Overzicht van Alle DIY sub,s van ons forum & Hulp nodig met bouwen,vraag het ons

Started by morca, January 19, 2012, 01:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Anton.H

Kisten staan nog bij de spuiter. 4x grondlak 2x aflakken. 2 1/2 week totaal.

Wat ik begrijp is dat je eerst een file in de dsp moet zetten voordat er geluid uit komt. En dan pas kan meten. Maar als ik dat verkeerd begrepen heb. Hoor ik het graag.

Bedankt voor je reactie.
Marantz SR7009 / Marantz UD5007 / Minix NEO Z64 Android / Samsung led full-hd 46" / Canton vento 880 Front / Canton vento 855 Center / Canton vento 820 Rear / 2x DIY Subwoofer JL Audio 13w3v3-4  Hypex fusion Fa 501

GOOS88

Quote from: Anton.H on July 24, 2018, 00:44:52
Kisten staan nog bij de spuiter. 4x grondlak 2x aflakken. 2 1/2 week totaal.

Wat ik begrijp is dat je eerst een file in de dsp moet zetten voordat er geluid uit komt. En dan pas kan meten. Maar als ik dat verkeerd begrepen heb. Hoor ik het graag.

Bedankt voor je reactie.

Klopt, maar die file/config mag ook leeg zijn.
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

Anton.H

Heb deze filters er ingezet. Dacht dat het slim was om het op 200hrtz af te kappen.

Maar het is dus beter om alle filters te verwijderen voor de eerste meting.
Marantz SR7009 / Marantz UD5007 / Minix NEO Z64 Android / Samsung led full-hd 46" / Canton vento 880 Front / Canton vento 855 Center / Canton vento 820 Rear / 2x DIY Subwoofer JL Audio 13w3v3-4  Hypex fusion Fa 501

GOOS88

Quote from: Anton.H on July 24, 2018, 17:39:41
Heb deze filters er ingezet. Dacht dat het slim was om het op 200hrtz af te kappen.

Maar het is dus beter om alle filters te verwijderen voor de eerste meting.

- Alle filters verwijderen inderdaad.
- (lege) File uploaden naar dsp
- Close range meting doen(uitkijken met de volume stand)
- Close range curve in regelen en file uploaden naar dsp

Op 200hz afkappen is niet nodig, neem aan dat je de sub via sub out van preamp of receiver aanstuurt?

LFE Low pass(.1 kanaal) dan op 120hz, de crossovers op 80hz om te beginnen, afhankelijk van de specs van je speakers uiteraard.

* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

Anton.H

Je legt het zeer goed uit GOOS88.

Snap het allemaal, op 1 punt na.

- Close range curve in regelen en file uploaden naar dsp -

Zou je dit iets meer kunnen toelichten.
Snap dat de eerste meting opgeslagen moet worden in HFD.
En de meting moet worden aangepast en weer opgeslagen moet worden op de fa501.
Maar dat aanpassen begrijp ik nog niet. ( iets met pieken vlak maken? )
Marantz SR7009 / Marantz UD5007 / Minix NEO Z64 Android / Samsung led full-hd 46" / Canton vento 880 Front / Canton vento 855 Center / Canton vento 820 Rear / 2x DIY Subwoofer JL Audio 13w3v3-4  Hypex fusion Fa 501

morca

Nee niet close range meten.
Dan meet je de akoestiek van je ruimte niet mee.
Je moet de mic plaatsen waar je met je oren -hoofd zit op je luisterplek.
Aan de hand daarvan maak je een correctie file.
Die laad je in de dsp.
En meet vervolgens weer om de response the checken.
Daarna luister je altijd eerst
Mits de response niet naar wens is na luisteren en meten.
Ga je weer bijregelen .

holco

Helemaal goed, en dan liefst nog op verschillende plekken 60cm rondom en verschillende hoogtes +/- 20cm en daar het gemiddelde van nemen.

Quote from: morca on July 25, 2018, 00:40:31
Nee niet close range meten.
Dan meet je de akoestiek van je ruimte niet mee.
Je moet de mic plaatsen waar je met je oren -hoofd zit op je luisterplek.
Aan de hand daarvan maak je een correctie file.
Die laad je in de dsp.
En meet vervolgens weer om de response the checken.
Daarna luister je altijd eerst
Mits de response niet naar wens is na luisteren en meten.
Ga je weer bijregelen .
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

GOOS88

Quote from: morca on July 25, 2018, 00:40:31
Nee niet close range meten.
Dan meet je de akoestiek van je ruimte niet mee.
Je moet de mic plaatsen waar je met je oren -hoofd zit op je luisterplek.
Aan de hand daarvan maak je een correctie file.
Die laad je in de dsp.
En meet vervolgens weer om de response the checken.
Daarna luister je altijd eerst
Mits de response niet naar wens is na luisteren en meten.
Ga je weer bijregelen .

Dat is een manier, maar zo weet je niet wat de response van de sub op zichzelf is. Je wilt neem ik aan weten of de gesimuleerde response overeenkomt met de praktijk? Resonanties meten enzo, zo kwam ik er bijvoorbeeld achter dat de response bovenin iets wat grillig was, en met opvulling was dit opgelost.

Daarom eerst sub zonder roomgain e.d. inregelen, en daarna uiteraard de sub in de ruimte inregelen.
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

GOOS88

Quote from: Anton.H on July 24, 2018, 23:50:09
Je legt het zeer goed uit GOOS88.

Snap het allemaal, op 1 punt na.

- Close range curve in regelen en file uploaden naar dsp -

Zou je dit iets meer kunnen toelichten.
Snap dat de eerste meting opgeslagen moet worden in HFD.
En de meting moet worden aangepast en weer opgeslagen moet worden op de fa501.
Maar dat aanpassen begrijp ik nog niet. ( iets met pieken vlak maken? )

Bij een gesloten kist is dat meestal:

LT filter, om F3 punt aan te passen, bijvoorbeeld: van -3dB/50Hz naar -3dB/30Hz.
HP filter, voor beschermen vd woofer.

en eventuele PEQ's/shelve voor rest van response aanpassen, niet altijd nodig.
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

Anton.H

Marantz SR7009 / Marantz UD5007 / Minix NEO Z64 Android / Samsung led full-hd 46" / Canton vento 880 Front / Canton vento 855 Center / Canton vento 820 Rear / 2x DIY Subwoofer JL Audio 13w3v3-4  Hypex fusion Fa 501

Anton.H

De subwoofer zit in elkaar. Maar geeft geen geluid.
Heb de Dsp geüpload zonder filters. In preset 1 en staat nu ook op 1 en het lampje brand.
Heb de speaker aangesloten met grijs en zwart voor de min. En rood en blauw voor plus.
En aangesloten met een subwoofer-kabel en heb die op rood en op wit geprobeerd. Maar geen geluid.
Heb lampje van preset 1 gaat eerste knipperen en daarna branden als ik alles aanzet. 
Als ik de hooft schakelaar van de sub uit zet geeft de speaker wel een plop. En na 15 min gaat ie in stand bij als ik hem aan laat.
Heb de zelfde kabels en instellingen op de versterker gebruikt als voor me andere sub.

HELP
Marantz SR7009 / Marantz UD5007 / Minix NEO Z64 Android / Samsung led full-hd 46" / Canton vento 880 Front / Canton vento 855 Center / Canton vento 820 Rear / 2x DIY Subwoofer JL Audio 13w3v3-4  Hypex fusion Fa 501

Anton.H

En als ik alles uitzet. En op nieuw aanzet komt de sub niet uit stand bij.

Het zal wel wat simpels zijn maar ik weet het niet :blush:
Marantz SR7009 / Marantz UD5007 / Minix NEO Z64 Android / Samsung led full-hd 46" / Canton vento 880 Front / Canton vento 855 Center / Canton vento 820 Rear / 2x DIY Subwoofer JL Audio 13w3v3-4  Hypex fusion Fa 501

WilcoL

"Heb de speaker aangesloten met grijs en zwart voor de min. En rood en blauw voor plus."

Hoe bedoel je dit? Heb je een dual voice coil sub? Bijvoorbeeld 2x2ohm? Als dat het geval is heb je hem verkeerd aangesloten. Dan draait de amp nu op 1ohm en dat vindt hij vast niet leuk.

Als je op de sub 2 terminals hebt (dus 2x '+' en 2x '-') die tegenover of naast elkaar liggen, pak je van de ene terminal de '-' en sluit je die aan op de '-' van de amp en van de andere terminal pak je de '+' en die sluit je aan op de '+' van de amp. De overgebleven '+' & '-' op de sub (van de 2 verschillende terminals op de sub dus) verbind je met een stukje kabel met elkaar. Dan speel je voor de amp op 4ohm. Dat zou wel goed moeten gaan.

Begrijp je me? Succes!

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

knubbe

Het is een JL Audio 13w3v3-4, een SVC meen ik.

Ik ken de Hypex niet maar snap niet zo goed waarom er 2 wires naar de + en 2 naar de - moeten.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

WilcoL

Quote from: knubbe on August  2, 2018, 22:45:24
Het is een JL Audio 13w3v3-4, een SVC meen ik.
Hmm, dan gaat mijn verhaal niet op. Maar omdat hij niet over 4 kabels (kleuren) heeft???

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

knubbe

Quote from: WilcoL on August  2, 2018, 22:47:10
Hmm, dan gaat mijn verhaal niet op. Maar omdat hij niet over 4 kabels (kleuren) heeft???

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Hmm soort van bi-wire lees ik in de manual.
Handig om parts gelijk te houden met de 2ch modellen :D
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

WilcoL

Dus de amp is een 2-kanaals versterker? Dan wordt het een ander verhaal ja...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Anton.H

In de beschrijving van hypex staat voor 1 kanaal versterkers

Rood = +  zwart = - en blauw en grijs niet gebruiken
Of
By-wire rood en blauw = +  en zwart en grijs =-

Maar als ik de blauw en grijs zou los halen van de speaker. Zou de versterker ( hypex) dan ook inschakelen uit stand bij
Marantz SR7009 / Marantz UD5007 / Minix NEO Z64 Android / Samsung led full-hd 46" / Canton vento 880 Front / Canton vento 855 Center / Canton vento 820 Rear / 2x DIY Subwoofer JL Audio 13w3v3-4  Hypex fusion Fa 501

knubbe

Quote from: WilcoL on August  2, 2018, 22:52:51
Dus de amp is een 2-kanaals versterker? Dan wordt het een ander verhaal ja...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Bedoel dat er ook een 2-ch variant welke hypex natuurlijk zoveel mogelijk gelijk wil houden. Zie anders namelijk niet echt een reden voor bi-wire toe te passen.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

WilcoL

Quote from: Anton.H on August  2, 2018, 23:01:03
In de beschrijving van hypex staat voor 1 kanaal versterkers

Rood = +  zwart = - en blauw en grijs niet gebruiken
Of
By-wire rood en blauw = +  en zwart en grijs =-

Maar als ik de blauw en grijs zou los halen van de speaker. Zou de versterker ( hypex) dan ook inschakelen uit stand bij
Ik zou rood en zwart eens gebruiken. Een de andere 2 draden ook echt loshalen van de amp: dadelijk veroorzaken die nog kortsluiting wanneer ze losliggen!

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Anton.H

Dan ga ik dat morgen proberen.

En hopelijk lukt het dan wel.

Alvast bedankt
Marantz SR7009 / Marantz UD5007 / Minix NEO Z64 Android / Samsung led full-hd 46" / Canton vento 880 Front / Canton vento 855 Center / Canton vento 820 Rear / 2x DIY Subwoofer JL Audio 13w3v3-4  Hypex fusion Fa 501

GOOS88

Quote from: Anton.H on August  2, 2018, 23:01:03
In de beschrijving van hypex staat voor 1 kanaal versterkers

Rood = +  zwart = - en blauw en grijs niet gebruiken
Of
By-wire rood en blauw = +  en zwart en grijs =-

Maar als ik de blauw en grijs zou los halen van de speaker. Zou de versterker ( hypex) dan ook inschakelen uit stand bij

Je hebt de Woofer goed aangesloten. Heb zelf dezelfde plate amp. Rood & blauw= +, zwart & grijs = -. Als je bijv rood en zwart aan elkaar hangt gaat de plate amp direct in protect, dat gebeurt bij jou niet, gezien de groene preset 1 Led brand, en de amp (dsp) correct opstart.

Je kan natuurlijk altijd de 2 extra draden  verwijderen om het simpel te houden.

Denk eerder dat je de input geforceerd hebt staan op gebalanceerd of high lvl input ipv rca.

Het master volume zou ook nog te laag kunnen staan, deze staat default behoorlijk dicht geschroefd als ik het mij goed herinner.

Is in te stellen in het 1ste schermpje als je HFD opent.
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

Anton.H

Volgens mij staat die zo ingesteld dat hij gaat zoeken naar alle kanalen. Maar ga er naar kijken.

Maak het uit of sub-kabel in de rood of in wit zit in de hypex?
Marantz SR7009 / Marantz UD5007 / Minix NEO Z64 Android / Samsung led full-hd 46" / Canton vento 880 Front / Canton vento 855 Center / Canton vento 820 Rear / 2x DIY Subwoofer JL Audio 13w3v3-4  Hypex fusion Fa 501

GOOS88

Quote from: Anton.H on August  2, 2018, 23:27:05
Volgens mij staat die zo ingesteld dat hij gaat zoeken naar alle kanalen. Maar ga er naar kijken.

Maak het uit of sub-kabel in de rood of in wit zit in de hypex?


Oké, auto kanaal select gebruik ik ook.

Volgens mij niet, gain is voor L en R gelijk dacht ik.

Master volume staat niet dicht? Op - 80db ofzo? Zou rond de 0db moeten staan.
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

Anton.H

Marantz SR7009 / Marantz UD5007 / Minix NEO Z64 Android / Samsung led full-hd 46" / Canton vento 880 Front / Canton vento 855 Center / Canton vento 820 Rear / 2x DIY Subwoofer JL Audio 13w3v3-4  Hypex fusion Fa 501