Overzicht van Alle DIY sub,s van ons forum & Hulp nodig met bouwen,vraag het ons

Started by morca, January 19, 2012, 01:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

thebest106

Quote from: morca on December  2, 2015, 23:12:21
Ik zal die van Spollie op jouw naam zetten,en deze erbij zetten  ;D
Heb je ook ergens fofo,s van die 13 in jouw ruimte

Bij deze de foto met het witte frontje en de dual-opstelling, nu nog beide gelijktijdig aansluiten en inregelen.





Quote from: WilcoL on December  5, 2015, 19:46:08
@TheBest106: erg mooi werk hoor! 18mm vind ik alleen wel wat dun, waarom ben je niet voor wat dikker MDF gegaan?

Grappig dat ik nu opeens begin te lezen dat er meer mensen voor de PowerICE ampjes kiezen. Ik zat er een paar maanden geleden ontzettend over te twijfelen. Veel zitten lezen en las toen toch af en toe dat het prima plates zijn maar beter geschikt zouden zijn voor het bouwen van actieve speakers dan gebruik in een sub. Op basis van die berichten tóch maar voor de vertrouwde Hypex gegaan.

Ik ben benieuwd naar de bevindingen!

De MDF-dikte,  :blush: daar heb ik in eerste instantie niet over nagedacht. Had de subwoofer al uitgetekend in 18mm en daarna pas de gedachte om wat zwaarder materiaal toe te passen, maar van aanpassen is het niet meer gekomen. Welke dikte zou je aanbevelen om te gebruiken voor de andere woofer?

Voor mij bij toekomstige projecten waarschijnlijk toch gewoon een Hypex. Minidsp is wel heel klein van formaat en gewicht, al zegt dit tot nu toch nog niets over de prestaties. Het vergelijk met een Hypex moet ik je schuldig blijven, deze heb ik nog nooit mogen ervaren. Maar de keuze voor een ringkern zoals bij de Hypex heeft toch mijn voorkeur.

morca

Wauw mooi fineer  :worship:

De DS4 heeft idd een ringkern,de pcs serie niet.
De hypexmodule is niet groter als een grote luciferdoos,ook erg klein.
Ik liet hem aan me oom zien die is wat ouder,ik zeg kijk ouwe 400 watt rms......hij kon het haast niet geloven ;D



MarkDB

- Inhoud kist
60x40x40 buitenmaat (22mm mdf)

- Model
Gesloten

- Gebruikt materiaal (dikte mdf)
22mm mdf
1 laag dynamat
1 laag noppenschuim

- Gebruikte driver
Audio system HX 12 SQ (uit de car audio, onwijs lekkere T/S Parameters en met weinig vermogen flink aan te sturen)

- Meting of -3db punt in room
- geen flauw idee, dit is een probeersel en als het goed uitpakt werk ik de kist helemaal af

- Totaalprijs
Woofer: 125euro (nieuw maar met een flinke korting natuurlijk :pompom: )
Versterker: 159.95 euro (onderweg, Sub 150 van de Conrad) 300 watt op 4 ohm
Materiaal: Geen flauw idee, kist overgenomen van MichelP in ruil van een set coaxiale speakers
Afwerking: nog niets
Totaal zelf gespendeerd: +- 285euro, beetje diesel en 4 uur rijden ivm een kapotte turbo op de terug weg  :nopompom:

- Gebruikte versterker
Plate amp sub-150 van conrad

- Bouwtopic
Niet aanwezig

Michelp

Laatste tijd weer eens bezig geweest met iets. Een t-line met 2x 6,5 inch

- Inhoud kist
Zal morgen even de maten opmeten, heb de rolmaat niet in de buurt liggen

- Model
Transmissielijn

- Gebruikt materiaal (dikte mdf)
18mm MDF

- Gebruikte driver
Hertz ES 6.5 (uit de car audio)

- Meting of -3db punt in room
Nog niet gemeten. Klinkt op het gehoor niet verkeerd. Gaat niet heel laag, maar is voor een beetje aanvulling op muziek niet nodig

- Totaalprijs
Woofers: geruild tegen iets waar ik ooit 25 euro voor heb betaald
Versterker: 55 euro
Materiaal: 7 euro aan hout, denk nog geen 2 tientjes aan fineer en lijm
Totaal zit dus iets boven de 100 euro
O ja, en nog een pakje sonofil van 5 euro ofzo

- Gebruikte versterker
Hypex DS1.2

- Bouwtopic
Helaas niet aanwezig




holco

Kweet niet of hij interessant is maar wat mij betreft mag mijn gesloten subje er ook bij, speelt nog steeds voortreffelijk hoewel het wel kriebelt om iets met een 15" unit te gaan doen.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=147056.0
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

rho

Die hoort er wat mij betreft zeer zeker bij. Zowel de driver als versterker worden nog verkocht en het is een mooi bouw-topic.

morca

Die moet er zelfs bij staan  ;D
Ik heb alleen dit topic en de eerste 4 blzd van het hoofdmenu doorgespit.
Die had ik gemist .

Holco kijk even of hij naar wens is zo.

holco

Thanks voor de vermelding morca :-)

Wellicht kan je nog vermelden dat de Hypex PSC2.400 een SMPS1200A400 voedings upgrade heeft ondergaan, en hier nog het Final resultaat met de Magnepans .7 speakers.

