Optimaliseren Mac Mini (2010) als fileplayer

Gestart door jobozo, januari 22, 2012, 18:28:46

Vorige topic - Volgende topic

jobozo

In mijn huidige set-up staat de MM centraal.Deze is via USB aan de V-Link gekoppeld, die de Metrum Octave van signaal voorziet.
Ik gebruik PureMusic, rip via Itunes standaard Cds naar apple losless op de standaard HD van de MM.Bediening via Ipad.
Tussen de MM en V-link een Kimber USB kabeltje, tussen V-link-DAC een QED optisch toslink/div .coax.

Ondanks het feit dat ik erg tevreden ben met het klinkende resultaat, lees ik her en der toch soms dingen,  vooral op Amerikaans sites die me intrigeren,zeker als deze suggeren dat het allemaal nog beter kan klinken.

Een aantal van die suggesties heb ik inmiddels zelf kunnen proberen.Andere zijn wat ingrijpender, vandaar dat het me leuk leek eens een apart topic te gaan wijden aan het gebruik van de MM als bron.

Veranderingen die ik tot nu toe heb gedaan:

-een DIY powercord van Belden netkabel, hoorbare verbetering
-8gb RAM ipv de 4, geen verbetering hoorbaar, itt wat op sommige sites beweert wordt
-Kimber USB kabel:hoorbare verbetering.
-rippen via XLD:bij mij deed het niets, doch lees bij anderen wel degelijk.
-rippen in AIFF/WAV itt Aplle Losless:na uitgebreid luisteren , ook met hoofdtelefoon , door mij geen verschil merkbaar.
-MM op spikes plaatsen:duidelijk waarneembaar effect.

Belangrijkste vragen van mijzelf  op dit moment ,betreffen het evt vervangen van de interne HDD door een interne SSD/externe SSD, zoals bv in de sites hieronder geadviseerd wordt.

-Zijn er ervaringen van anderen met deze betreffende het effect op de weergave te melden/onderbouwen?
-Zijn er ervaringen met een externe HDD vs interne HDD
-Zijn er ervaringen met een externe SSD vs externe HDD

Nog andere ervaringen die een positief effect kunnen hebben op de totale weergave

Ik las oa de vlg sites, doch ik weet niet goed , mede gezien bv de uitblijvende verbetering van RAM uitbreiding, die door deze sites wel zo werd genoemd , hoe ik dit op waarde moet schatten.

http://www.computeraudiophile.com/content/Playing-SSD-vs-HDD

http://www.computeraudiophile.com/content/Ah-Geez-Hard-Drive-Does-Make-Difference

benieuwd naar jullie reacties!

GH

In mijn optiek is het meeste wat je noemt je reinste onzin......
Als het niet te maken heeft met de kwaliteit van de bron (zoals de applicatie en het eindresultaat van je rips) of de software van applicatie waarme je het afspeelt, dan is allemaal nogal ver gezocht.

Maar persoonlijke ervaring nee :-).

jobozo

Citaat van: GH op januari 22, 2012, 19:16:23
Als het niet te maken heeft met de kwaliteit van de bron (zoals de applicatie en het eindresultaat van je rips) of de software van applicatie waarme je het afspeelt, dan is allemaal nogal ver gezocht.

ok,

geen externe HDD/SSD aanschaffen dus maar?
wat precies vind je onzin?
mijn eigen ervaring is trouwens alleen maar een netkabeltje van een paar euro en de spikes die ik overhad.

Robert T

MM gebruik je als bron alleen voor muziek? If so dat is ook precies mijn bedoeling. Momenteel draai ik op m'n 2010 mini ook Plex maar daar zal een Dune voor komen. de mini lijkt me wel een ideale kandidaat om als muziekbron te gaan dienen. Ofwel mbh puremusic maar er zijn nog een heleboel andere tools die ik wil testen op kwaliteit.

Heb je wel eens andere programma's geprobeerd en if so, welke?

Hoe bedien je je mini precies met je iPad? welke app?

Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

Robert T

Sony VW95 / Screenint Tab tensioned 110" electrisch scherm / Marantz MM8802a / Parasound HALO A51 / Speakers: MA PL200/PLC150/PL100/SVS SB13 Ultra / Bronnen: Denon HEOS / UD5005 / Dune D1 / PS3

Robert T

:nopompom:

GH

Citaat van: jobozo op januari 22, 2012, 20:14:57
geen externe HDD/SSD aanschaffen dus maar?

wat precies vind je onzin?
mijn eigen ervaring is trouwens alleen maar een netkabeltje van een paar euro en de spikes die ik overhad.

Met een SSD wordt het allemaal een stukje sneller. Maar voor het afspelen van muziek heb je snelheid helemaal niet nodig. Verder hebben HD's ook ruime buffers.
Ik zou geen enkele verklaring kunnen bedenken waarom bestanden afgespeeld vanaf een externe HDD of SDD anders zouden klinken.

Met onzin bedoel ik al die suggesties (waarvan je zelf meestal ook al aangeeft) dat door extra/andere componenten je bestanden anders zouden klinken.
En ondanks dat ik het niet zelf heb gehoord, kan ik bijvoorbeeld geen enkele verklaring bedenken waarom de mini op spikes beter in staat zou zijn een ander signaal op je USB uitgang te zetten....

Maar ervaring leert dat deze discussies niet zo productief zijn omdat er geen enkel meetbaar verschil in het signaal is te constateren. En het dus over niet te kwantificeren verschillen gaat.

jobozo

Citaat van: GH op januari 22, 2012, 20:38:23
Met een SSD wordt het allemaal een stukje sneller. Maar voor het afspelen van muziek heb je snelheid helemaal niet nodig. Verder hebben HD's ook ruime buffers.
Ik zou geen enkele verklaring kunnen bedenken waarom bestanden afgespeeld vanaf een externe HDD of SDD anders zouden klinken.

Met onzin bedoel ik al die suggesties (waarvan je zelf meestal ook al aangeeft) dat door extra/andere componenten je bestanden anders zouden klinken.
En ondanks dat ik het niet zelf heb gehoord, kan ik bijvoorbeeld geen enkele verklaring bedenken waarom de mini op spikes beter in staat zou zijn een ander signaal op je USB uitgang te zetten....

Maar ervaring leert dat deze discussies niet zo productief zijn omdat er geen enkel meetbaar verschil in het signaal is te constateren. En het dus over niet te kwantificeren verschillen gaat.

Met die spikes, ach dat ,was meer voor de grap eigenlijk, daar wil ik de nadruk echt niet op leggen.Ondanks het feit dat het hier hoorbaar is.
Zo hoor ik bv weer geen enkel verschil tussen AIFF en A.L, anderen wel en dat valt toch ip ook niet te verklaren?

Her en der over de verschillende topics wordt er wel veel beweerd, ik probeer het een beetje op rij te krijgen.Bv dat een Stello Us beter zou klinken dan de V-link.
En dus op genoemde sites, maar ook ergens op dit forum is dus aangehaald dat een SSD ook voor muziek helemaal is.

Dat de meeste genoemde veranderingen, ook op ander vlak, niet leiden tot een meetbaar maar wel hoorbaar resultaat is genoegzaam bekend inmiddels, en geld voor tal van anderen door ons alle aangedragen veranderingen, dus daar zijn we het direct over eens, is geen discussie waard.

Ervaringen echter zouden mij wel helpen, ben het helemaal met je logica eens, vind het wel typisch dat die Amerikanen dan zulke grote en duidelijke verschillen menen te horen tussen SSD en HDD

Isflicka

Citaat van: jobozo op januari 22, 2012, 20:56:23
Met die spikes, ach dat ,was meer voor de grap eigenlijk, daar wil ik de nadruk echt niet op leggen.Ondanks het feit dat het hier hoorbaar is.
Zo hoor ik bv weer geen enkel verschil tussen AIFF en A.L, anderen wel en dat valt toch ip ook niet te verklaren?

