Hoogte rears

Started by Kerstmanno, November 21, 2003, 16:22:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kerstmanno

Hallo,

Ik heb begrepen dat je de rear surrounds eigenlijk zo'n 60cm boven oorhoogte moet plaatsen, voor een goed surround geluid. Ik vraag me af hoe je dat wil doen als het niet mogelijk is om ze aan de muur te bevestigen.
Ik heb nu Dynaudio stands voor mijn Quads11L (ik heb nu nog maar een stereo opstelling) en die waren met 60cm al de op één na hoogste versie. De tweeters zitten nu op oorhoogte als ik zit. Prima voor stereo. Maar niet goed voor surround dus?
Hoe doen mensen het die zuilen als rears hebben? Die hang je ook niet zomaar even op lijkt me!

TVG

over wat jij spreekt is goed voor dolby prologic enz....met DD en DTS en alle variaties erop is gewoon op oorhoogte goed volgens mij :)

jaco

Ja op oorhoogte is ook mijn voorkeur. Als je daar geen ruimte hebt zou hoger hangen en naar je oor richten ook wel kunnen.
Alleen als je zo'n hoge rugleuning in stoel/bank hebt zou hoger plaatsen en naar beneden richten een voordeel kunnen zijn. Maar eigenlijk is een hoge rug niet goed voor een HT opstelling..

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

BOUBOU

Ik heb zelfs mijn subwoofer opgehangen  ;D


Er zijn toch ook nog wel andere merken stands?

neem nou
http://www.atacama-audio.co.uk/images/product_images/speaker_stands_nexus_lg.jpg

de grootste is 1 meter hoog, met deze kun je toch wel berijken wat jij wilt?

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Kerstmanno

Prologic? Ooowh... da's toch dat er van stereo meerkanaals wordt gemaakt ofzo? Ja sorry, ben er nog heel erg slecht van op de hoogte hoor.
Maar als het dus niet nodig is, dan is er geen probleem. Ik heb genoeg plek voor de rears. Dan rest mij de vraag, zet je ze achter je, schuin achter je, of naast je?

PS: Boubou, ik zou nooit meer afscheid kunnen nemen van mijn Dynaudio stands! ;) Maar in elk geval bedankt voor de tip!

daburnd

Ik heb die van mij boven bij het plafond hangen. Ik vond de speaker plaatsing op oorhoogte persoonlijk niet fijn... ik heb dus maar voor de ruimtelijke bioscoop aanpak gekozen en alles hoog gezet.

Kerstmanno

Ok, ik zal maar wat moeten experimenteren dan.

En als je ze neerzet, kunnen ze dan beter aan de zijkant staan, of schuin achter je?

Gerbrand

Ik heb ze op oorhoogte staan, maar ze op de muur direct achter mij gericht. Daardoor hoor je een diffuse echo en krijg je ook een beter surround effect. Voor muziek DVDs richt ik ze echter wel weer direct op mijn oor. Steeds slepen dus, niet echt ideaal.
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

J.A.F._Doorhof

Het richten op een muur zou ik niet doen.
Ten eerste klopt je time allignment dan niet meer, en ten tweede zijn de hedendaagse mixen gemaakt voor direct stralers.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gerbrand

Dit timing had ik wel aangepast, maar dat van die mixen wist ik niet. Hmmm, zal ze toch weer eens de andere kant opdraaien. Toch is dit wel een tip die ik ergens van een forum geplukt had. Het zou echter best kunnen dat dat nog uit de ProLogic tijd stamt.
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900