Die moet er zelfs bij staan  ;D
Ik heb alleen dit topic en de eerste 4 blzd van het hoofdmenu doorgespit.
Die had ik gemist .

Holco kijk even of hij naar wens is zo.
[/quote]
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

holco

Ben hier een beetje aan het lezen en het begint meteen te kriebelen  ;D

Weet iemand waar ik het beste een Dayton UM18-22 kan halen?
Suggesties voor een betaalbaar alternatief voor een gesloten box zijn ook welkom.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Dirk

Sound Imports is de officiële importeur en levert ook gewoon vlot aan DIY'ers  ;)   
heeft niet gek veel op stock (wie nog wel tegenwoordig) maar levert wel snel het gewenste van Dayton's complete range (ook modellen die niet op z'n eigen website staan!)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

holco

Ok, had daar al gekeken maar zag hem niet staan, enig idee wat hij bij hun moet kosten?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Dirk

nope, ik heb er enkel mijn fullranges en enkele UM15-22'en gekocht, maar z'n prijzen waren interessanter dan andere aanbieders binnen Europa waarmee ik heb vergeleken.
ff een mailtje sturen en je krijgt (normaal) snel genoeg reactie  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

holco

Bedankt voor de info, zal ze een mailtje sturen.


Quote from: Dynky on March 26, 2016, 19:34:23
nope, ik heb er enkel mijn fullranges en enkele UM15-22'en gekocht, maar z'n prijzen waren interessanter dan andere aanbieders binnen Europa waarmee ik heb vergeleken.
ff een mailtje sturen en je krijgt (normaal) snel genoeg reactie  ;)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.


holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

holco

Heb ff wat woofers door WinISD gehaald inclusief mijn huidige L26ROY (Qtc 0,55 afstemming) en kan melden dat het iig niet de Dayton UM18-22 of UM15-22 gaat worden, veels te veel volume nodig :(

De Dayton RSS460HO-4 (18 Inch) en RSS390HO-4 (15 Inch) zien er qua volume en rendement een heel stuk gunstiger gunstiger uit, er is zelfs nog ruimte om de standaard Qtc van 0,71 die WinISD genereerd wat naar beneden te trekken, ok de Ultimaxen gaan lager maar de Reference serie krijg ik met een LT laag zat (20Hz >) via mn Hypex PSC2.400 met SMPS1200A400 voeding lijkt mij.







<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

rho

WinISd is niet zo nauwkeurig als het op woofers met grote x-max en zware conus aankomt.
Maar het voordeel van zo'n extreme 18" woofer is dat je er een vette klasse D versterker op kan zetten en wat DSP kan toepassen.

Het eindresultaat is dat je een compacte sub krijgt met enorm potentieel.

holco

Quote from: rho on March 28, 2016, 16:32:55
WinISd is niet zo nauwkeurig als het op woofers met grote x-max en zware conus aankomt.
Maar het voordeel van zo'n extreme 18" woofer is dat je er een vette klasse D versterker op kan zetten en wat DSP kan toepassen.

Het eindresultaat is dat je een compacte sub krijgt met enorm potentieel.

Weet jij een beter programma als WinISD?

Ik neig trouwens toch naar de RSS390HO-4 (15 Inch) woofer, de kast zou qua grote ongeveer net zo groot worden als mijn huidige L26ROY sub maar dan met de woofer aan de zijkant.

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

morca

Quote from: rho on March 28, 2016, 16:32:55
WinISd is niet zo nauwkeurig als het op woofers met grote x-max en zware conus aankomt.
Maar het voordeel van zo'n extreme 18" woofer is dat je er een vette klasse D versterker op kan zetten en wat DSP kan toepassen.

Het eindresultaat is dat je een compacte sub krijgt met enorm potentieel.
Vanaf welk grote bedoel je dan.
Tom Machielse van het ZBA heeft toen met een prof progamma mijn bandpass uitgerekend.
Als ik hem daarna invoer in WINisd komt er percies hetzelfde uit als bij hem.

Wat jij zegt had ik al eens vaker gelezen.
Wat gebruik jij dan voor software.

rho

Voor gesloten behuizingen gebruik ik ook WinISD. Dan komt het niet zo nauw.
Voor gepoorte projecten gebruik ik liefst de simulatie resultaten uit HobbyHifi en K+T. ;)
Sommige fabrikanten geven ook goeie info bij de woofer zelf.

morca

Quote from: rho on March 28, 2016, 17:57:58
Voor gesloten behuizingen gebruik ik ook WinISD. Dan komt het niet zo nauw.
Voor gepoorte projecten gebruik ik liefst de simulatie resultaten uit HobbyHifi en K+T. ;)
Sommige fabrikanten geven ook goeie info bij de woofer zelf.
Dat is een site en 2e een prog?

Tja JL geeft nergens niks bij voor HT use,aangezien ik wat aparts wilde bouwen moest het wel zelf(met hulp nog toen)
Ik had JL nog gemaild toen,ze hebben een support afdeling.
Die vent zegt ga je dat in je auto zetten,ik kan je wel helpen wat kleiners te maken.
Ik zeg nee dat is voor HT use...........stil aan de andere kant.
Nooit geen antwoord meer gehad  ;D

Denk dan maar naar ZBA en dat was ook iets leerzamer.