2x Aurasound 12" subwoofer ontwerp.

Started by mimic, February 5, 2012, 10:53:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mimic

Maar als ik ga dspen blijft er toch al snel niet veel meer over van dat extra vermogen?
KEF LS50W - Velodyne DD12

morca

Quote from: mimic on February 22, 2012, 21:17:26
Maar als ik ga dspen blijft er toch al snel niet veel meer over van dat extra vermogen?
Ik heb er RMS opstaan wat nodig is,dan vlak ik eigenlijk alleen dus heb geen extra vermogen nodig voor een boost.
Dan sturen mijn hypexen de JL,s optimaal aan.

Boost jij wel is het geen luxe,ik raad het je in eerste instantie af en zou kijken wat de woofers alleen met afvlakken doen.
En dan de amp op het gewenste level tov de fronts,dan kan het wel,maar raad wel iedereen aan die hem echt flink hard zet soms ,echt dat je woofers  :crazy: doen moet je er geen 2 keer zoveel RMS opzetten.

PaulSQ

Quote from: mimic on February 22, 2012, 21:17:26
Maar als ik ga dspen blijft er toch al snel niet veel meer over van dat extra vermogen?

(te) kort door de bocht;

De woofer krijgt dat extra vermogen wel te verwerken maar 't wordt niet omgezet in geluidsdruk.
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

morca

Je zal niet de eerste zijn die ik met 2 keer RMS zie draaien,en als je zelf of iemand hem dan net even te hard voor je zet .................................................gelukkig bij mij niet
word het omgezet in kosten,2 nieuwe woofers  :D
Wat voor amp is het dan????

Walter_PPK

DSP'en is leuk maar de limiterende factor van de woofer zal niet de vermogensdissipatie zijn maar de opgewekte slag van de conus. Met de DSP stuur je meer vermogen bv rond de 25hz naar de woofer. De woofer slaat bij deze frequentie dus harder uit. Wanneer de Xmax is bereikt houd het op en is het maximum vermogen bereikt.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

mimic

Dan maak ik daar een denkfout ( weinig kaas van gegeten ). Ik dacht dat een boost van 3db in een halvering van het vermogen van de versterker zou resulteren.

Het gaat overigens om een oude Bird Electronics ratio 12.
KEF LS50W - Velodyne DD12

Bart_M

#131
Om 3dB harder te draaien, zal de versterker 2 x zoveel vermogen erin moeten pompen.

Het gaat dus vrij hard als je 6, 9 of zelfs 12dB gaat boosten in het laag.

EDIT:
Stel de woofer heeft een redement van 87dB en je wilt op 105dB draaien.
Dan heb je hier al 64 watt voor nodig:
dB     watt
87     1
90     2
93     4
96     8
99     16
102   32
105   64
108   128
111   256

Als je dan ook nog eens gaat boosten in het laag, zie je direct wat voor extra vermogen dit vraagt.

morca

Quote from: Walter_PPK on February 23, 2012, 08:56:22
DSP'en is leuk maar de limiterende factor van de woofer zal niet de vermogensdissipatie zijn maar de opgewekte slag van de conus. Met de DSP stuur je meer vermogen bv rond de 25hz naar de woofer. De woofer slaat bij deze frequentie dus harder uit. Wanneer de Xmax is bereikt houd het op en is het maximum vermogen bereikt.
Idd je beschrijft het exact..... :thumbs-up:

mimic

Na een poosje radiostilte;

de amp is binnen ( oude PA amp met dik 400W RMS per kanaal )
de meetmicrofoon komt er aan
de dsp word een behringer DCX2496
de kastjes; de meubelmaker heeft vakantie :(
KEF LS50W - Velodyne DD12

morca

Schiet op alleen de kistje nog niet,geduld  ;)
Pa amp,s ga ik ook binnenkort proberen,schiet een paar wat tekort,maar ook buget.
Aangezien ik nog 2 Denon POA 6600 heb staan van 250 rms moet ik die maar eens op 2 JL,s gaan testen.

mimic

Geduld is een schone zaak :)

Nou die amp is zijn geld in koper in iedergeval waard!
KEF LS50W - Velodyne DD12


Walter_PPK

LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer


mimic

Een Bird Ratio 12. Zegt me totaal niets verder :)
KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

Helaas nog geen bericht van de meubelmaker.

Ik ben begonnen met de eerste metingen, lekker oefenen voor het echte werk. Best lastig zeg! Ik heb de DCX2496 even aangesloten gehad en aan de hand van de meting het e.a. gecorrigeerd. Leuk spul!

Dit was mijn eerste metingen met de Behringer Meetmic.
KEF LS50W - Velodyne DD12

morca

Dat is een grillig verloop,dikke dip ook van 40 tot 100 hz wow,dit zijn alleen je front,s?
Die EQ is alleen voor de sub,s toch?
Hoe speel je je muziek af,streamen toevallig?

mimic

Nogal hè :)

Die dip is mede de reden van dit subwoofer project, dus dat word interessant. Ja ik stream, maar deze meting is natuurlijk gewoon via de computer gedaan. De EQ is primair bedoeld voor de subs, maar ach als ik hem toch heb kan ik de fronts wel even meepakken?
KEF LS50W - Velodyne DD12

PaulSQ

moet je wel een 4 kanaals dsp aanschaffen..
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

morca

Ik stream met mediaportal en de pure audio plugin,daar kan een EQ geladen worden in de vst,daar kan je je front,s mooi mee doen.Vandaar mijn vraag.
Losse eq is dan voor de sub,s ,zo werk ik ook,
Ik zou er eens over denken,bij mij was het een grote verbetering,voor de front,s.

mimic

Nou, de sub kastjes zijn binnenkort klaar. Ben benieuwd!

De Avanti`s zijn inmiddels verkocht, de subs in de maak. Spannende tijden!
KEF LS50W - Velodyne DD12


mimic

Stiekem zijn die al zo goed als gekocht :) maar dat hou ik nog even tegoed :)
KEF LS50W - Velodyne DD12


mimic

Ik ben met van alles bezig, maar hebtoch weer even tijd gezien om wat te doen. Het hout is inmiddels op maat, en de delen in verstek zitten al mooi in de lijm. Ik vroeg mij af of de "gaten" in de bracing nog bepaalde afmetingen moeten hebben. Ik zie vaak gewoon ronde gaten, en dan zoveel mogelijk zonder de stevigheid aan te tasten. Is dat goed?

KEF LS50W - Velodyne DD12