Overzicht van Alle DIY sub,s van ons forum & Hulp nodig met bouwen,vraag het ons

Started by morca, January 19, 2012, 01:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raymond187

Ivm strakker laag in huis en een mooier uitziende sub. Ga ik toch WEER kijken voor DIY. Morca heeft al paar x gereageerd, maar heb al mijn PMs gewist ivm ruimte :)

Huidige sub is de SVS PB12 DSP. Gepoort dus.

Gesloten speelt heel anders natuurlijk en bouwt minder druk op wat bij films voor mij een must is. Dus ik verwacht met onderstaande spullen wel de druk te krijgen waar mijn huidige sub niet aan kan komen, maar toch strak, zodat ik met muziek luisteren ook kan genieten van de subs.

Eisen:

  • Ik zit met een budget van €1000 max
  • Kleine kisten
  • 2 stuks

Ik zat te kijken naar onderstaande producten:


Deze versterker zou ook nog kunnen aangezien die ook genoeg vermogen kan leveren @2 ohm

http://www.bax-shop.nl/versterker/crown-xls-1500-klasse-d-versterker-met-crossover

In de CROWN zit al een DSP, maar moet er nog een aparte DSP bijkomen of die van de CROWN vervangen? Ook kan deze 2 ohm aan en geeft dan genoeg vermogen om beide aan te sturen. Ik zou dan bv de gain op 60 a 70% kunnen zetten om zo ervoor te kunnen zorgen dat je de drivers niet oprookt. En de versterker hoeft niet vol op te werken.
De JLs staan bekend dat ze goed spelen in kleine kisten vandaar deze keus. Geen idee wat deze nieuw kost.

Als bovenstaande buiten mijn budget komt dan kan ik er ook eerst 1 maken en de 2e later om zo binnen het budget te blijven.

Wat zijt uwe advies hierin?

Timvg

Quote from: rho on May 21, 2014, 13:34:16
Met 1 12" bedoel je? Of met een paartje?
Ik zou dan eerder voor een gecompenseerde 15" gaan dan voor een 12". De 15" heeft in dit geval sowieso meer potentieel dan de 12". Ze komen beide uit dezelfde reeks.
Een Behringer amp kost nu ook weer niet de wereld, dus aan power hoeft het niet te ontbreken. En voor die kortstondige pieken in amplitude moet die sub het extra vermogen dat nodig is om 'm tot z'n maximum te drijven wel aan kunnen.

Of genereert die 12" met BR meer output dan een gesloten 15" na compensatie?


De 12" kan rond tuning idd meer output genereren. Lagere tuning zou ik in zo'n model kist niet aanraden wegens de poortresonantie die te laag komt te liggen om de luchtsnelheid binnen de perken te houden. Dat zou wel eens heel boemerig kunnen gaan klinken. Ik zou wel, indien een iNuke, voor niet minder dan de 6000 gaan gezien de RMS waarden van de iNuke model op ongeveer de helft liggen van de opgegeven (piek) waarde. Digitaal boosten vergt wat tijd om de gain structuur optimaal te krijgen ten opzichte van de gebruikte boost in het laag (en dus de output van de sub out te matchen met het maximale ingangsvoltage van de amp - of ook de DSP, indien je een extern apparaat gebruikt). Bij een bassreflex is het in dat opzicht meer plug & play.

Dat gezegd zijnde, ik meen me te herinneren dat flakkees aardig wat roomgain heeft in de lage regionen, dus zal de nodige boost al bij al nog meevallen.

Meerdere gesloten 15" drivers met voldoende power in een kleine kist zou natuurlijk ideaal zijn voor Kees, maar dan gaat natuurlijk de totaalprijs wel flink omhoog.

knubbe

Eerste advies is donateur worden :) Hoef je je PM's niet meer op te ruimen, heerlijk :)

Volgens mij staan er nog 2 12W3v3's op marktplaats, misschien dat dat iets is?
JL is bij forumsponsor iig goedkoper te krijgen dan de adviesprijzen die je op internet vind.

