Overzicht van Alle DIY sub,s van ons forum & Hulp nodig met bouwen,vraag het ons

Started by morca, January 19, 2012, 01:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Quote from: knubbe on May 21, 2014, 15:38:18
Mag ik hier even met mn eigen situatie op inhaken?  O0

Ik speel met 2 kisten met elk 2 10"JL subs. Kleine kistjes.
Ik heb nu een miniDSP en dan wil ik ze gaan boosten dmz een Linkwitz (moet me nog verder inlezen voordat ik eraan begin hoor).
Tot zover een goed plan?
Je geeft aan dat je daar wel power voor nodig heb. Ik heb ze nu op 8 Ohm aangesloten. Mijn versterker kan het volgende leveren (op papier dan)
vermogen @ 8Ohm: 2x 1200W
vermogen @ 4Ohm: 2x 2000W
vermogen @ 2Ohm: 2x 3000W

Is het in mijn situatie dan verstandig om ze op 2 Ohm aan te sturen zodat ik dus meer vermogen beschikbaar heb? De drivers zelf worden opgegevens 500W RMS per stuk (mijn geval dus 1000 per kist)
Je zou als je genoeg vermogen hebt ook gewoon kunnen vlakken.
Dan kom je meestal ook aardig laag.

Ik zou als ik jouw was eerst fase toepassen zodat je daarmee de vlakste response haalt.
Daarna dsp om af te vlakken,kans is groot dat je al 15 hz haalt zonder LT.
Beter voor de belasting vd woofer imo.
Ik werk zelf altijd zo met me JL,s en dat werkt erg naar me zin.

rho

Wat je dan doet is eigenlijk ongeveer hetzelfde als een Linkwitz transform, enkel steek je de volgorde om.
Linkwitz steekt extra amplitude in het laag en dempt het iets hogere en past dan vermogens versterking toe. Jij zou eerst enkel het hogere dempen en dan iets meer versterking geven aan het geheel.
Op zich komt dat uiteindelijk op hetzelfde neer. 't Ligt er maar aan hoe je gain chain dan in elkaar zit. Misschien heb je meer kans dat je eerste versterkertrap in je power-amp niet overstuurd wordt, maar je hele signaal komt dichter bij de ruisvloer te liggen. Je hebt dan ook meer kans op brom, omdat je in je laatste trap heel veel gain moet gaan toepassen  (als je die al ter beschikking hebt!). Dat brom-probleem is in moderne toestellen een kleiner probleem. Maar ik kan je vertellen dat het toch nog de kop kan opsteken.

Timvg

En die gain structuur is best belangrijk. Voor de mensen die bv. een minidsp hebben of overwegen. De ongebalanceerde versie heeft een max. input en output signaal van 2v (gebalanceerd 4v). Wanneer het inkomende signaal (van de receiver) dus dicht bij de 2v ligt op je maximum luisterniveau, en je dan vervolgens een linkwitz transform, of ander boostend shelf filter gaat toepassen, dan zal het uitgaande signaal dus clippen.

rho

Inderdaad. Je moet een beetje weten waar je mee bezig bent.
Soms is het gewoon handig om de grootste gain op het laatste toe te passen. (als je een heel krachtige eindversterker hebt b.v.) Soms pas je best een redelijke voltage gain toe voor de eindversterking (als je eindversterker een vast gain heeft die redelijk laag is b.v. = lage ingangsgevoeligheid).

Maar met een beetje experimenteren kom je er ook wel. :)

Raymond187

Quote from: Timvg on May 21, 2014, 16:44:38
Een standaard cinch kabel van de action ofzo werkt ook prima om dit te testen. De simpelste oplossing is van de sub even op de luisterpositie te plaatsen, en vervolgens de 'sub crawl' te doen. Waarbij je dus letterlijk op de potentiële locaties gaat 'rondkruipen'. Dan speel je bv. een serie testtonen of sweeps af tussen de 20hz en 100hz. En waar de bas het meest egaal klinkt/voelt is dan ook meteen je optimale positie. Wel even alle EQ uitschakelen wanneer je dit probeert. Wanneer je meerdere subs gaat gebruiken is het wel aan te raden een meetkit aan te schaffen (al zou ik dit wel in elke situatie durven aan te raden), dan ben je meteen ook zeker dat je het onderste uit de kan haalt.
Ik heb de locatie bepaald met het meten van de Anthem 700. Enige plek waar hij misschien beter kan staan is rechtsvoor wat voorheen dus niet mogelijk was. Ik heb waarschijnlijk op zolder nog wel ergens een kabel liggen die ik in de auto heb gebruikt.

Onderste in de kan ligt meestal koffie of thee prut :D

Quote from: morca on May 21, 2014, 17:25:26
Crown beter niet op 2 ohm draaien,ik zal je een PM sturen met een voorstel wat je een beestachtig goeie sub,maar ook zeer stabiele amp met dsp kosten...paar 100 meer misschien,meerwaarde in geluid en afstelling ,minimaal 1000 imo.

Kom binnenkort maar eens een bakkie doen  ;)
Had hem gelezen Thanks.


knubbe

Quote from: Timvg on May 22, 2014, 11:02:38
En die gain structuur is best belangrijk. Voor de mensen die bv. een minidsp hebben of overwegen. De ongebalanceerde versie heeft een max. input en output signaal van 2v (gebalanceerd 4v). Wanneer het inkomende signaal (van de receiver) dus dicht bij de 2v ligt op je maximum luisterniveau, en je dan vervolgens een linkwitz transform, of ander boostend shelf filter gaat toepassen, dan zal het uitgaande signaal dus clippen.

Quote from: rho on May 22, 2014, 13:34:15
Inderdaad. Je moet een beetje weten waar je mee bezig bent.
Soms is het gewoon handig om de grootste gain op het laatste toe te passen. (als je een heel krachtige eindversterker hebt b.v.) Soms pas je best een redelijke voltage gain toe voor de eindversterking (als je eindversterker een vast gain heeft die redelijk laag is b.v. = lage ingangsgevoeligheid).

Maar met een beetje experimenteren kom je er ook wel. :)

Hmmm weten waar je mee bezig bent, geloof dat daar het grootste probleem zit :) Verbaas me bij elke post weer over jullie kennis  :worship:
Wat kost dat nou? Een dagje sub in laten stellen door Rho/Timvg?  :hehe:
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Raymond187


morca

Quote from: Timvg on May 22, 2014, 11:02:38
En die gain structuur is best belangrijk. Voor de mensen die bv. een minidsp hebben of overwegen. De ongebalanceerde versie heeft een max. input en output signaal van 2v (gebalanceerd 4v). Wanneer het inkomende signaal (van de receiver) dus dicht bij de 2v ligt op je maximum luisterniveau, en je dan vervolgens een linkwitz transform, of ander boostend shelf filter gaat toepassen, dan zal het uitgaande signaal dus clippen.
[/b]
Dat is dus de reden waarom ik het afraad.
Clippen heb ik nou al meer over gelezen.

Het is idd omgekeerd Rho dat weet ik,alleen dan met veel kans op clippen,ik lees er meer over.
Alleen vlakken nooit geen probleem,brom of ruis absoluut nooit gebeurd hier.

rho

Quote from: knubbe on May 22, 2014, 15:05:18
Hmmm weten waar je mee bezig bent, geloof dat daar het grootste probleem zit :) Verbaas me bij elke post weer over jullie kennis  :worship:
Wat kost dat nou? Een dagje sub in laten stellen door Rho/Timvg?  :hehe:
Ik heb geen meet apparatuur meer. En het is al even geleden dat ik nog metingen gedaan heb. Gelukkig is de kennis er nog. :)

rho

Quote from: morca on May 22, 2014, 17:06:58
[/b]
Dat is dus de reden waarom ik het afraad.
Clippen heb ik nou al meer over gelezen.

Het is idd omgekeerd Rho dat weet ik,alleen dan met veel kans op clippen,ik lees er meer over.
Alleen vlakken nooit geen probleem,brom of ruis absoluut nooit gebeurd hier.
Het hoeft ook niet te gebeuren. De kans is gewoon iets groter. Maar tegenwoordig is het vooral een risico als je van niet gebalanceerd naar gebalanceerd gaat.

morca

Quote from: rho on May 22, 2014, 17:40:35
Het hoeft ook niet te gebeuren. De kans is gewoon iets groter. Maar tegenwoordig is het vooral een risico als je van niet gebalanceerd naar gebalanceerd gaat.
Daar gaat het vaker fout idd.
Dat verlopen werkt niet altijd 100 %,dan clipt de boel ook sneller.

rho

Nee, sneller klippen doet het normaal niet. De ingangs-gevoeligheid is dan meestal zelfs te laag om er een niet gebalanceerd signaal in te sturen. Daardoor heb je een versterker nodig waarvan je de gain enorm kan opdrijven om 'm nog zijn volle potentieel te laten leveren aan de uitgang.
Als je dan probeert de gain van je trap voor de eindversterker op te drijven om een grote spanning te kunnen leveren gaat die misschien klippen. Je ziet dat ook op de uitgang van de eindversterker terug. Maar het is dan niet de eindversterker die aan het klippen is.


morca

Quote from: knubbe on May 22, 2014, 15:05:18
Hmmm weten waar je mee bezig bent, geloof dat daar het grootste probleem zit :) Verbaas me bij elke post weer over jullie kennis  :worship:
Wat kost dat nou? Een dagje sub in laten stellen door Rho/Timvg?  :hehe:
Ik keek vd week al,je woont in eindhoven,gaat hem voor mij niet worden.
Raymond kost het niks,mocht het nog zover komen  ;)
Dat ritje is wel te doen tzt  :music:

PS kosten mogen eigenlijk niet meer als benzine zijn of gewoon een M&G,dit is een hobbytopic met doel elkaar helpen.

Tim de software vd minidsp is zo te downloaden.
Misschien is het tijd voor inmeten op afstand.
Heeft men allleen wel een meetset nodig.
Mail je de meetfile,ik speel met de mini dsp tot ie vlakke response geeft.
Alleen bij fase zal je zelf de beste meting moeten kiezen.
Maar daar kunnen wij ook weer bij helpen. ;D


morca

Nog iets waar ik mijn mede DIYers als aankoop advies wil doen.
Hypex geeft die 400 watt van me DS4 op bij 20 hz en 4 ohm,geeft wel aan dat het supergoeie subamp,s zijn.
Nou zijn er nog wat modellen met dsp en 2 eindtrappen.

Lijkt me voor de bouwer die nog moet bouwen en die paar 100 er meer voor over heeft.
Het is die paar 100 dubbel en dwars waard imo .

Het vermogen klopt beter tov veel PA amp,s.
en ik heb zelf ook een Inuke  :clapping:

Timvg

Quote from: knubbe on May 22, 2014, 15:05:18
Wat kost dat nou? Een dagje sub in laten stellen door Rho/Timvg?  :hehe:

Eindhoven is best een beetje ver voor me  ;)

Is op zich niet zo moeilijk hoor een sub inmeten en afstellen. Het is gewoon een proces van trial & error tot het werkt naar behoren.

flakkees

toch maar even een mailtje gestuurd met de vraag of de
sundown x 18 eventueel leverbaar is in 2 x 4 ohm  :D
in dat geval zou ik met 1 woofert tevreden zijn
heb nog even met de rolmaat rond gelopen , het zou een wat vreemde kist worden van 450 liter
met sleuf poort waar dan ongeveer na bracing en de driver 400 liter van overblijft
2 x 1300 watt op 4 ohm lijkt mij wel voldoende voor huiskamer gebruik  :D :D
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

rho

450liter! Da's een aardig grote kast. Maar een 18" kan dat wel hebben.

flakkees

en ja hoor , geen probleem 3 tot 4 weken levertijd €469
lijkt mij toch de beste van de 3 die mijn interesse hebben
de andere 2 zijn de
fi sp4 18 en de ascendant audio havoc 18
of zie ik iets over het hooft ?
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

rho

Ze hebben allemaal een nogal hoge Qts. Zeker voor een BR kast is het moeilijk om dat (in de praktijk) heel netjes te krijgen.
Daar heeft de Sundown zelfs het meeste last van. Die heeft wel de laagste Fs, wat dan een voordeel is als je'm in een gesloten kast steekt.

Ze gelijken gewoon erg op elkaar.

Visueel is de X18 het bruutst en de Ascendant het meest gelikt.
De Fi heeft marginaal betere specs dan de andere 2 denk ik.

flakkees

ik hoorde ergens hoe langer de poort hoe lager de toon , klopt dit wel ?
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

rho

Bij een gelijke oppervlakte en kastinhoud wel.

Maar ook hoe lager de eerste poort-resonantie. En hoe dichter die bij je x-over punt komt hoe meer die kan storen.

Timvg

Quote from: rho on May 28, 2014, 11:12:21

Maar ook hoe lager de eerste poort-resonantie. En hoe dichter die bij je x-over punt komt hoe meer die kan storen.

Dit is inderdaad een groot probleem. Hier nog een leuk artikel hoe je deze poort resonantie (en ik vermoed ook luchtsnelheid) kan tegengaan, tegenover een verminderde gevoeligheid. http://www.data-bass.com/data?page=content&id=79

Iets waar ik deze zomer zeker rekening ga mee houden bij het bouwen van een compact gepoort systeem.

morca

Netjes uitrekenen,en soms iets output inleveren voor betere SQ.
Wat houd jij aan Rho als Maximale poortresonantie?
Tim jouw idee hierover na rondlezen??

Timvg

Quote from: morca on May 29, 2014, 12:46:37
Netjes uitrekenen,en soms iets output inleveren voor betere SQ.
Wat houd jij aan Rho als Maximale poortresonantie?

Sowieso SQ prioriteit geven. Dubbel van de crossover frequentie wordt vaak aangeraden, maar wanneer je gaat werken met heel lange slag drivers moet je een balans vinden tussen luchtsnelheid en resonantie, dan kan vulling de redding brengen door die resonantie op te heffen. Helaas zijn er geen simulatie tools voor waar ik weet van heb, dus is het trial/error. Al heb ik wel al een idee.