Bas' Bios - voorzetje

Started by Bas Akkerman, January 23, 2012, 14:37:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

AbZ

De 1206 komt qua power redelijk overeen met de Focals.  Meeste mensen willen echter wat meer power 'achter de hand' hebben.  (Max power van versterker groter dan max power handling van speaker:  het overschot gebruik je niet maar het kan 'makkelijker' klinken.)  De 1500 kan dat wel leveren, maar dan zit je weer met ongelijkheid tussen de kanalen.

Bas Akkerman

Quote from: AbZ on March 14, 2012, 09:59:12
De 1206 komt qua power redelijk overeen met de Focals.  Meeste mensen willen echter wat meer power 'achter de hand' hebben.  (Max power van versterker groter dan max power handling van speaker:  het overschot gebruik je niet maar het kan 'makkelijker' klinken.)  De 1500 kan dat wel leveren, maar dan zit je weer met ongelijkheid tussen de kanalen.
Precies, dat zijn nou juist mijn overwegingen! Die ongelijkheid is waar ik bang voor ben. Voor de rears vind ik dat niet erg, voor de (integratie tussen) fronts en center wel. Het gemak van meer power is wel fijn, maar moet niet ten koste gaan van de kwaliteit.

@skyfox, nee nog steeds geen vergelijk gedaan. Erg hè. Morgen wil ik dat nu eindelijk eens echt doen, eerst een handiger meetlint kopen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Quote from: Bas Akkerman on March 14, 2012, 10:15:39
Precies, dat zijn nou juist mijn overwegingen! Die ongelijkheid is waar ik bang voor ben. Voor de rears vind ik dat niet erg, voor de (integratie tussen) fronts en center wel. Het gemak van meer power is wel fijn, maar moet niet ten koste gaan van de kwaliteit.
Ok, je kent de vuistregel dat bij films veelal zo'n 70% van het geluid uit de center komt?

Bas Akkerman

Quote from: AbZ on March 14, 2012, 10:19:53
Ok, je kent de vuistregel dat bij films veelal zo'n 70% van het geluid uit de center komt?
Die kende ik nog niet. Mijn ervaring (moet altijd wel lachen als ik dat mezelf hoor roepen) is inderdaad dat de center een groot gedeelte bepaalt ja. Op het irritante af, want ik vind het lastiger om die luidspreker te laten verdwijnen in het geluidsbeeld.
Anyway, misschien eens het experiment aangaan van de Lexicon multikanaals op de 1206 én in stereo op de 1500. Vind ik het het niet waard, zal er vast een gegadigde voor de 1500 zijn.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Wat is je budget eigenlijk voor de eindbak?
Emotiva niet haalbaar?

(Kabels zijn overigens verkocht.)

Bas Akkerman

#80
De Emotiva is wel haalbaar. Voor mijn gevoel is dat echter een minder goede match met de Lexicon dan de Parasound. Wat zijn jouw ideëen?
(Ik had het gezien inderdaad)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

#81
Quote from: Bas Akkerman on March 14, 2012, 11:04:42
De Emotiva is wel haalbaar. Voor mijn gevoel is dat echter een minder goede match met de Lexicon dan de Parasound. Wat zijn jouw ideëen? (Ik had het gezien inderdaad)
ben niet objectief  :)

1206+1500 is geen echte keuze voor het één of het ander.  (Als je er nu al over aarzelt...)  Dan zou ik liever alleen de 1206 nemen en het 6e kanaal eventueel gebruiken om de center te bi-ampen.  Als het genoeg blijkt te zijn heb je waarschijnlijk een leuke deal (hoewel ik de vraagprijs niet weet).  Anders zou ik het meteen hogerop zoeken, niet half-om-half doen.  Emotiva doet niet onder voor Parasound denk ik.  Zal allicht wat 'levendiger' klinken.  Dat kan best goed uitpakken in combi met (de imho vrij zachtaardige) MC-4.  Match met speakers lijkt me overigens belangrijker.

Bas Akkerman

De JMlabs vind ik al vrij levendig, de Lexicon maakt ze wat "smoother". Ik ben namelijk niet van het agressievere geluid, ook met films niet. Maar te smooth kan het ook weer te lief maken... Lastig, lastig...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Nog een toevoeging: 
Quote from: AbZ on March 14, 2012, 11:29:10Match met speakers lijkt me overigens belangrijker.
Denk hierbij vooral ook aan laagweergave.  Een 'lichte' Parasound is niet zo slammy.

Bas Akkerman

Quote from: AbZ on March 14, 2012, 11:37:32
Nog een toevoeging:  Denk hierbij vooral ook aan laagweergave.  Een 'lichte' Parasound is niet zo slammy.
Wel grappig, ik mis tot nu toe nauwelijks een subwoofer. Dat komt ook wel door de filmkeuze denk ik. Daarentegen vind ik een strakke laagweergave wel weer belangrijk.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Quote from: Bas Akkerman on March 14, 2012, 11:42:23
Wel grappig, ik mis tot nu toe nauwelijks een subwoofer. Dat komt ook wel door de filmkeuze denk ik. Daarentegen vind ik een strakke laagweergave wel weer belangrijk.
Ik gok op films met psychosociaalmaatschappelijke issues die niet met schieten en explosies worden opgelost ;D

Bas Akkerman

Quote from: AbZ on March 14, 2012, 11:45:23
Ik gok op films met psychosociaalmaatschappelijke issues die niet met schieten en explosies worden opgelost ;D
Of dan toch het liefst met zo min mogelijk schoten en explosies... ;)
Nee, Batman, Terminator, etc. is leuk, maar ga er inderdaad minder snel voor. Ik geniet in zo'n film meer van atmosfeer en stemgebruik dan van in elkaar donderende gebouwen en eh... mensen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Quote from: Bas Akkerman on March 14, 2012, 11:49:01
Of dan toch het liefst met zo min mogelijk schoten en explosies... ;)
Nee, Batman, Terminator, etc. is leuk, maar ga er inderdaad minder snel voor. Ik geniet in zo'n film meer van atmosfeer en stemgebruik dan van in elkaar donderende gebouwen en eh... mensen.
Heb ook niet veel met dat soort actiefilms, of iig niet met 'technologisch' geweld.
Het 'handwerk' als in kungfu films kan ik wel waarderen (meer schoonheid).

Bas Akkerman

Quote from: AbZ on March 14, 2012, 11:59:42
Heb ook niet veel met dat soort actiefilms, of iig niet met 'technologisch' geweld.
Het 'handwerk' als in kungfu films kan ik wel waarderen (meer schoonheid).
Mits echt goed gechoreografeerd wel, het komt me anders toch al snel gekunsteld over. Highlander, en zwaardgevechten in het algemeen, kan ik dan ook wel waarderen, al is die film alles behalve ongekunsteld...  :satisfied:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Quote from: Bas Akkerman on March 14, 2012, 12:03:42
Mits echt goed gechoreografeerd wel, het komt me anders toch al snel gekunsteld over.
Vrijwel alle vechtfilms zijn volslagen onrealistisch.  Efficiënt vechten is geen kunst, niet mooi om te zien.
Chinezen hebben dat goed begrepen.  Choreografie, techniek en expressie.

Bas Akkerman

Uiteraard zijn ze onrealistisch. Gelukkig maar, ik kijk niet graag naar iemand die écht wordt geslagen of beschoten.  :confused:
Maar als het op een vloeiende, haast dansachtige manier wordt gedaan kan een gevecht mooi zijn. Overigens toch maar eens 'Pina' op blu-ray gaan bekijken...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Stef

Sparen en Lexicon combineren met Chord Electronics  ;)
- Dedicated home theatre 5.1.4: Lyngdorf MP-40, Hypex NCore 252 & 502, M&K S150 & S150T, Klipsch Atmos, JL Audio e112 sub, ATVP, Zidoo Z9X, Oppo 203, bekabeling Cardas Cross & Audioquest flex 4/4, JVC N5, Xtrem Screen 0.9.
- Hifi: Vivid Audio Kaya 25, Lyngdorf TDAI 3400, ProAc Signature Black kabels, Synology DS918+ (Roon server).

Bas Akkerman

Quote from: Stef on March 14, 2012, 12:50:12
Sparen en Lexicon combineren met Chord Electronics  ;)
Haha, wie weet ooit eens... Maar nu nog even niet, helaas.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

#93
Denk dat ik toch voor de Parasounds ga. De Emotiva is de ruil daarin.
Dit is puur op gevoel, ken de Parasounds noch de Emotiva, maar op basis van ervaringen van anderen lijkt de Parasound meer mijn smaak te zijn.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

larzie

Quote from: Bas Akkerman on March 14, 2012, 21:23:50
Denk dat ik toch voor de Parasounds ga. De Emotiva is de ruil daarin.
Dit is puur op gevoel, ken de Parasounds noch de Emotiva, maar op basis van ervaringen van anderen lijkt de Parasound meer mijn smaak te zijn.

Is zelf gaan luisteren geen optie? :P
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

Bas Akkerman

Quote from: larzie on March 15, 2012, 09:13:12
Is zelf gaan luisteren geen optie? :P
De afstand is lastig. Daarbij heb ik een dusdanige andere set (Lexicon en Jmlab) dan de verkoper dat vergelijken lastig wordt.
Ach, in tegenstelling tot de stereoset ben ik hier snel in geweest en heb ik, behalve de projector, niets van tevoren getest. Dus om nu ineens moeilijk te doen... ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Los daarvan, als de Para's niet bevallen dan ben je ze ook zo weer kwijt. Ik heb niet het idee dat Parasounds lang in de markt blijven staan.

Dus, vandaag ga je een echt vergelijk maken tussen de Denon en de Lexicon?  :P Ben stiekem best wel benieuwd naar de verschillen die je waarneemt.

Heb je trouwens al je eigen dB-meter binnen? Wat voor eentje is het geworden? En werkt die inregel-bluray goed?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Vanavond ga ik alles echt goed inregelen inderdaad (nu te mooi weer). Ik moet inderdaad nog een db-meter hebben. Heeft iemand daar nog tips voor? Een meetlint hoop ik zodadelijk te vinden...
En de testblu-ray. Tsja, lastig te ontdekken wat nu wat doet. Ook daar moet ik nog wat beter naar kijken.

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar het echte vergelijk tussen de Denon en de Lexicon. Van de week kon de Lexicon zijn vleugels uitslaan bij de soundtrack van Alles is liefde. Nu had ik het idee dat die soundtrack harder werd weergegeven dan de rest, dus dan komt het al sneller overtuigender over. Desalniettemin vond ik de Lexicon echt een flow aan de soundtrack geven. De rears bij Water horse vond ik (nog steeds) te overheersend. Dat wordt vanavond of morgen, na het inregelen, nog eens testen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Martijnst1990

Wat dB meter betreft ben ik (en vele andere op het forum) erg tevreden over de analog Radioshack dB meter. Word verkocht door RASUBS:

http://ra-subwoofers.nl/producten/radioshack.html
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

skyfox

Vind je de dBmeter die je van mij hebt geleend eigenlijk niet fijn werken? Of mis je wellicht iets? Just wondering ;)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9