2x Aurasound 12" subwoofer ontwerp.

Started by mimic, February 5, 2012, 10:53:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AbZ

Quote from: morca on February  7, 2012, 21:42:17gebaseerd op wat hij er aan liters om wil bouwen
Ik lees nergens hoeveel liter hij wil?   Zullen we maar wat gaan roepen?  75L of zo?

morca

My mistake dat was in een PM voor het topic geopend was,Ik roep niks,maar dat heeft hij in PM aangegeven 50 liter ong.
Ik verzin niks hoor  :-X

AbZ

Quote from: morca on February  7, 2012, 22:51:43
My mistake dat was in een PM voor het topic geopend was,Ik roep niks,maar dat heeft hij in PM aangegeven 50 liter ong.
Ik verzin niks hoor  :-X
;D

mimic

Quote from: PaulSQ on February  7, 2012, 22:19:34
Die hypex psc2.400 zijn erg handig,

Heb je al gespeeld met de DSP, ik heb nog niet gekeken of dit onpar is met bijvoorbeeld minidsp.

Over de kast; klein is fijn maar ik wil niet teveel concessies doen mbt geluidskwaliteit. 50 tot 75 liter zou ideaal zijn qua formaat. Kunnen jullie daar wat mee?

Nog een vraagje; 2 subs in stereo ( L/ R en onafhankelijk dspen ) of de 2 subs samen laten werken op verschillende posities? Denkend aan de prio muziek.
KEF LS50W - Velodyne DD12

PaulSQ

#29
dsp software kun je zo downloaden vanaf hypex.nl kun je er zelf mee spelen, ik gebruik 2 stuks voor 2 gesloten sub / corner woofers icm 2 monitors. Dus dmv de dsp wat time delay voor de monitors, highpass op 150hz.  Voor de woofers een soortgelijke lowpass, beetje boost, iets EQ tegen staande golven en een subsonic.

Moet allemaal nog eens beter en met betere metingen onderbouwd, nu met simpele REW meting gedaan, zo op t oog, zonder de meting te importeren in de dsp software... Ooit ;D
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

AbZ

Quote from: mimic on February  7, 2012, 23:21:11Over de kast; klein is fijn maar ik wil niet teveel concessies doen mbt geluidskwaliteit. 50 tot 75 liter zou ideaal zijn qua formaat. Kunnen jullie daar wat mee?

Nog een vraagje; 2 subs in stereo ( L/ R en onafhankelijk dspen ) of de 2 subs samen laten werken op verschillende posities? Denkend aan de prio muziek.
75L lijkt me veel beter dan 50L.  Laat iemand het ff uitrekenen voor je.

Onafhankelijk DSP'en kan toch in beide gevallen?  Vanaf welke freq wil je de subs eigenlijk laten (mee)spelen?  Kijk ook ff (zoekfunctie) naar andere topics over stereo subs.  Staat ergens een link naar pdf met leuk onderzoeksrapportje van Harman Kardon.

PaulSQ

75 liter netto + bracing + fatsoenlijke wanddikte vind ik geen klein maar fijn meer :)
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

AbZ

Quote from: PaulSQ on February  7, 2012, 23:58:26
75 liter netto + bracing + fatsoenlijke wanddikte vind ik geen klein maar fijn meer :)
't is kiezen of delen, fijn versus klein  :devil:

mimic

75L netto word inderdaad nog flink als ik het een beetje terugreken.

Zou iemand voor mij eens willen kijken naar een mooi bij de drivers passend volume?
KEF LS50W - Velodyne DD12

AbZ

Als het om muziek gaat (geen extreem lage/harde LFE) misschien deze woofer overwegen
(Scanspeak 23W 4557 Revelator).  Hiervoor is een kastje van <50L wel toereikend.

dre73

die zet echt heel weinig druk.
oppervlakte is gewoon erg klein.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

mimic

Ik wil de drivers die ik al heb gekocht natuurlijk graag gebruiken :)

Voor muziek, maar ook zeker wat diepgang voor films. Iets boven de 20 tot 100/150Hz ( afhankelijk van hoe de akoestiek aangepakt kan worden ).
KEF LS50W - Velodyne DD12

AbZ

Quote from: dre73 on February  8, 2012, 09:50:00
die zet echt heel weinig druk.
oppervlakte is gewoon erg klein.
Ok ik snap dat dit voor mimic geen optie is, maar ff uit nieuwsgierigheid:
Waar is deze Scanspeak dan wel geschikt voor?  Is toch ook voor sublaag bedoeld?
Als je er twee neemt (stereo) moet je toch best een eindje kunnen komen?

Martijn M

Quote from: AbZ on February  8, 2012, 10:14:23
Ok ik snap dat dit voor mimic geen optie is, maar ff uit nieuwsgierigheid:
Waar is deze Scanspeak dan wel geschikt voor?  Is toch ook voor sublaag bedoeld?
Als je er twee neemt (stereo) moet je toch best een eindje kunnen komen?

De 23W is een prachtige woofer, maar ik ben het met Dre eens dat hij te weinig output heeft. Bovendien is de 23W nogal duur. De Aura's lijken me uitstekend geschikt.
Dutch & Dutch

AbZ

#39
Quote from: keyser on February  8, 2012, 10:41:05
De 23W is een prachtige woofer, maar ik ben het met Dre eens dat hij te weinig output heeft. Bovendien is de 23W nogal duur.
Als je een antwoord hebt op mijn vraag (geschikt voor ... ?)
dan weet je dat goed te verbergen  :-\  (te weinig voor ... ?)

Martijn M

De 23W is een geschikte woofer als je diep, kwalitatief goed laag wilt, maar geen hoge geluidsniveaus hoeft. Ik heb er zelf twee gehad.
Dutch & Dutch

AbZ

Quote from: keyser on February  8, 2012, 10:51:35
De 23W is een geschikte woofer als je diep, kwalitatief goed laag wilt, maar geen hoge geluidsniveaus hoeft. Ik heb er zelf twee gehad.
Ok had nog niet gezien dat mimic zijn SPL behoefte ergens had gespecificeerd.

dre73

laten we zeggen dat je met 4 stuks leuk kan spelen :D

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Martijn M

Quote from: AbZ on February  8, 2012, 10:57:30
Ok had nog niet gezien dat mimic zijn SPL behoefte ergens had gespecificeerd.

Ik had nog niet gezien dat mimic ontevreden is met de Aura's ;) . Met die Aura's kun je prima subs bouwen, dus ik zie geen reden verder off-topic te gaan om de 23W's te pluggen  :angel: .
Dutch & Dutch

AbZ

#44
Quote from: dre73 on February  8, 2012, 11:05:36
laten we zeggen dat je met 4 stuks leuk kan spelen :D
Hmmja wordt wel prijzig dan he  :-\   
         edit/p.s.  Het voordeel van een kleiner kastje is ook weg als je er vier van moet hebben.
         Je kunt ze hoogstens beter verspreid opstellen...



Quote from: keyser on February  8, 2012, 11:11:54
Ik had nog niet gezien dat mimic ontevreden is met de Aura's ;) . Met die Aura's kun je prima subs bouwen, dus ik zie geen reden verder off-topic te gaan om de 23W's te pluggen  :angel: .
't Was maar een vraag hoor; heb geen aandelen in de 23W  ;D
Ik had wel gezien dat mimic de voorkeur gaf aan een klein kastje  ;)
Wat vind jij een optimale maat voor de Aura's?  (ff afgezien van DSP compensaties)

Martijn M

Ik zou mikken op een Q van ongeveer 0,7. Dat is eenvoudig te simuleren. Door hier VAS, fs en Qts in te vullen kom je op 50 liter: http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=newdriver

Dutch & Dutch

AbZ

Quote from: keyser on February  8, 2012, 11:40:19
Ik zou mikken op een Q van ongeveer 0,7. Dat is eenvoudig te simuleren. Door hier VAS, fs en Qts in te vullen kom je op 50 liter: http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=newdriver
Ah juist we hadden hier een andere aanname gemaakt voor de Q.
Ik dacht richting 0.6 ivm de nadruk op muziek.  Is dat onnodig of nadelig?

Martijn M

Een lagere Q lijkt me niet per definitie beter of slechter. Het is nogal afhankelijk van wat je kamer in het laag doet. De kast dient wel groter te worden bij een lagere Q, dat lijkt me een nadeel.
Dutch & Dutch

mimic



Hebben we hier dan wat aan? Dit is een meting ( mijn eerste ) van mijn fronts, gemeten op de luisterpositie.

50L klinkt overigens wel aantrekkelijk! Ik heb absoluut geen absurde SPL wensen :)
KEF LS50W - Velodyne DD12

AbZ

Quote from: mimic on February  8, 2012, 11:58:32Hebben we hier dan wat aan? Dit is een meting ( mijn eerste ) van mijn fronts, gemeten op de luisterpositie.
Begrijp dit niet verkeerd; ik heb niets tegen plannen met subs (van Aura of wat dan ook) maar het lijkt me wel de moeite waard om eerst eens te checken hoe je AP's het zouden doen met EQ (vooral voor die twee ravijnen), want ze komen zelf toch ook al heel behoorlijk laag.