Onkyo 2012 - Nu ook de High End modellen

Started by FeaR1986, February 13, 2012, 17:20:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FeaR1986

Zie hier voor het hele artikel

Eerste wat mij opviel zijn de vele HDMI-ingangen op de 500 en 600 serie (8 stuks!) en ook nog eens twee uitgangen. Dat is zeker niet slecht voor een instapmodel. De vermogens neem ik met een flinke korrel zout, want Onkyo kennende is dat weer allemaal gemeten op één kanaal bij 6 Ohm en 1000 Hz. Niet echt representatief dus. Maar ziet er wel goed uit. Al zullen merken als Marantz, Denon, Pioneer en dergelijke wel snel volgen met vergelijkbare modellen. Verwacht bij die andere merken dit jaar ook wel een Upscaling tot 4K Resolutie, iets wat Onkyo nu voor het tweede jaar al doet.

Alleen waarom ze nu opeens weer andere typenummers gaan gebruiken is me een raadsel. Waarom niet gewoon verder met de TX-SR310, TX-NR510, et cetera.
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

skyfox

Ik blijf het jammer vinden dat Onkyo (en andere merken) niet stelselmatig een rating geven met "all channels driven" op 8 en 4 ohm. Maar goed, het zij zo. Verder blijven het mooie apparaten.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Nooff

Wat ik mij afvraag is waarom mensen zich zo druk maken over continue wattages terwijl dat in de praktijk vrijwel nooit voorkomt. Het is veel belangrijker om te weten hoe ze klinken m.i.

Siddartha

+1 ik denk dat als ik mijn, op papier, 180 watts per kanaal zou loslaten op mijn speakers, ik de kamer uit vlucht :D
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Nooff

Quote from: Siddartha on February 13, 2012, 20:58:46
+1 ik denk dat als ik mijn, op papier, 180 watts per kanaal zou loslaten op mijn speakers, ik de kamer uit vlucht :D
Het gaat me nog niet eens om de opgave qua wattages, het gaat om het feit dat niet elke speaker op hetzelfde moment evenveel belast zal zijn en daarmee is het dus volstrekt onzinnig om te weten hoeveel wattage een Receiver uit kan sturen (continu op alle kanalen bij een bepaalde weerstand). Leuk om te weten voor sommige mensen blijkbaar, maar in de praktijk echt helemaal niet belangrijk. Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat de receiver elke gangbare speaker die je aan dit caliber apparaat zou hangen (prijs kwaliteitswijze gezien), niet vrij gemakkelijk aan zou kunnen sturen. We hebben het over Receivers die binnen onze hobby eigenlijk vrijwel niets kosten en aan speakers die zogenaamd binnen het 'High-End' kader vallen koppel je gewoon goede versterking en geen Receivertje van een paar duiten. Dat geldt voor Onkyo, maar net zo goed voor Marantz, Denon, Yamaha etc.

daxie

Quote from: Nooff on February 14, 2012, 00:26:27
Het gaat me nog niet eens om de opgave qua wattages, het gaat om het feit dat niet elke speaker op hetzelfde moment evenveel belast zal zijn en daarmee is het dus volstrekt onzinnig om te weten hoeveel wattage een Receiver uit kan sturen (continu op alle kanalen bij een bepaalde weerstand). Leuk om te weten voor sommige mensen blijkbaar, maar in de praktijk echt helemaal niet belangrijk. Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat de receiver elke gangbare speaker die je aan dit caliber apparaat zou hangen (prijs kwaliteitswijze gezien), niet vrij gemakkelijk aan zou kunnen sturen. We hebben het over Receivers die binnen onze hobby eigenlijk vrijwel niets kosten en aan speakers die zogenaamd binnen het 'High-End' kader vallen koppel je gewoon goede versterking en geen Receivertje van een paar duiten. Dat geldt voor Onkyo, maar net zo goed voor Marantz, Denon, Yamaha etc.

De prijs van luidsprekers is niet evenredig met zijn "makkelijke aanstuurbaarheid". Er zijn speakers van 10k die makkelijk aan te sturen zijn, maar ook die inderdaad zware versterking nodig hebben. Anderzijds zijn er speakers van 500 euro die makkelijk aan te sturen zijn ook, en omgekeerd...

Nooff

Quote from: daxie on February 14, 2012, 07:50:22
De prijs van luidsprekers is niet evenredig met zijn "makkelijke aanstuurbaarheid". Er zijn speakers van 10k die makkelijk aan te sturen zijn, maar ook die inderdaad zware versterking nodig hebben. Anderzijds zijn er speakers van 500 euro die makkelijk aan te sturen zijn ook, en omgekeerd...
Ja die uitersten zijn er inderdaad.

Siddartha

Quote from: Nooff on February 14, 2012, 00:26:27
Het gaat me nog niet eens om de opgave qua wattages, het gaat om het feit dat niet elke speaker op hetzelfde moment evenveel belast zal zijn en daarmee is het dus volstrekt onzinnig om te weten hoeveel wattage een Receiver uit kan sturen (continu op alle kanalen bij een bepaalde weerstand). Leuk om te weten voor sommige mensen blijkbaar, maar in de praktijk echt helemaal niet belangrijk. Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat de receiver elke gangbare speaker die je aan dit caliber apparaat zou hangen (prijs kwaliteitswijze gezien), niet vrij gemakkelijk aan zou kunnen sturen. We hebben het over Receivers die binnen onze hobby eigenlijk vrijwel niets kosten en aan speakers die zogenaamd binnen het 'High-End' kader vallen koppel je gewoon goede versterking en geen Receivertje van een paar duiten. Dat geldt voor Onkyo, maar net zo goed voor Marantz, Denon, Yamaha etc.

nee goed, ben ik met je eens. Vooral bij meerkanaals recievers is dat zo. De voeding van mijn Onkyo is 750W, dus kun je nooit 5 kanalen 180W aansturen, laat staan 7. Het zal zo zijn dat elke kanaal 180W kan produceren, mits er voldoende voeding is.
En als je speakers gaat kopen wil je wel weten wat je versterker kan uitsturen om een goede match te maken, dus in dat opzicht kun je er niet eens van op aan.
Daarom koop ik ook geen high end speakers, heeft weinig zin denk ik met mijn reciever.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Nooff

Quote from: Siddartha on February 15, 2012, 12:24:22
nee goed, ben ik met je eens. Vooral bij meerkanaals recievers is dat zo. De voeding van mijn Onkyo is 750W, dus kun je nooit 5 kanalen 180W aansturen, laat staan 7. Het zal zo zijn dat elke kanaal 180W kan produceren, mits er voldoende voeding is.
En als je speakers gaat kopen wil je wel weten wat je versterker kan uitsturen om een goede match te maken, dus in dat opzicht kun je er niet eens van op aan.
Daarom koop ik ook geen high end speakers, heeft weinig zin denk ik met mijn reciever.
Je zit bij klasse A/B Receivers met een bepaalt rendement, effectief blijft er zo'n 70-75% over van de totale capaciteit van je voeding. Die 180W zal ie niet gaan halen, maar die ellenlange discussies over continu vermogen op alle kanalen is vrij onzinnig als dat eens in de zoveel keer voor komt en dan ook nog eens een fractie van een seconde. Afhankelijk van welke soundtrack, of welk stuk muziek, kan het prima zo zijn dat de ene speaker aangestuurd wordt met 130W en de ander met 100W of minder zelfs. High end is overigens een ruim begrip, wat is een high end speaker? Daarnaast kloppen heel veel gegevens over speakers ook niet, die dippen ook continu in weerstand, dus als je met alles rekening moet houden  ;)

Welke Onkyo heb je?

Siddartha

De TX-NR807 heb pas een paar Heco Victa 701 speakers er op spelen, zijn nog aan het inspelen. Zouden tot 26 hz moeten gaan en hebben ook een lekkere bass, maar het benadert een sub niet. Dus twijfel erover ze terug te sturen en een sub aan te schaffen met monitoren.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Nooff

Quote from: Siddartha on February 15, 2012, 21:49:09
De TX-NR807 heb pas een paar Heco Victa 701 speakers er op spelen, zijn nog aan het inspelen. Zouden tot 26 hz moeten gaan en hebben ook een lekkere bass, maar het benadert een sub niet. Dus twijfel erover ze terug te sturen en een sub aan te schaffen met monitoren.
Die 26Hz halen ze niet hoor, maar ze zouden wellicht 'in-room' best laag kunnen gaan. Punt is, LFE is een apart signaal en is niet te vergelijken met de bass die naar een luidspreker gaat. Je kunt er natuurlijk ook een leuke BK Gemini II naast zetten, die kost je zo'n 289 euro meen ik.

Siddartha

Quote from: Nooff on February 16, 2012, 01:00:02
Die 26Hz halen ze niet hoor, maar ze zouden wellicht 'in-room' best laag kunnen gaan. Punt is, LFE is een apart signaal en is niet te vergelijken met de bass die naar een luidspreker gaat. Je kunt er natuurlijk ook een leuke BK Gemini II naast zetten, die kost je zo'n 289 euro meen ik.

ja dat wil ik net niet vanwege de ruimte. Het is Zuilen zonder sub of monitoren met sub. Die LFE mis je vooral bij HT natuurlijk, ik moet zeggen dat het echt wel goed klinkt, muziek sowieso maar films en TV ook.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

MG76

Als je de Onkyo 616 zou vergelijken met de 709, welke komt dan het beste eruit? Qua specs zie ik niet veel verschil en de prijs is ook nagenoeg gelijk. Omdat de 709 ongeveer een jaar ouder is dan zou je verwachten dan een "opvolger" iets duurder zou zijn, aangezien dat niet is zou je dan kunnen zeggen dat de 709 dus "beter" is...of hoe denken jullie hierover??

boekhour

Quote from: MG76 on February 23, 2012, 22:17:34
Als je de Onkyo 616 zou vergelijken met de 709, welke komt dan het beste eruit? Qua specs zie ik niet veel verschil en de prijs is ook nagenoeg gelijk. Omdat de 709 ongeveer een jaar ouder is dan zou je verwachten dan een "opvolger" iets duurder zou zijn, aangezien dat niet is zou je dan kunnen zeggen dat de 709 dus "beter" is...of hoe denken jullie hierover??

Even 2 belangrijke verschillen voor mij. De "oude" 709 heeft pre-outs voor een eventueel aan te sluiten eindversterker en heeft ook de beschikking over de luxere Audyssey MultEQ XT inmeting. Daarentegen heeft de 616 geen preouts en de simpele versie van inmeten, Audyssey 2EQ. Zie de 616 als de opvolger van de 609. Voordeel van XT tov 2EQ is dat de inmeet resolutie fijnmaziger is en dat de subwoofer ook wordt ingemeten Zie ook:
http://www.audyssey.com/audio-technology/multeq. Als ik voor het zelfde geld kon kiezen zou ik zeker de 709 nemen.
Anthem MRX 540 /  Parasound HCA 1206 / Dynaudio Compound 4 / Dynaudio Contour s1.4/ Dynaudio S CX / SVS SB13-PLUS / SVS SB13 Ultra / Epson TW8100

MG76

Bedankt voor je uitgebreide uitleg, ik heb inmiddels de 709 gekocht bij een forumsponsor voor nog iets minder dan de 616 dus ben helemaal blij  ;D

FeaR1986

De TX-NR717 en TX-NR818 zijn nu ook aangekondigd: bron
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

StefaanD

Wow verrassend nieuw design ... niet  :D Ah Onkyo ze springen in ieder geval niet op de AirPlay boot, voor mij persoonlijk jammer.

Maro

Ik blijf lekker bij mijn 'ouwe' 3008. Weinig nieuws onder de zon.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Nooff

Quote from: Maro on March 26, 2012, 17:06:40
Ik blijf lekker bij mijn 'ouwe' 3008. Weinig nieuws onder de zon.
oud?  :D

Positief is de XT32 upgrade, top voor een middenklasser!


larzie

Quote from: Nooff on February 14, 2012, 00:26:27
Het gaat me nog niet eens om de opgave qua wattages, het gaat om het feit dat niet elke speaker op hetzelfde moment evenveel belast zal zijn en daarmee is het dus volstrekt onzinnig om te weten hoeveel wattage een Receiver uit kan sturen (continu op alle kanalen bij een bepaalde weerstand). Leuk om te weten voor sommige mensen blijkbaar, maar in de praktijk echt helemaal niet belangrijk. Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat de receiver elke gangbare speaker die je aan dit caliber apparaat zou hangen (prijs kwaliteitswijze gezien), niet vrij gemakkelijk aan zou kunnen sturen. We hebben het over Receivers die binnen onze hobby eigenlijk vrijwel niets kosten en aan speakers die zogenaamd binnen het 'High-End' kader vallen koppel je gewoon goede versterking en geen Receivertje van een paar duiten. Dat geldt voor Onkyo, maar net zo goed voor Marantz, Denon, Yamaha etc.

Aantal Watts zegt inderdaad niet veel. Was een keer bij een meneer op bezoek die had een zelfbouw buizenversterker aangesloten op een set zelfbouw Tannoy DMT15's. Daar gooide hij op een gegeven moment maar liefst 1 Watt overheen OMFG! High-q en ik werden door de geluidsgolven tegen de muur aangedrukt. Het was maar goed dat z'n buren niet thuis waren!  :D Dat niveau ga je niet redden met een Onkyootje denk ik.
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

twido

Ben zelf nog aan het twijfelen om een 3008 op de kop te tikken ( 1250 euro) of toch maar voor de TX-NR818 gaan?(prijs? 1500 euro ? )
Ik zou wel 9.2 moeten hebben (2.0 voor 2de zone) of  bv een rega brio-R moeten bijzetten bij de TX-NR818. (of kan die op 1 of andere manier toch nog een 9.2 weergeven?)

welke zou de beste keuze zijn puur naar geluidskwaliteit?
naar uitrusting toe is dit wel duidelijk lijkt me :-)

Het nieuwe jasje van de TX-NR818  vind ik alvast veel mooier , maar omdat alles in een kast komt is dit niet zo een groot voordeel.

FeaR1986

Quote from: twido on March 29, 2012, 04:33:00
Ben zelf nog aan het twijfelen om een 3008 op de kop te tikken ( 1250 euro) of toch maar voor de TX-NR818 gaan?(prijs? 1500 euro ? )

Denk dat je met 1500 euro best aan de hoge kant zit. Dat is meer de prijs die een TX-NR1000-serie kost. Om en nabij de 1000 euro (euro of 100 + / - ) lijkt me reëeler.
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

skyfox

Was de introductieprijs van de 809 niet iets van 899-999 euro? De 818 zal vast ook zoiets kosten.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

twido

Het enige dat ik kan vinden is :
TX-NR818 :  1199 dollar
TX-NR717 :   999 dollar

De vraag is natuurlijk of de TX-NR818 kwalitatief vergelijkbaar is met een TX-NR 3008.