2x Aurasound 12" subwoofer ontwerp.

Started by mimic, February 5, 2012, 10:53:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AbZ

Quote from: keyser on February 16, 2012, 01:10:04
Nou, om bij deze een tweede centje in het bakje te doen: ik zou zelf opteren voor kubusjes van 30 cm. Dan kom je op ongeveer 20 liter. Lekker klein en makkelijk te plaatsen. Gooi er wat EQ tegenaan en je hebt full-range laagweergave.
Jij bent een DSP fundamentalist...   maar veronderstel dat je de DSP alleen voor ruimtecorrectie zou willen gebruiken, en niet om de maat van je sub te ontkennen compenseren, welke maat zou je dan kiezen?

Martijn M

#76
Quote from: AbZ on February 16, 2012, 01:17:21
Jij bent een DSP fundamentalist...   maar veronderstel dat je de DSP alleen voor ruimtecorrectie zou willen gebruiken, en niet om de maat van je sub te ontkennen compenseren, welke maat zou je dan kiezen?

Aah!! Dat is gemeen! Mag er echt geen DSP bij  ;) ? Mimic gaf in de openingspost aan een DSP te gaan toepassen, dus waarom alleen voor ruimtecorrectie?  ;D

Nou vooruit, als er geen DSP gebruikt zou mogen worden, zou ik gaan voor een Q van 0,7.
Dutch & Dutch

AbZ

Quote from: keyser on February 16, 2012, 01:23:51
Aah!! Dat is gemeen! Mag er echt geen DSP bij  ;) ? Mimic gaf in de openingspost aan een DSP te gaan toepassen, dus waarom alleen voor ruimtecorrectie?  ;D

Nou vooruit, als er geen DSP gebruikt zou mogen worden, zou ik gaan voor een Q van 0,7.
:thumbs-up:  Vraag was omdat ik dat ff helder wou hebben  :smile:

morca

Ok wist dat we op ,7 uit zouden komen dus was de popcorn gisteren al aan het happen  :D ,maar net als ik eerder zei ik ging voor 40 liters

AbZ

Quote from: morca on February 16, 2012, 10:15:58
Ok wist dat we op ,7 uit zouden komen dus was de popcorn gisteren al aan het happen  :D ,maar net als ik eerder zei ik ging voor 40 liters
Die popcorn van gisteren zou toch niet meer te vreten zijn tegen de tijd dat mimic een keuze maakt.

bafke

Sorry voor de off topic reactie...

Maar ik vermaak me mateloos deze discussies te lezen.. :clapping:
Ik wil mogelijks binnekort ook wel een subje bouwen..weet ik direct waar ik geen raad moet komen vragen  :bigsmile:

Ik hoop dat mimic er nog uitkomt hehe

Adriaan
Epson TW5910 - Kingpin CS210 - Samsung PS50A500 - Pioneer SC-LX72 - Front: B&W 683 - Rear: B&W 602.5 - Sub: BK XXLS400 - Medi8ter 600 - PS3 - Squeezebox Touch - Synology 519PRO

mimic

Dat hoop ik zelf ook wel :) Ook al vind ik het gekeufel best gezellig, hopelijk gaat het niet ten koste van her eindresultaat.

Zolang ik DSP gebruik maakt mag het kastvolume tussen de 30 en 75 liter liggen. Echt heel belangrijk lijkt het me niet gezien de verschillende meningen?
KEF LS50W - Velodyne DD12

bafke

"Echt heel belangrijk lijkt het me niet gezien de verschillende meningen?"

Durf ik toch zo niet te zeggen..wat zit iedereen hier dan telkens als zot te rekenen?
Nu goed ik weet er helemaal geen barst van dus..
Laat maar weten wat je uitkomt maak ik dat gewoon lekker na :D

Epson TW5910 - Kingpin CS210 - Samsung PS50A500 - Pioneer SC-LX72 - Front: B&W 683 - Rear: B&W 602.5 - Sub: BK XXLS400 - Medi8ter 600 - PS3 - Squeezebox Touch - Synology 519PRO

Martijn M

Quote from: mimic on February 16, 2012, 11:10:09
Zolang ik DSP gebruik maakt mag het kastvolume tussen de 30 en 75 liter liggen. Echt heel belangrijk lijkt het me niet gezien de verschillende meningen?

Precies, het maakt niet veel uit. Een gesloten box is in feite nogal simpel. Je hebt altijd te maken met een compromis tussen formaat en diepgang/rendement. Een Q van 0,7 levert vaak het beste compromis: maak de kast kleiner en je gaat al gauw redelijk wat output inleveren, maak de kast groter en de winst in output is gering. Zeker als je DSP toepast maakt het niet veel uit. Houd er echter rekening mee dat zeer kleine kastjes in verhouding veel versterkervermogen vereisen.

Volgens mij is alles er nu wel over gezegd. Je moet zelf een keuze maken  :) .
Dutch & Dutch


mimic

De subjes hoeven echt niet zo klein
mogelijk. Ik zal eens wat gaan tekenen ergens tussen de 40/ 50 liter  en kijken wat jullie er van vinden.

Uiteraard zal er wel een beetje bracing in verwerkt worden. Ik neem aan dat bij dit soort kastjes er geen uitgebreide constructie bedacht hoeft te worden.

Ik heb inmiddels een bevriende meubelmaker in de buurt gevonden, die zal wel van pas gaan komen!
KEF LS50W - Velodyne DD12

morca

Quote from: mimic on February 16, 2012, 15:46:34
De subjes hoeven echt niet zo klein
mogelijk. Ik zal eens wat gaan tekenen ergens tussen de 40/ 50 liter  en kijken wat jullie er van vinden.

Uiteraard zal er wel een beetje bracing in verwerkt worden. Ik neem aan dat bij dit soort kastjes er geen uitgebreide constructie bedacht hoeft te worden.

Ik heb inmiddels een bevriende meubelmaker in de buurt gevonden, die zal wel van pas gaan komen!
Toppie  :thumbs-up: we zullen het zien ,ben erg benieuwd

yorkie13

Bouw gewoon 2 x kubus van 40 x 40 x 40 cm met voldoende bracing.

Dan kom je op ongveer 42 liter uit netto

Interficior

Quote from: AbZ on February 16, 2012, 01:06:41
Nee dat kan niet  :devil:  want die optie heeft keyser al,
dus Interficior moet iets anders bedenken (4e optie).  Anders wordt het te makkelijk voor mimic  :D
De in de openingspost genoemde TL? :D
Take it or lease it

morca

4e orde bandpass en een gesloten,is ook een eventuele optie.
weet alleen niet of deze unit genoeg lucht verplaatst voor zoiets als ik zelf heb staan.En Wat je max output dan word.

Ik heb bijzonder veel plezier van het met 2 verschillende systemen spelen,het is alleen wel wat extra afstelwerk,ligt er even aan hoe handig je daarin bent.


TornadoGo

#90
Als je met deze units nou wel wat meer output zou willen voor bijvoorbeeld film, wat zou dan de ideale inhoud zijn?

/edit: Uitgaande van het gebruik van twee subs.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

morca

Je luchtsnelheid moet in ieder geval laag,ik heb daarvoor in mijn bandpass 3x 80 cm baspijpen zitten,diameter 7,8 cm.
Ben er nog een beetje mee aan het spelen,en druk met andere dingen,dus durf nog niet te zeggen hoe groot.
Voor een optimale lage filmtuning moet je gauw groot denken,100 liter zonder de pijp of pijpen vermoed ik zeker wel,maar dat is niet berekend,
das iets meer werk,en moeilijk waar ik gelukkig hulp had van iemand die er ervaring mee had.

Dat is dan ook wel weer te horen,
Dus denk je over een bandpass,TL of bassreflex,de berekening is belangrijk,ik kan bij mij echt horen dat die beste man zeer goed gerekend heeft voor me.
Waar ik nog vaak dankbaar voor ben als ik weer eens zit te luisteren  :music:

TornadoGo

#92
Qua ruimte geef ik de voorkeur aan gesloten subs. Ga ik voor film fatsoenlijk laag krijgen met 45x45x45 subs met deze drivers?
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX


TornadoGo

Ik draai nu met een gesloten sub met een XLS-12 van Peerless. Prima sub hoor, ik merk alleen dat hij af en toe tegen z'n grens aan loopt bij films en ik zou eigenlijk ook het laag wat beter over de ruimte verdeeld willen hebben. Nu is het natuulijk het meest eenvoudig om er nog een zelfde sub bij te bouwen maar ik zou eigenlijk ook weleens wat nieuws willen proberen.. Dus ja; ik wil weer zelf gaan bouwen en nee ik heb de drivers nog niet gekocht.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Martijn M

Een XLS is eigenlijk meer dan geschikt als zuivere subwoofer. De Aura is eigenlijk een woofer die ook fatsoenlijk sublaag kan weergeven. Als je meer output wilt, zou ik woofers toevoegen. In BR werkt de XLS niet zo goed, maar je zou 'm wel kunnen ondersteunen met een passieve radiator.
Dutch & Dutch

morca

Quote from: AbZ on February 16, 2012, 01:17:21
Jij bent een DSP fundamentalist...   maar veronderstel dat je de DSP alleen voor ruimtecorrectie zou willen gebruiken, en niet om de maat van je sub te ontkennen compenseren, welke maat zou je dan kiezen?
Abz ik val in herhaling,maar mijn JL,s spelen veel sneller en strakker in een kleinere kist met DSP bijgeregeld.
Men gelooft dat jammer genoeg niet ,maar ik het er 1 in een 40 staan en er 1 gehoord in een 65 liter.

Verschil is duidelijk,dus om het nogmaals aan te halen die grote en kleine kist heeft niet alleen betrekking op de freq plot

morca

Quote from: TornadoGo on February 17, 2012, 08:29:25
Ik draai nu met een gesloten sub met een XLS-12 van Peerless. Prima sub hoor, ik merk alleen dat hij af en toe tegen z'n grens aan loopt bij films en ik zou eigenlijk ook het laag wat beter over de ruimte verdeeld willen hebben. Nu is het natuulijk het meest eenvoudig om er nog een zelfde sub bij te bouwen maar ik zou eigenlijk ook weleens wat nieuws willen proberen.. Dus ja; ik wil weer zelf gaan bouwen en nee ik heb de drivers nog niet gekocht.
Wil je echt een filmmonster PM me eens,heb wel wat tips voor je die ik ook al zelf gebouwd heb

mimic

#98
Zo ik ben weer thuis, een weekje ontspannen in Denemarken. Ik dacht dat Groningen "leeg" was, tjonge! Gelukkig hadden we tussen de regen en natte sneeuw door 2 dagen zon! ( leuk, die iphone camera doet het best oke als er veel licht is :) )

En nu subs bouwen hup!
KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

#99
Nog even terugkomend op het kastvolume;

als ik met de paramters reken in WinISD dan zie ik nauwelijks verschil in het ouput grafiekje ( Gain ) bij een kastvolume van 30 liter of een kastvolume van 50L. Klopt dat?

Edit; mocht dat inderdaad zo zijn dan zou een kastje van 35x35x40 ( HxBxD ) er mooi uitzien in verhouding met de woofer. Inc driver en bracing kom ik dan net boven de 30 liter uit.
KEF LS50W - Velodyne DD12