Overzicht van Alle DIY sub,s van ons forum & Hulp nodig met bouwen,vraag het ons

Started by morca, January 19, 2012, 01:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gwenners

Nu voel ik mij ook oud  ;).
Neenee. Ik heb hem inderdaad ook al 13 jaar.
Heb al veel goeds gelezen over de hypex ds4. Maar is er een verschil tussen een gewone versterker of plate amp ?
Ga voor deze eerste keer wel een 2e hands aanschaffen.
Misschien wel een hypex als ik hem tegen kom.
Ken je ook nog gewone andere vesterkers die ik in het oog moet houden op mp ?
Het is de bedoeling dat ik ooit een de ht bouw in een ruimte die ik over heb in huis.
In de woonkamer gaat mijn wederhelft er niet blij mee zijn
Adsy heb er ter beschikking met mijn denon 3808.
Ik speel reeds met een b&w pv1 waar wel tevreden over ben.


Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi Marco,

Met de laatste update was deze foto per ongeluk verdwenen  ;)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

flakkees

waar ik wel eens benieuwd naar ben is waarom het afgeraden word om elke voicecoil te voeden met 1 kanaal
ik zou toch denken dat wanneer je parallel mode gebruikt het signaal aan beide kanalen identiek is .
waarom is men dan bang voor fase draaiingen en dat soort zaken ? want daar ging het geloof ik over
kan iemand hier iets wetenschappelijks over zeggen ?
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

rho

Ik zie het probleem ook niet. Als beide kanalen een beetje binnen de toleranties gefabriceerd zijn dan zouden ze niet zoveel mogen afwijken van elkaar dat het een probleem zou kunnen opleveren. (uitgaande van een zelfde type/merk versterker op elke spoel)

WilcoL

Ik heb het nog nooit iemand  horen afraden eerlijk gezegd...

Vanuit de caraudio is het vele malen handiger om te bruggen op de amp en vervolgens de sub parallel of in serie te bedraden ivm met afstelling van je gains.

Praktische overwegingen zijn dus de enige redenen die mij bekend zijn.

"Een zomerse instelling in de herfst is het halve werk"

@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

flakkees

af raden is misschien een groot woord maar je komt het toch ook zelden tegen
ik zie het probleem zelf ook niet zo .
het scheelt wel lekker in je budget als je b.v. een driver hebt van 3000 watt met een onhandige impedantie om te bruggen
kanaal 1 vc 1 kanaal 2 vc 2 
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

morca

Het werd mij ooit afgeraden door een forumlid die nu zelf speakers ontwerpt.
Maar idd als de kanalen maar netjes gelijk spelen,wat haast het geval wel moet zijn,zou het best moeten kunnen.

rho

Ik kan me wel voorstellen dat als er analoge filters gebruikt worden en die per kanaal apart ingesteld moeten worden dat er faseverschuivingen kunnen optreden omdat je de filters niet echt 100% gelijk kunt zetten.
Maar met moderne AVR's filter je de LFE uitgang netjes af en stuur je dat signaal naar je sub-amps. Zet je er nog een DSP voor dan filter je digitaal, wat eigenlijk geen fase-problemen mag veroorzaken.
Dus tegenwoordig zie ik nog minder een probleem dan dat het vroeger een probleem zou geweest kunnen zijn.

morca

Quote from: rho on January 23, 2017, 12:49:22
Ik kan me wel voorstellen dat als er analoge filters gebruikt worden en die per kanaal apart ingesteld moeten worden dat er faseverschuivingen kunnen optreden omdat je de filters niet echt 100% gelijk kunt zetten.
Maar met moderne AVR's filter je de LFE uitgang netjes af en stuur je dat signaal naar je sub-amps. Zet je er nog een DSP voor dan filter je digitaal, wat eigenlijk geen fase-problemen mag veroorzaken.
Dus tegenwoordig zie ik nog minder een probleem dan dat het vroeger een probleem zou geweest kunnen zijn.
Ik denk dat hij dat bedoelde.

Martijnst1990

Ik weet niet of het een nieuw topic waardig is, dus ik probeer het eerst hier maar is: weet iemand personen of bedrijven die een subwooferkist op maat kunnen maken?

Ik twijfel om mijn gesloten JL Audio W7 in een gepoorte downfiring kist te laten bouwen die tevens als een soort meubel/centerstand kan dienen.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

knubbe

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

rovinggecko

Speakerenco kan je ook vast verder helpen.
Of speakerland. Wat er het dichtst bij zit voor je.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

morca

Quote from: Martijn90 on January 28, 2017, 12:22:27
Ik weet niet of het een nieuw topic waardig is, dus ik probeer het eerst hier maar is: weet iemand personen of bedrijven die een subwooferkist op maat kunnen maken?

Ik twijfel om mijn gesloten JL Audio W7 in een gepoorte downfiring kist te laten bouwen die tevens als een soort meubel/centerstand kan dienen.
Mijn ex stiefvader werkte bij hypsos.
Die had een collega die was ook altijd met audio bezig.
Je zou het daar eens voor kunnen leggen of 1 vd medewerkers hier ervaring mee heeft.
Hij heette Jimmy denk ik als hij er nog werkt.

Ejorne

Zou je downfire wel doen Martijn?
Voor het meubelgebruik is dat natuurlijk wel optimaal maar ik denk dat het frontfire beter klinkt.

morca

Quote from: Ejorne on January 28, 2017, 13:09:35
Zou je downfire wel doen Martijn?
Voor het meubelgebruik is dat natuurlijk wel optimaal maar ik denk dat het frontfire beter klinkt.
Driver en poort/poorten aan de zijde van de corner zou stukken beter zijn mi.
Sidefire dan dus,en dat valt ook niet zo op.
En max cornergain,wat aardig veel uitmaakt heb ik hier wel ervaren .

gast_001

4 Ohm bridge mode = dual 2 ohm
Dus een behoorlijke belasting voor je amp !
Dual 2 ohm dan is de dempings factor natuurlijk slechter dan dual 4 ohm

Zie het voordeel van bridge mode niet.

Martijnst1990

Bedankt voor de reacties so far :) Ik heb nu heel af en toe nog dat de sub/amp clipt trouwens, alleen als hij hard staat en het echt heftig wordt. Ga ik dat met een gepoorte sub sneller of minder snel krijgen? Met andere woorden, heeft dezelfde driver gepoort meer of minder vermogen nodig dan gesloten?

Quote from: Ejorne on January 28, 2017, 13:09:35
Zou je downfire wel doen Martijn?
Voor het meubelgebruik is dat natuurlijk wel optimaal maar ik denk dat het frontfire beter klinkt.
Dat had ik nou weer net niet gehoopt te horen :P Als ik ervoor kies zou ik eigenlijk de sub echt "onzichtbaar" willen hebben.. Dan vind ik het nog niet eens zo erg dat hij heel iets minder zou spelen, als het maar wel goed klinkt. Ik ga er nog eens over nadenken.

Quote from: morca on January 28, 2017, 14:05:26
Driver en poort/poorten aan de zijde van de corner zou stukken beter zijn mi.
Sidefire dan dus,en dat valt ook niet zo op.
En max cornergain,wat aardig veel uitmaakt heb ik hier wel ervaren .
Hij staat sowieso niet echt in een hoek hé, dus of ik echt veel cornergain zal krijgen weet ik niet. Zoals hierboven gezegd zou ik wel echt het liefst de driver down firing monteren zodat je er niks meer van ziet, net zoals de poort/sleuf aan de onderkant. Beetje het idee zoals de Sundown sub van Flavio(?), maar dan is down fire i.p.v. front fire zoals hij hem heeft.

Edit: foto ff geleend van Flavio:



Quote from: darkraver on January 28, 2017, 14:31:28
4 Ohm bridge mode = dual 2 ohm
Dus een behoorlijke belasting voor je amp !
Dual 2 ohm dan is de dempings factor natuurlijk slechter dan dual 4 ohm

Zie het voordeel van bridge mode niet.

Ik gebruik de amp nu ook niet gebrugd, gebruik maar 1 kanaal.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Quote from: Martijn90 on January 28, 2017, 16:51:16
Bedankt voor de reacties so far :) Ik heb nu heel af en toe nog dat de sub/amp clipt trouwens, alleen als hij hard staat en het echt heftig wordt. Ga ik dat met een gepoorte sub sneller of minder snel krijgen? Met andere woorden, heeft dezelfde driver gepoort meer of minder vermogen nodig dan gesloten?

Een gepoorte heeft minder vermogen over idd,dat je hem in de clip krijgt vind ik apart.
Mijn Inuke doet dat niet en jouw crown moet beter zijn.
Deed hij dat op je oude slaapkamer met de minidsp ook al?

Martijnst1990

Quote from: morca on January 28, 2017, 16:58:11
Een gepoorte heeft minder vermogen over idd,dat je hem in de clip krijgt vind ik apart.
Mijn Inuke doet dat niet en jouw crown moet beter zijn.
Deed hij dat op je oude slaapkamer met de minidsp ook al?
Jup, altijd al gehad.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

gast_001

QuoteIk gebruik de amp nu ook niet gebrugd, gebruik maar 1 kanaal.

Was eigenlijk ook niet voor jou bedoeld. Maar maakt ook niks uit
Inuke of Crown, er is maar 1 betaalbare amp die daadwerkelijk ballen heeft en wel de Lab Clones FP14000 (Gisen, Sanway, APB,
PL -Audio Enz Enz) Voor max 1250 Euro krijg je een amp die daadwerkelijk > 4kw per kanaal @ 4 ohm doet met daarbij 2 jaar garantie.
Alternatief is MC2 E90, originele Lab FP14000, Crown MA12000i echter dan begint het prijskaartje met een 4...

Overigens ben zelf ook aan het schuren en plamuren.
2x15" BR op basis van LFR Audio LU15EXT
15", 6000W RMS, 2x2 ohm



flakkees

nog een algemene vraag voor de inuke gebruikers
stuurt een inuke dsp het bewerkte sinaal ook uit via de output jack ?
dan zou het voor mij best een interessante voortrap kunnen zijn
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

rho

Ik denk niet dat je een Inuke DSP als pure DSP kan gebruiken. Alleen de versterkte signalen komen naar buiten.

Former member 78

Quote from: darkraver on January 28, 2017, 17:41:10
Was eigenlijk ook niet voor jou bedoeld. Maar maakt ook niks uit
Inuke of Crown, er is maar 1 betaalbare amp die daadwerkelijk ballen heeft en wel de Lab Clones FP14000 (Gisen, Sanway, APB,
PL -Audio Enz Enz) Voor max 1250 Euro krijg je een amp die daadwerkelijk > 4kw per kanaal @ 4 ohm doet met daarbij 2 jaar garantie.
Alternatief is MC2 E90, originele Lab FP14000, Crown MA12000i echter dan begint het prijskaartje met een 4...

Overigens ben zelf ook aan het schuren en plamuren.
2x15" BR op basis van LFR Audio LU15EXT
15", 6000W RMS, 2x2 ohm

Dat lijkt wel op een wedstrijd (SPL) woofer, die zijn niet echt geschikt om als HT-sub te functioneren.

rho

Quote from: ArjanR1 on February 15, 2017, 17:13:31
Dat lijkt wel op een wedstrijd (SPL) woofer, die zijn niet echt geschikt om als HT-sub te functioneren.
Ik heb ook die indruk.

Leeuwarden

Tussendoor vraag: Sub wordt gesloten met een XLS12. Gebruiken jullie schroeven of bout met inslagmoer (oid) om de speaker op zijn plek te houden?