Ga je alles zelf doen? Afwerking en dergelijke?

Wordt iig weer leuk om te volgen :D
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Ejorne

Quote from: Raymond187 on May 21, 2014, 14:12:59
Ook kan deze 2 ohm aan en geeft dan genoeg vermogen om beide aan te sturen.

Ik weet niet of het voor deze class-d crown versterkers geldt, maar ik heb vernomen dat in een test Crown digitale versterkers behoorlijk inkakken onder de 4 ohm. Met nog maar een output van nog geen 30 watt op 2 ohm...


knubbe

Ik zou trouwens ook wel een voorkeur hebben voor de W6 serie, helemaal gezien je budget.
Heb zelf de 13W6 gehad maar helaas nooit mee gebouwd.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Timvg

Quote from: Raymond187 on May 21, 2014, 14:12:59
Ivm strakker laag in huis en een mooier uitziende sub. Ga ik toch WEER kijken voor DIY. Morca heeft al paar x gereageerd, maar heb al mijn PMs gewist ivm ruimte :)

Huidige sub is de SVS PB12 DSP. Gepoort dus.

Gesloten speelt heel anders natuurlijk en bouwt minder druk op wat bij films voor mij een must is. Dus ik verwacht met onderstaande spullen wel de druk te krijgen waar mijn huidige sub niet aan kan komen, maar toch strak, zodat ik met muziek luisteren ook kan genieten van de subs.

Eisen:

  • Ik zit met een budget van €1000 max
  • Kleine kisten
  • 2 stuks

Ik zat te kijken naar onderstaande producten:


Deze versterker zou ook nog kunnen aangezien die ook genoeg vermogen kan leveren @2 ohm

http://www.bax-shop.nl/versterker/crown-xls-1500-klasse-d-versterker-met-crossover

In de CROWN zit al een DSP, maar moet er nog een aparte DSP bijkomen of die van de CROWN vervangen? Ook kan deze 2 ohm aan en geeft dan genoeg vermogen om beide aan te sturen. Ik zou dan bv de gain op 60 a 70% kunnen zetten om zo ervoor te kunnen zorgen dat je de drivers niet oprookt. En de versterker hoeft niet vol op te werken.
De JLs staan bekend dat ze goed spelen in kleine kisten vandaar deze keus. Geen idee wat deze nieuw kost.

Als bovenstaande buiten mijn budget komt dan kan ik er ook eerst 1 maken en de 2e later om zo binnen het budget te blijven.

Wat zijt uwe advies hierin?


Het zou handig zijn mocht je toevallig een meting ter beschikking hebben van hoe de huidige sub presteert in jouw ruimte op dit moment. Twee kleine gesloten subs kan leuk uitvallen, maar indien je ruimte te weinig gain kent onder de afval van de gesloten sub zal er teveel moeten geboost worden, en zullen de subs niet naar behoren presteren.

Nog een technische opmerking: the gain draaiknop dient niet om het maximale uitgangsvoltage in te perken, je kan dus gerust een sub opblazen met de gain op de helft. Ook, de Crown versterkers worden bemeten op 1khz, uit ervaring weet ik dat deze niet presteren onder de 30hz zoals je op papier zou geloven. 2x het aangeraden vermogen zal geen kwaad kunnen (!).

rho

In een kleine gesloten behuizing denk ik dat je sowieso sterk zal moeten boosten onder F3. Bij eender welke sub zal dat nodig zijn.
Ja, je zal de gain chain op orde moeten brengen. En je zal een redelijk straffe versterker in huis moeten hebben om de sub tot zijn volle potentieel te laten ontplooien. Dan is de vraag of de subs dat thermische geweld nog aan kunnen.
Dat is het nadeel van kleine kistjes.
Je kan er een lage F3 uit puren door actief te compenseren. Je hebt dan wel erg veel power nodig om je sub volledig uit te sturen.
Als je sub dat niet verwerkt krijgt heb je wel diepe bas uit een klein kistje. Maar niet veel bas uit een klein kistje.

Ik denk dat je met zo'n JL toch wel aardig wat bas uit een redelijk klein kistje kan halen.

Ik heb zelf een NU3000DSP op een CSS Trio12 hangen in een 52 liter gesloten kist. En die trekt dat wel. Je moet er natuurlijk geen sinussen mee gaan afspelen. Dan stook je de sub binnen de kortste keren op.
Dat zal bij de JL niet anders zijn denk ik.

Ejorne

Hoe komt het eigenlijk dat (sub)woofers niet goed tegen sinus signalen kunnen?
Ik hoor wel vaker dat je dan moet oppassen omdat je vrij snel de sub kan doen laten roken...

Maar een sinus is toch een heel mooi signaal dat de woofer in een heel rustige beweging van voor naar achter doet bewegen? Dus de koeling kan dan ook goed zijn werk doen lijkt me...

rho

Geen enkele speaker kan daar goed tegen. Er zit gewoon veel meer RMS vermogen in een sinus aan 0dB dan in muziek- of film-audio met een maximale amplitude op 0dB.
Zolang dat RMS vermogen onder de RMS powerhandling van de sub blijft is er geen probleem natuurlijk.
Maar meestal neem je de amp zwaarder dan de RMS powerhandling van de sub. Net omdat het RMS vermogen in een doorsnee audio signaal lager ligt dan bij een sinus. Dan kan de sub dat wel aan. In een audio signaal zitten nu eenmaal niet zoveel sinussen die echt lang aanhouden. de sub heeft dus tijd genoeg om af te koelen tussen 2 pieken door.
Bij een sinus wordt er constant het maximale vermogen geleverd en dus kan de spoel niet afkoelen.

knubbe

Quote from: rho on May 21, 2014, 15:20:13
In een kleine gesloten behuizing denk ik dat je sowieso sterk zal moeten boosten onder F3. Bij eender welke sub zal dat nodig zijn.
Ja, je zal de gain chain op orde moeten brengen. En je zal een redelijk straffe versterker in huis moeten hebben om de sub tot zijn volle potentieel te laten ontplooien. Dan is de vraag of de subs dat thermische geweld nog aan kunnen.
Dat is het nadeel van kleine kistjes.
Je kan er een lage F3 uit puren door actief te compenseren. Je hebt dan wel erg veel power nodig om je sub volledig uit te sturen.
Als je sub dat niet verwerkt krijgt heb je wel diepe bas uit een klein kistje. Maar niet veel bas uit een klein kistje.

Ik denk dat je met zo'n JL toch wel aardig wat bas uit een redelijk klein kistje kan halen.

Mag ik hier even met mn eigen situatie op inhaken?  O0

Ik speel met 2 kisten met elk 2 10"JL subs. Kleine kistjes.
Ik heb nu een miniDSP en dan wil ik ze gaan boosten dmz een Linkwitz (moet me nog verder inlezen voordat ik eraan begin hoor).
Tot zover een goed plan?
Je geeft aan dat je daar wel power voor nodig heb. Ik heb ze nu op 8 Ohm aangesloten. Mijn versterker kan het volgende leveren (op papier dan)
vermogen @ 8Ohm: 2x 1200W
vermogen @ 4Ohm: 2x 2000W
vermogen @ 2Ohm: 2x 3000W

Is het in mijn situatie dan verstandig om ze op 2 Ohm aan te sturen zodat ik dus meer vermogen beschikbaar heb? De drivers zelf worden opgegevens 500W RMS per stuk (mijn geval dus 1000 per kist)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Raymond187

Quote from: knubbe on May 21, 2014, 14:33:51
Eerste advies is donateur worden :) Hoef je je PM's niet meer op te ruimen, heerlijk :)

Volgens mij staan er nog 2 12W3v3's op marktplaats, misschien dat dat iets is?
JL is bij forumsponsor iig goedkoper te krijgen dan de adviesprijzen die je op internet vind.

Ga je alles zelf doen? Afwerking en dergelijke?

Wordt iig weer leuk om te volgen :D
Als ik eraan ga beginnen ga ik het zelf doen idd. Lijkt me wel leuk.

Quote from: Ejorne on May 21, 2014, 14:37:45
Ik weet niet of het voor deze class-d crown versterkers geldt, maar ik heb vernomen dat in een test Crown digitale versterkers behoorlijk inkakken onder de 4 ohm. Met nog maar een output van nog geen 30 watt op 2 ohm...
De XTI zou daar toch geen probleem mee hebben @ 2 ohm?

Quote from: Timvg on May 21, 2014, 14:45:33

Het zou handig zijn mocht je toevallig een meting ter beschikking hebben van hoe de huidige sub presteert in jouw ruimte op dit moment. Twee kleine gesloten subs kan leuk uitvallen, maar indien je ruimte te weinig gain kent onder de afval van de gesloten sub zal er teveel moeten geboost worden, en zullen de subs niet naar behoren presteren.

Nog een technische opmerking: the gain draaiknop dient niet om het maximale uitgangsvoltage in te perken, je kan dus gerust een sub opblazen met de gain op de helft. Ook, de Crown versterkers worden bemeten op 1khz, uit ervaring weet ik dat deze niet presteren onder de 30hz zoals je op papier zou geloven. 2x het aangeraden vermogen zal geen kwaad kunnen (!).
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-LQB3F4LB.jpg

Deze meeting. Dit is wel met ARC (ARC va nde Anthem) aan. Ik heb de Sub links achter staan. Daar was de dip het laagst. Links voor was een ramp met een dip van 10db  :-X
Rechtsvoor kon voorheen niet ivm de baby box. Deze is nu weg.


Timvg

Dankejewel, heb je toevallig ook een full range meting (1/12th smoothing enabled)  om het wat in perspectief te plaatsen? Zo te zien gaat het omlaag onder de 30hz, normaal gezien zou de SVS vlak moeten spelen tot 20hz.

rho

Quote from: knubbe on May 21, 2014, 15:38:18
Mag ik hier even met mn eigen situatie op inhaken?  O0

Ik speel met 2 kisten met elk 2 10"JL subs. Kleine kistjes.
Ik heb nu een miniDSP en dan wil ik ze gaan boosten dmz een Linkwitz (moet me nog verder inlezen voordat ik eraan begin hoor).
Tot zover een goed plan?
Je geeft aan dat je daar wel power voor nodig heb. Ik heb ze nu op 8 Ohm aangesloten. Mijn versterker kan het volgende leveren (op papier dan)
vermogen @ 8Ohm: 2x 1200W
vermogen @ 4Ohm: 2x 2000W
vermogen @ 2Ohm: 2x 3000W

Is het in mijn situatie dan verstandig om ze op 2 Ohm aan te sturen zodat ik dus meer vermogen beschikbaar heb? De drivers zelf worden opgegevens 500W RMS per stuk (mijn geval dus 1000 per kist)

Je hebt de subs per kist nu dus in serie staan? Zou ik nooit doen.
Ik zou ze sowieso parallel hangen en dus 2 ohm op elk kanaal aansluiten. Met een beetje voorzichtigheid wat de gain van de vermogenversterker betreft moet dat wel goed komen.

knubbe

Oki, ga ik doen :) Even ter lering, waarom zou je ze niet in serie willen? Heb dat in mn car audio tijd eigenlijk ook nooit gehoord, behalve dan voor de impedantie.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Raymond187

Quote from: Timvg on May 21, 2014, 15:45:14
Dankejewel, heb je toevallig ook een full range meting (1/12th smoothing enabled)  om het wat in perspectief te plaatsen? Zo te zien gaat het omlaag onder de 30hz, normaal gezien zou de SVS vlak moeten spelen tot 20hz.
Ralph van het forum heeft de meeting gedaan. Ik heb geen idee hoe dit werkt. Ik zie bij EQ measurement 1/24 staan.

KLopt bij 30hz zakt het weg op de luisterplek :( We hebben een open huiskamer. Met een tussen stuk van 2.5M en daarna de keuken van 5x4. Als je in de keuken staan voel/hoor je het laag beter dan op de luisterplek.

Ik weet niet hoe de sub speelt als hij rechtsvoor staat. De subkabel zit vast achter de plint en ik heb geen reserve kabel om even uit te proberen.

rho

Zulke subs hebben een redelijk spoel. Een spoelin serie is een low-pass filter. De spoel van de ene woofer is dus eigenlijk een low-pass filter voor de andere. Daarbij heb je dan nog kleine fase-draaiingen om dezelfde (inductie van de spoel) reden.
Als je ze parallel zet heb je dat niet.

Timvg

Quote from: Raymond187 on May 21, 2014, 16:12:27
Ralph van het forum heeft de meeting gedaan. Ik heb geen idee hoe dit werkt. Ik zie bij EQ measurement 1/24 staan.

KLopt bij 30hz zakt het weg op de luisterplek :( We hebben een open huiskamer. Met een tussen stuk van 2.5M en daarna de keuken van 5x4. Als je in de keuken staan voel/hoor je het laag beter dan op de luisterplek.

Ik weet niet hoe de sub speelt als hij rechtsvoor staat. De subkabel zit vast achter de plint en ik heb geen reserve kabel om even uit te proberen.

Een standaard cinch kabel van de action ofzo werkt ook prima om dit te testen. De simpelste oplossing is van de sub even op de luisterpositie te plaatsen, en vervolgens de 'sub crawl' te doen. Waarbij je dus letterlijk op de potentiële locaties gaat 'rondkruipen'. Dan speel je bv. een serie testtonen of sweeps af tussen de 20hz en 100hz. En waar de bas het meest egaal klinkt/voelt is dan ook meteen je optimale positie. Wel even alle EQ uitschakelen wanneer je dit probeert. Wanneer je meerdere subs gaat gebruiken is het wel aan te raden een meetkit aan te schaffen (al zou ik dit wel in elke situatie durven aan te raden), dan ben je meteen ook zeker dat je het onderste uit de kan haalt.

morca

Quote from: Raymond187 on May 21, 2014, 14:12:59
Ivm strakker laag in huis en een mooier uitziende sub. Ga ik toch WEER kijken voor DIY. Morca heeft al paar x gereageerd, maar heb al mijn PMs gewist ivm ruimte :)

Huidige sub is de SVS PB12 DSP. Gepoort dus.

Gesloten speelt heel anders natuurlijk en bouwt minder druk op wat bij films voor mij een must is. Dus ik verwacht met onderstaande spullen wel de druk te krijgen waar mijn huidige sub niet aan kan komen, maar toch strak, zodat ik met muziek luisteren ook kan genieten van de subs.

Eisen:

  • Ik zit met een budget van €1000 max
  • Kleine kisten
  • 2 stuks

Ik zat te kijken naar onderstaande producten:


Deze versterker zou ook nog kunnen aangezien die ook genoeg vermogen kan leveren @2 ohm

http://www.bax-shop.nl/versterker/crown-xls-1500-klasse-d-versterker-met-crossover

In de CROWN zit al een DSP, maar moet er nog een aparte DSP bijkomen of die van de CROWN vervangen? Ook kan deze 2 ohm aan en geeft dan genoeg vermogen om beide aan te sturen. Ik zou dan bv de gain op 60 a 70% kunnen zetten om zo ervoor te kunnen zorgen dat je de drivers niet oprookt. En de versterker hoeft niet vol op te werken.
De JLs staan bekend dat ze goed spelen in kleine kisten vandaar deze keus. Geen idee wat deze nieuw kost.

Als bovenstaande buiten mijn budget komt dan kan ik er ook eerst 1 maken en de 2e later om zo binnen het budget te blijven.

Wat zijt uwe advies hierin?
Waneer kom je luisteren kerel,kan je het horen  ;)

morca

Quote from: knubbe on May 21, 2014, 14:33:51
Eerste advies is donateur worden :) Hoef je je PM's niet meer op te ruimen, heerlijk :)

Volgens mij staan er nog 2 12W3v3's op marktplaats, misschien dat dat iets is?
JL is bij forumsponsor iig goedkoper te krijgen dan de adviesprijzen die je op internet vind.

Ga je alles zelf doen? Afwerking en dergelijke?

Wordt iig weer leuk om te volgen :D
Volgens me laatste PM van hem niet meer Knubbe

morca

Quote from: rho on May 21, 2014, 16:15:34
Zulke subs hebben een redelijk spoel. Een spoelin serie is een low-pass filter. De spoel van de ene woofer is dus eigenlijk een low-pass filter voor de andere. Daarbij heb je dan nog kleine fase-draaiingen om dezelfde (inductie van de spoel) reden.
Als je ze parallel zet heb je dat niet.
Nadeel bij parralel storten een boel amp,s inelkaar op bij 2 ohm 20 hz belasting.
Dus bijde oplossingen zijn niet echt goed.
Of je moet een hele goeie amp hebben.

Bijna elke PA amp stort in bij 20 hz,me hypexen zijn hier beter in als de berhinger.

morca

Quote from: Raymond187 on May 21, 2014, 14:12:59
Ivm strakker laag in huis en een mooier uitziende sub. Ga ik toch WEER kijken voor DIY. Morca heeft al paar x gereageerd, maar heb al mijn PMs gewist ivm ruimte :)

Huidige sub is de SVS PB12 DSP. Gepoort dus.

Gesloten speelt heel anders natuurlijk en bouwt minder druk op wat bij films voor mij een must is. Dus ik verwacht met onderstaande spullen wel de druk te krijgen waar mijn huidige sub niet aan kan komen, maar toch strak, zodat ik met muziek luisteren ook kan genieten van de subs.

Eisen:

  • Ik zit met een budget van €1000 max
  • Kleine kisten
  • 2 stuks

Ik zat te kijken naar onderstaande producten:


Deze versterker zou ook nog kunnen aangezien die ook genoeg vermogen kan leveren @2 ohm

http://www.bax-shop.nl/versterker/crown-xls-1500-klasse-d-versterker-met-crossover

In de CROWN zit al een DSP, maar moet er nog een aparte DSP bijkomen of die van de CROWN vervangen? Ook kan deze 2 ohm aan en geeft dan genoeg vermogen om beide aan te sturen. Ik zou dan bv de gain op 60 a 70% kunnen zetten om zo ervoor te kunnen zorgen dat je de drivers niet oprookt. En de versterker hoeft niet vol op te werken.
De JLs staan bekend dat ze goed spelen in kleine kisten vandaar deze keus. Geen idee wat deze nieuw kost.

Als bovenstaande buiten mijn budget komt dan kan ik er ook eerst 1 maken en de 2e later om zo binnen het budget te blijven.

Wat zijt uwe advies hierin?
Crown beter niet op 2 ohm draaien,ik zal je een PM sturen met een voorstel wat je een beestachtig goeie sub,maar ook zeer stabiele amp met dsp kosten...paar 100 meer misschien,meerwaarde in geluid en afstelling ,minimaal 1000 imo.

Kom binnenkort maar eens een bakkie doen  ;)

nielvm

Hier een crown op 2ohm, geen problemen mee.

Mijn xls2500 stuurt 2x  2 exodus audio shiva's aan. Kan niet zeggen dat er onder 20hz te weinig output is  :P
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Martijnst1990

Hier ook een Crown XLS 2000 icm een JL 10W7 en 12W7, doen het prima vind ik :P
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

knubbe

Bedankt rho! Erg leerzaam weer! Ik ga me eens inlezen in Linkwitz..
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase