Bas' Bios - voorzetje

Started by Bas Akkerman, January 23, 2012, 14:37:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijnst1990

Quote from: Bas Akkerman on January 31, 2012, 22:23:48
Inmiddels de HDMI-kabel aangesloten en heel eventjes gegamed. Als test Half-life, episode 1 gespeeld. Ingesteld op 5.1, maar kreeg naar mijn idee stereo. Eens kijken waar dat aan ligt. Voor de rest was het best tof! Even wennen aan de minder hoge resolutie, maar het is wel overweldigender (en daarmee stuk vermoeiender).

Als ik zaterdag niet naar Leiden ga voor mijn koptelefoon, dan ga ik de Denon inregelen.
Ik weet nog toen ik vroeger op de pc wel eens gamede met een Logitech z-5500 en daarmee kon je alleen surround krijgen in games via analoog. Misschien dat het veranderd is tegenwoordig, maar ik heb toen gelezen dat pc games alleen surround via analoog hebben en niet digitaal.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

skyfox

Quote from: Martijn90 on February  1, 2012, 10:45:16
Ik weet nog toen ik vroeger op de pc wel eens gamede met een Logitech z-5500 en daarmee kon je alleen surround krijgen in games via analoog. Misschien dat het veranderd is tegenwoordig, maar ik heb toen gelezen dat pc games alleen surround via analoog hebben en niet digitaal.
Ik denk dat het ook ligt aan de geluidskaart die gebruikt word. Als de geluidskaart digitale uitvoer ondersteund met bijvoorbeeld Dolby Digital, dan moet dat geen probleem zijn. Alleen niet alle kaarten en onboard chips ondersteunen dit. Als ik mij niet vergis ondersteund mijn geluidskaart dit namelijk wel (Auzentech Prelude).

Soms moet je ook in de software een functie aanzetten dat 5.1 via digitaal uitgevoerd wordt.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Martijnst1990

Quote from: skyfox on February  1, 2012, 12:10:40
Ik denk dat het ook ligt aan de geluidskaart die gebruikt word. Als de geluidskaart digitale uitvoer ondersteund met bijvoorbeeld Dolby Digital, dan moet dat geen probleem zijn. Alleen niet alle kaarten en onboard chips ondersteunen dit. Als ik mij niet vergis ondersteund mijn geluidskaart dit namelijk wel (Auzentech Prelude).

Soms moet je ook in de software een functie aanzetten dat 5.1 via digitaal uitgevoerd wordt.
Dat kon mijn kaart toen ook. Naar mijn weten stonden de instellingen allemaal goed en ging toen op internet zoeken waar ik dat las. Maar misschien was die persoon fout of het is sowieso eer allemaal anders. We praten hier namelijk wel over een jaar of 5 terug en er is in die tijd wel het 1 en ander veranderd op computer/geluid gebied :D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Bas Akkerman

Quote from: HTip on February  1, 2012, 10:21:36
Leuk dat je zo aan het genieten bent. Daar doen we het toch allemaal voor...

Ik heb het al vaker uitgelegd, maar goed werkende absorptie is niet afhankelijk van de plaats, maar van het oppervlak en het materiaal. Dit in tegenstelling tot diffusie. Deze is alleen echt effectief op de 1e reflectiepunten (wand, vloer, plafond). Je kledingkast in jouw ruimte is zowel absorber als diffuser. Afdekken met een gordijn behoudt beide eigenschappen. Met een deur doe je beide teniet. Rolgordijn is ook geen akoestische aanwinst.
Zo goed als jij het uitlegt, lukte me niet. De kennis heb ik wel. Het rolgordijn zou ik doen om de apparatuur te kunnen blijven bedienen. Een gordijn voor de kast zou kunnen, maar maakt naar mijn idee de kamer rommeliger en kleiner. Een diffuser op het eerste reflectiepunt ga ik waarschijnlijk wel doen. Tenzij dat net op de plaats van de apparatuur rechts en de vakkenkast recht is. Stiekem hoop ik daarop. De kledingkast gaat sowieso toch open tijdens het kijken naar een film.
Ik zat ook te denken aan donkere stof, bijvoorbeeld vloerbedekking, tegen het plafond i.p.v. verf. Denk dat ik dat mooier vind.

Quote from: skyfox on February  1, 2012, 12:10:40
Ik denk dat het ook ligt aan de geluidskaart die gebruikt word. Als de geluidskaart digitale uitvoer ondersteund met bijvoorbeeld Dolby Digital, dan moet dat geen probleem zijn. Alleen niet alle kaarten en onboard chips ondersteunen dit. Als ik mij niet vergis ondersteund mijn geluidskaart dit namelijk wel (Auzentech Prelude).

Soms moet je ook in de software een functie aanzetten dat 5.1 via digitaal uitgevoerd wordt.
Ik zal inderdaad eens checken hoe het zit met de verwerking door de onboard geluidskaart. Anders toch eens een nieuwe geluidskaart, staat al een tijdje op stapel. Bedankt voor de tips Martijn en skyfox!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

larzie

Quote from: Bas Akkerman on February  1, 2012, 22:18:16
Anders toch eens een nieuwe geluidskaart, staat al een tijdje op stapel. Bedankt voor de tips Martijn en skyfox!

Asus Xonar HDAV1.3 ondersteund DTS-HD MA en Dobly HD ook de goedkoopste telg van die serie http://tweakers.net/pricewatch/240385/asus-xonar-hdav13-slim.html#tab:prices. Sommige videokaarten ondersteunen DTS-HD MA en Dolby HD geluid ook zoals vanaf de 5xxx serie van ati en dan via hdmi naar je surround receiver :)

Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

HTip

Quote from: Bas Akkerman on February  1, 2012, 22:18:16
Zo goed als jij het uitlegt, lukte me niet. De kennis heb ik wel. Het rolgordijn zou ik doen om de apparatuur te kunnen blijven bedienen. Een gordijn voor de kast zou kunnen, maar maakt naar mijn idee de kamer rommeliger en kleiner. Een diffuser op het eerste reflectiepunt ga ik waarschijnlijk wel doen. Tenzij dat net op de plaats van de apparatuur rechts en de vakkenkast recht is. Stiekem hoop ik daarop. De kledingkast gaat sowieso toch open tijdens het kijken naar een film.
Ik zat ook te denken aan donkere stof, bijvoorbeeld vloerbedekking, tegen het plafond i.p.v. verf. Denk dat ik dat mooier vind.
Je hebt er dus al goed over nagedacht :thumbs-up: Ik ben benieuwd naar het vervolg...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Bas Akkerman

Quote from: larzie on February  2, 2012, 09:27:49
Asus Xonar HDAV1.3 ondersteund DTS-HD MA en Dobly HD ook de goedkoopste telg van die serie http://tweakers.net/pricewatch/240385/asus-xonar-hdav13-slim.html#tab:prices. Sommige videokaarten ondersteunen DTS-HD MA en Dolby HD geluid ook zoals vanaf de 5xxx serie van ati en dan via hdmi naar je surround receiver :)


Ik heb een Ati 5870 erin zitten, dus ik ga toch nog eens goed kijken. Dom van me, want ik heb HDMI op de videokaart aangesloten. De onboard audiokaart heeft daar dus niks mee van doen.

Quote from: HTip on February  2, 2012, 09:47:59
Je hebt er dus al goed over nagedacht :thumbs-up: Ik ben benieuwd naar het vervolg...
Ik ook ;)
Zal nog eens goed nadenken over een mooie motivatie-pm voor 17 maart bij jou. Mits ik geen wedstrijd heb (maar er staat me bij dat ik er wel 1 heb). Vanavond ff checken.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

larzie

Quote from: Bas Akkerman on February  2, 2012, 09:57:22
Ik heb een Ati 5870 erin zitten, dus ik ga toch nog eens goed kijken. Dom van me, want ik heb HDMI op de videokaart aangesloten. De onboard audiokaart heeft daar dus niks mee van doen.

Nee je hoeft dan die onboard audiokaart niet te gebruiken. Gewoon hdmi van je videokaart naar je surround amp. :D Scheelt weer de kosten voor een nieuwe audiokaart!  :pompom:
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

HTip

Quote from: Bas Akkerman on February  2, 2012, 09:57:22
Zal nog eens goed nadenken over een mooie motivatie-pm voor 17 maart bij jou. Mits ik geen wedstrijd heb (maar er staat me bij dat ik er wel 1 heb). Vanavond ff checken.
:thumbs-up:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Bas Akkerman

Ik heb die dag inderdaad een competitiedag, 17 maart kan ik dus helaas niet. Errrug weinig motivatie dus om bij jou langs te komen. Dus dat zegt wel genoeg... :p
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

HTip

Quote from: Bas Akkerman on February  2, 2012, 14:48:00
Ik heb die dag inderdaad een competitiedag, 17 maart kan ik dus helaas niet. Errrug weinig motivatie dus om bij jou langs te komen. Dus dat zegt wel genoeg... :p
Helaas (voor jou) ;) Misschien een volgende keer dat ik zo'n actie houd...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Bas Akkerman

Weer een update. Het gamen via de projector heb ik inmiddels werkend gekregen! Voor gamen is de geluidskwaliteit prima vanaf de videokaart d.m.v. HDMI. Bedankt voor die tip!
Wel is het nog af en toe lastig dat ik echt instellingen moet veranderen wanneer ik switch van de Oppo naar pc. Eens kijken of ik beiden op de input select van de Denon kan krijgen. Sowieso moet ik zowel de Denon als de Lexicon nog eens echt goed afstellen. Ik kom er niet aan toe. Binnenkort ben ik weer baanloos :( dus dan heb ik tijd genoeg.

Gisteren heb ik voor de gein via de pc wat quicktime-trailers gekeken. Mmm, dat is toch een stuk scherper dan via de Oppo. Contrast vond ik dan soms weer beter via de Oppo. Ik zal mijn instellingen op de Oppo eens posten, misschien dat daar nog scherptewinst valt te halen.

Ik heb ook nog de pc als muziekserver gebruikt. Een fijne jukebox, maar wat een erbarmelijke kwaliteit. Alles via EAC in WAV gezet, maar de keten is niet de mijne als het gaat om muziekweergave. Schel en hard, een dekentje over het geluid, plat. Dat kan en moet beter in de stereosetup. Ik weet het, het is geen eerlijk vergelijk. Het is wel weer een extra motivatie voor een mooie stereosetup.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

morca

Quote from: Bas Akkerman on February 19, 2012, 09:51:35
Weer een update. Het gamen via de projector heb ik inmiddels werkend gekregen! Voor gamen is de geluidskwaliteit prima vanaf de videokaart d.m.v. HDMI. Bedankt voor die tip!
Wel is het nog af en toe lastig dat ik echt instellingen moet veranderen wanneer ik switch van de Oppo naar pc. Eens kijken of ik beiden op de input select van de Denon kan krijgen. Sowieso moet ik zowel de Denon als de Lexicon nog eens echt goed afstellen. Ik kom er niet aan toe. Binnenkort ben ik weer baanloos :( dus dan heb ik tijd genoeg.

Gisteren heb ik voor de gein via de pc wat quicktime-trailers gekeken. Mmm, dat is toch een stuk scherper dan via de Oppo. Contrast vond ik dan soms weer beter via de Oppo. Ik zal mijn instellingen op de Oppo eens posten, misschien dat daar nog scherptewinst valt te halen.

Ik heb ook nog de pc als muziekserver gebruikt. Een fijne jukebox, maar wat een erbarmelijke kwaliteit. Alles via EAC in WAV gezet, maar de keten is niet de mijne als het gaat om muziekweergave. Schel en hard, een dekentje over het geluid, plat. Dat kan en moet beter in de stereosetup. Ik weet het, het is geen eerlijk vergelijk. Het is wel weer een extra motivatie voor een mooie stereosetup.
gebruik je voor muziek wel een goeie geluidskaart,je kan niet maarzo die hdmi van je Ati gebruiken ,een dedicated sudiokaart met drivers speelt veel beter.
En 1 met dac erin en dan analoog aansluiten is ook geen luxe.
Welke driver gebruikte je,windows mixer of wasapi

skyfox

Hoe staat het hier met de bios? Heb je nog verder gespeeld met de Lexicon, de Denon en de PC? Ben benieuwd naar al je ervaringen met je huidige apparatuur!  :music:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Nee, nauwelijks tijd gehad joh! Over drie dagen ben ik weer baanloos :( dus dan zal ik er vast wel tijd voor vinden alles goed in te stellen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Quote from: Bas Akkerman on February 27, 2012, 16:05:22
Nee, nauwelijks tijd gehad joh! Over drie dagen ben ik weer baanloos :( dus dan zal ik er vast wel tijd voor vinden alles goed in te stellen.
Blech, baanloos... Hoop dat het mij nooit overkomt. Heb je eigenlijk al zicht op iets nieuws?

Maar goed, even de tijd hebben om te genieten van alles wat je thuis hebt is natuurlijk ook niet verkeerd. Ik ben in ieder geval benieuwd naar wat je uit je HT set kan gaan persen  :music:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

HTip

Quote from: Bas Akkerman on February 27, 2012, 16:05:22
Nee, nauwelijks tijd gehad joh! Over drie dagen ben ik weer baanloos :( dus dan zal ik er vast wel tijd voor vinden alles goed in te stellen.
Da's balen voor je. Sterkte en ik hoop dat je snel weer nieuw werk vindt.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Bas Akkerman

Quote from: skyfox on February 27, 2012, 21:44:41
Blech, baanloos... Hoop dat het mij nooit overkomt. Heb je eigenlijk al zicht op iets nieuws?

Maar goed, even de tijd hebben om te genieten van alles wat je thuis hebt is natuurlijk ook niet verkeerd. Ik ben in ieder geval benieuwd naar wat je uit je HT set kan gaan persen  :music:
Sterker, ik heb nog nooit een vast contract gehad. Om met U2 te spreken: "I still haven't found what I'm looking for".
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

maximus79

Ziet er leuk uit Bas! Hoop dat je al veel plezier hebt en nog gaat beleven aan de OPPO.
Ik heb zeer veel respect voor wat je allemaal onderneemt, heeft me zelf tot na denken gezet over de zegens die ik heb waar ik nooit bij stil sta.  :worship: 
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Bas Akkerman

Ik geniet zeker van de HT (en dus ook van de Oppo)! Fijn om te horen dat je de "gewone" dingen niet voor lief neemt. Zonder al teveel off-topic te gaan, dat is iets dat ik iedereen gun en op het hart druk. Overigens ben ik ook wel eens een mopperkont hoor. Ik denk alleen wat minder dan de gemiddelde Nederlander.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

larzie

Het is mens-eigen om nooit helemaal tevreden te zijn. Het grappige is dat mensen die praktisch niks hebben behalve de primaire levensbehoeften vaak het meest tevreden zijn. Je hoeft je dan uiteraard minder druk te maken over allerlei randzaken.

Je ziet het wel bijvoorbeeld hier met onze ht hobby :D Zou er iemand hier op het forum zijn die helemaal tevreden is met zijn set en nergens meer verbeteringsmogelijkheden ziet?  :D
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Bas Akkerman

Ik heb de mogelijkheid om een Parasound  HCA 1500A in combinatie met een Parasound HCA 1206 te kopen. Nu gaat het me vooral om de 1206. Is de 1500 een echte toevoeging als ik alleen 5.1 draai, of heb ik genoeg aan de 1206?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

larzie

Quote from: Bas Akkerman on March 13, 2012, 21:10:29
Ik heb de mogelijkheid om een Parasound  HCA 1500A in combinatie met een Parasound HCA 1206 te kopen. Nu gaat het me vooral om de 1206. Is de 1500 een echte toevoeging als ik alleen 5.1 draai, of heb ik genoeg aan de 1206?

Ik zou eens vragen of je het mag beluisteren :) de 1206/1500 combi en de combi tussen de 1206 en je eigen surround amp.
Neem aan dat dat wel mag van de verkoper? :)
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Bas Akkerman

Quote from: larzie on March 13, 2012, 21:45:51
Ik zou eens vragen of je het mag beluisteren :) de 1206/1500 combi en de combi tussen de 1206 en je eigen surround amp.
Neem aan dat dat wel mag van de verkoper? :)
Dat luisteren en testen wordt lastig.
Hoe zie je de combi van de Denon receiver (die ik nu als eindversterker gebruik) met de 1206 eigenlijk?
Het wordt sowieso Lexicon als pre/pro en de 1206 als amp. De vraag is nu of 1500 een toevoeging voor de fronts is t.o.v. alleen de 1206. Dus de 1500 op de linker- en rechterfront, de 1206 op de center en rears.
Ik denk dat ik de gok gewoon ga wagen...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Woei, new toys!

Heb je eigenlijk nog eens een goede vergelijk gedaan tussen de Denon en de Lexicon vwb het vv gedeelte?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9