Overzicht van Alle DIY sub,s van ons forum & Hulp nodig met bouwen,vraag het ons

Started by morca, January 19, 2012, 01:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

knubbe

Quote from: Anton.H on August 14, 2018, 20:30:13
Er staat een JL Audio 12w7 te koop op marktplaats €450. Misschien interessant voor wie wat anders wil.

In de advertentie staat AE maar dat is hij niet. Daarmee al aardig op leeftijd.

Heb 2x 12w3 op het oog momenteel voor een nette prijs, maar twijfel :D
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Anton.H

Marantz SR7009 / Marantz UD5007 / Minix NEO Z64 Android / Samsung led full-hd 46" / Canton vento 880 Front / Canton vento 855 Center / Canton vento 820 Rear / 2x DIY Subwoofer JL Audio 13w3v3-4  Hypex fusion Fa 501

knubbe

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Anton.H

Marantz SR7009 / Marantz UD5007 / Minix NEO Z64 Android / Samsung led full-hd 46" / Canton vento 880 Front / Canton vento 855 Center / Canton vento 820 Rear / 2x DIY Subwoofer JL Audio 13w3v3-4  Hypex fusion Fa 501

morca

Quote from: knubbe on August 14, 2018, 20:47:11
In de advertentie staat AE maar dat is hij niet. Daarmee al aardig op leeftijd.

Heb 2x 12w3 op het oog momenteel voor een nette prijs, maar twijfel :D
Ik voel dat je weer gaat bouwen Tom ahaha.

Idd de eerste serie W7 is al oud dat is een gokje.

Ik hoop dat het snel opgelost word Anton.
Ik moet binnenkort een kennis adviseren.
Ik adviseer hem hetzelfde als jij gekocht hebt.
Heb ik zelf ook hehe.
Dus lees ff goed mee wat de oplossing is.

Anton.H

Heb na een paar weken eindelijk de nieuwe update geïnstalleerd die door Hypex is geleverd voor de Hypex Fa-501. Voor een oplossing dat de amp niet in standby gaat.

Het installeren ging echt heel makkelijk. Dus probleem opgelost!!!

Nee hoor :eh:

Gaat nog steeds niet in standby.
Heb weer een berichtje naar Hypex gestuurd. Word vervolgd ;D

Marantz SR7009 / Marantz UD5007 / Minix NEO Z64 Android / Samsung led full-hd 46" / Canton vento 880 Front / Canton vento 855 Center / Canton vento 820 Rear / 2x DIY Subwoofer JL Audio 13w3v3-4  Hypex fusion Fa 501

flakkees

een vraagje aan onze rekenmeesters hier op het forum
wat zou een dual oppossed setting doen in een 100 netto kist met 2 fi HT1 18 drivers
met 3Kw rms vermogen erop https://www.ficaraudio.com/product/ht1-18/
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

Dirk

als je hun maximaal geadviseerd volume neemt voor een gesloten box (=1.2cuft x 2 drivers) dan komt dat op 2.4cuft voor de maximale behuizing, wat omgezet 0,067cum (beetje rare afkorting, maar da's dus kubieke meter) is...ofwel 67liter

maw je 100liter kast is onnodig groot en zal wslk voor geen meter verre van ideaal klinken ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

flakkees

snap ik misschien
maar met een inbouw diepte van 17 cm moet je toch al snel minimaal 40 cm breed
50*50*40 = 100 liter . je kan niet kleiner  ;D of de hoeken opvullen met wat extra balken .
ik dacht dat bij gesloten subs iets groter juist geen kwaad kan
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

Dirk

goed punt
ik denk er even over na als de koffie z'n werk heeft gedaan ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

HJ

De sub van binnen vullen kan toch ook.

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


flakkees

zou kunnen maar mijn verwachting is dat een wat grotere behuizing wat makkelijker dieper zal gaan maar daar ben ik met deze driver niet zeker van .
vandaar dat ik het hier vraag 
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

jossie

Groter kan geen kwaad Kees, gaat de kast gemakkelijker wat dieper. Maar... groter betekent ook dat de woofer meer slag gaat maken bij dezelfde input. Je moet dus even oppassen met het vermogen aan de onderkant om 'm niet te ver te laten flapperen. Lijkt mij overigens dat de buurman er dan al lang is.

Dus... welke neem je? 4 Ohm neem ik aan en hoe stuur je dat dan aan? Dan kan ik wel even bekijken of hij over de xmax heen gaat.

Een paar extra balkjes tussen de tegenoverliggende zijden waar de woofers op gemonteerd zijn zal zeker helpen om de trillingen te minimaliseren. Zo kun je ook nog wat extra liters kwijt, in de hoeken heeft geen zin. De andere tegenoverliggende zijden kun je ook balkjes geven. Woofers nemen ook nog volume in, je bent zo in de buurt van de 70 liter...
Omni !

morca

Word weer wat moois kees  :thumbs-up:.
Ik zou de kist niet groter maken als nodig.
Bij max vermogen wat ze handelen ook max xmax.

Goeie tips die balkjes zijn ook goede bracing meteen

flakkees

Quote from: jossie on November 20, 2018, 17:16:38
Groter kan geen kwaad Kees, gaat de kast gemakkelijker wat dieper. Maar... groter betekent ook dat de woofer meer slag gaat maken bij dezelfde input. Je moet dus even oppassen met het vermogen aan de onderkant om 'm niet te ver te laten flapperen. Lijkt mij overigens dat de buurman er dan al lang is.

Dus... welke neem je? 4 Ohm neem ik aan en hoe stuur je dat dan aan? Dan kan ik wel even bekijken of hij over de xmax heen gaat.

Een paar extra balkjes tussen de tegenoverliggende zijden waar de woofers op gemonteerd zijn zal zeker helpen om de trillingen te minimaliseren. Zo kun je ook nog wat extra liters kwijt, in de hoeken heeft geen zin. De andere tegenoverliggende zijden kun je ook balkjes geven. Woofers nemen ook nog volume in, je bent zo in de buurt van de 70 liter...

ik dacht beide 2 ohm en dan bridge op de plx 3002 die geeft nog 3 Kw op 4 ohm
voor de stevigheid dacht ik te gaan werken met draad eind en de drivers zo met elk schroefgat met elkaar te verbinden zodat ze niet van elkaar af kunnen maar ook niet naar elkaar toe .
het enige wat nog roet in het eten kan gooien zijn de magneten , hoe ver moeten die minimaal van elkaar af zitten ?

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

jossie

Simuleren wordt morgen...

Magneten zijn geen probleem, een magneetstelsel heeft alleen een klein strooiveld aan de buitenkant, het is eigenlijk een gesloten systeem met als 'lek' de luchtspleet waar de spoel in beweegt. Die spleet is zo smal in verhouding dat vrijwel alle energie daar geconcentreerd is, orden groter dan aan de achterkant.



Omni !

jossie

Twee simulaties Kees:

* In 150 liter, ongeveer vlak, max excursie wordt net niet bereikt bij 2000 Watt input;
* In 50 liter, Q meer dan 1, over excursie hoeven we het niet te hebben.

Zie de weergave van 20 Hz in 50 liter; de kast knijpt de woofer helemaal af aan de onderkant, misschien leuk als woofer in de auto maar niet als sub voor HT, beter dan 2 x 12" of 15" nemen denk ik zo als je echt max 100 liter wilt maken, je krijgt de woofer gewoon niet tot uitslag in zo'n kleine kast.
Omni !

flakkees

Quote from: jossie on November 21, 2018, 19:36:56
Twee simulaties Kees:

* In 150 liter, ongeveer vlak, max excursie wordt net niet bereikt bij 2000 Watt input;
* In 50 liter, Q meer dan 1, over excursie hoeven we het niet te hebben.

Zie de weergave van 20 Hz in 50 liter; de kast knijpt de woofer helemaal af aan de onderkant, misschien leuk als woofer in de auto maar niet als sub voor HT, beter dan 2 x 12" of 15" nemen denk ik zo als je echt max 100 liter wilt maken, je krijgt de woofer gewoon niet tot uitslag in zo'n kleine kast.

bedankt voor de genomen moeite , thanks
conclusie : word dan gewoon net zo groot als de huidige sub alleen zitten er dan 2 18'' drivers in en ik krijg wat meer x-max en ook wel wat dBtje , misschien toch het overwegen waard .
de mini dsp + het wonder kabeltje wat jij voor mij gemaakt hebt word natuurlijk ook weer gebruikt
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

Trabuca

Quote uit een ander topic



Quote from: morca on December 19, 2018, 19:03:39
https://adireaudio.com/product/tumult/
Pre order now een paar tumults  :)
Gaaf dat ze weer beginnen.

Ik ken het merk niet. Is dit de heilige graal?
Op de website zeggen ze dat er niets beters is [emoji16]
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

morca

Als ze net zo goed zijn als de eerdere adire subwoofers.
Ja erg goed.
Maareuh ken je adire niet....
Google op adire shiva en je vind al bouwprojecten hier van 14 jaar geleden.

De tumult is een beest.
De eerdere versie leek op een jl audio 13 w7.
En in prestatie ook

Trabuca

Ik heb dan wel een 12W3 gebruikt in mijn zelfbouw sub maar stap pas sinds een paar jaar in in het hogere segment HT/Hifi, voor mij is vooral zelfbouw onbekend gebied.
Ik wil wel naar een dual sub misschien. 15 inch max, in een kleine gesloten behuizing, max 50cm vierkant ongeveer.
Welke driver en amp voor samen zeg rond de 1000 euro denken jullie dan als eerste aan
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub



flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

FrankBe

Quote from: morca on March  4, 2021, 17:32:03
Het word tijd dat iemand gaat bouwen.
Zodat ik hier weer wat toe kan voegen :angel:

Misschien is dit wel de plaats om mijn DIY B&C 21SW152 project toe te lichten  ;)