Her en der over de verschillende topics wordt er wel veel beweerd, ik probeer het een beetje op rij te krijgen.Bv dat een Stello Us beter zou klinken dan de V-link.
En dus op genoemde sites, maar ook ergens op dit forum is dus aangehaald dat een SSD ook voor muziek helemaal is.

Dat de meeste genoemde veranderingen, ook op ander vlak, niet leiden tot een meetbaar maar wel hoorbaar resultaat is genoegzaam bekend inmiddels, en geld voor tal van anderen door ons alle aangedragen veranderingen, dus daar zijn we het direct over eens, is geen discussie waard.

Ervaringen echter zouden mij wel helpen, ben het helemaal met je logica eens, vind het wel typisch dat die Amerikanen dan zulke grote en duidelijke verschillen menen te horen tussen SSD en HDD

Uit ervaring weet ik dat de Stello U3 beter klinkt dan een V-link II voor de Metrum. Het lijkt mij niet handig en verstandig om een externe SSD en zeker geen HDD aan de overgebleven USB te hangen.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

jobozo

Citaat van: Isflicka op januari 22, 2012, 21:39:08
Het lijkt mij niet handig en verstandig om een externe SSD en zeker geen HDD aan de overgebleven USB te hangen.

Ja, ik heb dit wel  eerder gelezen ,maar waarom niet eigenlijk?

Een SSD/HDD via Firewire zou dan de optie zijn, als ik er iets mee opschiet.

Het hoeft allemaal niet perse, ik heb zelf met de HD van de MM met 320 gb voorlopig genoeg capaciteit,maar het zou toch zomaar kunnen dat er iemand rondloopt die wel een externe HD gebruikt met de MM en kan vertellen dat het daarna nog beter klonk?

De proef op de som is niet zo maar te nemen, en als ik dan toch evt een externe schijf er aan zou hangen, zou het net zo goed een SSD kunnen gaan worden,dacht ik maar als dat zinloos is zie ik er maar van af...

Lightspeed

Citaat van: jobozo op januari 22, 2012, 18:28:46
Veranderingen die ik tot nu toe heb gedaan:

-een DIY powercord van Belden netkabel, hoorbare verbetering
-8gb RAM ipv de 4, geen verbetering hoorbaar, itt wat op sommige sites beweert wordt
-Kimber USB kabel:hoorbare verbetering.
-rippen via XLD:bij mij deed het niets, doch lees bij anderen wel degelijk.
-rippen in AIFF/WAV itt Aplle Losless:na uitgebreid luisteren , ook met hoofdtelefoon , door mij geen verschil merkbaar.
-MM op spikes plaatsen:duidelijk waarneembaar effect.

Belangrijkste vragen van mijzelf  op dit moment ,betreffen het evt vervangen van de interne HDD door een interne SSD/externe SSD, zoals bv in de sites hieronder geadviseerd wordt.

-Zijn er ervaringen van anderen met deze betreffende het effect op de weergave te melden/onderbouwen?
-Zijn er ervaringen met een externe HDD vs interne HDD
-Zijn er ervaringen met een externe SSD vs externe HDD

Die kabels, spikes, 8GB RAM en rippen in XLD (mag gewoon in ALAC) zijn dingen die wel degelijk tot verbeteringen kunnen leiden ook al hoor je dat niet direct.
Het typische 'night&day effect' is nou eenmaal niet altijd aanwezig, het gaat vaak om de kleine details. (maar da's ook weer een aparte discussie  :hehe:)
Je set lijkt mij verder uitstekend zo, zeker 't afspelen via PureMusic.
In de forums van computeraudiophile staat veel goede gebruikers-info maar soms kunnen ze ook teveel een item zwaar overdrijven/kapot discuseren.  ::)

Een externe harddisk is altijd goed voor de opslag van je muziek-bestanden e.d. media, al is 't maar voor backup.
Gewoonweg omdat op de interne van de MacMini ook alle software e.d. draait en zodoende snel vol komt te staan.
De meeste externe harddisk's van tegenwoordig hebben een best goede behuizing die niet zo mee trillen en via USB2 (beter nog Firewire800) prima stabiel presteren.
Kijk eens naar merken als Lacie & Iomega. (desnoods Apple geformateerd)
Voorlopig heeft SSD nog 't nadeel dat 't vrij prijzig is t.o.v. opslag-ruimte, wel zijn ze stil/stabiel&zeer snel.

Verder gewoon muziek gaan luisteren.  ;)  :bigsmile:
-> nu weer 'back to basics' in STEREO <-
[ Yamaha A-S301 + CambridgeAudio 651BD + Tannoy RevolutionSignature DC4 + Sharp LC32LE705 & Yamaha ingebouwde DAC]
[ GDrive hdd 750GB -Firewire800 > Mac Mini -2010, Audirvana+ 2 & iTunes -A/FLAC muziek > USB 16&24bit > iFi Nano idsd DAC. ]
[ Dual 505-1 (Ortofon) ]

jobozo

Citaat van: Lightspeed op januari 23, 2012, 17:41:03
Die kabels, spikes, 8GB RAM en rippen in XLD (mag gewoon in ALAC) zijn dingen die wel degelijk tot verbeteringen kunnen leiden ook al hoor je dat niet direct.
Het typische 'night&day effect' is nou eenmaal niet altijd aanwezig, het gaat vaak om de kleine details. (maar da's ook weer een aparte discussie  :hehe:)
Je set lijkt mij verder uitstekend zo, zeker 't afspelen via PureMusic.
In de forums van computeraudiophile staat veel goede gebruikers-info maar soms kunnen ze ook teveel een item zwaar overdrijven/kapot discuseren.  ::)

Een externe harddisk is altijd goed voor de opslag van je muziek-bestanden e.d. media, al is 't maar voor backup.
Gewoonweg omdat op de interne van de MacMini ook alle software e.d. draait en zodoende snel vol komt te staan.
De meeste externe harddisk's van tegenwoordig hebben een best goede behuizing die niet zo mee trillen en via USB2 (beter nog Firewire800) prima stabiel presteren.
Kijk eens naar merken als Lacie & Iomega. (desnoods Apple geformateerd)
Voorlopig heeft SSD nog 't nadeel dat 't vrij prijzig is t.o.v. opslag-ruimte, wel zijn ze stil/stabiel&zeer snel.

Verder gewoon muziek gaan luisteren.  ;)  :bigsmile:

Bedankt voor je reactie,
ik luister en geniet al behoorlijk idd en ben niet zozeer op zoek naar die dag-nachtverschillen, maar alles is meegenomen.

De overstap een paar maanden terug van Macbook-Airport Express naar Macmini-Vlink was destijds dermate indrukwekkend, dat ik andere suggesties graag aanpak.

Met de stroomkabel was het verschil hoorbaar, tov de standaard meegeleverde, maar een Lapp bv bleek na een weekje of zo, een bepaalde onrust te geven tov de Belden, ook pas na verloop van tijd.

ga me dan maar eens verder in de HDD's met Firewire verdiepen.
Ik maak nu wekelijks een backup op een USB HDtje, die dus niet altijd staat aangekoppeld.

Vraag me af of ik een externe HDD zodanig kan formateren dat een partitie als Timemachinebackup kan fungeren, en op de andere partitie de Itunes bibliotheek,of conflicteert dat ook weer ergens?

Als dat kan ga ik maar voor een "gewone" stille HDD,en dan tzt zelf maar beluisteren of dit een verbetering brengt...

raindog

@Jobozo

Jouw gedachtengang en vragen omtrent alle tweaks met een MM herken ik, maar ik ben zelf bijna op het punt beland dat ik krankjorum wordt van al die 'beloofde' verbeteringen op het forum van Computer Audiophile... :confused:

Zelf heb ik mijn MM nu een kleine twee weken in huis, een nieuw 2011 model met 8 Gb. Stroom krijgt het ding via mijn EAT netkabel, geen idee of er verschil is met de standaard netkabel, niet geprobeerd. Wel heb ik diverse software uitgeprobeerd. Grote verschillen hoorde ik niet maar Pure Music lijkt bij mij iets 'rommeliger' te klinken dan Audirvana Plus, dat kan echter ook aan de standaard instellingen liggen. Vind Audirvana ook een prettiger programma in de omgang dus daar kies ik voorlopig even voor. Vooralsnog is mijn Rega Dac aangesloten via optisch uit. Veel verschil met de USB-uitgang hoorde ik overigens niet. Optisch (vdHul) klonk iets gedetailleerder, USB (Furutech) klinkt iets ronder. Maar nogmaals de verschillen zijn geen dag/nacht. Mogelijk dat een V-link nog iets kan toevoegen, dat is dan ook de enige hardware aanpassing die ik nog wil doen.

Wat ik mij wel afvraag is in hoeverre de Integer Mode optie hoorbaar is. Volgens de ontwikkelaar van Audirvana moet dit echt wel een verschil maken. Dit zou ik graag willen weten want mijn MM draait op Lion en daarmee is Integer Mode niet meer mogelijk. Snow Leopard installeren op een MM 2011 kan wel maar is a-hell-of-a-job want niet door Apple ondersteund. Er moeten handmatig dan allerlei aanpassingen gedaan worden in de systeemsoftware. Voordat ik mij daar aan waag zou ik eerst bevestigd willen zien dat het echt iets uitmaakt. Hoort iemand verschil tussen Integer Mode On/Off?

Verder ben ik wel tevreden dat de MM zo heerlijk stil is. Voor het omgevingsgeluid hoef ik in ieder geval geen SSD te installeren. En via de VNC-app kan ik de MM headless besturen met mijn iPad.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

jobozo

Citaat van: raindog op januari 23, 2012, 22:24:27
@Jobozo

Jouw gedachtengang en vragen omtrent alle tweaks met een MM herken ik, maar ik ben zelf bijna op het punt beland dat ik krankjorum wordt van al die 'beloofde' verbeteringen op het forum van Computer Audiophile... :confused:

Zelf heb ik mijn MM nu een kleine twee weken in huis, een nieuw 2011 model met 8 Gb. Stroom krijgt het ding via mijn EAT netkabel, geen idee of er verschil is met de standaard netkabel, niet geprobeerd. Wel heb ik diverse software uitgeprobeerd. Grote verschillen hoorde ik niet maar Pure Music lijkt bij mij iets 'rommeliger' te klinken dan Audirvana Plus, dat kan echter ook aan de standaard instellingen liggen. Vind Audirvana ook een prettiger programma in de omgang dus daar kies ik voorlopig even voor. Vooralsnog is mijn Rega Dac aangesloten via optisch uit. Veel verschil met de USB-uitgang hoorde ik overigens niet. Optisch (vdHul) klonk iets gedetailleerder, USB (Furutech) klinkt iets ronder. Maar nogmaals de verschillen zijn geen dag/nacht. Mogelijk dat een V-link nog iets kan toevoegen, dat is dan ook de enige hardware aanpassing die ik nog wil doen.

Wat ik mij wel afvraag is in hoeverre de Integer Mode optie hoorbaar is. Volgens de ontwikkelaar van Audirvana moet dit echt wel een verschil maken. Dit zou ik graag willen weten want mijn MM draait op Lion en daarmee is Integer Mode niet meer mogelijk. Snow Leopard installeren op een MM 2011 kan wel maar is a-hell-of-a-job want niet door Apple ondersteund. Er moeten handmatig dan allerlei aanpassingen gedaan worden in de systeemsoftware. Voordat ik mij daar aan waag zou ik eerst bevestigd willen zien dat het echt iets uitmaakt. Hoort iemand verschil tussen Integer Mode On/Off?

Verder ben ik wel tevreden dat de MM zo heerlijk stil is. Voor het omgevingsgeluid hoef ik in ieder geval geen SSD te installeren. En via de VNC-app kan ik de MM headless besturen met mijn iPad.

Nou ja, het leuke van de meeste tweaks is dat het zelf te proberen valt...
sommige zaken blijken dus met een flinke korrel zout te worden genomen.

Sinds ik de MM-vlink heb, lijkt de positieve inbreng van PureMusic trouwens een stuk minder groot te zijn dan destijds met de Macbook en Airplay.
Ik kan dat niet beredeneren , het is me gewoon opgevallen dat de "kale itunes" ook erg goed gaat nu, men zou bijna gaan denken dat PM dan ook iets met jitterreductie doet.
MM-vlink-itunes gaat een stuk beter dan MB-PM-airport, is mijn bevinding , en dat had ik niet verwacht destijds
De Vlink is dus erg aan te bevelen, dat ga je zeker horen.
Ik denk dat daarna de softwarematige verbetering minder groot zal zijn

de MM is idd stil ook hier.
Ben benieuwd wat je van de Vlink gaat vinden...

Isflicka

Citaat van: jobozo op januari 23, 2012, 20:26:45
ga me dan maar eens verder in de HDD's met Firewire verdiepen.

Inderdaad de USB poorten exclusief gebruiken voor een DAC en de externe HDD aansluiten op de Firewire. Gebruik je tenminste niet dezelfde controller. Voor de grap moet je maar eens een USB muis naast een DAC inprikken en vervolgens een beetje bewegen.

jobozo

Citaat van: Isflicka op januari 24, 2012, 18:04:32
Inderdaad de USB poorten exclusief gebruiken voor een DAC en de externe HDD aansluiten op de Firewire. Gebruik je tenminste niet dezelfde controller. Voor de grap moet je maar eens een USB muis naast een DAC inprikken en vervolgens een beetje bewegen.

gedaan, wat zou er dan moeten gebeuren?er gebeurt nl niets...?

Lightspeed

Citaat van: jobozo op januari 24, 2012, 21:20:07
gedaan, wat zou er dan moeten gebeuren?er gebeurt nl niets...?

Hmm, kijk eens naar buiten, staan er niet toevallig een aantal katten voor 't raam te luisteren opzoek naar die muis?  :laugh:  ;)

Maar eh wat betreft die USB-poorten op een Mac mini...
Er zijn (zover ik weet, heb al sinds 1996 een Mac) 2 controllers aanwezig voor 5 USB-poorten.
Dus poort1 gebruiken voor keyboard+muis, poort5 voor DAC of USB>spdif-converter.
Moet goed gaan, heb daarover nog nooit ene klacht gelezen.  :thumbs-up:
En dat 'integer mode' werkt toch zo dat alles gebufferd wordt in RAM en dan afgespeeld d.m.v. Pure en dergelijke software?
-> nu weer 'back to basics' in STEREO <-
[ Yamaha A-S301 + CambridgeAudio 651BD + Tannoy RevolutionSignature DC4 + Sharp LC32LE705 & Yamaha ingebouwde DAC]
[ GDrive hdd 750GB -Firewire800 > Mac Mini -2010, Audirvana+ 2 & iTunes -A/FLAC muziek > USB 16&24bit > iFi Nano idsd DAC. ]
[ Dual 505-1 (Ortofon) ]

garmtz

Ik heb zelf voornamelijk verbeteringen bereikt met de volgende zaken:

- Rippen in XLD t.o.v. iTunes (wel met de juiste offset en Accuraterip, gebruik de XLD secure ripper mode, niet CDParanoia)
- Pure Music, vooral ook spelen met de geheugenbuffer aan
- Goede USB kabel (bijv. AudioQuest, AQVox, Furutech, Cardas, Nordost)
- Spelen vanaf NAS in plaats van lokale harde schijf

Netsnoer en kegels vind ik wel erg freaky en dus niet geprobeerd... :)

raindog

Citaat van: Lightspeed op januari 24, 2012, 22:34:43
En dat 'integer mode' werkt toch zo dat alles gebufferd wordt in RAM en dan afgespeeld d.m.v. Pure en dergelijke software?

wat ik er van begrijp is het zo dat je met Integer Mode juist voorkomt dat er een extra buffering en conversie nodig is, doordat de dac en de basisstream (core audio) al dezelfde taal spreken. In dit stuk van AMR vond ik de volgende uitleg:

In Integer Mode: the player software supplies a stream already formatted in the native DAC format, thus optimizing synchronous CPU load at the driver level.
These operations performed inside the driver, in the kernel space, in real-­‐time are on the critical path for sound quality as they are the most synchronous, happening at the very immediate moment of the data transfer to the DAC. So optimizing it is of great benefit, and this is only applicable to compatible DACs that offer this non-­‐standard mode.

@Garmtz
In jouw lijstje staat geen Asynchroon USB-converter opgenomen, zit die al in je dac of vind je het verschil niet de moeite waard? En heb jij ervaringen met Integer Mode aan/uit?
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

jobozo

Hmm, kijk eens naar buiten, staan er niet toevallig een aantal katten voor 't raam te luisteren opzoek naar die muis?  :laugh:  ;)

Nee, sterker nog de muis ligt op de bank tussen de twee katten in...

maar verder bedankt voor de suggesties, zal de muis naar port 5 verplaatsen

jobozo

Citaat van: garmtz op januari 24, 2012, 22:56:42
Ik heb zelf voornamelijk verbeteringen bereikt met de volgende zaken:

- Rippen in XLD t.o.v. iTunes (wel met de juiste offset en Accuraterip, gebruik de XLD secure ripper mode, niet CDParanoia)
- Pure Music, vooral ook spelen met de geheugenbuffer aan
- Goede USB kabel (bijv. AudioQuest, AQVox, Furutech, Cardas, Nordost)
- Spelen vanaf NAS in plaats van lokale harde schijf

Netsnoer en kegels vind ik wel erg freaky en dus niet geprobeerd... :)

Bedankt garmtz

over de eerste 3 verbeteringen is al gesproken, maar dat de NAS een verbetering tov de locale HD geeft doet dan mijn wenkbrauwen weer fronzen.dat suggereert toch weer dat het beter kan dan met de locale HD.

Enige verklaring hiervoor?
Zijn er meer die deze ervaring hebben?

dat je nou net Netsnoer en kegels freaky noemt , terwijl ik daar duidelijk verbetering door hoor, die ik niet had verwacht, vind ik dan toch wel jammer, zou het zeker proberen.
Zelf hoor ik nl meer verschil met een netsnoer van ca 20 euro, dan met XLD rips,
tsja dan maar freaky, maar dat vind ik dan weer van 600 cds overrippen...

en die kegels, ach of ze nou in een doos op zolder liggen of ander mn MM staan, en daarbij me nog het idee geven dat het wat oplevert ook.
Kegels van 50 euro per stuk, dat lijkt me bv wel freaky.

Isflicka

Maar eh wat betreft die USB-poorten op een Mac mini...
Er zijn (zover ik weet, heb al sinds 1996 een Mac) 2 controllers aanwezig voor 5 USB-poorten.

3 controllers: 1X low speed USB Cypress CY7C638 PS/2 en 2X USB SMSC USB2513B voor het 2011 model.

garmtz

Citaat van: raindog op januari 25, 2012, 00:55:59
@Garmtz
In jouw lijstje staat geen Asynchroon USB-converter opgenomen, zit die al in je dac of vind je het verschil niet de moeite waard? En heb jij ervaringen met Integer Mode aan/uit?

Alles geprobeerd op een Resolution Audio Cantata Music Center met asynchrone USB ingang ingebouwd inderdaad. Ik vind zelf van een asynchrone USB weer S/PDIF maken vrij zonde en het kar achter de wagen spannen. Je wilt namelijk gewoon AF van een klok in het signaal zelf.

garmtz

Citaat van: jobozo op januari 25, 2012, 07:55:50Bedankt garmtz

over de eerste 3 verbeteringen is al gesproken, maar dat de NAS een verbetering tov de locale HD geeft doet dan mijn wenkbrauwen weer fronzen.dat suggereert toch weer dat het beter kan dan met de locale HD.

Enige verklaring hiervoor?
Zijn er meer die deze ervaring hebben?

dat je nou net Netsnoer en kegels freaky noemt , terwijl ik daar duidelijk verbetering door hoor, die ik niet had verwacht, vind ik dan toch wel jammer, zou het zeker proberen.
Zelf hoor ik nl meer verschil met een netsnoer van ca 20 euro, dan met XLD rips,
tsja dan maar freaky, maar dat vind ik dan weer van 600 cds overrippen...

en die kegels, ach of ze nou in een doos op zolder liggen of ander mn MM staan, en daarbij me nog het idee geven dat het wat oplevert ook.
Kegels van 50 euro per stuk, dat lijkt me bv wel freaky.

Het gaat me puur om het idee... Ik wil gewoon geen kegels of ander netsnoer gebruiken. Sterker nog, je moet gewoon helemaal niet prutsen met audio over USB/SPDIF, maar gelijk streamen via UPnP. Weer een aantal variabelen minder en betere klank (all things being equal).

Edit: over de harde schijf... Jij gebruikt een ander netsnoer --> schonere stroomsituatie (???). Zelfde met interne harde schijf --> vervuiling voeding door de servo-motoren en gelijkstroommotoren die overuren draaien... ;)

jobozo

Citaat van: garmtz op januari 25, 2012, 20:57:59
je moet gewoon helemaal niet prutsen met audio over USB/SPDIF, maar gelijk streamen via UPnP. Weer een aantal variabelen minder en betere klank (all things being equal).

ja, ik weet dat jij een fervent voorstaander van UPnP bent, dat heb je eerder duidelijk gemaakt, en dan vooral de Linn DS, maar ik heb er voor gekozen mijn Metrum Octave DAC centraal te zetten, en daaraan een streamer/ fileplayer te koppelen,ik wilde ook een beetje van het draadloze af.
Bij een eerdere zoektocht viel me destijds op dat een Linn ds niet de mogelijkheid heeft van afspelen via de USB.
En ben zodoende op de MM uitgekomen.

Daarbij zou ik het te gek voor woorden vinden een Linn Ds te koppelen aan mijn Metrum DAC.

Ongetwijfeld zal de dac van een Linn Ds ook goed zijn, gezien de reputatie, maar ik heb deze nooit zelf beluisterd , laat staan over mijn eigen set, en dat is toch wel belangrijk voor mij.

Ik betwijfel, gewoon omdat ik het  niet weet,er niet over lees, etc,  of streamen van bestanden via de Linn, gekoppeld aan mijn DAC een  beter klankresultaat geeft dan dezelfde bestanden afgespeeld vanaf de MM-DAC, ik kan me het niet voorstellen, maar misschien heeft iemand dit experiment ooit wel gedaan?

Linn Ds vs MM-Vlink-metrum octave is ook zo'n experiment waar ik nieuwsgierig naar zou zijn, maar ja, zelf heb ik die mogelijkheid niet.

Dus zolang ik de MM heb blijf ik zelf geïnteresseerd in evt (kleine) verbeteringen.

Je uitleg over de NAS klinkt plausibel trouwens, op de grond zou een externe HDD dit voordeel ook moeten hebben denk ik?