Dx Blame MKIII-Hx Eindversterker. Douglas Self, "inspired audio designs"

Started by BMW850, February 4, 2012, 18:33:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

m9

Quote from: BMW850 on June  3, 2012, 17:25:11
Wit / geel en wit / geel is primair.
Zoals ik het nu heb aangesloten wit / geel aan de fase en de nul komt er secondair de "goede spanning 42volt" af alleen bij mij 51,5 volt, de netspanning zal bij mij dan hoger zijn dan 230v.
En sluit ik de andere wit / geel aan de 230v dan geeft hij aan de secondaire kant die 18 volt.

Ik heb nog steeds twijfel of het op mijn manier goed is aangesloten omdat de 60 lamp brand.
Wie o wie heeft de oplossing waarom de 60 wat lamp brand?
Sluit ik een andere (12 volt) ringkern aan met primair 1x230v  brand de lamp niet.

Rudy

steek maar eens de mm in je stopcontact, zal niet veel meer dan 225volt zijn vermoed ik.

primair moet je de wikkelingen in serie zetten en dan zonder de lamp ertussen secundair de spanning meten.
de 18v kun je vergeten.

Wijx wondere wereld

Die 18 volt kun je toch negeren?

Gewoon ff aansluiten in serie en kijken hoe het gaat. Misschien een rare vraag, maar waarom geen 230v trafo gekocht?
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

buizengek

hoi beemer,
je hebt dus 2x wit/geel
je sluit dus je eerste netdraad aan op wit- de gele sluit je aan op de 2de witte en de gele die rest sluit je aan op de andere netdraad
dus net-wit-geel-wit-geel-net en dan zou de lamp niet mogen branden en zouden de secundaire spannigen moeten kloppen
mvg
buizengek

BMW850

Ik ben eruit en zal morgen proberen het op deze manier aansluiten zie foto ...
Waar ik de trafo van gekocht heb kwam met de juiste aansluiting, hij heeft dezelfde trafo en heeft deze even voor mij aangesloten en gemeten.

De 18v is eigenlijk een primaire winding om 240v aansluiting mogelijk te maken maar kan ook als losse secondaire gebruikt worden.
De echte secondaire van 42v zijn de groen-rode en blauw-bruine draden. zie foto.
Ik heb ook de primaire ruststroom in onbelaste toestand gemeten, is weinig n.l. 24 mA.
Ingang spanning met de 18v steeds in serie en ca 239v in.
Op de 2 primaire wikkelingen staat dan 220v. Secundair doorverbonden geeft 84v.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

buizengek

mooi zo
en volgend jaar terug aan de bar in breda?
groetjes
audioot

BMW850

Quote from: Wijx wondere wereld on June  4, 2012, 19:23:06
Die 18 volt kun je toch negeren?

Gewoon ff aansluiten in serie en kijken hoe het gaat. Misschien een rare vraag, maar waarom geen 230v trafo gekocht?

Reactie #57  ;)

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

BMW850

Quote from: buizengek on June  4, 2012, 22:35:10
mooi zo
en volgend jaar terug aan de bar in breda?
groetjes
audioot

Misschien wel het was een gezellige dag.
Was wel onder de indruk van dit kunstwerk ...

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

BMW850

Hier was ik dus nooit opgekomen hoe dit is aangesloten.
Nu kun je zien dat een light bulb tester goed van toepassing komt, stel je voor dat ik deze transformator rechtsteeks aan het lichtnet had aangesloten ;)
Je kunt er vanuit gaan als de lamp brand direct stoppen want dan is er iets niet goed.

Deze ringkern is nu bromvrij zonder dan deze vast zit met de 2 bouten, zal vanmiddag de trafo testen zonder de gloeilamp tester.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

BMW850

Hopelijk kan ik binnenkort weer verder na een paar dagen in het ziekenhuis te hebben gelegen met rugpijn, heb afgelopen vrijdag een uur op de grond in de huiskamer gelegen er was niemand thuis en heb maar 112 gebeld wat moest ik anders kon me niet meer bewegen.

Heb vanmiddag 2 stuks Class A power delay soft-start temperature protection board gekocht via ebay: http://www.ebay.com/itm/Class-power-delay-soft-start-temperature-protection-board-110V-220V-/110836964958?pt=US_Amplifier_Parts_Components&hash=item19ce65de5e

Wordt vervolgd,
Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Kingpin

Quote from: BMW850 on June 12, 2012, 14:31:11
Hopelijk kan ik binnenkort weer verder na een paar dagen in het ziekenhuis te hebben gelegen met rugpijn, heb afgelopen vrijdag een uur op de grond in de huiskamer gelegen er was niemand thuis en heb maar 112 gebeld wat moest ik anders kon me niet meer bewegen.
Tja die einbakken worden ook steeds zwaarder he  :D
Sterkte, geen pretje.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

BMW850

Quote from: Kingpin on June 12, 2012, 15:07:29
Tja die einbakken worden ook steeds zwaarder he  :D

Het lullige is, het is mij overkomen met sokken aantrekken een verkeerde beweging en bingo.  ::)
QuoteSterkte, geen pretje.
Dankje

De Class A power delay soft-start temperature protection board is bij aankoop daarna direct verzonden hopelijk is dit pakketje volgende week in Nederland.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein


BMW850

Quote from: meanman64 on August 19, 2012, 08:47:04
Al enige vooruitgang ivm het testen?


Ben al verder met luisteren en ga hier posten wat de resultaten zijn.
Zit nu te wachten op nieuwe soft-starts met deze moet ik telkens naar de meterkast lopen :(

Dx Blame MKIII-Hx now has its own power supply:


edit: probeer de youtube link te plaatsen met mijn mobiel gaat moeilijk verander het wel als ik bij de computer zit ;)
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Kingpin

Quote from: BMW850 on August 20, 2012, 22:57:46

Ben al verder met luisteren en ga hier posten wat de resultaten zijn.
Zit nu te wachten op nieuwe soft-starts met deze moet ik telkens naar de meterkast lopen :(

Dx Blame MKIII-Hx now has its own power supply:
http://www.google.nl/url?sa=t&source=web&cd=10&ved=0CEwQFjAJ&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D3rN_RlHWDuE&ei=nqUyUNeQLsHAhAf6ioCwCQ&usg=AFQjCNFmE8SsRqDNZ0NhYf81-sJ9tnEGiQ

edit: probeer de youtube link te plaatsen met mijn mobiel gaat moeilijk verander het wel als ik bij de computer zit ;)

Prachtig !

Filmpje moet je eigenlijk even hier laten zien he  :D
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

BMW850

De nieuwe softstarts zitten nu gemonteerd en aangesloten deze zijn wel goed.

Bij deze versterker mis ik ruimtelijkheid waar kan dit aan liggen wat is de oorzaak hiervan of is het ontwerp niet goed.
Misschien kan er nog wat veranderd worden bij de "ingang van deze eindversterker".
Als ik de 1uF ingang condensator verwijder word het al wat beter.
Ook heb ik de Dx Blame MKIII-Hx zonder mijn Fettle voorversterker beluisterd met de Tribute Inductieve volume control maar dan is de emotie en ruimtelijkheid  helemaal ver te zoeken.

Had dit al eens eerder beluisterd maar dat was geen goed vergelijk omdat de ingang gevoeligheid niet goed was van de eindversterker en met mijn Fettle voorversterker kwam er te veel ruis uit de luidspreker en de ruis was overheersend, heb uitgelegd in dit topic welke weerstand ik heb veranderd.
Kan iemand mij hier op het forum mij tips geven om deze versterker beter te laten klinken.
Op het Diyaudio forum wordt er niet meer over gesproken, het lijkt wel of je niet kritisch mag zijn over deze versterker.

Vrg,
Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

m9

als je echt een geweldig klinkende versterker wilt hebben zou ik eerder neigen naar de pass f6 of de f5 turbo of de moskido die ik zelf heb gebouwd.

deze worden uitvoerig besproken op diyaudio.

BMW850

Quote from: m9 on November  5, 2012, 17:56:41
als je echt een geweldig klinkende versterker wilt hebben zou ik eerder neigen naar de pass f6 of de f5 turbo of de moskido die ik zelf heb gebouwd.

deze worden uitvoerig besproken op diyaudio.

Tja, dat dacht ik ook van de Dx Blame MKIII-Hx, maar mocht ik een andere versterker willen bouwen zou ik daar eerst een avondje alleen naar willen luisteren  ;)

m9, enig idee wat er veranderd moet worden aan deze Dx Blame MKIII-Hx om een ruimtelijk klinkende versterker te krijgen?

Vrg,
Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

m9

weet je zeker dat je geen enkele fout hebt gemaakt?

is je railvoltage 65v onder last?

als dit alles klopt dan zie ik weinig kans de versterker beter te laten klinken.

ik zou de transistors ook zoveel mogelijk matchen en zorgen dat het geen namaak zijn.

toch lullig als je er zoveel tijd in hebt gestoken en hij uiteindelijk niet aan de verwachtingen voldoet.

succes iig

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

BMW850

Quote from: m9 on November  6, 2012, 16:31:25
weet je zeker dat je geen enkele fout hebt gemaakt?

is je railvoltage 65v onder last?

als dit alles klopt dan zie ik weinig kans de versterker beter te laten klinken.

ik zou de transistors ook zoveel mogelijk matchen en zorgen dat het geen namaak zijn.

toch lullig als je er zoveel tijd in hebt gestoken en hij uiteindelijk niet aan de verwachtingen voldoet.

succes iig

Alles is goed aangesloten en de transistoren zijn gemached.
Heb er veel  tijd in gestoken maar het was leuk om te doen en heb weer wat geleerd.
Het is geen slecht klinkende versterker alleen had ik er meer van verwacht.

Misschien ga ik de versterker verkopen of anders is het een leuke versterker op de fitness kamer.

Vrg,
Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

m9

nogmaals, de moskido (pp variatie) klinkt fenomenaal en ik durf deze met iedere versterker te vergelijken en ze zullen allemaal het onderspit delven.

je hebt de trafo en de koelblokken dus zoveel extra zal dat niet kosten.

BMW850

Ik heb de spoel op mijn MKIII bordjes op de manier gewikkeld zoals Patrick en Hugh Dean (AKSA) voorstelde en dat is een hele verbetering.
Zijn er personen op het forum die hier een verklaring voor hebben?
Kijk hier hoe de spoel gewikkeld moet worden: http://www.diyaudio.com/forums/aksa/207772-fetzilla-build-documentation.html#post3051880

Ook heb ik andere waardes weerstanden besteld voor de R23A en R23B namelijk 4x 56R en 4x 100R ben er nog niet uit welke waarde het gaat worden Martin heeft de 100R er nu in zitten en Bonfis de 56R.
Ik wacht nog even af wat de resultaten zijn op het diyaudio forum van Martin en Bonfis.
Misschien Cdom van 180pf naar 100pF maar daar wacht ik ook nog even mee.

QuoteCitaat Martin: Increasing Rb to 100 Ohms permits decreasing Cdom to 100pF (in place of the 180pF) without compromising stability. I can definitely conclude that there's some kind of relationship between those two. As I'm no engineer on that matter I can only report my observations and draw rough conclusions around it.

My plan is to open the real box and increase Rb to 100 Ohms, increase the bias and test it. One channel at a time. Then when my observations are don, revalidate the behavior in simulator to eventually try to lower Cdom to 100 pF.

That will bring me exactly at the values advertized by Dr. Self in his base amplifiers.
Martin.

Youtube: Dx Blame MKIII Hx in action, beeld is slecht met kunstlicht: https://www.youtube.com/watch?v=AHp82_KWuTQ

Vrg,
Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

BMW850

Ik heb de 100R weerstanden gesoldeerd (van 22R naar 100R)  R23A en R23B en de bias ingesteld op 54mv .
Wow wat een warmte na een uur, dat me denken aan mijn Musical Fidelity P270 een aantal jaren geleden.
Ik heb de bias terug ingesteld naar 24mv en wat een geweldig geluid nu en wat een power.
Ook heb ik de 100pF zilver mica condensatoren besteld voor C10 zie schema.
Vanuit technisch oogpunt moet de slew rate van de versterker nu verhogen met de verandering in Cdom (C10) van 180pf naar 100pF.

Wordt vervolgd,
Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

meanman64

Rudy,
Wat zijn uw bevindingen nu na al de upgrades die je gedaan hebt?Heb je het resultaat bereikt wat je wou bereiken?

BMW850

Hoi Patrick,

Heb nu  Cdom (C10) van 180pf naar 100pF veranderd maar ik merk geen verbetering ook niet dat het minder is geworden.

Heb de laatste tijd wat kabel veranderingen gedaan standaard AC kabel van de eindversterker naar Belden 19364 met fatsoenlijke stekkers.

En ook de digitale kabel veranderd naar een Apogee Wyde Eye 75 ohm BNC.
Ik ga hier nu niet verder op in maar de verandering in het digitale gedeelte naar de Apogee Wyde Eye 75 ohm BNC schrok ik van.
Moet allemaal weer opnieuw inspelen en neem daar de tijd voor.

Ook ga ik het verschil beluisteren met verschillende bias instellingen tussen de 15mA en 54mA  en als ik dan klankmatig de beste instelling heb gevonden ga ik de Zappulse 2.3SE weer aansluiten.
En als laatste ga ik de 2 grote transformatoren (2000Va) gebruiken van de Zap.

Het gaat allemaal niet zo snel er komen telkens andere dingen tussen.


Vrg,
Rudy
Edit: Heb ook nog een nieuwe Squeezebox Touch aangeschaft en heb daar ook nog naar geluisterd maar die is nu verhuisd naar de fitness kamer en gebruik de Dune HD Duo als nas (muziek opslag) voor de Squeezebox Touch ;)
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein