De set van J o e p

Started by J o e p, January 21, 2012, 17:13:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J o e p

#175


Een schuifmaatje zal ik maar zeggen.

Bij mij is het 200 Watt bij 90dB kom ik op een 106 dB. Net in het groen dus.

Vroeger had ik 2 Marantz monoblokken en die gaven 400 Watt aan 8 Ohm.
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

Kingpin

#176
Wat een onzin kaartje zeg, sorry dat ik het zeg :-\
Beetje (of eigenlijk erg 'vreemd') raar om vermogen te koppelen aan kwaliteit ::)
Heb je m'n feedback goed gelezen?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tabcam

Ik zou niet eens 110 dB willen meten, stijgt er bijna een vliegtuig op in mijn huis :tongue2:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

J o e p

Quote from: Kingpin on June 10, 2019, 18:17:37
Wat een onzin kaartje zeg, sorry dat ik het zeg :-\
Beetje (of eigenlijk erg 'vreemd') raar om vermogen te koppelen aan kwaliteit ::)
Heb je m'n feedback goed gelezen?

Ja, gelezen. Maar van mijn kant snap ik jou ook niet hoor. Zo weinig vermogen en boxen met zo'n laag rendement?
Versterker van 18 Watt aan 4 Ohm op boxen met een rendement van 86 dB? Dat snap ik dan weer niet.



MUSICAL FIDELITY is toch een alom gerespecteerd merk.
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

H&C Hifi

Quote from: J o e p on June 12, 2019, 15:24:33
Ja, gelezen. Maar van mijn kant snap ik jou ook niet hoor. Zo weinig vermogen en boxen met zo'n laag rendement?
Versterker van 18 Watt aan 4 Ohm op boxen met een rendement van 86 dB? Dat snap ik dan weer niet.



MUSICAL FIDELITY is toch een alom gerespecteerd merk.


een dergelijk kaartje zegt werkelijk helemaal niets over de geluidskwaliteit, wel iets over hoe luid het maximaal kan.
Kwaliteit aan geluidsdruk koppelen  :crazy:  (dan klinkt dus elke PA hi-end zo ongeveer....)

pameijer

Het is wel 1 van de aspecten van de geluidskwaliteit, dus om het nou helemaal af te schieten gaat veel te ver. Vermogen telt, meer is beter en nog meer is heerlijk. Althans, zo zie ik het!
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

H&C Hifi

Quote from: pameijer on June 12, 2019, 16:46:11
Het is wel 1 van de aspecten van de geluidskwaliteit, dus om het nou helemaal af te schieten gaat veel te ver. Vermogen telt, meer is beter en nog meer is heerlijk. Althans, zo zie ik het !

Zonder gein verbruiken de meeste mensen (ook met erg kostbare installaties) in een normale thuissituatie vaak maar maximaal een wattje of 20
Ik heb thuis toch een aanzienlijke tijd met een Luxman L590 AX MK2 gespeeld (30watt RMS) op luidsprekers met een rendement van nog geen 90db.. dat klonk werkelijk
geweldig... een mooiere combi met die luidsprekers heb ik nog niet gehad, en dat ging als het moest ook op disco niveau..

als vermogen bijna alles bepalend zou zijn dan zouden dus heel veel merken geen ''hifi'' waardige apparatuur bouwen....  : :-X
Daarnaast heb ik juist ondervonden dat extreem veel vermogen soms juist doods en steriel kan klinken (zoals bijv oudere Krell FBP600 )

het gaat om de combi / synergie tussen bepaalde luidsprekers en versterkers..... de specs van een versterker zeggen mij niets..
Een luidspreker met op papier een bereik van 20-20khz zegt toch ook niets over de kwaliteit ?

J o e p

Je zult toch een minimaal vermogen moeten hebben om e.e.a. allemaal te kunnen horen.
Zo ook heeft de ene luidspreker meer vermogen nodig dan de andere toch?












Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

chansig

Als een gemiddelde set in een gemiddelde maar 20 watt gebruikt...dan maakt het toch niet uit of een versterker extreem veel vermogen heeft. Mogelijk iets anders aan de hand geweest ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Overigens is mijn "eis" dat een set hard moet kunnen zonder te vervormen. Zeg dat over 100dB of meer.  Met een goede speaker versterker combi is je grootste zorg dan de ruimte.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kingpin

Quote from: J o e p on June 12, 2019, 17:04:58
Je zult toch een minimaal vermogen moeten hebben om e.e.a. allemaal te kunnen horen.
Ja, maar 1 Watt is al genoeg om iets te horen, en misschien wel veel minder  ;)
De combi versterker wattage en speaker gevoeligheid bepalen hoe luid iets kan spelen in een bepaalde ruimte.
Met welke kwaliteit dat gebeurd heeft hier imo niets van doen.

Deze discussie kwam op gang omdat jij van Marantz naar Classe bent overgestapt (erg mooi trouwens) en het vermogen koppelt aan een betere 'beleving'.
Waarschijnlijk zal de Classe een veel betere voeding met reserves hebben die het laag van je speakers beter en langer onder controle kunnen houden wanneer je impedantie van de speakers zeer laag gaan, waardoor er zeker weten een andere 'beleving' optreed.

Quote
Zo ook heeft de ene luidspreker meer vermogen nodig dan de andere toch?
Dat klopt, dat heeft met de impedantiecurve van de speaker te maken.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

H&C Hifi

Quote from: J o e p on June 12, 2019, 17:04:58
Je zult toch een minimaal vermogen moeten hebben om e.e.a. allemaal te kunnen horen.
Zo ook heeft de ene luidspreker meer vermogen nodig dan de andere toch?

Klopt, maar dat vermogen ligt echt heel veel lager dan vele op dit forum wellicht vermoeden.
kijk maar eens bij een Luxman of Accuphase naar de schaalverdeling op de VU meters, als jij gewoon op op redelijk niveau draait
draai je tussen de 1 en 10watt RMS..  (meter slaat dan over de helft uit)

pameijer

#187
Quote from: chansig on June 12, 2019, 17:05:36
Als een gemiddelde set in een gemiddelde maar 20 watt gebruikt...dan maakt het toch niet uit of een versterker extreem veel vermogen heeft. Mogelijk iets anders aan de hand geweest ?

Gr. Hans
Dat is het hele punt met "gemiddelde". In een dynamisch muziekstuk kun je zo maar een heel kort moment veel meer vermogen nodig hebben. Dat moet dan wel voorradig zijn.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

J o e p

Van Marantz PM-11s3 overgegaan naar Classé Sigma 2200i oftewel van 100 Watt naar 200 Watt.
En nu komen vooraf de bassen goed door terwijl ze eerst zo goed als ontbraken...
Het lijkt wel of heel het spectrum van hoog naar laag is opgerekt. Sorry, kan het niet anders verwoorden.
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

H&C Hifi

Quote from: J o e p on June 13, 2019, 09:22:51
Van Marantz PM-11s3 overgegaan naar Classé Sigma 2200i oftewel van 100 Watt naar 200 Watt.
En nu komen vooraf de bassen goed door terwijl ze eerst zo goed als ontbraken...
Het lijkt wel of heel het spectrum van hoog naar laag is opgerekt. Sorry, kan het niet anders verwoorden.

dat ligt niet aan het vermogen, wel aan de opbouw van de eindversterking (klasse D staat er om bekend erg strak laag te geven, ook hoge dempingsfactor)

visitor

Quote from: HcHifi.nl on June 13, 2019, 13:31:35
dat ligt niet aan het vermogen, wel aan de opbouw van de eindversterking (klasse D staat er om bekend erg strak laag te geven, ook hoge dempingsfactor)

Is de Marantz PM-KI Ruby daar dan ook duidelijk beter in dan de Marantz PM11-S3?

H&C Hifi

Quote from: Erwin on June 13, 2019, 13:46:49
Is de Marantz PM-KI Ruby daar dan ook duidelijk beter in dan de Marantz PM11-S3?

Die heeft wel strakker laag, maar ze hebben de ruby wel een beetje het Marantz sausje gegeven.
Bijv een Denon PMA-2500NE vind ik met lastigere B&W's een betere combi als bijv een PM11S3, de Denon heeft een veel hogere dempingsfactor / controle op het laag
(ondanks op papier veel minder vermogen... in de praktijk uit zich dat totaal anders)

Lodewijk

Quote from: J o e p on June 13, 2019, 09:22:51
Van Marantz PM-11s3 overgegaan naar Classé Sigma 2200i oftewel van 100 Watt naar 200 Watt.
En nu komen vooraf de bassen goed door terwijl ze eerst zo goed als ontbraken...
Het lijkt wel of heel het spectrum van hoog naar laag is opgerekt. Sorry, kan het niet anders verwoorden.

Je kunt nog steeds een hoop geld verdienen, 1 miljoen of zo, als je de Classe of de Marantz met een theedoek over je hoofd eruit haalt. Overigens van 100 naar 200 watt betekent dat je 3db harder kunt, maar dat terzijde. Het hier aangehaalde dempingsfactor verhaal blijkt volgens mensen die er voor gestudeerd hebben ook anders in mekaar te zitten.

Nu niet boos worden hé :)

J o e p

Ben boos grrrrrrrrrrrr..... :mad: :mad: :mad:

Maar goed ik denk dat iemand met een goed  stel oren het verschil toch wel moet kunnen horen.
Een half uur de ene en dan een half uur de andere, denk dat je er dan wel uitkomt.



p.s. waar is die miljoen op te halen?
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

Tabcam

Quote from: Lodewijk on June 13, 2019, 14:23:15
Je kunt nog steeds een hoop geld verdienen, 1 miljoen of zo, als je de Classe of de Marantz met een theedoek over je hoofd eruit haalt. Overigens van 100 naar 200 watt betekent dat je 3db harder kunt, maar dat terzijde. Het hier aangehaalde dempingsfactor verhaal blijkt volgens mensen die er voor gestudeerd hebben ook anders in mekaar te zitten.

Nu niet boos worden hé :)
Het was $10.000,- en de uitdaging is niet meer te vinden op de originele website.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

Quote from: J o e p on June 13, 2019, 15:41:09
Ben boos grrrrrrrrrrrr..... :mad: :mad: :mad:

Maar goed ik denk dat iemand met een goed  stel oren het verschil toch wel moet kunnen horen.
Een half uur de ene en dan een half uur de andere, denk dat je er dan wel uitkomt.



p.s. waar is die miljoen op te halen?

We kunnen het ook omdraaien. Jij geeft mij een miljoen (of een ander iets minder wezenlijk bedrag, ben de moeilijkste niet) als je het mij niet kan aantonen. 

Half uur de A en dan een half uur B en dan een half uur X (A of B). Wordt erg lastig denk ik...maar ik wil er best anderhalf uur voor vrijmaken.

:D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tabcam

 Oh ja, je moest ook een bedrag, geloof $100,- betalen per keer om prijsschieten te voorkomen :tongue2:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tabcam

H
Quote from: Kingpin on June 13, 2019, 19:03:21
https://gizmodo.com/james-randi-offers-1-million-if-audiophiles-can-prove-305549
Het ging over versterkers, die uitdaging gaat over kabels. Ik zou trouwens niet weten hoe je dat gaat regelen omdat snel verwisselen niet gaat en een switch ertussen het uitgangspunt breekt.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kingpin

Quote from: TabCam on June 13, 2019, 20:45:09
HHet ging over versterkers, die uitdaging gaat over kabels. Ik zou trouwens niet weten hoe je dat gaat regelen omdat snel verwisselen niet gaat en een switch ertussen het uitgangspunt breekt.
Ok, dit stond me nog bij wat betreft het bedrag, vandaar.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack