2x Aurasound 12" subwoofer ontwerp.

Started by mimic, February 5, 2012, 10:53:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


mimic

Dit zou mij qua afmeting wel mooi passen. Een netto inhoud zonder bracing en driver van 44,5L. De baffle is verzonken in de behuizing, en ter afwerking komt daar overheen een "sier baffle ". Deze frontplaat kan ik mooi met een bovenfrees afwerken en aan laten sluiten op de woofer.
KEF LS50W - Velodyne DD12


mimic

#103
Zie ik ontwerptechnisch iets over het hoofd of moet dit gewoon lukken?
KEF LS50W - Velodyne DD12


mimic

Goeie! Ik was er even mee bezig maar vond het lastig uit te tekenen :)

Is het wenselijk om in een sub ook baf of vergelijkbare materialen te gebruiken?
KEF LS50W - Velodyne DD12

morca

Ikzelf zeg weg die troep,maar daar zijn de meningen over verdeeld,menig kist word volgestouwd .
Dus er zal wel baf inmoeten een paar berichten verder  :D

Walter_PPK

Dubbele bracing lijkt mij zelf wat overbodig. Kost liters en ook nog eens veel tijd.  De kast van de 15" AA sub die nu staat in te spelen trilt niet en dat zonder brace. Beter kleine kepers aan de zijkant inlijmen. Dat lijkt me meer dan voldoende. Ontwerp ziet er mooi uit.
Oh ja en koop inderdaad een goedkoop kussen of BAF en vergeet niet een stofdicht luchtdoorlatend net te spannen tussen de woofer en de inhoud van het kussen.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Martijn M

Bracing zou ik sowieso toepassen. De bracing zoals getekend is echter niet optimaal. Wat je wilt, is de beweging van de wanden beperken. Bij lage frequenties bewegen de wanden maximaal in het midden. Daar wil je een dwarsverbinding: geen latje langs het paneel maar een balkje haaks erop. Idealiter maak je latjes (of panelen) in alle richtingen en koppel je deze aan elkaar. Dan krijg je zogenaamde ster-bracing. Dat zorgt voor optimale stevigheid.

Dempingsmateriaal is in principe niet nodig als de sub enkel bij de laagste frequenties weergeeft. Als je de subs wat hoger zou willen laten doorlopen (à la Lyngdorf), dan zou ik ze volstoppen met glaswol omdat het staande golven in de behuizing zeer effectief tegengaat. Glaswol als dempingsmateriaal is zeer effectief en bovendien niet duur. Een ander effect en mogelijk voordeel is dat glaswol er voor zorgt dat de sub zich meer isotherm gaat gedragen in plaats van adiabatisch. Simpel gezegd wordt het schijnbare kastvolume tot maximaal ongeveer twintig procent groter, wat betekent dat je de kast iets kleiner zou kunnen maken.
Dutch & Dutch


mimic

Kijk we komen ergens!

De woofertjes kunnen erg mooi hoger ingezet worden, zonde om die mogenlijkheid te beperken in het kastontwerp. Kortom, toch maar wel steen/ glaswol? Het verschil tussen isotherm en adiabatisch moet ik even gaan opzoeken vanavond :) Dan heb ik wat meer tijd en zal ik ook de interne bracing eens uit gaan tekenen.

Heb er zin in!
KEF LS50W - Velodyne DD12

morca

Quote from: mimic on February 21, 2012, 08:18:01
Kijk we komen ergens!

De woofertjes kunnen erg mooi hoger ingezet worden, zonde om die mogenlijkheid te beperken in het kastontwerp. Kortom, toch maar wel steen/ glaswol? Het verschil tussen isotherm en adiabatisch moet ik even gaan opzoeken vanavond :) Dan heb ik wat meer tijd en zal ik ook de interne bracing eens uit gaan tekenen.

Heb er zin in!
Ik zeg stop er niks in....... ik vind het maar niks,goeie kist zonder baf bef of bof klinkt beter :D,vind ik dan 

Former member 78

Quote from: morca on February 21, 2012, 18:38:50
Ik zeg stop er niks in....... ik vind het maar niks,goeie kist zonder baf bef of bof klinkt beter :D,vind ik dan 

Heb je de verschillen wel eens gehoord, in de zelfde kist.
Dus eerst zonder en daarna met?

morca

Quote from: ArjanR1 on February 21, 2012, 19:09:40
Heb je de verschillen wel eens gehoord, in de zelfde kist.
Dus eerst zonder en daarna met?
Heb jij wel eens met of zonder gehoord ?  :P

binnenkort,ik laat je onze bevinding weten ok  ;D
nee zonder geheid ,ik vind dat ik zonder beter klinkt,of dat echt zo is ga ik binnenkort testen op een woofer die aangepast moet worden.
Maar daar veranderen nog wat dingen aan.Niet van mij trouwens.

Maar idd je hebt gelijk,moet ik eerst in me JL kist douwen,maar de eerste keer dat ik het toepaste voor een vriend vond ik het niet geweldig.
Dus heb het bij me nieuwe JL achterwege gelaten.



mimic

Willen de knappe koppen zich hier eens over buigen?

Volgens mij is alles al uitgedacht ;

http://quint-audio.com/qaudio/files/entwicklungsbericht_cube_12.pdf
KEF LS50W - Velodyne DD12

Martijn M

Leuk om diepgang te krijgen uit een kleine gesloten kast, maar niet zinvol als je DSP tot je beschikking hebt.
Dutch & Dutch

mimic

Met andere woorden; gewoon dat eigen ontwerper bouwen?
KEF LS50W - Velodyne DD12

Walter_PPK

Ik zou lekker je eigen ontwerp aanhouden. Ga je de brace nog anders ontwerpen? Misschien toch beter 1 brace gebruiken? Een schot maken en die perforeren met gaten van rond 100 bv.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

mimic

De bracing gaat inderdaad nog op de schop. Ik laat 2 interne schotten zagen 1 in de lengte de ander in de breedte. Hoe ik ze dan precies open ga werken valt nog te bepalen.

De tekening is voor overleg naar de meubelmaker, ben benieuwd!
KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

Versterker vraagje; is 480w @ 4ohm ( gemeten ) per kanaal voldoende om een de boel een beetje te laten spelen met dsp?
KEF LS50W - Velodyne DD12

Walter_PPK

#120
Ga je de kist door een meubelmaker laten maken ja? Ga je nog iets speciaals doen met volhout ofzo?
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer


mimic

RMS offcourse :)

Ik denk dat ik uit de subs gewoon van mdf laat maken, ze worden toch wit.
KEF LS50W - Velodyne DD12

Walter_PPK

LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

morca

Bij 200 rms vd woofer zou ik haast zeggen teveel,als je wel eens echt heeel gek doet  :D
Maar als je weet waar je mee bezig bent,ok maar niet helemaal open draaien,welke amp hebben we het over?