DIY dayton audio reference 12 inch /hypex DS 2.0 project.

Started by wupsie, February 14, 2012, 13:41:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wupsie

Na eindeloos lurken toch maar besloten om de hulp in te roepen van de volgens mij meer dan kundige mensen hier.
Mijn plan is om een subwoofer te bouwen, en na het lezen van een aantal reviews qua speakers ben ik uitgekomen op de dayton audio 12 inch 4 ohm subwoofer, deze heb ik voor een mooie prijs gekocht.
Dizze dus >>Dayton RSS315HF-4.
De plate amp is een hypex 2.0 geworden, voor niet te veel op marktplaats gekocht.

Nu was het plan om de tekening op de zaph audio website te gebruiken.
Deze man heb er een in zijn archief staan, een gesloten model, en aangezien de sub ook bij muziek van zich gaat laten horen, leek dit mij een goede keuze.

http://www.zaphaudio.com/archives.html

Nu gaat dit otwerp uit van een front firing design.
Nu komt het probleem:    













De WAF factor :yin-yang:








Mijn meisje is niet echt te porren voor een woofert waar je tegen aan kijkt, ook niet als er een doekje voor zit.
Mijn vraag aan jullie is nu, voordat ik een charme offensief begin aangaande frontfiring subs:
Kan ik ongestrafd de maten aanhouden, en de sub omdraaien, zodat de woofert naar de vloer blaft??
Is er in dat geval een relatie tussen de hoogte van de poten waarop de sub dan komt te staan??
M.a.w. hoeveel ruimte moet er dan tussen de onderkant van de sub en de vloer??
Mocht mijn vraag te noobisch zijn : solly :angel:

Uiteraard ga ik tijdens de bouw plaatjes maken en deze posten :D

EDIT: info sub toegevoegd :)

Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Flavio

Ik hou als vuistregel aan de helft van de wooferdiameter, in jouw geval zou dat 15cm zijn.

Je kan ook de woofer naar de muur laten wijzen, dan zit die ook niet in het zicht. Zolang je maar 15cm afstand houdt van de muur zou dat voor het geluid niet uit mogen maken.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
NAD T758V3 | Behringer NX4-6000
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL X1 | 2x T+A TAL 90
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

AbZ

Quote from: Flavio on February 14, 2012, 14:15:32
Ik hou als vuistregel aan de helft van de wooferdiameter, in jouw geval zou dat 15cm zijn.
Lijkt me erg ruim,
maar weet niet op welk akoestisch principe (natte vinger?) de vuistregel gebaseerd is.

wupsie

Mannen bedankt :)
Ondertussen ben ik de overige materialen aan het bij elkaar scharrellen.
Heb nog een partijtje curly maple fineer, lijkt voldoende te zijn, gaat vast mooi worden.
De box krijgt 4 poten, deze maak ik van zebrano, hek nog wat planken van liggen, en het geheel word afgetopt met een mooie glasplaat, ooit onderdeel van een ikea tafel, gaat precies passen.
Nu nog even de inch maten omrekenen naar metrische maten, dan kan het mdf gezaagt worden
De glasplaat komt natuurlijk op rubber te liggen.
Keep u all posted :)
Let the building begin  :threadclosed:
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Flavio

Quote from: AbZ on February 14, 2012, 14:47:52
Lijkt me erg ruim,
maar weet niet op welk akoestisch principe (natte vinger?) de vuistregel gebaseerd is.

Weet ik ook niet maar ik heb dat jaren geleden een keer gehoord van een zelfbouwspeakerwinkel.
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
NAD T758V3 | Behringer NX4-6000
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL X1 | 2x T+A TAL 90
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE


TELEFUNKEN

Quote from: wupsie on February 14, 2012, 13:41:18

Nu komt het probleem:    

De WAF factor :yin-yang:

Mijn meisje is niet echt te porren voor een woofert waar je tegen aan kijkt, ook niet als er een doekje voor zit.



WAF factor ..betekend dit girl power

sta op en wees een vent.
                                               
al het goede komt van buizen, en al het slechte komt van ......inderdaad.

wupsie

Quote from: TELEFUNKEN on February 14, 2012, 23:02:02
WAF factor ..betekend dit girl power

sta op en wees een vent.
                                               

:tongue2: wij houden rekening met elkaar, dankzij deze synergie woon ik niet in een typische vrouwen woning   :coffee:
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Walter_PPK

De woofer moet bij het uitslaan geen luchtweerstand ondervinden door een vernauwing, in dit geval de ruimte onder de sub. Dus de oppervlakte van de conus moet even groot zijn als de oppervlakte van de uitgang onder het meubel.

Opp woofer = pi([diameter woofer/2]^2)
Opp woofer = pi([12*2,54/2]^2)
Opp woofer = 730 cm^2

omtrek woofer * Hoogte woofer tot vloer = opp woofer
Hoogte woofer tot vloer = opp woofer / omtrek woofer
Hoogte woofer tot vloer = 730 / pi(12*2,54)
Hoogte woofer tot vloer = 7,62 cm.

Neem wat extra hoogte ivm afwijkingen: 8 cm

LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Flavio

Quote from: Walter_PPK on February 20, 2012, 19:07:48
De woofer moet bij het uitslaan geen luchtweerstand ondervinden door een vernauwing, in dit geval de ruimte onder de sub. Dus de oppervlakte van de conus moet even groot zijn als de oppervlakte van de uitgang onder het meubel.

Opp woofer = pi([diameter woofer/2]^2)
Opp woofer = pi([12*2,54/2]^2)
Opp woofer = 730 cm^2

omtrek woofer * Hoogte woofer tot vloer = opp woofer
Hoogte woofer tot vloer = opp woofer / omtrek woofer
Hoogte woofer tot vloer = 730 / pi(12*2,54)
Hoogte woofer tot vloer = 7,62 cm.

Neem wat extra hoogte ivm afwijkingen: 8 cm

Dit komt neer op 1/4 van de diameter van de woofer, dat is wat makkelijker rekenen!
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
NAD T758V3 | Behringer NX4-6000
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL X1 | 2x T+A TAL 90
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

wupsie

Walter: bedankt.
De plannen zijn wat gewijzigd: heb een tafelblad van de kliko kunnen redden, scheelt aanzienlijk in de kosten :)
Het is een berken blad, samengesteld, mooi recht en vlak, en groot genoeg om alle panelen uit te zagen.

Zal eens kijken of ik morgen wat plaatjes online kan krijgen :)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Walter_PPK

Kijk dat soort meevallers moet je af en toe eens hebben. :clapping:
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

wupsie

Zo, vandaag de inch maten omgerekend, en een en ander afgetekend op de 27mm dikke beuken panelen.
Dit aftekenen is puur ter indicatie, de juiste maten voor het zagen zet ik per paneel uit.
Nu weet ik trouwens wel weer waarom ik hout bij voorkeur op maat laat zagen, pfffff :)
Heb een festool zaag , met geleiders en andere acessoires, maar het is nu niet bepaald makkelijk om alle panelen precies recht haaks en strak te krijgen.
In mijn beleving heb je teveel fouten, nl: 1 bij het aftekenen, en 1 bij het plaatsen van de lineaal.
Ben nu meer dan een uur bezig geweest, en ze zijn nog niet klaar , hehehehehe.
Zaagblad bleek zo stomp als de neten, dus deze gewisseld voor een 22 tands exemplaar, ging als een mes door de boter :) Mijn tip: gebruik een oud blad voor het zagen van mdf, want ze worden redelijk snel stomp van dit materiaal.
Het feit dat e.e.a. buiten moet gebeuren op een brakke workmate is ook niet echt bevordelijk voor een snelle systematische werkwijze.
Ben er al wel achter dat ik voor een eventueel volgend project een zaagmal ga maken waarop de lineaal vast is gemonteerd.
Om een reperteerbaar resultaat te halen komt er een schuifbare aanslag op :)
Hierop plak ik dan een mm aanduiding van mn vrinden bij Baptist:)
Kan allemaal vrij simpel volgens mij, heb al een schetsje leggen.
Moet nog 2 panelen zagen, dan kan e.e.a. in de lijmklemmen.

En ja, haastige spoed is zelden goed: wil ik met de bovenfrees twee panelen kopieeren, zet ik perongeluk in de snijrichting aan.....raaaaaaaaattttssss daar ging de frees...wooohahahah dat was wel even schrikken, maar goed, freesfoutje komt aan de binnenkant van de behuizing :)

Het is weer heerlijk om lekker met hout bezig te zijn, en ik denk dan ook al weer na over een volgend project: de alpairs in een andere behuizing??
Wie zal het zeggen, oja, het meubel staat on hold, de sub gaat eerst gebouwd worden, maar dat was wel duidelijk denk ik, jihah.
Keep u all posted
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Walter_PPK

Leuk dat je nog lol hebt ondanks die tegenslagen. Haakse hoeken zagen daar begin ik al glad niet aan... Ach ja geduld is een schone zaak.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

wupsie

 ;D Hatsee  ;D
Vandaag de overige berken panelen en mdf panelen gezaagd.
E.e.a. ging niet zonder slag of stoot  :angel:
Om er voor te zorgen dat alle panlelen de zelfde maat hebben, heb ik een kopieer frees gebruikt.
Bij het gebruiken voelde e.e.a. wat raar aan, aangezien best koud is buiten , en ik snel verder wou, gewoon stug doorgegaan als een echte kerel  :laugh:
Bij het vierde paneel hoorde ik een high pitch geluid, en jah hoor, ratttsssss vliegt de kopieerfrees uit elkaar, woohahahaha.
Heb alles weer terug kunnen vinden, imbusboutje was losgelopen, dom dom dom, haastige spoed is zelden goed.
Bij inspectie van de panelen bleek dat door de losse frees, de freesvlakken niet mooi haaks en vlak waren.
Dus: met de zaag met nieuw zaagblad van de helft van de panelen een paar milimeter afgezaagd, en met de herstelde kopieerfrees de overige panelen op maat gemaakt.
De plaat versterker komt in een beuken paneel, waarbij aan de achterkant van dit paneel een appart comnpartiment gemaakt wordt van mdf.
De kant van de woofer: ik sluit een mdf plaat in tussen de beuken panelen, hierop lijm ik dan een beuken paneel.
Dus het beuken paneel waarin de woofert komt, bedekt de kist helemaal.
Nu heb ik een vraag over de bracing:
Volgens het oorspronkelijke ontwerp bestaat deze uit in verstek verzaagde balkjes, welke de zijwanden met elkaar verbinden.
Kan ik in plaats hiervan ook een dubbel kruis plaatsen???
Dus: 2 balkjes van zeg 3 bij 3 cm in het horizontale vlak die de zijpanelen in het midden ondersteunen, en twee van die zelfde balkjes die de andere panelen ook in het midden ondersteunen.
Is het zinvol om de woofer tegen de bracing aan te monteren???
Mij lijkt dit effectiever dan de in verstek gezaagde balkjes, maar das meer een gevoel.
Verder heb ik nog een vraag over eventuele demping:
Is dit bij een sub noodzakelijk??
Ik zie mensen met bitumen in de weer, tapijttegels, rubbermatten, en meer van dat moois, voegt het iets toe??
Als ik andwoord heb op deze vragen, kan de lijmtangen party beginnen!!!!!!!
Keep u all posted :) :) :)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

wupsie

Het zonnetje schijnt en de vogeltjes fluiten; dus wupsie gaat met zijn sub in aanbouw lekker naar buiten :)
Aangezien de panelen gezaagd zijn uit een tafelblad, en deze in de olie is gezet, is het plan om eens flink te gaan schuren.
Dus; eerste paneel op de werkbank, korreltje 120 onder den schuurmachiene en gaan met die banaan.
Nu loopt het papier vrij snel dicht, dus na elke schuurgang blaas ik het papier schoon.
Dit gaat goed wat betrefd het schuurstof, maar opgehoopte olie resten laten zich niet of moeilijk van het papier verwijderen.
Heb nu een stofzuiger op de schuurmachiene aangesloten, dit gaat een stuk beter, maar is het nog niet helemaal.
Hebben jullie nog tips?

De volgende keer koop ik geen geoliede bladen meer, lak/verf is geen probleem.

Weer wat geleerd :)
Nu eerst een peuk en een biertje
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

morca

Quote from: wupsie on March  4, 2012, 14:46:13
Het zonnetje schijnt en de vogeltjes fluiten; dus wupsie gaat met zijn sub in aanbouw lekker naar buiten :)
Aangezien de panelen gezaagd zijn uit een tafelblad, en deze in de olie is gezet, is het plan om eens flink te gaan schuren.
Dus; eerste paneel op de werkbank, korreltje 120 onder den schuurmachiene en gaan met die banaan.
Nu loopt het papier vrij snel dicht, dus na elke schuurgang blaas ik het papier schoon.
Dit gaat goed wat betrefd het schuurstof, maar opgehoopte olie resten laten zich niet of moeilijk van het papier verwijderen.
Heb nu een stofzuiger op de schuurmachiene aangesloten, dit gaat een stuk beter, maar is het nog niet helemaal.
Hebben jullie nog tips?

De volgende keer koop ik geen geoliede bladen meer, lak/verf is geen probleem.

Weer wat geleerd :)
Nu eerst een peuk en een biertje
Proost....eneuh idd we want foto,s  :D

wupsie

Vandaag een uurtje nix te doen.
Van de gelegenheid gebruik gemaakt om een mooie sparing te maken voor de hypex module.
Ik laat de module 5mm verzinken.
In de sparing komt een rubberrand om trillingen te voorkomen.
Dus: a.d.h.v. diam frees en beschikbare kopieerringen gewenste maten ingesteld op de freesmal, en aan de slag gegaan.
Eerst met een 17mm ring en 10 mm frees de verzonken rand gemaakt; dit ging goed.
Toen een 30mm kopieerring gemonteerd en de uiteindelijke diepte op de frees ingesteld.

Les1: je kunt in 1 freesgang GEEN 27 mm materiaal wegfrezen  :hehe:

Les2: vergeet niet bij het uitfrezen van de sparing, dat de voerrichting precies andersom is  :crazy:

Les3: zet de freesmal op meer dan 1 punt vast :angel:

Klein missertje gemaakt dus, maar bijna niet zichtbaar.
De hypex module past mooi, heb de scherpe kanten gebroken met korrel 120 papier, en e.e.a. ziet er goed uit.
Morgen ga ik mdf zagen voor het bakje achter de hypex module en e.e.a. in elkaar lijmen.
De rest van de panelen wordt gelijmd als mn nieuwe schuurmachine binnen is, dit om de toplaag met korrel 80 te verwijderen.
Morgen zal ik ook wat plaatjes schieten, zodat e.e.a visueel qua topic ook wat aanschouwlijker wordt.

Ik zit trouwens met een schuin oog naat een festool mft te kijken, heb namelijk geen ruimte voor een zaagtafel, en de mft lijkt dan een mooie oplossing.
Helaas kost deze rond de 700 euro, en tel daar dan nog wat losse stops en aanslagen op....katjeng!!!
Zijn er mft gebruikers hier?

Keep u all posted :)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

wupsie

Vandaag een paar plaaties gemaakt voor de bak achter de amp.
E.e.a. in elkaar geklemd middels lijmklemmen, en het geheel weer op de achterzijde vd behuizing geklemd.
Kan nu niet verder i.v.m. bezoek :( :(

Het werken met losse zaaggeleider , lijmklemmen en een straight edge plus kingsize winkelhaak vreet toch wel erg veel tijd, wil nu dan ook echt wel een MFT tafel.

Iemand hier geinteresseert in een sphinx project 2 mark 2 voorversterker?
Kan de MFT gefinancieerd worden :) :)

Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Walter_PPK

Lekker bezig! Maak gebruik van het fantastische weer. :headbanging: Oh en vergeet niet om foto's te maken tussendoor. :police:
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer


wupsie

Zo; vandaag om 1100 uur wat buren blij gemaakt met het geluid van mn stofzuiger en schuurmachiene  ;D ;D
Ben gestart met het maken van de baffle, e.e.a. afgetekend, en met cirkel geleider in de weer geweest.
Plaatje mdf op maat gemaakt, ook circel in gemaakt, en deze ter versteviging op het berken geplakt, dacht trouwens dak wel veel lijmklemmen had, maar daar mogen rustig nog een paar extra bij :)

Leermoment:
Koop geen tafel bladen oid die in de OLIE zijn gezet
Ik schuur mij werkelijk het schompes om mooie olie vrije lijmvlakken te maken.
Gelukkig gaat het schuurpapier onverwacht lang mee, zal ook wel iets te maken hebben met de afzuiging en compressor :)
Zo zie je maar weer dat goed gereedschap echt wel een verschil kan maken.

Voor de bevestiging van de subwoofer gaten geboord, en deze voorzien van draadbussen aan de achterzijde, die verlijmd zijn.

Verder de achterzijde van de baffle schuin weggefreesd, zodat de woofert lekker kan ademen.

Om te testen of de woofert mooi zou passen, en , om de draadbussen aan een stress test te onderwerpen, de woofert er in geschroeft :)
Gaat goed, draadbussen komen ook bij het uitoefenen van veel kracht niet los, en het past allemaal mooi: job well done :)

Het regent nu, dus de buren kunnen weer naar bed, woohahaha

Oja, mn meisje vond um wel erg groot worden, maar toen ik voor stelde om speakerdoek in kleur van onze bank te gebruiken, klaarde haar gezicht op als een ochtend zonnetje in de lente :)
Langzamerhand komt er wat schot in de sub, wat de plaatjes betrefd: komen er aan als ik een werkende camera heb :)

Heb trouwens een tweedehands MFT tafel gescoord, ben er heel blij mee, volgende project eerst mock uppen in mdf, kank dan mooi allemaal haaks en strak zagen op de MFT :) :)

:headbanging: keep u all posted  :headbanging:

PS : heb diverse andere subw topics doorgelezen, en daar loopt het water mij werkelijk van in de mond.
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

wupsie

Hatsee :)
Vandaag wat vroeger thuis dan normaal, dus de lijmklemmen maar eens van het rek getrokken, jihah :)
Lijmplannetje gemaakt, alles klaar gelegd, en binnen 8 minuten stond het hele gevaarte in de houtlijm en de klemmen.
E.e.a. ziet er nu tenminste een beetje uit als een sub....lol
Als ik morgen tijd heb breng ik balken aan op alle naden, en wat bracing, had ik al gezegd dat het downfiring een no go is geworden?
Wil natuurlijk wel wat kunnen zien als ie straks staat te stampen, en een speakerdoekje is zo gemaakt natuurlijk.
Keep u all posted :)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Walter_PPK

Je maakt ons erg nieuwsgierig. Heb je geen camera op je telefoon ofzo? Alle work in progress foto's gaan verloren :-\  Goed gereedschap is het halve werk zeggen ze wel eens... ze hebben gelijk. ;D
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer