Overzicht van Alle DIY sub,s van ons forum & Hulp nodig met bouwen,vraag het ons

Started by morca, January 19, 2012, 01:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rho

Verschrikkelijk hard in een kleiner kastje ... dan kom je als nel uit bij het soort woofer zoals de X-serie.

Of je moet meerdere subs verdelen over de ruimte (wat voordelen heeft).

SPL is nu eenmaal recht evenredig aan Vd (Vd = Sd * Xmax).
Dus ofwel 1 echt grote woofer met heel veel Xmax ofwel een groter aantal kleinere woofers met matige Xmax ofwel enkele grote woofers met matige Xmax.

Als je'm alleen maar erg luid wil laten gaan (wat ik in een HT opstelling niet zo goed begrijp) is zo'n 15" X serie wel interessant.
Redelijke lage Fs, betrekkelijk compacte kast, erg grote Xmax en genoeg powerhandling om 'm redelijk op z'n donder te geven zodat je die Xmax ook kan gebruiken.
Wat kost zo'n ding?
Een paartje SDX12 met 4 PR's lijkt me dan ook wel een mooie optie.

Timvg

Quote from: flakkees on May 19, 2014, 16:11:09
ik wil iets met een sleuf poort en het moet verschrikkelijk hard en laag gaan
de tempest is een fantastische woofert voor een gesloten systeem
maar met een poort kwam ik al snel op 600 liter voor de 2
dat is ondenkbaar in een huiskamer
verder heeft de komst van onze kleine milou die nu inmiddels alweer bijna 6 maanden is ook een rol gespeeld

Vanavond wanneer ik thuis ben ga ik even rekenen voor jou, toevallig heb ik onlangs een een systeempje uitgewerkt met als basis de X-15. Ik geloof dat de kist uitkwam op een 250-300l netto, wat niet klein is natuurlijk maar had wel de output 2 tot zelfs 4 (rond tuning) van mijn eigen gesloten dual opposed shiva-x systemen in het gebied tussen de 10-40hz. Absurd veel output voor een enkele 15 inch. Wel DSP noodzakelijk i.v.m. high pass filter onder tuning. Ik post vanavond wel wat plaatjes van de simulatie.

flakkees

helemaal top tim
ik denk aan 2 stuks , aan beide zijden van de kamer 1
en dan met een poort, 18 Hz is voor mij diep zat en het liefst zo klein mogelijk natuurlijk
en 12'' is eventueel ook nog te overwegen
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

rho

Ik vind de parameters van de 15" het meest interessant.
Het werkelijk benodigde volume voor de 12" heb ik nog niet gesimuleerd. Dat zal waarschijnlijk een heel stuk woonkamervriendelijk zijn.
Maar voor de rest vind ik de 15" de interessantste uit die reeks.

flakkees

Wat kost zo'n ding? vroeg je

net achter antwerpen kun je ze afhalen voor €349 dacht ik
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

rho

Dat valt best mee.
Het is een interessant product. Ik heb er alleen enkele bedenkingen bij. Of ze echt hoorbaar zijn kan ik niet met zekerheid zeggen.

Ik snap wel dat je zo iets indrukwekkend erg leuk vindt om in huis te hebben. Maar ga je de mogelijkheden ook ooit echt gebruiken. Dat zal brutaal hard gaan hoor.

Timvg

Quote from: flakkees on May 19, 2014, 16:37:33
helemaal top tim
ik denk aan 2 stuks , aan beide zijden van de kamer 1
en dan met een poort, 18 Hz is voor mij diep zat en het liefst zo klein mogelijk natuurlijk
en 12'' is eventueel ook nog te overwegen

Ik reken vanavond even, degene die ik had gesimuleerd had een lagere afstemming. De reden voor toch een iets grotere kist is omdat anders de luchtsnelheid langs de poort enorm hoog uitvalt omdat die woofer nu eenmaal een enorme hoeveelheid lucht kan verplaatsen. Maar ik kom er vanavond zeker op terug.

Quote from: rho on May 19, 2014, 17:05:58
Dat valt best mee.
Het is een interessant product. Ik heb er alleen enkele bedenkingen bij. Of ze echt hoorbaar zijn kan ik niet met zekerheid zeggen.

Ik snap wel dat je zo iets indrukwekkend erg leuk vindt om in huis te hebben. Maar ga je de mogelijkheden ook ooit echt gebruiken. Dat zal brutaal hard gaan hoor.

Als ik het me goed herinner is dat het ten huize flakkees nooit hard genoeg kon  ;)

flakkees

de dubbele tempest stond ook met grote regelmaat op vol gas 
dus ik zie niet in waarom dat met deze niet zo zou zijn  :colgate:
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx


Timvg

Gele lijn: 2x de Tempest-X in 200l op 2000w (flakkees' vorige set)
Grijs: Sundown X-15 in 200l (17hz tuning) op 3000w (piek van de voorgestelde versterker)
Groen: Sundown X-15 in 300l (13hz tuning) op 2400w

De wattages zijn met de theoretische piek van de versterker én de wooferuitslag in het achterhoofd. De gepoorte subs hebben steeds een voordeel rond hun afstemming frequentie van maximaal 6db. (of 4 tempest-x met 1000w per driver in voorgenoemde kist). Er is door mij apart rekening gehouden met de enorme luchtverplaatsing in de poort om ruis binnen de perken te houden.



Timvg

Quote from: morca on May 19, 2014, 22:05:14
Wat houd je als lucht/poortsnelheid aan Tim,en bij hoeveel hz?

Wel bruute subje,s  :headbanging:

De piek komt steeds rond tuning. De absolute piek (op max vermogen) gaat niet over de 30m/s (of 25m/s voor de 13hz gepoorte). Dit lijkt hoog, maar dan speel je op SPL niveaus waarbij de rest van de speakers enig poortgeluid RUIM gaan overstemmen, dat ga je nooit horen. Wel een mooie radius nemen bij de poortafronding en dan komt dat helemaal goed. Bij 106db bv. van beide afstemmingen (wat al zeer luid is) gaat de snelheid niet over de 10m/s. Zit wel snor geloof ik.


rho

Quote from: flakkees on May 19, 2014, 17:18:13
de dubbele tempest stond ook met grote regelmaat op vol gas 
dus ik zie niet in waarom dat met deze niet zo zou zijn  :colgate:

:o
Ik heb in de car-audio ook ooit gekke dingen gedaan, maar 2 brute 15" woofers vol gas laten wapperen in huis daar ben ik toch nog niet aan toe gekomen.

Former member 78

Quote from: rho on May 20, 2014, 09:22:29
:o
Ik heb in de car-audio ook ooit gekke dingen gedaan, maar 2 brute 15" woofers vol gas laten wapperen in huis daar ben ik toch nog niet aan toe gekomen.

Dat valt reuze mee.
Das niet te vergelijken met twee van die subs in een auto.

Al merk je natuurlijk wel dat er iets gebeurd in die woonkamer ;D


Timvg

Quote from: morca on May 20, 2014, 22:16:14
Deze van kees maxt op 30 mm ,dat verplaatst veel lucht  :headbanging:

De X series hebben nog wat ruimte 'over' de 30mm, wel wat minder lineair dan.. echt mechanische schade krijg je pas over de 50mm enkele slag.. stevig gebouwd  ;)


flakkees

tim , vriendelijk bedankt voor de genomen moeite
4 tempesten output is nog al wat  :headbanging: :headbanging:
alleen loop ik tegen wat grote problemen hier thuis .

200 liter is onmogelijk bespreekbaar , zeker omdat ik er 2 wil  :D
misschien is het haalbaar om voor een gesloten systeem te kiezen
en dan de 2 x 4 ohm versie
het voordeel daarvan is dat versterkers van b.v. 2 x 1000 watt bij 4 ohm niet de wereld kosten
en dan elke voice coil aan sturen met 1 kanaal

is dit een optie en hoeveel liter zou een kast worden voor de x-15 voor een gesloten systeem
als ik 18 Hz wil halen ??
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

rho

Je zou dan kunnen gaan voor een veel te klein kastje en een Linkwitz transform kunnen toepassen.
Het vraagt een beetje geknutsel, maar je zou ook een MiniDSP kunnen aanschaffen met de juiste plug-in. Daar zit als zo'n correctie in.

Timvg

Quote from: flakkees on May 21, 2014, 07:51:36
tim , vriendelijk bedankt voor de genomen moeite
4 tempesten output is nog al wat  :headbanging: :headbanging:
alleen loop ik tegen wat grote problemen hier thuis .

200 liter is onmogelijk bespreekbaar , zeker omdat ik er 2 wil  :D
misschien is het haalbaar om voor een gesloten systeem te kiezen
en dan de 2 x 4 ohm versie
het voordeel daarvan is dat versterkers van b.v. 2 x 1000 watt bij 4 ohm niet de wereld kosten
en dan elke voice coil aan sturen met 1 kanaal

is dit een optie en hoeveel liter zou een kast worden voor de x-15 voor een gesloten systeem
als ik 18 Hz wil halen ??

Als ik me je vorige meetgrafieken voor de geest kan halen heb je een behoorlijke roomgain en zal een gesloten systeem aardig werken bij jou. 1 X-15 in een 60l kan wel geen 2 tempest-X bijhouden in een gesloten behuizing van 200l bijhouden en zal ook meer stroom lusten.

Welke grootte van kist had je in gedachten?

flakkees

tussen de 90 en 100 liter moet haalbaar zijn en dan met 2 x 1000 tot 1300 watt rms op de dual 4 ohm driver  :D
dan moet het toch ook wel leuk spelen onder de 20 Hz ?
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

rho

90 a 100 liter per sub?
Dat moet je met een beetje compensatie toch wel redelijk wat geweld kunnen genereren. Ook onder de 20Hz.

Timvg

De 12" kan wel in 90l op 20hz met die amp. Rond tuning heb je dan wel dan wel theoretisch een 3db voordeel op de 2x tempest-X gesloten. De tempest subs halen het wel daarboven en daaronder. In principe kan je dan ook een iNuke 6000DSP gebruiken. 1 kanaal per voice coil én je hebt meteen DSP inbegrepen.

rho

Met 1 12" bedoel je? Of met een paartje?
Ik zou dan eerder voor een gecompenseerde 15" gaan dan voor een 12". De 15" heeft in dit geval sowieso meer potentieel dan de 12". Ze komen beide uit dezelfde reeks.
Een Behringer amp kost nu ook weer niet de wereld, dus aan power hoeft het niet te ontbreken. En voor die kortstondige pieken in amplitude moet die sub het extra vermogen dat nodig is om 'm tot z'n maximum te drijven wel aan kunnen.

Of genereert die 12" met BR meer output dan een gesloten 15" na compensatie?