Bas' Bios - voorzetje

Started by Bas Akkerman, January 23, 2012, 14:37:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz

Had wel een tikkeltje verwacht dat de Parasound een mooie match zou zijn met de JM Labs... ;)  Ken Parasound erg goed, heb er zelf namelijk jaren mee gespeeld.

manta

Quote from: Bas Akkerman on April 23, 2012, 21:49:31
Ik had helemaal over je reactie gelezen larzie, sorry! Als ik helemaal tevreden ben, ga ik zeker eens een M&G doen. Ok, dat verander ik even... Als het mooier aangekleed is, houd ik zeker een M&G!
Het had wel iets van een M&G gevoel hé  ;)

Quote from: Bas Akkerman on April 23, 2012, 21:49:31
Overigens vraag ik me af hoe de JBL AV1 was ingesteld. Manta, stond deze op large? Ik heb dat hier thuis namelijk nog even vergeleken, aangezien ik nog geen sub heb. Bij fullrange wordt de tonale balans beter. Bij afkapping onder de 80khz hoor je logischerwijs minder bas en daardoor meer hoog.
Ze stonden inderdaad op large Bas, dat had ik gelukkig nog nagezien, de instellingen van mijn surround setup stonden er nog in.

De mediaplayer is een HDX1000 en speelde Flac bestanden (EAC geript  ;) )


Bas Akkerman

Quote from: garmtz on April 23, 2012, 22:09:44
Had wel een tikkeltje verwacht dat de Parasound een mooie match zou zijn met de JM Labs... ;)  Ken Parasound erg goed, heb er zelf namelijk jaren mee gespeeld.
Jij was een van de mensen die me daar op brachten, dus thnx!

Quote from: manta on April 23, 2012, 22:17:36
Het had wel iets van een M&G gevoel hé  ;)
Ze stonden inderdaad op large Bas, dat had ik gelukkig nog nagezien, de instellingen van mijn surround setup stonden er nog in.

De mediaplayer is een HDX1000 en speelde Flac bestanden (EAC geript  ;) )


Wat mij betreft was het een M&G en de rit naar België meer dan waard!
Ik zal het morgen nog even aanpassen in het verslag en dan ook nog het filmstukje van THX erin zetten. Als jij of skyfox nog aanvullingen/opmerkingen hebben, gewoon roepen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

manta

Quote from: Bas Akkerman on April 23, 2012, 22:24:53
Wat mij betreft was het een M&G en de rit naar België meer dan waard!
Ik zal het morgen nog even aanpassen in het verslag en dan ook nog het filmstukje van THX erin zetten. Als jij of skyfox nog aanvullingen/opmerkingen hebben, gewoon roepen.

Je hebt het alvast heel mooi verwoord Bas!
De details over bepaalde onderwerpen (zoals bv thee) kunnen we misschien best voor ons zelf houden  ;D

Bas Akkerman

Quote from: manta on April 23, 2012, 22:27:58
Je hebt het alvast heel mooi verwoord Bas!
De details over bepaalde onderwerpen (zoals bv thee) kunnen we misschien best voor ons zelf houden  ;D

Haha, die was leuk ja. Voordat de andere forumleden denken: "wat hebben die gasten in godsnaam gedaan?", toch maar een korte uitleg.
Manta had ons heel gastvrij ontvangen. Er stond al koffie klaar met 3 bekers. Tsja, blijkt dat skyfox en ik theeleuten zijn. Gelukkig werd de sfeer daarna beter...  :sly: ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

manta

Ik had beter moeten weten: "Een man die geen thee in zich heeft, is niet in staat om waarheid en schoonheid ten volle te begrijpen" – Japans gezegde  :laugh:

Bas Akkerman

Quote from: manta on April 23, 2012, 22:45:19
Ik had beter moeten weten: "Een man die geen thee in zich heeft, is niet in staat om waarheid en schoonheid ten volle te begrijpen" – Japans gezegde  :laugh:

Dan heb ik nog wel wat thee te drinken...  ;D

Nou, weer een aanwinst. Voorlopig (op de HDMI-switch van Garmt na) de laatste, want ik wil eerst weer even flink sparen. Oh ja, de aanwinst: een Logitech Harmony One+. Hij ligt nu op de lader, maar ik ben benieuwd.

En maar meteen een vraag, ik zet de Parasound nu handmatig aan d.m.v. de schakelaar. Ik laat hem liever uit, vanwege energiebesparing, maar dit betekent wel dat ik die handmatig aan moet zetten en de Logitech "de rest" doet. Een trigger heeft geen zin als hij uit staat, toch?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Gaat de Parasound niet in de standby als ie een tijdje geen signaal ontvangt? Of wil je em uit uit hebben? Bij uit uit heeft een triggerkabeltje geen zin, standby uit wel.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Quote from: skyfox on April 25, 2012, 11:21:57
Gaat de Parasound niet in de standby als ie een tijdje geen signaal ontvangt? Of wil je em uit uit hebben? Bij uit uit heeft een triggerkabeltje geen zin, standby uit wel.
Mmm, dat zou kunnen... Ik zal eens kijken.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

manta

Zover ik weet heeft de parasound geen standby of trigger.

Misschien kan je gebruik maken van zo een slave/master schakelaar?

Bas Akkerman

Quote from: manta on April 25, 2012, 11:42:48
Zover ik weet heeft de parasound geen standby of trigger.

Misschien kan je gebruik maken van zo een slave/master schakelaar?
Nou, ik ga er niet te moeilijk over doen hoor! De knop is zo omgezet, de Logitech neemt de rest voor zijn rekening.  :thumbs-up:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

HTip

Mooi verslag Bas en gefeliciteerd met je Parasound. Veel plezier!
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Xander32

Quote from: Bas Akkerman on April 25, 2012, 11:47:28
Nou, ik ga er niet te moeilijk over doen hoor! De knop is zo omgezet, de Logitech neemt de rest voor zijn rekening.  :thumbs-up:
Mooie aankopen Bas. Zelf heb ik ook een Harmony One gehad - het is even een kwestie van instellen (ook dat werkt heel eenvoudig) en daarna heel veel met 1 druk op de knop.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bas Akkerman

Binnenkort weer een verslagje over hoe de match is. Goed! ;D Maar zal jullie later vertellen waarom...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Je weet de spanning goed op te bouwen  :devil:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Jaja, de nieuwe indrukken komen binnenkort... ;)
Nu even een vraagje om geluid van mijn pc naar de Lexicon te krijgen en het hoofddoel is gamen. Ik kan kiezen tussen SPDIF en optical toslink. Welke van de twee kan ik het beste nemen? Het zal trouwens gaan om een lengte van 10 meter.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

#217
Gezien het 'maar' om gamen gaat... De goedkoopste van de twee? ;)

Zonder gekheid, spdif is toch het protocol en toslink de glasvezel connectie (licht) waarmee de data verstuurd word?

Edit: interessant linkje naar een ander forum: http://www.intermactivity.be/forum/showthread.php?112995-S-pdif-vs-Toslink
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Quote from: skyfox on May  3, 2012, 13:35:50
Gezien het 'maar' om gamen gaat... De goedkoopste van de twee? ;)

Zonder gekheid, spdif is toch het protocol en toslink de glasvezel connectie (licht) waarmee de data verstuurd word?

Edit: interessant linkje naar een ander forum: http://www.intermactivity.be/forum/showthread.php?112995-S-pdif-vs-Toslink
Thnx. Ok, de vraag moet dus zijn: hoe kan ik het beste de pc met de Lexicon over 10 meter verbinden om via de Lexicon in 5.0 te gamen?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

manta

Hoi Bas, bedoel je misschien coax aansluiting voor de spdif? zoals skyfox al aangaf is spdif het protocol, deze kan je dus hebben in toslink als in coax, persoonlijk verkies ik coax, ik gebruik beide en merk dat bij gebruik van de toslink het geluid soms wegvalt, dit is maar amper een seconde maar wel erg vervelend, ik denk dat het jitter is, maar dat kan ik niet 100% zeker bevestigen.
Bij de luistersessie heb ik dan ook de coax gebruikt.

skyfox

Quote from: Bas Akkerman on May  1, 2012, 09:31:53
Binnenkort weer een verslagje over hoe de match is. Goed! ;D Maar zal jullie later vertellen waarom...

We zijn alweer een weekje verder... Wat valt bij jou onder 'binnenkort'?  :police: ;)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

WilcoL

Bas: erg fraai verslag van jullie Vlaamse sessie. Leuk leesvoer (en Allan Taylor is erg fijn natuurlijk  ;) & serieuze HT-stappen zet je zeg!

Ben je overigens ook nog steeds bezig met caraudio?

Groeten, Wilco
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Bas Akkerman

Quote from: WilcoL on May  7, 2012, 10:08:40
Bas: erg fraai verslag van jullie Vlaamse sessie. Leuk leesvoer (en Allan Taylor is erg fijn natuurlijk  ;) & serieuze HT-stappen zet je zeg!

Ben je overigens ook nog steeds bezig met caraudio?

Groeten, Wilco
De stappen gaan zeker hard. Ik wil nu eerst pas op de plaats maken voor de stereoset, geen grote uitgaven dus de komende tijd voor de HT. Wanneer de financiën dat toelaten wil ik eind dit jaar meer aan de akoestiek en het uiterlijk van de HT-ruimte gaan doen. Ander behang, verven, een vloerkleed, etc.

Ik weet niet zo goed wat je bedoelt dat ik bezig ben met caraudio...?

Quote from: skyfox on May  7, 2012, 07:10:48
We zijn alweer een weekje verder... Wat valt bij jou onder 'binnenkort'?  :police: ;)
Om eerlijk te zijn dacht ik dat er niet echt iemand op zat te wachten...  :dry: Maar goed, hier komt het dan:

Synergie, daar draait het om. Als er iets is waar ik achter ben gekomen, dan is dat het wel. Een gevaarlijke uitspraak in het geval van mijn HT, want ik heb eigenlijk de spullen "op goed geluk" bij elkaar gesprokkeld. Daarbij ben ik afgegaan op de beschrijvingen van anderen en betrof het allemaal tweedehands apparatuur. Absoluut niet des Bas dus. ;)

Met de komst van de Parasound is het één en ander toch wel in elkaar gevallen, eigenlijk meer dan ik had verwacht. De Lexicon vind ik persoonlijk een prachtapparaat en doet veel goeds met het geluid. Er is een bepaalde schwung en flow die me iedere keer blijft verrassen. Met de Denon neigde het allemaal wat naar de heldere en iets agressieve kant, klonk het tegelijkertijd ook wat iel en flets. Plat haast. Met de Parasound klinkt het niet wollig, waar ik wel een beetje bang voor was, maar meer richting een goede buis. Schoon, krachtig en duidelijk. De dynamiek is ook beter geworden, een mooi voorbeeld is de scene van de film The Prestige waarbij Tesla een elektrisch apparaat tentoonstelt aan het publiek. Het knallen, tikken en kraken van de bliksemschichten zorgden ervoor dat ik me echt dood schrok en me in kon denken dat het publiek angstig wegliep. Hetzelfde met James Bond, waarbij ik vooral opkeek toen de golf in het begin van Die Another Day echt met geweld mijn kleine ruimte werd ingeslingerd. Nou ja, op het scherm en wat geluid betreft dan, anders was het dweilen geweest. ;) Er was zelfs wat druk te horen op mijn oren. Of dat door de hoeveelheid bas kwam in mijn ruimte of door staande golven, dat laat ik even in het midden.

Dynamiek genoeg wat mij betreft, maar gaat dat ten koste van de verfijning? Ik kijk namelijk best veel wat rustiger films met karakterontwikkeling en dan is het volgen van stemmen en het weergeven van fijne nuances ook belangrijk. Ook dat gaat deze combinatie goed af. Sterker, ik hoef eigenlijk geen ondertiteling meer te gebruiken, omdat de meeste dialogen goed verstaanbaar zijn. Ook de echtheid in de stemmen vind ik een heel opvallend pluspunt en biedt de juiste emotie in de film. Emotie ja, een verschrikkelijk woord. ;) Ik zal eens kijken of ik deze echtheid in de stem nog meer kan testen met stemmen die me echt bekend zijn. Een mooie combinatie van flow, gemak én duidelijkheid dus, zonder in te boeten op nuancering en details.

Dan "the star of the night": soundtracks in de film. Om eerlijk te zijn vind ik dat de beste en slechtste eigenschap van de set. Laat ik dat even uitleggen. Op het moment dat er een soundtrack wordt gespeeld, slaat de set geheel zijn vleugels uit. Dat doet deze set zó goed dat de rest van de geluidsweergave eigenlijk een beetje verbleekt. Ik heb er lang over nagedacht en ik vind het lastig om erachter te komen waardoor dat nou komt. Dat grote verschil in beleving tussen soundtrack en geluidseffecten.
Ik vermoed dat het door de plaatsing en (des)integratie van de center komt. Die staat voor mijn gevoel te hard, ook al leert de db-meter me dat alles even hard staat. De meeste tijd zal dit ook wel in de mix zitten, waarbij de center het meest voor zijn kiezen krijgt. Toch hoorde ik gisteren in de bioscoop dat die integratie beter kan. Alhoewel het geluid me echt te schel en te hard was, was er wel een betere integratie van de center met de fronts. Natuurlijk besef ik me dat een soortgelijke set-up fysiek onmogelijk is in mijn HT. Desalniettemin moet ik nog meer de akoestiek, plaatsing en instellingen van de Lexicon induiken om een beter resultaat te krijgen. Want nu hoor ik de center teveel, daarna pas de fronts en als laatste de rears. Dat moet meer één geheel gaan vormen. Meer aandacht voor zelfde en betere bekabeling zal ook wel een beter resultaat opleveren verwacht ik.

Opvallend genoeg is het een heel ander verhaal bij tv. Wat de Lexicon daar bij doet... De eerste keer heb ik letterlijk met mijn mond open gezeten en een kwartier gewoon alleen geluisterd. Het is slechts stereo, maar wat een geluidsbeeld, echt ongelooflijk. Het zal ook zeker met mijn verwachtingen te maken hebben en het vergelijk met de huidige speakers van de tv in de woon- en slaapkamer. Maar ook nu weer die duidelijkheid en echtheid in de stemmen en de dynamiek bij films. In één woord: fantastisch!

Krijg ik het geluidsbeeld net zo goed bij film als bij tv, dan ben ik er niet meer weg te krijgen ben ik bang. Niet zo erg, want Linda vindt het net zo geweldig en we hebben van het weekend heerlijk film gekeken. Toch binnenkort eens naar de buren trouwens om te luisteren of zij last hebben, want wat mij betreft mocht het nog wel wat harder. Juist omdat het dan allemaal nog wat losser en makkelijker werd. En daarmee nog verslavender. Het is gewoon echt genieten hier!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Nice!! Mooie beschrijving van hoe je het geluid nu ervaart. Ik ben benieuwd wat een verbeterde akoestiek nog met je geluid doet. Bij mij thuis merkte ik in ieder grval dat het geluid rustiger en duidelijker werd.

Ben je nog aan het experimenteren geweest met de 2-kanaler?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Quote from: skyfox on May  7, 2012, 13:30:48
Nice!! Mooie beschrijving van hoe je het geluid nu ervaart. Ik ben benieuwd wat een verbeterde akoestiek nog met je geluid doet. Bij mij thuis merkte ik in ieder grval dat het geluid rustiger en duidelijker werd.

Ben je nog aan het experimenteren geweest met de 2-kanaler?
Die staat nu direct aangesloten op de Sony cd-speler die ik al een tijdje te leen heb van mijn broertje. En hij doet het zeker niet slecht op jouw Sony luidsprekers, eerlijk gezegd denk ik dat je verrast zal opkijken als je ze nu hoort. Toch ga ik de Parasound stereoversterker wel verkopen. Ik heb hem niet echt nodig en wil zo veel mogelijk nog sparen voor de stereo-set. Wat betreft de Parasound in de HT, de center wil ik nog wel gaan biampen d.m.v. het zesde kanaal op de Parasound. Vond ik wel een goede tip van AbZ.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten