Bas' Bios - voorzetje

Started by Bas Akkerman, January 23, 2012, 14:37:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Bas Akkerman

Quote from: Martijn90 on March 15, 2012, 19:08:18
Wat dB meter betreft ben ik (en vele andere op het forum) erg tevreden over de analog Radioshack dB meter. Word verkocht door RASUBS:

http://ra-subwoofers.nl/producten/radioshack.html
Ok, ik zal eens kijken.

Quote from: skyfox on March 15, 2012, 21:16:28
Vind je de dBmeter die je van mij hebt geleend eigenlijk niet fijn werken? Of mis je wellicht iets? Just wondering ;)
Nee, wat mij betreft prima, ik ben er alleen even niet in thuis. Ik wil ook een eigen, vind dat gewoon een beetje horen.

Zo, de Lexicon en de Denon heb ik ingeregeld. Eerst met meetlint, daarna met de db-meter.
Het geluidsbeeld is weer wat homogener, met name de center en rears zijn minder makkelijk aan te wijzen.
Wat indrukken naar aanleiding van 'Water horse', het stukje dat Crusoe voor het eerst zijn ei uit is en de schuur sloopt.
De Denon heeft meer "slam", zo komen de donderslagen krachtiger, indrukwekkender en rollender over. De regen komt iets meer de kamer in, maar klinkt ook wat nep. De afzonderlijke regendruppels zijn beter te volgen, maar missen ook iets aan definitie.
Alle geluiden zijn wat meer gedefinieerd, wat losser. Dit zorgt wel voor meer kanaalscheiding, maar ook voor een meer analytisch geluid. Ik luister daardoor meer naar effecten dan naar de film. Al met al klinkt de Denon vrij digitaal en mis ik wat vloeiendheid. Voor actiefilms is de Denon misschien favoriet.

Dan de Lexicon. Die geeft een wat zachter en smoother geluidsbeeld. Paradoxaal genoeg ervaar ik meer dynamiek. Zo is duidelijker het verschil te horen tussen de buiten- en binnenopnames en komen de donderslagen beter in het geheel naar voren. Alles is meer geintegreerd, waardoor ik het lastiger vind de Lexicon te beoordelen. Ik zit gewoonweg meer in de film. Regen vind ik een mooi voorbeeld van de verfijning van de Lexicon. Die is haast "ronder" en natter, natuurlijker. Wel mis ik de upfrontheid nu, de regen valt wat minder om me heen. De verstaanbaarheid vind ik beter, zowel bij de radiostem als de jongen.
Ten slotte valt me nu ook het gemak op waarop de Lexicon muziek weergeeft. Wanneer er muziek aanzwengelt, voel ik het emotionele idee erachter beter.

Zo wat indrukken. Wanneer ik wat meer indrukken heb, post ik die ook natuurlijk! Ik houd me trouwens ook aanbevolen voor een blinde test, want de hiervoor genoemde verschillen klinken misschien wat overdreven.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

#101
Mooi verslag weer, Bas! Het is dus lastig om een echte duidelijke winnaar aan te wijzen. Zeker kijkend naar de mix van genres die je normaal graag kijkt. Ik proef hier wel dat de Lexicon het allemaal net wat meer tot 1 geheel weet te smeden en dus wel de voorkeur zou genieten bij een willekeurige film.

Wat ik me nu afvraag is of een film daadwerkelijk beter/mooier/intenser wordt ervaren als je niet "technisch" luisterd naar de amp (of dat nou de Lexicon, Denon of wat anders mag zijn), maar gewoon lekker film gaat kijken. Zo getest te hebben, wat is jouw beeld hiervan?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Quote from: skyfox on March 16, 2012, 11:09:13
Mooi verslag weer, Bas! Het is dus lastig om een echte duidelijke winnaar aan te wijzen. Zeker kijkend naar de mix van genres die je normaal graag kijkt. Ik proef hier wel dat de Lexicon het allemaal net wat meer tot 1 geheel weet te smeden en dus wel de voorkeur zou genieten bij een willekeurige film.

Wat ik me nu afvraag is of een film daadwerkelijk beter/mooier/intenser wordt ervaren als je niet "technisch" luisterd naar de amp (of dat nou de Lexicon, Denon of wat anders mag zijn), maar gewoon lekker film gaat kijken. Zo getest te hebben, wat is jouw beeld hiervan?
Net als bij goede muziek kan een goede film je echt betrekken, ongeacht de set. Ik ben wel sterk van het idee dat een set zo min mogelijk "afleiders" moet hebben om optimaal van muziek/film te kunnen genieten.
De Denon is een grotere afleider en laat zich teveel horen t.o.v. de Lexicon die onopvallender presteert. Ik kan me goed voorstellen dat de slam van de Denon een hoop liefhebbers zal hebben. Ervan uitgaande als ik de verhalen om me heen hoor en de ervaringen bij anderen (bijv. nu in de bios) merk. Dat is toch vaak bombastischer, meer bass, feller hoog, benadrukter midden, dan mijn smaak.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

HTip

Hoe was nu precies je test? Denon als receiver versus Lexicon als processor/VV icm Denon als eindversterker?

Mooi beschreven test in ieder geval, dus je hebt nog wat tegoed als je Parasound bijschakelt.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

skyfox

Ik ben inderdaad ook heel erg benieuwd naar een test tussen de parasounds op de lexicon en de lexicon op de Denon. Zeg maar het klankverschil tussen eindbakken.

Bas, gaat de koop van de  Parasounds door? Of ben je er nog niet over uit?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Quote from: HTip on March 17, 2012, 11:04:16
Hoe was nu precies je test? Denon als receiver versus Lexicon als processor/VV icm Denon als eindversterker?

Mooi beschreven test in ieder geval, dus je hebt nog wat tegoed als je Parasound bijschakelt.
De vergelijking tussen de processing door de Denon en de processing door de Lexicon (de laatste met de Denon als eindversterker). Feitelijk ook de HD-formaten vs de Lexicon Logic 7.

Quote from: skyfox on March 17, 2012, 12:04:46
Ik ben inderdaad ook heel erg benieuwd naar een test tussen de parasounds op de lexicon   en de lexicon op de Denon. Zeg maar het klankverschil tussen eindbakken.

Bas, gaat de koop van de  Parasounds door?  Of ben je er nog niet over uit?
Dat wordt wat draadjes wisselen dan ;).

Ik ben bezig te kijken hoe ik het goedkoopst de Emotiva naar Belgie kan krijgen en de Parasounds van Belgie naar mij. De deal gaat dus wel door.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Quote from: skyfox on March 17, 2012, 19:36:54
Autootje nodig om naar Belgie te tuffen? ;)
Inclusief chauffeur...?? Als je dat serieus meent, PM me dan ff. Zorg ik ervoor dat de Emotiva mijn kant op komt.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Zou ik ooit zoiets roepen zonder serieus te zijn? Pm komt straks jouw kant op.
Met de huidige benzineprijs weet ik trouwens niet of dit de goedkoopste optie is. Maar waarschijnlijk wel de leukste :)

Heb trouwens even gemist welke Emotiva dan naar Belgie moet? Met toestemming van de koper kan je daar ook nog een luistertest mee uitvoeren, als je de vergelijking aandurft ;)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Tof! Een koerier is ook duur, wat dat betreft is het lood om oud ijzer.
Ja, misschien moet ik ze allebei wel eerst horen. Zal eens kijken of en hoe ik wat kan regelen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Gisteren ondere andere "The Rum Diaries" gekeken. De laatste was op dvd en het was al even geleden dat ik een dvd op de projector had gezien. In eerste instantie was het beeld wel wat waziger dan blu-ray maar goed te doen. Op een gegeven moment kwamen er beeldsprongen en leken sommige frames achter te lopen. Ik heb toen maar even de dvd gepauzeerd. Bij het hervatten was het beeld in een keer zeer scherp! Haast niet van blu-ray te onderscheiden.
Hebben jullie enig idee waardoor dit kan komen? Ik had de Oppo vanaf het begin op 1080p gezet (upscaling dus), maar tussentijds niets veranderd.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

HTip

Kan door de HDMI-handshake komen. Geen idee hoe, maar dan krijgt de processor/projector niet de juiste resolutie door. Ik heb dat ook wel eens met geluid over HDMI. Als ik iets vermoed kijk ik welke resolutie de projector weergeeft. Wisselen van bron is vaak al genoeg.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

larzie

Ben benieuwd naar het mooie verslag over het retourtje België en of de Parasound mee terugkomt naar Nederland  :D
Al een datum gepland wanneer dit plaats gaat vinden?
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

skyfox

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

manta

En een luistersessie is uiteraard te regelen, neem gerust je Denon mee, de speakers mag ook maar ik kan mij voorstellen dat je dit liever niet doet.

Ik heb hier een JBL performance AV1 ter beschikking, dit is een zwarte MC-4  ;)

De speakers zijn ScanSpeak Reference.

Bas Akkerman

Quote from: manta on March 19, 2012, 10:56:43
En een luistersessie is uiteraard te regelen, neem gerust je Denon mee, de speakers mag ook maar ik kan mij voorstellen dat je dit liever niet doet.

Ik heb hier een JBL performance AV1 ter beschikking, dit is een zwarte MC-4  ;)

De speakers zijn ScanSpeak Reference.
Cool! Ik weet niet of ik ook de Denon meeneem, maar zou op zich wel gaaf zijn. Dan kunnen we een kleine, vergelijkende test doen tussen de Denon, Emotiva en Parasound.  :coffee:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Naar aanleiding van het topic van skyfox de rears wat verplaatst, zodat het "kruispunt" achter mij komt. En het werkt inderdaad wel! Tenminste, met het gamen. Kreeg meer het gevoel in het midden te zitten, waar ik eerst meer naar voren leek te zitten. Leek, want aan de zitpositie is niets veranderd. Benieuwd naar jouw ervaringen skyfox...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Quote from: Bas Akkerman on March 19, 2012, 11:06:40
Cool! Ik weet niet of ik ook de Denon meeneem, maar zou op zich wel gaaf zijn. Dan kunnen we een kleine, vergelijkende test doen tussen de Denon, Emotiva en Parasound.  :coffee:
Ik zou die Denon lekker thuislaten.  Die gaat toch sowieso weg?
Vergelijking Emotiva vs Parasound lijkt me veel interessanter.
Die JBL is idd praktisch identiek aan de Lexicon.

Bas Akkerman

Quote from: AbZ on March 20, 2012, 11:50:02
Ik zou die Denon lekker thuislaten.  Die gaat toch sowieso weg?
Vergelijking Emotiva vs Parasound lijkt me veel interessanter.
Die JBL is idd praktisch identiek aan de Lexicon.
Heb je gelijk in. Het ging me dan meer om het vergelijken om het vergelijken... ;)
De Denon gaat dan inderdaad weg. Wel moet ik dan nog de pc verbinden met de Lexicon om het geluid over te brengen. Met name voor het gamen. Nu neemt de Denon dat via de HDMI (vanaf de videokaart) dat voor zijn rekening.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Qua vergelijken sowieso Parasound vs Emotiva. Ben zelf heel erg benieuwd naar de klank van beide merken. De Denon als eindbak zou ook zeker een grappig vergelijk kunnen zijn om een beeld te vormen over wat je wegdoet en ervoor terugkrijgt. Helemaal omdat we het in een andere akoestiek en met andere luidsprekers uittesten.

Voordeel is dat wel alleen maar kabels hoeven te wisselen gezien we geen pre/pro's hoeven te testen :) Pfew!! Ben wel benieuwd naar de uitkomst.

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Ik ook!! Ben ook benieuwd hoe jouw plaatsingsprobeersels zullen uitpakken. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Quote from: Bas Akkerman on March 20, 2012, 14:24:58
Ik ook!! Ben ook benieuwd hoe jouw plaatsingsprobeersels zullen uitpakken. ;)

Hahaha, ik ook!! Maar nog meer hoop ik die knal van mn sub kan oplossen. Is echt niet fijn op deze manier. Heb er weinig trek in om nu een andere amp te gaan kopen omdat een relais z'n werk niet goed doet (als dat idd het probleem is). Zeker nu ik binnenkort juist gordijnen wilde gaan aanschaffen...
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Mocht je willen, de Denon is na volgend weekend wel even te leen hoor...  :smile:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten