Dx Blame MKIII-Hx Eindversterker. Douglas Self, "inspired audio designs"

Started by BMW850, February 4, 2012, 18:33:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

m9

heb je ook gezien dat ik het spoortje van de 22uf elco heb omgelegd?

meanman64


m9


meanman64

Weet ik maar dit is de layout die ik bedoel waar de fout inzit.De eerste die ik liet zien is een volledig nieuwe layout althans een probeersel.Ga de laatste layout aanpassen hoe ik denk dat het moet

Rob_Dingen

Hoi

Je hoeft helemaal niets te veranderen het enige wat niet klopt is dat de 1k2 weerstand er niet inzit en is ook niet perse nodig gebruik een 5k potmeter.

Rob

meanman64

Quote from: Rob_Dingen on March 26, 2012, 17:22:17
Hoi

Je hoeft helemaal niets te veranderen het enige wat niet klopt is dat de 1k2 weerstand er niet inzit en is ook niet perse nodig gebruik een 5k potmeter.

Rob
Rob,dat heb ik mezelf ook al heel de dag afgevraagd en ben ook tot die conclusie gekomen hetgeen volgens mij anders zal lopen is de regeling zelf linksom meer en rechtsom minder of net andersom.De 1K2 weerstand is die van 680 OHM

m9

een potmeter is niet zo nauwkeurig als een vaste weerstand, waarschijnlijk de reden dat er niet voor een 2k of hogere waarde potmeter zonder een extra weerstand is gekozen.

BMW850

Op het DiyAudio forum vinden ze dat deze Dx Blame MKIII-Hx versterker beter klinkt met een volume regeling dus zonder voorversterker heb hier nog een nieuwe Alps liggen om te proberen.
Vandaar dat ik het eerst ga proberen met 2e hands ringkern transformatoren.
Is dit een verbetering dan kan ik daarna verder kijken naar Audio grade transformers bij toroidy.pl

Want zoals het nu is met dezelfde voeding, klinkt mijn ZapPulse 2.3 SE veel beter dan de Dx Blame MKIII-Hx in i.c.m mijn Fettle voorversterker.

Vrg,
Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

BMW850

Even een vraag,

Ik heb de 2e hands ringkern transformatoren (2x42v 1000VA) aangesloten met een light bulb tester ertussen.
En de 60 wat lamp brand, zonder dat de transformator belast wordt en de trafo bromt behoorlijk.
Heb de tweede ringkern aangesloten maar deze doet precies hetzelfde.

Komt deze brom omdat er een lamp tussen de primaire kant zit of zit er sluiting in deze transformatoren.
Durf deze trafo niet direct op de 220v aan te sluiten omdat de lamp brand,  vandaar deze vraag,

Rudy
Edit: Vergeten te vermelden er komt 2x 51,5 volt uit de sec wikkeling i.p.v. 2x 42volt  ???
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

m9

onbelast zoemen ze altijd harder en ringkerntrafos dienen uiteraard ook stevig vastgezet te worden met de (meestal bijgeleverd) rubber flappen en de bout en moer.

sluit voor de gein eens de gelijkrichter en de elco`s er op aan en kijk of het minder wordt.

ik raad je een rcrcrc configuratie aan waarbij ik ongeveer 0.2ohm/5watt zou kiezen.

deze weerstanden geven uiteraard wel een kleine spanningsval.

BMW850

Hoi M9,

Ik heb er een video van gemaakt en is nu aan het uploaden: Transformator brom 2x42v / 1000VA
Momenteel kan ik er niet aan werken het is mij in de rug geschoten met het aantrekken van mijn sokken kan bijna niet lopen van de pijn   :unhappy:

Ik ga het deze week proberen wat je voorstelt, hopelijk is mijn rugpijn dan over  ;)

Hierbij de specs van de trafo: Belpa RKT104.76
Prim: 2x110V en 18V.
De trafo is inwendig thermisch gezekerd.
Sec: 2x42V bij 220V in, 2x44V bij 230V in.
Met de extra 18v in serie: met 230V in: 2x41V
Afmetingen diameter ca 17 cm, hoogte ca 75mm, gewicht 7,9 kg.
Montage met aangegoten bodemplaat met 2xM6 bout.

Vrg,
Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

buizengek

een lamp die zo fel brand met een onbelaste trafo klopt niet volgens mij
moeten er primair geen 2 wikkelingen in serie gezet worden?
mvg
audioot(buizengek)

BMW850

Hoi audioot,

Wit geel is primair en daar zitten er 2 op, zie foto ...
Ik dacht dat de 2e wit / geel voor de 18volt secondair was namelijk zwart orange.
Kun je mij uitleggen hoe ik het anders moet aansluiten heb er geen aansluit schema bij?

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Wijx wondere wereld

Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

BMW850

Quote from: Wijx wondere wereld on June  3, 2012, 13:58:42
je gooit nu 220 v op de ingang van 110 v.

Oke dit is nu duidelijk.
Vermeld er dan ook even bij welke 2 draden ik ik serie moet zetten.
Ik denk de witte en de gele aan elkaar zetten b.v. met een kroonsteen.
Daarna de over gebleven gele en de witte aan de 230v van de light bulb tester.

Laat me even weten of dit de juiste aansluiting is?

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Kingpin

Mooi project, ga dit even volgen.

Btw, worden de torren niet te warm met de koelribben over dwars (ook als ze ingebouwd zijn in de kast)?
Vind het knap voor iemand die (zoals jezelf zegt) geen achtergrond in de electronica hebt!
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Wijx wondere wereld

Quote from: BMW850 on June  3, 2012, 14:12:46
Oke dit is nu duidelijk.
Vermeld er dan ook even bij welke 2 draden ik ik serie moet zetten.
Ik denk de witte en de gele aan elkaar zetten b.v. met een kroonsteen.
Daarna de over gebleven gele en de witte aan de 230v van de light bulb tester.

Laat me even weten of dit de juiste aansluiting is?

Rudy

Ik begrijp je schakeling niet helemaal, maar als je de gele en witte aan elkaar knopt dan staan de wikkelingen parallel. Zoals je weet blijft het voltage dan gelijk over beide wikkelingen. Dus allebei 220 v. Daar schiet je niets meer op. Als ze in serie staan doe je een wit draadje op de -, de twee gele zet je aan elkaar en de andere witte op de +. Bij de versterker zou je het bridgen noemen.

Je kan het meten door de spanning op de secondaire draden te meten.
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

BMW850

Nu snappen we elkaar geloof ik niet  ;)

Wit / geel en wit / geel is primair die ga ik niet aansluiten op de plus + of de min -
Zoals ik het nu heb aangesloten wit / geel aan de 230v  komt er secondair de "goede spanning" af alleen bij mij 51,volt de spanning zal bij mij dan 240v zijn.
En sluit ik de andere wit / geel aan de 230v dan geeft hij aan de secondaire kant die 18 volt.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

BMW850

Quote from: Kingpin on June  3, 2012, 14:20:14
Mooi project, ga dit even volgen.

Btw, worden de torren niet te warm met de koelribben over dwars (ook als ze ingebouwd zijn in de kast)?
Vind het knap voor iemand die (zoals jezelf zegt) geen achtergrond in de electronica hebt!

Hoi Kingpin,

De grote koelplaat wordt totaal niet warm op luistersterkte, ik heb eens een uur lang op hoog volume geluisterd  (buiten  :P ) toen werden de koelplaten ongeveer 50 graden tenminste kon mijn hand er nog een hele tijd ophouden.
Ik heb geen elektronische achtergrond vandaar mijn vragen over b.v. de voeding,  als je niets doet gebeurt er ook niets een ander zou zeggen als je er geen verstand van hebt blijf er dan af, ik dus niet.
En als je niet weet wat je doet doe het dan niet, maar met een beetje hulp kom je een heel eind.
Daarom is een forum een mooi hulpmiddel om je doel te bereiken om een " goede installatie" te krijgen voor een geringe investering.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Wijx wondere wereld

+ en - vanuit het stopcontact, anders kan ik het helemaal niet uitleggen  :D

Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

BMW850

Quote from: Wijx wondere wereld on June  3, 2012, 16:41:59
+ en - vanuit het stopcontact, anders kan ik het helemaal niet uitleggen  :D

Aan de fase en de nul, ik zeg aan de 230v kan zelf ook beter zeggen aan de fase en de nul.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Wijx wondere wereld

Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

BMW850

Wit / geel en wit / geel is primair.
Zoals ik het nu heb aangesloten wit / geel aan de fase en de nul komt er secondair de "goede spanning 42volt" af alleen bij mij 51,5 volt, de netspanning zal bij mij dan hoger zijn dan 230v.
En sluit ik de andere wit / geel aan de 230v dan geeft hij aan de secondaire kant die 18 volt.

Ik heb nog steeds twijfel of het op mijn manier goed is aangesloten omdat de 60 lamp brand.
Wie o wie heeft de oplossing waarom de 60 wat lamp brand?
Sluit ik een andere (12 volt) ringkern aan met primair 1x230v  brand de lamp niet.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Wijx wondere wereld

ik heb al heel wat versterkers e.d. gebouwd, maar snap niet waarom die lamp ervoor zit.

Sluit ze nou gewoon eens aan zoals het hoort.  In serie zoals Buizengek ook al zei

Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

BMW850

Quote from: buizengek on June  2, 2012, 22:04:40
een lamp die zo fel brand met een onbelaste trafo klopt niet volgens mij
moeten er primair geen 2 wikkelingen in serie gezet worden?
mvg
audioot(buizengek)

@Wijx wondere wereld,

Daarom durf ik deze trafo niet direct aan het lichtnet aan te sluiten en deze light bulb tester zorgt ervoor dat er geen rook uit de trafo komt.

Quotemoeten er primair geen 2 wikkelingen in serie gezet worden?
Ik weet gewoon niet wat ik met die 18volt secondair aan moet daar zit de twijfel bij mij hoe het primair aan te sluiten en de lamp moet gewoon niet branden  :dozingoff:

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein