Overzicht van Alle DIY sub,s van ons forum & Hulp nodig met bouwen,vraag het ons

Started by morca, January 19, 2012, 01:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Vandaag weer een jl geplaatst bij een vriend in een noodkistje die ik van een kennis geleend heb.
Klinkt goed!!

Na nieuwe behuizing zal de eigenaar hier nog verder op gaan.
Word vervolgd.  :music:


Erik van Voorst (in memoriam)

Zeker want het is verder een erg leuk topic  8)

Btw kun je bij mijn post nog even de Carlsbro vervangen door de Crown K2 en de Focal voor de Dayton thanks  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

rovinggecko

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Henkjan_O

hier een foto van mijn oudje, ondertussen al verkocht:
gesloten sub met 2 stuks Peerless 315 in compound
ging niet erg diep (f3 ergens 40Hz, met roomgaan dieper), maar wel erg strak (Qb 0.58)
versterker is een Thomessen 200W
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Erik van Voorst (in memoriam)

Erg leuk model  ik had "vroeger" twee hexagonale subs met dubbele Kefs erin dat B model geloof ik en ook compound deze waren voor bij achter mijn stereo pijpen (model ypselons) dus jouw foto brengt oude zelfbouw herinneringen boven  O0
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

morca

Quote from: Erik van Voorst on November  4, 2016, 19:37:18
Zeker want het is verder een erg leuk topic  8)

Btw kun je bij mijn post nog even de Carlsbro vervangen door de Crown K2 en de Focal voor de Dayton thanks  ;)
Welke dayton was het,weet het type zo niet uit me hoofd.
Gaan we dat even doen Erik  :thumbs-up:

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

morca

Quote from: Henkjan_O on November  5, 2016, 09:51:39
hier een foto van mijn oudje, ondertussen al verkocht:
gesloten sub met 2 stuks Peerless 315 in compound
ging niet erg diep (f3 ergens 40Hz, met roomgaan dieper), maar wel erg strak (Qb 0.58)
versterker is een Thomessen 200W
Mooie kist.
F3 van 40 hz zegt niet zoveel,mits goed geplaatst loopt dat makkelijk tot 20 hz door.
Maar dat hoef ik jouw niet te vertellen  ;D ;)



Erik van Voorst (in memoriam)

Ben alweer halverwege met lezen in dit topic  8)

Gelijk weer een vraag...hoe simuleert deze 21 inch driver in mijn sub (297 liter...15 cm dia poort lengte 50 cm)...zou dat een betere keuze zijn dan een Dayton 18 inch.....
Versterker Crown K2

http://www.paluidsprekers.nl/pdf/NDC21-5.pdf

Wie kijkt er even voor mij  ;D

Vandaag eens exact gemeten

Die 297 liter is excl. poort en driver....ik schat samen zo een 20 liter eraf dus zeg netto 277 liter

Buitenmaten trouwens nu exact gemeten en die zijn 84 cm breed x 76 diep x 62 cm hoog
Wanden rondom 66 mm. (22 mm mdf - 22 mm zand - 22 mm mdf)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Henkjan_O

Quote from: Erik van Voorst on November  6, 2016, 11:34:32
Ben alweer halverwege met lezen in dit topic  8)

Gelijk weer een vraag...hoe simuleert deze 21 inch driver in mijn sub (220 liter...15 cm dia poort lengte 50 cm)...zou dat een betere keuze zijn dan een Dayton 18 inch.....
Versterker Crown K2

http://www.paluidsprekers.nl/pdf/NDC21-5.pdf

Wie kijkt er even voor mij  ;D
die gaat zonder EQ geen diepgang geven, veel te hoge fs
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Erik van Voorst (in memoriam)

Okay duidelijk Henk-Jan....eigenlijk de klacht van veel PA drivers maar ik heb een beetje moeite met het bepalen wat een Hifi en wat een PA driver is..

Ik heb vandaag eens exact gemeten en de netto subkast inhoud is toch wel meer doorgerekend nu ineens plm. 277 liter netto  (I know ...slordig  :blush:) alleen maar leuk natuurlijk maar de sims zullen dan mogelijk wat verbeteren  8)

Ook voor een Dayton 18 inch............. >:D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!


Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: morca on November  6, 2016, 12:23:40
Hoe groot is die sub eigenlijk erik,de kast beter gezegd.
Want de inhoud die jij noemt is meer een fors dressoir.


Uhhhh...twee postings terug  ;D ;)

inhoudsmaat 277 terug naar 220 liter ( ivm verekenen wanden)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi kun je er nog een trots fotootje bijzetten en de spec van 15 inch naar 18 inch aanpassen...thanks  O0

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!


Erik van Voorst (in memoriam)

Klopt de meesten hebben geen notie, mijn bodybuild-audio-maatje begreep ook niet waarom ik zijn hulp nodig had....totdat we met zijn tweetjes het gevaarte begonnen te manouvreren..(en we hadden s'-ochtends allebij toevallig al getrained  :hehe:)...................ZWAAR.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

morca

Quote from: Erik van Voorst on November 13, 2016, 15:11:30
Klopt de meesten hebben geen notie, mijn bodybuild-audio-maatje begreep ook niet waarom ik zijn hulp nodig had....totdat we met zijn tweetjes het gevaarte begonnen te manouvreren..(en we hadden s'-ochtends allebij toevallig al getrained  :hehe:)...................ZWAAR.... ;)
:clapping:

gwenners

Hoi hoi,

Ik ben nieuw op het forum en zit met enkele vragen over het bouwen van een sub.
Ik heb hier nog een driver liggen die vroeger in mijn wagen heeft gezeten.
Merk : earthquake
Type : dbx12 400w rms 4ohm
Is het mogelijk om een sub voor de wagen te gebruiken als sub voor thuis? Die indruk heb ik bij de gebruikte drivers in het topic.
Zo ja welke versterker gebruik ik dan best?
Graag had ik een gesloten kist gemaakt aangezien deze toch kleiner is dan gepoorte kist maar heb geen idee welke inhoud die moet zijn. Kan iemand mij vertellen hoe ik de inhoud moet berekenen?
Heb al eens geprobeerd maar ben niet zeker of ik het juist doe.
Dit projectje is een test, als het bevalt maak ik in de toekomst een deftige sub.

Alvast bedankt voor jullie hulp en reacties.



morca

Ik heb net even snel gekeken.
Op de site staat 22 liter,maar zal dat morgen nog eens narekenen en hem even in winisd voeren.
Op de site staat 1000 watt ,maar niet echt rms bij.
Hij is dubbelspoels,2x4 ohm? Als ik zo zie.

Morgen even goed kijken maar denk dat je hier wel wat van kan bouwen.
Amp eerst even goed kijken hoeveel watt hij rms is.
En ik zou hem in serie aansluitendat je op 8 ohm komt.
2 ohm vinden de meeste amps niet zo lekker.

gwenners

Ik dacht 800watt max en 400 watt rms.
Het is een enkel spoel.
Ik speelde vroeger met een audison srx2s en die leverde 600 watt rms.
Hier bij enkele foto's

gwenners


morca

Dat is een oudje,kan de specs zo niet vinden.
Maar goed litertje of 35 a 40 zou al ruim voldoende zijn denk ik.
Bij ze opvolger staat dat onder de 30 liter al kan.

400 watt rms ,een Hypex DS4 amp bv.
Hoe wil je dsp toepassen,of bezit je een receiver met adsy of iets dergelijks