Overzicht van Alle DIY sub,s van ons forum & Hulp nodig met bouwen,vraag het ons

Started by morca, January 19, 2012, 01:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Ok duidelijk,ik probeer altijd 3 keer de crossover uit te komen.
Is even spelen soms met de poortlengte en tuning,terwijl je de Xmax en luchtsnelheid in de gaten houd.

In het begin snapte ik er niet veel van,maar vind het steeds leuker om alle mogelijkheden uit te rek.

Ik las al even snel het artikel en zag al dat mbv vulling men bepaalde zaken aan wil passen.
Waarom bouw je geen passieve radiator?
Al ik voor je muzieksysteem ik gewoon gesloten zou nemen in jouw geval.

rho

Ik houd de regel aan dat je in een kleine kast geen BR moet steken maar voor een PR moet gaan. ;)
Ik zou toch 1,5 a 2 octaven boven het x-over punt blijven.
Ligt ook een beetje aan het filter dat je gebruikt. Ga je 24dB/oct filteren kom je wel toe met 1,5 octaven boven X-over.

Timvg

Quote from: morca on May 29, 2014, 13:08:52
Ok duidelijk,ik probeer altijd 3 keer de crossover uit te komen.
Is even spelen soms met de poortlengte en tuning,terwijl je de Xmax en luchtsnelheid in de gaten houd.

In het begin snapte ik er niet veel van,maar vind het steeds leuker om alle mogelijkheden uit te rek.

Ik las al even snel het artikel en zag al dat mbv vulling men bepaalde zaken aan wil passen.
Waarom bouw je geen passieve radiator?
Al ik voor je muzieksysteem ik gewoon gesloten zou nemen in jouw geval.

PR systeem wordt duur en zelfs met een 18" TC sound radiator verlies ik nog steeds een 4-tal dB tegenover een gepoort syteem. Dan liever met wat vulling spelen, ook een paar dB opgeven, en op het einde van de rit enkele 100en euro's uitsparen.

Het probleem met gesloten in deze ruimte waar de stereo staat (waar vroeger de HT stond) is dat er quasi geen room gain is. Gesloten systemen lopen zo al snel tegen hun max. aan. Vandaar dat de captivators hier gekomen zijn destijds, was met deze ruimte op het oog.  ;)

Zoals het er nu voorstaat zal het een sub worden van +/- 100l inclusief poort, totaalprijs incl. amp €1000,-

Simulatie op max. vermogen tegenover de TC LMS ultra in een gesloten kist (ook op max vermogen).





Timvg

Quote from: rho on May 29, 2014, 13:29:13
Ik houd de regel aan dat je in een kleine kast geen BR moet steken maar voor een PR moet gaan. ;)
Ik zou toch 1,5 a 2 octaven boven het x-over punt blijven.
Ligt ook een beetje aan het filter dat je gebruikt. Ga je 24dB/oct filteren kom je wel toe met 1,5 octaven boven X-over.


24dB filter is het plan, en dmv de vulling ook de eerste poortresonantie aan te pakken. Zo klein wordt die kast ook niet ;-)

rho

100L voor een 18" is nu ook weer niet echt ruim bemeten voor een gepoorte behuizing. Dan zou ik toch voor een PR kiezen, want je hebt anders een aardig poortoppervlak nodig en daar komt dan uiteraard een hele grote lengte bij. Ook in een 100L kast.

Timvg

Quote from: rho on May 29, 2014, 18:01:53
100L voor een 18" is nu ook weer niet echt ruim bemeten voor een gepoorte behuizing. Dan zou ik toch voor een PR kiezen, want je hebt anders een aardig poortoppervlak nodig en daar komt dan uiteraard een hele grote lengte bij. Ook in een 100L kast.

Is voor een 12", niet voor een 18". 100l gepoort zou voor een 18" inderdaad wat krap worden. De gele lijn is de 18" 100l gesloten (ter vergelijking).

rho

Ow, ik denk dat ik een paar draadjes door elkaar aan het halen ben.  :-[


rho

Aha!
Je hebt een X-12 in 100 liter vergeleken met een 18" TC in 100 liter gesloten.
Die X12 heeft toch ook een heel erg grote poort nodig hoor. Je moet niet enkel rekening houden met de diameter van de sub maar eigenlijk vooral met de Vd.
Die X12 heeft dus een even grote poort nodig dan een "gewone" 18". Dat zal nog redelijk lang worden lijkt me.
Ik zou toch zeker 2 x D=10cm nemen voor deze sub.

Timvg

Verwarring alom  :D

Het gaat dus over de maf uitziende Sundown X-12. Ik ben nieuwsgierig naar deze drivers, en, of de theoretische nadelen in de praktijk naar voor komen. Daarom zou ik dus deze zomer hier mee gaan werken in één of twee testkisten om, opnieuw, theorie over poortresonanties - luchtsnelheid - compressie, en de tegenmaatregels, allemaal mooi in kaart te kunnen brengen.

De amp zal naar alle waarschijnlijk een iNuke 3000dsp (met fan mod) worden, gezien de driver nooit meer dan ~1500w zal vragen van de amp.

Ik verkies de 12 boven de 15 in dit geval omdat ik de kist niet te log wens te maken, en omdat zelfs de 12 hoogstwaarschijnlijk nooit voluit zal gebruikt worden in de praktijk. Misschien dien ik zelfs de 10" te overwegen..

Quote from: rho on May 29, 2014, 19:25:10
Aha!
Je hebt een X-12 in 100 liter vergeleken met een 18" TC in 100 liter gesloten.
Die X12 heeft toch ook een heel erg grote poort nodig hoor. Je moet niet enkel rekening houden met de diameter van de sub maar eigenlijk vooral met de Vd.
Die X12 heeft dus een even grote poort nodig dan een "gewone" 18". Dat zal nog redelijk lang worden lijkt me.
Ik zou toch zeker 2 x D=10cm nemen voor deze sub.

Het zal een gleufpoort worden, welke héél vergelijkbaar wordt met de door jou opgegeven 2x10cm diameter ;-)
Netto zal er nog een 75l overschieten van de kist. Hou wel in gedachten dat het om een testkist gaat, om bepaalde theorie in de praktijk te testen, het eindresultaat kan nog helemaal anders uitdraaien, of niet..

rho

Dat wordt wel interessant zeg!
Ik ben erg benieuwd naar je resultaten!  :thumbs-up:

Timvg

Vandaag begonnen aan de eerste testkist. Ik ga toch opteren voor iets meer volume (175l incl poort) én een groter model driver. Om de voetafdruk klein te houden zal de sub vrij hoog worden. Ik zou in eerste instantie misschien opteren om de SA-15 van sundown uit te testen, een 15" model met een 'normale' look in vergelijking met de X serie, en een vrij mooie slag van 20mm. http://www.data-bass.com/data?page=driver&id=44

Volgens de simulaties zal deze sub incl. amp (we opteren voor de iNuke 3000DSP in dit geval) gelijkaardig presteren aan een SVS PB13 ultra, maar dan met het voordeel van een volledig instelbare DSP, meer reserve op pieken én voor een totaalprijs van 700 a 800 euro inclusief afwerking. Om toch maar aan te tonen dat er met zelfbouw wel degelijk winst kan behaald worden tegenover standaard fabrikanten in deze prijsklasse.

Mvg
Tim


Timvg

Zal proberen van eind deze week wanneer er al wat meer vordering is wat foto's te posten ;) Geen deadline deze keer, maar ik hoop elke dag een beetje te kunnen verderwerken. Morgen de gleufpoort maken.

flakkees

in de volg stand  :popcorn:
mijn project zal even moeten wachten i.v.m. andere prioriteiten helaas  :hmmm:
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

Timvg

de SA serie lijkt een revisie te hebben ondergaan sinds ik de nummertjes destijds in winisd heb geladen. Niet zo positief voor HT gebruik, zal mogelijk toch de X serie moeten overwegen. Dan ziet 't er maar maf uit  ::)

flakkees

daarom ga ik maar voor de 18'' tim
genoeg oppervlakte  om een huis te laten schudden en de enorme rolrand valt niet zo op  :tounge:
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

Timvg

Quote from: flakkees on June  8, 2014, 06:47:02
daarom ga ik maar voor de 18'' tim
genoeg oppervlakte  om een huis te laten schudden en de enorme rolrand valt niet zo op  :tounge:

Zal een mooi project worden met die 18"!
Morgen hopelijk de eerste plaatjes, de gleufpoort is hier ondertussen geplaatst. Het gaat langzaam vooruit, voorlopig alleen gewerkt met ruw MDF, handzaag (!) en elektrische schuurmachine.

flakkees

de vrouw is om  :clapping: :clapping:

er komt een huiskamer verbouwing waar ik zelf een tv / ht meubel in wil bouwen
wat zou de minimale grote voor een gesloten sundown x 18 moeten zijn ?
het zou leuk zijn als die in het meubel zou zitten en dus verder geen aparte ruimte in zou nemen

als het geen optie is dan heb ik voldoende ruimte aan de andere kant van de kamer
dit is dan wel helaas niet tussen de fronts en ongeveer 7 meter van de luisterplaats
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx


flakkees

ik denk aan een tv meubel met voor elk blok een plekje zodat ze kunnen ademen
de center misschien ook in het meubel en de sub eronder
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

flakkees

ik wil een gesloten sub bouwen
hoeveel liter zou deze moeten zijn ?

Re : 5.85 ohms
Fs : 20.5 Hz
Qes : 0.57
Qms : 5.61
Qts : 0.52
Le : 5.92 mH
Sd : 1140 cm^2
Vas : 237 L
BL : 24.79 NA
Mms : 470 g
Cms : 128 uM/N

1250 watt rms
ik ga er denk ik 2500 watt opzetten  :D
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx



flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx