dvd-a en sacd vragen

Started by Merth, November 23, 2003, 17:01:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Merth

Ik heb even een aantal vragen over dvd-a en sacd:
- Zijn er ook standalone speler te koop waar zowel dvd-a als sacd op zit? want ik heb al een dvd speler, maar wil graag ook een dvd-a en sacd speler en dan het liefst die 2 in 1.
-Moet je voor die geluidsformaten perse 6.1 hebben?
-Moet je er oook nog speciale kabels ofzo voor kopen?

Sullivan

Hi,

Er komen steeds meer spelers die zowel DVD-A en SACD ondersteunen. Op deze spelers kan je ook gewoon DVD-V's en CD's afspelen. Denk aan Pioneer en Marantz (DV-6400 en 8400 b.v.).

DVD-A en SACD ondersteund alleen 5.1.

Speciale kabels in die zin dat je analoge interlinks nodig hebt. DVD-A en SACD wordt nog niet digitaal ondersteund.
Als je ook nog apart je eigen dvd speler wilt behouden, kan je die alleen digitaal aansluiten. Je nieuwe DVD-A/SACD speler kan je dan analoog aansluiten en eventueel digitaal, maar dan moet je receiver wel meerdere digitale inputs hebben.

mvg,
Frank

Merth

ow ja. Maar ik heb net een nieuwe dvd speler gekocht dus ik wacht nog wel even met de aanschaf van een DVD-A/SACD speler. Nog een vraag:
-Wat geeft nu beter geluid een DVD-A of SACD en welke is goedkoper?

jaco

#3
Merth,
Ik denk dat je als je per se DVD-A en SACD wilt hebben moet kijken of de te kopen combi speler met DVD-Video afspelen misschien niet wel beter is dan je huidige speler. Dan zou je die kunnen verkopen. Het is overigens niet zo dat elke nieuwe generatie DVD speler weer beter wordt (als ik sommige Amerikanen mag geloven tenminste)

Wat wel belangrijk is, is dat OF de nieuwe combi speler bass management en Time alignment heeft, OF dat je versterker dat voor je kan doen.
Zonder deze 2 zaken is de kans op goed multi channel audio wat minder groot.

Discussie daarover zijn te vinden in andere topics zoals:
Large of Small
wat nodig bij 6 kanaals DVDA/SACD
Analoge pass through of A/D+processing voor multikanaals muziek (DVD-A en SACD)


Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

Quote from: Merth on November 23, 2003, 17:24:32
Nog een vraag:
-Wat geeft nu beter geluid een DVD-A of SACD en welke is goedkoper?
Daarover verschillende meningen. Bij mij is dat DVD-A, maar dat kan aan mijn systeem liggen.
Op SACD zijn iets meer titels uit in absolute aantallen.

De prijs van beide is aan het zakken is mijn indruk, maar de titel prijzen verschillen van studio tot studio. Bij SACD is het zo dat ze hybride kunnen zijn (een CD laag die op een normale CD speler af te spelen is, en een SACD laag die alleen op een SACD speler werkt) en deze hybride titels staan tussen andere titels is, en het valt niet eens echt op dat er ook een SACD laag op staat.
Het aanbod in Nederland vindt ik mager, er zijn wel enkele winkels die behoorlijk wat titels hebben staan, maar die ene die ik ken is (daardoor ?) ook wat duurder.

Qua kabels heb je ofwel 3 stereo interconnects nodig, of een 5.1 kabel (wat dan weer 6 losse kabels aan elkaar zijn i.p.v. 2 bij een stereo verbinding)

Je moet afwegen of er (Veel) titels zijn die je interesseren op DVD-A en/of SACD. Als dat niet zo is, kun je misschien beter wachten met de koop van een combi speler.
Het verschil met 2 kanaals CD kan wel groot zijn overigens.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm