Overzicht van Alle DIY sub,s van ons forum & Hulp nodig met bouwen,vraag het ons

Started by morca, January 19, 2012, 01:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


morca

Quote from: FrankBe on March  9, 2021, 17:15:22
Misschien is dit wel de plaats om mijn DIY B&C 21SW152 project toe te lichten  ;)
Wow die zijn groot  :o
Ja graag Frank.
Ik lees dat graag.

En ik denk dat er wel meer leden zijn die dat interessant vinden
:popcorn:

FrankBe

Quote from: morca on March  9, 2021, 17:24:16
Wow die zijn groot  :o
Ja graag Frank.
Ik lees dat graag.

En ik denk dat er wel meer leden zijn die dat interessant vinden
:popcorn:

Ik ben volop aan het schrijven. Eerst ook dit topic volledig lezen  ;)

Edit: blijkt moeilijker dan verwacht: welke info meenemen en welke niet. Ik denk dat het aanmaken van aparte topics van elk project het zinvolst is..

FrankBe

FrankBe DIY Fase 0: the old days
In mijn archief heb ik nog een leuke foto uit 2011 gevonden toen ik net een Philips 46" HD TV had overgekocht van een collega: In beeld de Jamo Concert11&Center samen met de Yamaha DSP-A1 + MX2 voor de frontkanalen. Een Bag End Infrasub-18 staat links uit beeld.



FrankBe DIY Fase 1: sub upgrade
In 1993 heb ik samen met mijn vader een eigen interpretatie van de Visaton Monitor 890 MK2 gebouwd. Hier heb ik veel plezier aan beleefd (de buren iets minder) maar vanwege de beruchte WAF zijn ze enkele jaren na mijn huwelijk terug naar mijn ouderlijke thuis verhuisd waar ze na een tijdje werden ontmanteld. 4x 38cm woofers zomaar op een rek zien liggen, deed toch teveel pijn en ondanks dat ik toch niet ontevreden was van de Bag-End Infrasub-18 begon het in 2011 toch te kriebelen. Ook had ik voor een verbouwing flink wat houtbewerkingsapparatuur aangekocht en leren hanteren. Verder wou ook moeite doen om alle AV apparatuur mooier te integreren in ons interieur. MDF is niet verschrikkelijk duur dus werden enkele platen besteld en geleverd.



De bouw verliep vrij goed. De behuizingen werden dubbelwandig uitgevoerd en per kast werden 2 woofers gemonteerd in een eigen gesloten volume van ca 150L. Op de foto bovenaan zie je dat het tussenschot schuin werd geplaatst tegen interne staande golven. Wat je niet ziet is de stevige bracing die daarna werd ingebouwd. Op zich niet het slimste idee maar het doel werd uiteindelijk wel behaald. Verder zie je ook de Hypex DS8.0 die de 4 woofers van stroom moest voorzien. Ik had toen al moeten weten dat mijn affectie voor plate amps nooit hoge toppen ging scheren. Het middenmeubel kreeg dezelfde hoogte en diepte als beide subs waarbij een strak gehaal ontstond. Waar ik me nooit heb kunnen doorzetten, was de afwerking van het ruwe MDF. De klank was op zich niet verkeerd met veel meer membraanoppervlak dan de Bag End (3020cm² vs 1200cm²), maar de fijntuning met de MCACC van de SC-LX85 liet nog te wensen over, ook al omdat ik nog niet op de hoogte was van bepaalde eigenschappen van Dolby soundtracks en andere akoestische eigenschappen/mogelijkheden.



FrankBe DIY Fase 2: de grote ommekeer
Sinds onze intrek in deze woonst in 1994 was de oriëntatie van ons salon steeds dezelfde gebleven. Een groter TV toestel stond al langer op het verlanglijstje en het raam erboven vormde de beperkende factor zoals te zien is op de foto hierboven. Onze zoon opperde in 2014 dat we het geheel toch 180° konden draaien. Op zich was dit niet zo onoverkomelijk omdat ik een kabel doorvoer naar onze kelder had voorzien waarbij het verleggen van kabels maar een uurtje werk opleverde. Echter de integratie van alle speakers en apparatuur in ons interieur werd opnieuw een zootje.



FrankBe DIY Fase 3: de nieuwe sub voor de AV wand
Dit zootje moest dringend aangepakt worden. Op het internet zocht ik naar allerhande mogelijkheden om AV apparatuur onopvallend in het interieur integreren en na overleg met mijn vrouw mocht ik een AV wand maken, wel op voorwaarde dat die niet te diep zou worden. De bestaande behuizingen waren hiervoor met de woofers op front en zijkant niet geschikt dus moest ik opnieuw gaan bouwen met alle 4 woofers aan 1 zijde. Een WinISD sim van 4x Visaton TIW400 in een gesloten behuizing met een Qtc rond of onder 0.7 levert geen verrassingen op.



De afmetingen werden een flinke 166cm hoog, 122cm lang en 45cm breed en deze keer zou ik de fout met de bracing niet opnieuw maken. Na het tekenen van plannen begon al snel de bouw. Door de uitgekiende verstevigingsstructuur over 4 volumes nam die toch flink veel tijd in beslag maar uiteindelijk ben ik toch zeer blij met het resultaat.



FrankBe DIY Fase 4: de AV wand
Van de bouw van de AV muur heb ik helaas geen foto's genomen. Ik ben hier met volle energie ingevlogen en zeker het aanbrengen van de steenstrips werd nachtwerk maar het resultaat mag er volgens mij nog steeds zijn.
De Hypex DS8.0 werd tevens door een PSC2.700 vervangen die mee in de wand werd gemonteerd. Dit was achteraf gezien ook alweer niet het beste idee want deze unit bleek als snel USB connectieproblemen te geven. Zeker als je de DSP wou aanpassen voor een mooiere respons en extensie (ingemeten met REW) durfde deze plaatversterker regelmatig vastlopen. Ik heb deze na een finale lockup naar Hypex gestuurd voor service. Het telkens demonteren en monteren waardoor bijkomend de TV van de wand moest gehaald worden, bleek voor mij de druppel die de emmer deed overlopen. Ik heb de PSC ontdaan van USB/DSP, er een 2-kanaals eindversterker van gemaakt en zo speelt die nu nog steeds.



FrankBe DIY Fase 5: Atmos!
Begin 2017 begon het atmos virus te kriebelen en heb ik de Pioneer SC-LX85 vervangen door de SC-LX901. Wel geen subs maar de plafond speakers wou ik absoluut eigen afgesloten behuizingen geven dus werden deze tevens uit MDF vervaardigd.



De Bag-End werd nog een tijdje in tandem gebruikt met de grote sub vooraan maar na een jaartje begon de upgrade koorts weer toe te slaan. Maar da's voor de volgende post  ;)

FrankBe


Richard70…

Ik ben echt stinkend jaloers , met twee linkerhanden is dit vast niet te doen.
Echt heel mooi gemaakt   :worship:
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

morca

Wauw Frank .
Wat een bruute subwoofer  :blink:
Erg mooie drivers van visaton.

En die bracing,echt vakwerk dit.

Dit moet wel angstaanjagend veel laag output geven  :clapping:

FrankBe

Quote from: rdebruin on March 13, 2021, 20:22:18
Ik ben echt stinkend jaloers , met twee linkerhanden is dit vast niet te doen.
Echt heel mooi gemaakt   :worship:

Dankjewel  ;) Ik heb in 2010 een extra verdieping op ons huis laten zetten en de binnenmuren heb ik daarna volledig zelf geconstrueerd met OSB. Hiervoor heb ik Festool apparaten gekocht. Vooral met de rail en invalzaag kan je heel precies werk leveren. Wacht tot je de constructie van mijn laatste subwoofers ziet  ;D

Quote from: morca on March 13, 2021, 20:59:56
Wauw Frank .
Wat een bruute subwoofer  :blink:
Erg mooie drivers van visaton.

En die bracing,echt vakwerk dit.

Dit moet wel angstaanjagend veel laag output geven  :clapping:

Dankjewel Marco,

Deze drivers zijn al bijna 30 jaar oud maar nog steeds in prima conditie. Ze hebben een leuke X-max en toch een lage inductie (makkelijke integratie met de rest van het systeem) en kunnen 300W continu verdragen. Weliswaar hebben ze enkel maar pole venting terwijl modernere designs dit ook voor de spider hebben. In het vroegere systeem zaten ze per twee in een 330L gepoorte behuizing tuned @20Hz maar hier wou ik gesloten wegens strakker.

Edit: foto toegevoegd:


Voor de bracing kwam de Festool apparatuur ook weer flink van pas. Telkens werd die op maat gezaagd en en even gepast. Met de invalzaag + rail kan je dan mooie rechte snedes maken en fracties van een millimeter wegnemen tot alles perfect past.

Ik kan door de corner loading vanaf 15Hz toch wel flink wat druk de kamer insturen maar het versterker gedeelte hinkt nog een beetje achter. Momenteel spelen alle 4 woofers op 1 kanaal van de PSC2.700 wat dus 350W/8Ohm geeft. Het plan is om deze te vervangen door 1 of 2 Crown XLS2502 (mijn huidige favoriete subwoofer versterker op dit ogenblik) Anyway de openingscene van Edge of tomorrow doorstaat deze sub op referentieniveau zonder morren terwijl een andere commerciële 15" sub naast onze zetel bijna omkipte bij diezelfde scene  ;D

FrankBe

DIY dubbel B&C 21SW152 DIY bouw

Waarom dit DIY project? Eerste uitgangspunt was het bestrijden van room modes in mijn woonkamer door toepassing van extra subwoofers verspreid over de ruimte.  Ik had reeds een gesloten sub met 4X 15" Visaton TIW400 die een voelbare 15Hz aantikt in mijn woonkamer (L vormig met een lengte van 8.6m, breedte van 4m en uitbouw van 6.6m). Deze sub is mee geïntegreerd in een AV wand waardoor de WAF factor eerder bescheiden blijft. Echter de afstraling is naar de linkerhoek gericht waardoor diepe bas die op de luisterposities best OK was, op andere plaatsen in de woonkamer flink harder speelde wat niet ieder gezinslid even prettig vond.  Ik had al een poging ondernomen met een commerciële 15" sub in de tegenovergestelde hoek maar die bleek simpelweg geen opgewassen tegen de bestaande 4x 15" DIY.

Als er een extra sub bij ging komen, moest die wel leuke extra's brengen. Omdat de Visaton speakers al gesloten waren en een rustig faseverloop kennen, wou ik het gehele klankbeeld niet verstoren en kwam de LLT in beeld. LLT betekent Large Low Tuning en dit houdt in dat je een sub bouwt in een zeer grote behuizing waarbij je een basreflex gebruikt met zeer lage afstemming. In mijn geval koos ik voor 11Hz omdat dan binnen het hoorbare gebied >20Hz deze speaker zich als een quasi gesloten subwoofer gedraagt met alle positieve klankeigenschappen en goede integratie met de andere sub als gevolg. Uiteraard ging deze keuze hand in hand met die van de woofer waarbij budget ook een rol speelde. Ik wou een maximaal bedrag van €500 per driver hanteren wat met de B&C net niet lukte. De Dayton UM18-22 was ook een tijdje in the running maar deze was ten tijde van de planning amper leverbaar. Wat me overstag deed gaan was de enorm robuuste bouw van de professionele B&C 21SW152, het extra membraanoppervlak waarbij je gewoon minder beweging van de conus nodig hebt voor dezelfde geluidsdruk als een kleinere woofer. Tegelijk was de X-max van deze pro-woofer een leuke 15mm, wat toch vrij indrukwekkend is met zo'n stijve ophanging.

De behuizing was een uitdaging op zich. 550L netto met uiterst stevige en stijve bracing en dubbelwandige MDF betekent dat je op ruim 800L bruto uitkomt. Met 2 van deze joekels kom je al gauw op 1600L die je in je living kwijt moet zien te raken zonder dat je vrouw een acute hartverzakking krijgt. Dit aspect werd echter duidelijk doorgesproken met haar en vermits de room modes eerste prioriteit waren, was het vanzelfsprekend dat ze achter de zetel zouden komen over de volledige breedte van 4 meter. De hoogte mocht niet boven de zetel uitkomen voor het visuele aspect waardoor de diepte zeker 80 cm zou worden. Omdat de zetel vlak tegen de achterste muur stond, was enkel een grondlaag van 5 speakers zinvol.  De bouw van deze sub bood dan ook de uitgelezen kans om een grondlaag van 7 speakers met perfecte spreiding van surround en surround back te installeren = dus 2 vliegen in één klap!

De bouw begon in mijn garage waar ik voorgezaagd latten MDF in een mal samenbracht en met schroeven en houtlijm tot identieke bracings vormde.



Op zich was dit een eentonige en tijdrovende klus en ik was oprecht blij wanneer ik de bouw van de eigenlijke behuizingen kon aanvatten. De bracings werden op de binnenste schil MDF gekleefd & geschroefd waarbij ze ook onderling verbonden werden tot een volledige 3D structuur.



Eenmaal klaar, werden de behuizingen naar de woonkamer gesleept waar op elke zijde de tweede laag MDF werd gekleefd voor een dubbelwandige uitvoering.
Dan volgde de opening van de basreflexpoort die uit de bodem werd uitgezaagd. Voor een tuning van 11Hz @ 550L met een basreflex oppervlak van 400cm² had ik een lengte van ca. 165cm nodig. Deze moest in een wijde bocht net onder de speaker uitkomen waarbij me het eenvoudigste leek om deze uit verschillende lagen MDF op te bouwen. Op zich een kunstwerk waar ik best wel trots op ben.



Omdat de subs uit het zicht achter de zetels geplaatst zouden worden waarbij de 21" woofers aan beide zijden prominent in beeld gingen komen en het bovenblad in grijs steigerhout uitgevoerd zou worden (zelfde als bureau, halfhoge kast en stereomeubel) , vond ik een afwerking met Warnex ruimschoots voldoende. Als ik dan nog een frame met luidsprekerdoek zou voorzien, zie je helemaal niks meer van deze structuurverf. Overigens werden de spleten tussen vloer en basreflexpoort luchtdicht gemaakt met stevige foam tape.



Qua versterking ben ik begonnen met Hypex NC400 die wel prima prestaties leverden maar bij heftigere filmscenes wel flink wat stress kregen met clipping plopjes als gevolg. Na wat inlezen op diverse fora kwam dan de Crown XLS2502PA in beeld. Vooraf had ik wel wat vooroordelen tov deze budget PA versterkers (oa werkingsstilte) maar deze bleken in dit geval ongegrond. Het geleverde vermogen en de stabiliteit zijn voor mijn set meer dan voldoende. Alleen had ik in het begin wel wat problemen met brom en ruis, maar deze werden na een goede inregeling en een LPF op 250Hz onhoorbaar. Nog een voordeel van de combinatie van passieve sub met (PA) versterker is dat je deze snel en makkelijk kan vervangen bij een defect.



Flavio

1600 liter aan subwooferkisten! Er zullen maar weinig HT liefhebbers zijn die dat er door krijgen bij hun partner!  :clapping: :headbanging: :blink: :D
EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
NAD T758V3 | Behringer NX4-6000
2x T+A TCI 2A | 2x Klipsch R-115SW | 1x T+A TCI C2 | 2x T+A TAL X1 | 2x T+A TAL 90
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

FrankBe

Quote from: Flavio on April  8, 2021, 16:16:31
1600 liter aan subwooferkisten! Er zullen maar weinig HT liefhebbers zijn die dat er door krijgen bij hun partner!  :clapping: :headbanging: :blink: :D

Yup ik wou Marco al antwoorden: dat je dit MAG maken  ;D

Ik ben grote voorstander van het vermommen/integreren van alle audio gear in het interieur. Mijn lieve vrouw tolereert zelfs het uitzicht dus luidsprekerdoek hoef ik zelfs niet te voorzien.

Wat volgt nog? Aparte Crown versterkers in bridge mode voor beide kanalen, ruimtecorrectie met lift voor het allerlaagste frequenties (alhoewel dit momenteel minder aan de orde is door een extra LPF in de Crown XLS2502 + PEQ in de Pioneer)

Zonet heb ik ook een nieuwe UMIK-1 ontvangen (vorige was 3 jaar geleden omgevallen en gesneuveld) en ga hiermee nog aan de slag om één en ander te corrigeren in al mijn sets.

morca

11 hz is erg serieuze sub Frank.
Wat is de luchtsnelheid berekent in de poort.
Dit zal wel echt infrasoon energie in de ruimte knallen,zoals maar weinig kennen.

Ik heb geen vrouw dus ik kan alles maken  ;D
Maar goed voor mijn buren dat ik geen geld heb om veel spullen te kopen  :clapping:

FrankBe

Quote from: morca on April  8, 2021, 17:22:33
11 hz is erg serieuze sub Frank.
Wat is de luchtsnelheid berekent in de poort.
Dit zal wel echt infrasoon energie in de ruimte knallen,zoals maar weinig kennen.

Ik heb geen vrouw dus ik kan alles maken  ;D
Maar goed voor mijn buren dat ik geen geld heb om veel spullen te kopen  :clapping:

Ik wou gewoon ervaren wat dit geeft en het merkwaardige is dat mijn slaapkamer set die op 15Hz is afgestemd, gewoon niet dezelfde sensaties geeft. Ik denk dan aan filmfragmenten in de divergent reeks en dan in het bijzonder Insurgent waar kwistig de 10Hz LFE opgezocht werd.

De luchtsnelheid in die poort is inderdaad de enige afknapper. Zelfs bij 200W haal je al snel 60m/s. Anderzijds is deze "chuffing" enkel maar merkbaar als je een 10Hz testsignaal afspeelt en nooit tijdens het afspelen van film/muziek  :headbanging:

Edit: Rekening moeten houden met buren kan inderdaad knap lastig zijn. Onze (enige) buren hebben gelukkig een tienerzoon met een bescheiden DJ installatie die regelmatig ook wel eens flink wil doorspelen = wederzijds begrip.

flakkees

ik ben nog steeds aan het zoeken naar diep laag en ik krijg het in deze kamer ook niet goed voor elkaar .
kan iemand misschien eens in begrijpelijke taal uitleggen hoe ik een hoorbare 20hZ in mijn kamer krijg van 19 vierkante meter (20hz is 17,2 meter golf )
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

RalphH

Meerdere kleinere subs wellicht? Is die 20hz wel meetbaar nu overigens?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

flakkees

Quote from: RalphH on August 23, 2021, 12:29:39
Meerdere kleinere subs wellicht? Is die 20hz wel meetbaar nu overigens?
ja ik zat al met een schuin oog naar de nieuwe dayton x serie te kijken maar er is geen budget op dit moment dus
ik zou het graag met de huidige 18'' voor elkaar zien te krijgen
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx


flakkees

misschien word het eens tijd om hem neer te zetten waar ik hem niet wil . 10 tegen 1 dat het dan perfect klinkt  :laugh:
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

Rob_Dingen

Hoi flakkees,

20Hz heeft een golflengte van 345m/20=17 meter en een halve golflengte 8,5 zoals je zelf al wist.
Dat past nooit in jou ruimte dus krijg je alleen druk opbouw en die voel je inderdaad.

Rob

flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

flakkees

wat een verschrikkelijk slechte ontdekking is dit zeg . ander meubel ? met kleinere subs ?  :nopompom: :nopompom: :nopompom:  :devil: :devil:
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

chansig

Quote from: Rob_Dingen on August 23, 2021, 16:51:04
Hoi flakkees,

20Hz heeft een golflengte van 345m/20=17 meter en een halve golflengte 8,5 zoals je zelf al wist.
Dat past nooit in jou ruimte dus krijg je alleen druk opbouw en die voel je inderdaad.

Rob

Dus de meting die ik deed op mijn zolder van 3 bij 4 welke tot 20 Hz ging was geen 20Hz maar gewoon drukopbouw ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.


RalphH

Quote from: flakkees on August 23, 2021, 17:44:01
wat een verschrikkelijk slechte ontdekking is dit zeg . ander meubel ? met kleinere subs ?  :nopompom: :nopompom: :nopompom:  :devil: :devil:

Maar nu hoor je 20 hz, maar hoe zit t met de rest? Metingkje?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer