"Beste" reciever voor Focals 816v? + voorstelling

Started by KDL, February 15, 2012, 17:54:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KDL

Hallo iedereen!

Als eerste post op dit forum zou ik me ook tegelijk willen voorstellen (sorry als dit ergens anders moest staan, maar op de meeste fora is dit de gewoonte en wil niet onvriendelijk overkomen)

Mijn naam is Koen De Leersnijder. Ik ben 22 jaar en ben al enkele jaren een home cinema fan.
Hield dit forum dan ook al een tijdje in de gaten en besloot dat het daarom wel tijd was om eens eindelijk een account aan te maken!
Ik doe dit jaar mijn master als industrieel ingenieur (optie biochemie) aan de KHLim in diepenbeek en verdere hobby's zijn o.a. karate en fietsen (veel sport vooral ;-) )
Ik hoop dat ik hier veel zal kunnen leren van iedereen want ik besef dat ik natuurlijk nog steeds een leek ben  :(

Ik zou ook nog kort even een ander lid willen bedanken, namelijk Thommy, de vader van mijn vriendin waar ik nu al 5 jaar mee samen ben, voor mij met deze fantastische hobby bekend te maken en voor alle eerlijke raad die ik van hem al gehad heb en vast en zeker in de toekomst ook nog zal krijgen!


Ok nu dat achter de rug is het volgende;

Mijn huidige setup voor audio:

- Reciever: Onkyo TX-SR607
- Fronts: Focal Chorus 816V
- Rear: Niet het vermelden waard. Aangepaste philips speakers die ik zeer zacht laat meespelen om toch een surround te krijgen zonder het geluid al te sterk te verpesten.
- Center: Niet aanwezig
- Subwoofer: BK Monolith (geen idee of deze hier gekend/bekend is dus plaats de link er even bij: http://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers/monolith-df.htm) (Hier ben ik overigens zeer tevreden over!)
- Bron = PS3

En dan nu de hamvraag:

Wat vinden jullie van de combinatie Onkyo - Focal? Hebben sommige mensen hier ervaring mee? Die focal's hebben nogal een eigen karakter vind ik en ik weet niet of de combinatie met deze Onkyo wel optimaal is... Ook is het zo dat als ik het ps3 spel Rage speel, de reciever soms uit het niets uitvalt!?
Bij al de rest (muziek en film) doet hij dit nooit. Enkel bij dit specifiek spel.. jullie gedacht? Ik denk dat er misschien te veel bass doorgestuurd wordt naar de fronts waardoor de reciever het niet meer aankan? Ik zou dit kunnen aanpassen door de fronts niet als full band in te stellen maar als crossover en alles onder een bepaalde frequentie enkel naar de sub te laten gaan..(Klopt dit??) Maar dit lijkt me toch allemaal maar raar. Een goede reciever zou toch echt wel de aangesloten luidsprekers de baas moeten kunnen zijn!

Dus, wat is jullie gedacht hierover? Het is inderdaad een hele boterham ik weet het... :wacko:
Bij het voorstellen van andere apparatuur hou dan aub in het achterhoofd dat ik nog een student ben en de aanschaf van een center en rear luidsprekers ook nog steeds zou moeten gebeuren (al zal dit eerder zijn voor als ik apart ga wonen (binnen een jaartje ofzo)). Het is uiteraard ook niet evident om "zomaar" eventjes verstekers van 1000 euro en meer aan te schaffen  :bigsmile:

Alvast bedankt en ik hoop dat het een leerzaam verblijf voor mij zal worden hier op het ht forum!!  :sly:





Here to learn

squeek

Welkom! Fijn om een landgenoot erbij te hebben hier  :pompom:

Een luidspreker heeft zoals je zelf zegt een eigen karakter en de receiver kan dit beïnvloeden. Nu hangt het vooral af van persoonlijke smaak van klank wat JIJ goed vindt klinken. Ik kan je hier tien receivers opnoemen die ik wel goed vindt maar daarvoor hoef jij dat niet te vinden.

Nu op zich is de Onkyo zeker niet slecht te noemen, eerder erg goed voor het geld dat deze kostte. Ik zou persoonlijk men geld daar (voorlopig) niet aan uit geven als je niet teveel kan uitgeven momenteel. Je kan deze beter verslijten tot je een 'echte' upgrade gaat doen (eens je werkt of zo) Kijk liever eens naar surrounds van hetzelfde merk en zelfde serie! Dat gaat een behoorlijke upgrade zijn! Je 'bubble' zoals ze zeggen gaat dan echt eruit komen en dat ga je met die surrounds die je nu hebt op een andere receiver nooit halen. De subwoofer is zeker goed, zou ik niets aan veranderen en eventueel een center zou het geheel kompleet maken.

Qua instelling kan je alles op small zetten en de x-over instellen op 1.5 x je laagste frequentie waarde van je fronts. Dan wordt je receiver een stuk minder belast.

Dus, surrounds in zelfde serie van zelfde merk hebben mijn voorkeur, lijkt me de betere upgrade dan de receiver als je niet teveel geld kan spenderen. En dan de center.

Greetz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Xander32

Onkyo heeft een relatief neutrale klank, echter zijn betreffende Focals erg upfront en pittig in het hoog. De match met versterking en bron luisterd erg nauw. Maar ook (juist) de akoestiek kan debet zijn aan een niet prettige match.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

KDL

Bedankt voor de info!

En tjah die akoestiek hier zal ik al maar niet over beginnen! Als ik wist hoe foto's te posten dan zou ik er hier een zetten  :P

Schuin dak bij rechts een open trap naar onder toe!  :pompom:
Here to learn

RobertVanWoerden

Welkom op het forum. Foto's kun je posten via extra opties, als je via "antwoord" een reactie toevoegd.

KDL

Beter laat als nooit: hier is ie dan!!

Kamer is voor jullie waarschijnlijk een echt horrorverhaal, maar als je nog thuis woont moet je natuurlijk roeien met de riemen die je hebt he  :dry:

Rear speakers zijn ondertussen wel nog wat meer naar achter verplaatst.
Here to learn

FeaR1986

Quote from: KDL on February 15, 2012, 17:54:52
Wat vinden jullie van de combinatie Onkyo - Focal? Hebben sommige mensen hier ervaring mee?

Op Tweakers is er ook een topic over Focal en volgens mij ben jij nu de tweede die ik "ken" die met Onkyo speelt. Hier op het forum hadden we Tommie die met een TX-NR1007 een paar Chorus 806V aanstuurde. De meeste mensen die ik "ken" (in real life en via fora) spelen met Denon en Marantz. Één persoon stuurt zijn Chorus 836V aan met een Harman Kardon.

Quote from: KDL on February 15, 2012, 17:54:52
Bij al de rest (muziek en film) doet hij dit nooit. Enkel bij dit specifiek spel.. jullie gedacht? Ik denk dat er misschien te veel bass doorgestuurd wordt naar de fronts waardoor de reciever het niet meer aankan? Ik zou dit kunnen aanpassen door de fronts niet als full band in te stellen maar als crossover en alles onder een bepaalde frequentie enkel naar de sub te laten gaan..(Klopt dit??) Maar dit lijkt me toch allemaal maar raar. Een goede reciever zou toch echt wel de aangesloten luidsprekers de baas moeten kunnen zijn!

Als het echt bij één spel is zou je niet denken dat de receiver het niet meer trekt, dan zou het namelijk wel vaker moeten gebeuren. Dus bij elk spel dat je speelt en bij elke film. Focal Chorus is ook geen echt lastige speaker met een relatief hoge gevoeligheid. Enige is de dip naar 3 Ohm bij ~117 (?) Hz, maar dat moet een receiver voor die korte periode wel even op kunnen vangen. Ikzelf speel met een Chorus 826W op een Denon receiver en nooit problemen gehad met uitvallen terwijl de 826's nog iets lager dippen qua impedantie.

Overigens ben ik het eens met Squeek dat een kleine upgrade nu niet echt de moeite waard is, daar schiet je niet veel mee op en dat is zonde van het geld. Al is de TX-SRxx6 en TX-SRxx7 serie van Onkyo niet de beste serie die ze hebben gehad...
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

x.studio

Hier nog eentje die met Focals speelt, de 918's. Over de Onkyo-Focal combi kan ik niks zeggen al heb ik wel nog een oude Onkyo (de 525?) als slaapkamer set staan, maar daar hangt een heel andere speakerset aan. Als de periode dat het nog duurt dat je op jezelf gaat wonen te overzien is, zou ik de upgrade centjes lekker in je zak houden omdat je dan in een geheel andere akoustische setting speelt.

rallufff

Quote from: FeaR1986 on February 18, 2012, 16:41:20
Op Tweakers is er ook een topic over Focal en volgens mij ben jij nu de tweede die ik "ken" die met Onkyo speelt. Hier op het forum hadden we Tommie die met een TX-NR1007 een paar Chorus 806V aanstuurde. De meeste mensen die ik "ken" (in real life en via fora) spelen met Denon en Marantz. Één persoon stuurt zijn Chorus 836V aan met een Harman Kardon.

Naast mij ook Mariusz met de combi Focal / Harman Kardon.  8)

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=profile;u=4594
| Panasonic TX-P50VT30 | Harman Kardon AVR 460 | Sonos Connect | Focal Chorus 836V (Front) | Focal Chorus CC 800V (Center) | SVS SB12-NSD + Bettercables Silver Serpent | Cisco 8485DVB HD | PlayStation 3 320gb | Canare 4S11 / W&M BS-512 |

'Dance Department'