Overzicht van Alle DIY sub,s van ons forum & Hulp nodig met bouwen,vraag het ons

Started by morca, January 19, 2012, 01:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Michelp

Nee daarom zijn ze ook weg  ;D
De behuizing word dan wel 'ietsje' groter  :angel:

morca

Auto elke week nalopen of alle bouten nog vast zitten  :clapping:
Ik heb wel eens 12W3 ingebouwd 2 stuks,ik denk dat jij zometeen bijna niet in de auto kan zitten als ze echt vol staan te Xmaxen  ;D

Michelp

Maar was dat gepoort of gesloten? De 12w3 gepoort gaat misschien wel harder dan de 12w7 gesloten
Als ik gepoort zou gaan zou het een stuk harder gaan waarschijnlijk. Maar ik ga voor gesloten  ;)

André_84

Zo...enorme doos aangetroffen bij thuiskomst vandaag. Heb het Peerless PR setje van XtrmB kunnen overnemen. Het klussen kan dus beginnen!

Ik heb speakers overgenomen incl. de behuizing. Ik denk dat ik deze ga behouden en opnieuw afwerken, maar daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ik ga er een zelfbouwtopic voor opstarten. Er moet nog een plate amp bij. Ik ga vooralsnog uit van een hypex ds 2.0.

Cal/XtrmB nogmaals bedankt voor het contact en de uitstekende afhandeling!



Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub


André_84

dat zou ik anders meteen doen, maar zonder plateamp kom ik niet zover ;-). Ik verwacht er een Hypex ds 2.0 tegenaan te gooien, bij voorkeur 2e hands. Eventuele alternatieven sta ik voor open, maar hier ben ik echt niet zo van op de hoogte :')



Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub



morca

Leuk filmpje even afkijken dat word ie pas echt mooi
Ik ga het nu op mijn JLs testen ,EDIT net getest pas op aan het eind,ze tellen de freq af.
Dus dat wapperd aardig  :headbanging:

morca

Na een poosje verslorren heb ik Knubbe  en Wilco net toegevoegt.
Zal de diy sectie de komende tijd iets terug lezen en aanvullen  met missende projecten.


Wil je hier ook bij staan,meld je:
Voorwaarde is wel dat je de sub zelf bouwt en niet laat bouwen.
Dit is het DIY topic,niet hoe laat ik het iemand anders doen topic  ;D

- inhoud kist
- model (open, gesloten, ib, dual opposed,...)
- gebruikt materiaal (dikte mdf)
- gebruikte driver (s)
- meting of -3db punt in room
- totaalprijs
- gebruikte versterker
- bouwtopic

En ik zou zeggen... DIY mannen  ;D

Michelp

Ik zal binnenkort eens proberen om die van mij hier ook op te krijgen. In-room meting pakt minder goed uit dan gehoopt, net voor de kast klopt het wel aardig.
En het stukje kosten.. Ik heb zelf voor het materiaal weinig betaald. Driver zelf goedkoop kunnen krijgen, versterker ook. Materiaal voor de afwerking had ik al liggen. Het gaat dus om de prijs die de bouwer zelf heeft uitgegeven? Of de prijs waarvoor je zoiets zou kunnen nabouwen? (komt dan waarschijnlijk op wat meer uit)

thebest106

De afgelopen weekenden druk bezig geweest met het bouwen van een gesloten subwoofer. Een combinatie van JL-audio 12w3v3-4 en een Minidsp ice125wd amp. De behuizing opgebouwd uit 18mm Mdf het geheel hierna voorzien van walnoot fineer en afgewerkt met 2 dunne lagen osmo.

De case is eerst uit getekend in 3d om een goede verhouding voor de facet rand te kunnen bepalen. Op de 3d is een wit front waar te nemen, dit zal t.z.t. worden bijgevoegd maar deze behoeft nog een aantal verflagen.

In de komende periode het een en ander in te meten en via de minidsp een linkwitz transform toepassen, het resultaat hiervan zal ik bij deze post voegen om het geheel sluitend te maken.

Investeringoverzicht
driver 2dehands:       € 125,-
amp (met inklaring):  € 215,-
mdf 18mm:               €   20,-
fineer:                      €   20,-
overige:                    €   20,-
TOTAAL:                   €  400,-











knubbe

Idd strak werk zeg! Heel mooi  :pompom: :pompom:

Waarom loopt de bracing niet door tot de baffle eigenlijk?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

thebest106

Quote from: knubbe on December  1, 2015, 03:09:59
Waarom loopt de bracing niet door tot de baffle eigenlijk?

De basis onderdelen uit een mdf plaat laten zagen. En om het eenvoudig te houden de aantal afwijkende onderdelen zo klein mogelijk gehouden.  Hierdoor uiteindelijk wat lengte tekort bij de braching,  maar dat kwam achteraf gezien prima uit ivm met het afkitten van de naden. Door de vorm en bevestigingsmethode van lamellen met lijm en nieten was dit anders niet mogelik geweest door de geringe ruimte.

Quote from: morca on December  1, 2015, 00:25:27
Hoe bevalt de sub,speelt hij een beetje naar wens?

Sub bevalt op het eerste gehoor prima. Staat nu nog te spelen volgens de minidsp instellingen van mijn 13w3v dus fine-tuning kan mogelijk nog verbetering brengen.  De sub nog enkel en alleen gebruikt voor muziek, voor films eerst nog audyssey te doorlopen en kijken wat er met een duo opstelling te behalen valt.


Witalik

Netjes ! Die AMP is wel interesant qua prijs dan ! 215 inc btw enz?  Hypex is 350 euro.

Edit: Oh ik zie dat deze geen instellings mogelijkheden heeft zonder een aparte miniDSP 2x4 
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

thebest106

Quote from: Witalik on December  1, 2015, 11:47:20
Netjes ! Die AMP is wel interesant qua prijs dan ! 215 inc btw enz?  Hypex is 350 euro.

Edit: Oh ik zie dat deze geen instellings mogelijkheden heeft zonder een aparte miniDSP 2x4 

voor deze amp is minimaal een receiver met een crossover functie benodigd. maar om het allemaal goed af te regelen is een minidsp 2x4 wel aan te bevelen.
de uiteindelijke prijs viel me vies tegen :nopompom:.
amp           €165 (175 usd)
verzending €28,- (30usd)
inklaring (btw) €35,-
voorschot fedex €20,-

Totaal +/- €250,-. De €110 extra voor een Hypex ds4.0 was het me achteraf wel waard geweest. Op een duitse webshop wordt de minidsp ice125wd voor 220 incl verzending aangeboden, dat is al weer een stukje interessanter

Quote from: morca on December  1, 2015, 11:39:31
Dit is de 2e JL DIY?
Cool  ;D
Dan heb je nu een dual setup

Naast de Jl12w3v3-4 heb ik ook al enige tijde de Jl13w3v3-4 van Spollie staan (zie startpost) deze ongeveer anderhalf jaar geleden overgenomen. Deze was destijds voorzien van een zwart hoogglas wrapfolie, maar dit is dramatisch uitgevoerd. in de tijd hier een houtlook folie overheen geplaatst maar door de minimale dikte heeft deze de onderliggende oneffenheden overgenomen.

Eigenlijk wordt het eens tijd om daar een nieuwe behuizing voor te bouwen. Maar door een tekort aan fineer zal ik hier nog een andere afwerking voor moeten zoeken, en liefst ook een afwijkende vormgeving. in geval van een goed idee, deze graag posten. het zal wel beperkt blijven tot een gesloten variant ivm ruimte gebrek.


Michelp

Ik zal even een beginnetje maken met te laten zien wat ik nu al een aantal jaar als sub heb staan. Foto's zal ik misschien van het weekend even maken, en dan hopen dat ie er ook tussen mag  ;D

- Inhoud kist
102 x 49 x 40 cm. Dit zijn buitenmaten. Netto inhoud is zo'n 125 liter geloof ik

- Model
Tapped horn

- Gebruikt materiaal (dikte mdf)
22mm mdf. Lijkt misschien niet heel dik, maar er staat niet enorm veel vermogen op

- Gebruikte driver
Exact PSW-308 (uit de car audio, ze zeggen wel eens dat het een peerless kloon is)

- Meting of -3db punt in room
Filtering op 40hz lowpass. Tussen 24 en 28hz klein piekje van 2db. Als het piekje niet meegerekend wordt; -3db op 21-22hz. Als het piekje wel meegerekend word zo rond de 23hz. Dit is wel een meting die net voor de behuizing is gedaan. Op de luisterpositie zit -3db op 26hz

- Totaalprijs
Woofer: 70 euro
Versterker: 40 euro
Materiaal: gokje, 50 euro
Afwerking kostte me niks aangezien het restmateriaal was van een vloer (dit spul: https://www.kwantum.nl/vloer-vinyl-vinyl-bartlett-naturel-eiken-0168050) met een paar alu profieltjes die ik ook nog had liggen
Totaal dus zo'n 160 euro

- Gebruikte versterker
Plate amp uit een KEF PSW 2010 subje

- Bouwtopic
Helaas niet aanwezig


Michelp

Bij deze even 2 foto's. Hij staat in de hoek waar het licht van buiten precies niet bij komt, dus de foto's zijn niet al te best  ;D
Afwerking is niet perfect, maar voor mij goed genoeg :)
(let niet op de rommel overal  :hehe:)

WilcoL

@TheBest106: erg mooi werk hoor! 18mm vind ik alleen wel wat dun, waarom ben je niet voor wat dikker MDF gegaan?

Grappig dat ik nu opeens begin te lezen dat er meer mensen voor de PowerICE ampjes kiezen. Ik zat er een paar maanden geleden ontzettend over te twijfelen. Veel zitten lezen en las toen toch af en toe dat het prima plates zijn maar beter geschikt zouden zijn voor het bouwen van actieve speakers dan gebruik in een sub. Op basis van die berichten tóch maar voor de vertrouwde Hypex gegaan.

Ik ben benieuwd naar de bevindingen!
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear