iets anders:
een normale afstandsbediening
touchscreen
software op pc
software op iphone/ipad
software op android phone/tablet

Dit hangt echter af van wat voor oplossing je kiest :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Siddartha

Quote from: katwax on February 16, 2012, 00:08:37
Bedienen is iets anders:
een normale afstandsbediening
touchscreen
software op pc
software op iphone/ipad
software op android phone/tablet

Dit hangt echter af van wat voor oplossing je kiest :)


Ts vroeg naar gebruik van iphone, ipad in dit verhaal ;)
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

KayaRahnee

Quote from: Onder013 on February 15, 2012, 22:21:30
Je vragen zijn wel heel erg algemeen. de leden van dit forum zijn, zoals ik heb gemerkt altijd bereid om te adviseren. Hier http://www.besteproduct.nl/Artikelen/Audio_streamen__draadloos_muziek_van_je_pc_naar_je_stereo.html staat basic informatie en een paar links naar informatiebronnen.
De belangrijkste vragen zijn:
1. wat wil je streamen? je cd collectie, radio, video, ?
2. wil je een alles in één oplossing?
3. ben je bereid om componenten te selecteren en aan elkaar te hangen?
4. welke kwaliteit wil je bereiken? Achtergrondmuziek? relaxed luisteren? hoogst haalbare kwaliteit?
5. wat is je budget (is voor een belangrijk deel afhankelijk van de antwoorden op de voorgaande vragen)?
6. hoe wil je het bedienen? via een simpele remote? via een dedicated remote met het overzicht van je muziekcollectie? via een smartphone/tablet?
7.
8.
9.
10. heb je je kennissen en vriendenkring al gevraagd of zij audio streamen en bereid zijn om jou de ins & outs te vertellen en te laten horen?


   Wat de vragen betreft:

1) Bedoeling is radio luisteren via PC, streamen CD's.
2)Geen bezwaar (moet vooral gebruiksvriendelijk zijn).
3)Ja
4)Relax muziek beluisteren.
5)Zeker niet de hoofdprijs, eventueel tweedehands.
6)Graag mogelijkheid overzicht.
10)Zal eerstdaags gebeuren  i.c.m. luistersessie living voice speakers.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

katwax

Quote from: Siddartha on February 16, 2012, 00:15:32
Ts vroeg naar gebruik van iphone, ipad in dit verhaal ;)
Ik denk dat TS vooral door de bomen het bos niet meer ziet, wat ook redelijk normaal is met streaming. Dit komt omdat streaming op zich gewoon wil zeggen dat je ergens digitaal foto's, muziek of filmen hebt staan en deze ergens wil afspelen.
Het is vrij nieuw, maar heeft nu wel de massa bereikt en hierdoor is er veel informatie te vinden, echter ook veel slechte informatie.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

KayaRahnee

Quote from: katwax on February 16, 2012, 09:17:27
Ik denk dat TS vooral door de bomen het bos niet meer ziet, wat ook redelijk normaal is met streaming. Dit komt omdat streaming op zich gewoon wil zeggen dat je ergens digitaal foto's, muziek of filmen hebt staan en deze ergens wil afspelen.
Het is vrij nieuw, maar heeft nu wel de massa bereikt en hierdoor is er veel informatie te vinden, echter ook veel slechte informatie.

Inderdaad, zoveel combinatie mogelijkheden, merken met allemaal hun specifieke eigenschappen en vooral veel slechte (onduidelijke) info.
Voor een leek vaak zeer moeilijk te begrijpen.
Maar via jullie allemaal zal het snel wat overzichtelijker worden, waarvoor Merci.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Deleted Member 2

#17
Quote from: KayaRahnee on February 16, 2012, 01:06:50
  Wat de vragen betreft:

1) Bedoeling is radio luisteren via PC, streamen CD's.
2)Geen bezwaar (moet vooral gebruiksvriendelijk zijn).
3)Ja
4)Relax muziek beluisteren.
5)Zeker niet de hoofdprijs, eventueel tweedehands.
6)Graag mogelijkheid overzicht.
10)Zal eerstdaags gebeuren  i.c.m. luistersessie living voice speakers.

Als ik je antwoorden op de vragen door neem, komen er een aantal oplossingen in aanmerking. Dit is zeker geen uitputtende opsomming, maar slechts een selectie op basis van je antwoorden:
- de MF M1 Clic: simpel op te zetten, uitstekend geluid, zeer goede uitvoering van radio (je ontdekt het echt weer opnieuw), kost niet de wereld, apps voor bediening zijn er al, maar een dedicated app komt er aan
- de Touch: voordelig, prima prestaties, uitbreidbaar met een Dac naar keuze, upgrade mogelijkheid met een betere voeding (Bijv BOTW)
- Linn majik: zeer goed, vrij kostbaar, indien nieuw gekocht wordt deze (meestal) door de dealer geinstalleerd

Verder: luisteren, luisteren, luisteren en neem de uiteindelijke beslissing als het even kan op basis van hoe het thuis klinkt.

KayaRahnee

Quote from: Onder013 on February 16, 2012, 10:23:31
Als ik je antwoorden op de vragen door neem, komen er een aantal oplossingen in aanmerking. Dit is zeker geen uitputtende opsomming, maar slechts een selectie op basis van je antwoorden:
- de MF M1 Clic: simpel op te zetten, uitstekend geluid, zeer goede uitvoering van radio (je ontdekt het echt weer opnieuw), kost niet de wereld, apps voor bediening zijn er al, maar een dedicated app komt er aan
- de Touch: voordelig, prima prestaties, uitbreidbaar met een Dac naar keuze, upgrade mogelijkheid met een betere voeding (Bijv BOTW)
- Linn majik: zeer goed, vrij kostbaar, indien nieuw gekocht wordt deze (meestal) door de dealer geinstalleerd

Verder: luisteren, luisteren, luisteren en neem de uiteindelijke beslissing als het even kan op basis van hoe het thuis klinkt.


Bedankt voor de info, begin toch al wat meer inzicht te krijgen in de stream mogelijkheden.
Zal weldra op onderzoek gaan naar wie wat te bieden heeft.
Zodra ik meer luister/gebruiks ervaring heb kunnen opdoen zal het wel duidelijk worden welk "systeem" het best geschikt blijkt.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

peterrr

#19
Joh, het is helemaal niet zo moeilijk..Muziek b.v

Je leert eerst je cd's te rippen en te taggen

Die file's in b.v Flac,mp3, zet je op een harde schijf.
Dat kan je computer zijn een losse hd of een hd in een netwerk ( nas dus)

Dan komt het streamer gedeelte..
Er zijn streamers die direct via de usb een hd accepteren kiezen in het menu.....Muziek
Heb je een netwerk dan zoekt hij naar mappen met media op b.v je computer,en b.v die nas...muziek

Op die nas..daar moet een klein programaatje op...bij squeezebox hun serverprogje
Bij alle anderen volstaat b.v Twonky ( deze word bij veel nasjes meegeleverd net squeezserever)

En krijg je het niet aan de praat......
Schreeuw het er hier uit!   ;D


Grt peterr

Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

KayaRahnee

Komt wel allemaal in orde, trouwens al dat opzoekwerk vind ik best wel leuk en is een deel van de hobby.
Maar moet er wel bij zeggen dat het uitzoeken van bvb. een geschikte amp. wel wat eenvoudiger was alsook de speakers waar ik nog mee bezig ben en mij super mee vermaak.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

_ MarcelloW _

Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

vanzomereng

Quote from: KayaRahnee on February 16, 2012, 18:45:23
Komt wel allemaal in orde, trouwens al dat opzoekwerk vind ik best wel leuk en is een deel van de hobby.
Maar moet er wel bij zeggen dat het uitzoeken van bvb. een geschikte amp. wel wat eenvoudiger was alsook de speakers waar ik nog mee bezig ben en mij super mee vermaak.

Heb je mijn linkjes als gelezen !

Je kunt ook gewoon eens bij iemand buurten, die al streamt en e.e.a uitlegt
en zaken laat zien, dit zeer verhelderend werken !

Woon je in de buurt van Nijmegen ?
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

KayaRahnee

Quote from: VANZOMERENG on February 16, 2012, 21:24:54
Heb je mijn linkjes als gelezen !

Je kunt ook gewoon eens bij iemand buurten, die al streamt en e.e.a uitlegt
en zaken laat zien, dit zeer verhelderend werken !

Woon je in de buurt van Nijmegen ?


Momenteel heb ik het nogal druk, jou linkjes heb ik al wel eens even doorgenomen maar nog niet uitgebreid.
Maar dat zal in het weekend zeker gaan gebeuren.
Ik woon in België, ben onlangs nog wel in de buurt van Nijmegen geweest bij een nogal bekende winkel van HiFi apparatuur, je weet wel hé Dé H.........

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Kingpin

Jammer dat je zo ver weg woont anders had je een combi streaming met buizen kunnen horen bij me, had ik je gelijk een hoop kunnen uitleggen wat de mogelijkheden zijn, ook icm diverse interfaces.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack