Overzicht van Alle DIY sub,s van ons forum & Hulp nodig met bouwen,vraag het ons

Started by morca, January 19, 2012, 01:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

flakkees

Quote from: rho on May 19, 2014, 09:23:32
Ik heb wat bedenkingen bij de mechanische weerstand die in zulke ontwerpen nogal hoog kan oplopen, maar voor de rest wel heel interessante woofers.
Voor welk maatje ga je? 18" ;)

wat bedoel je met mechanische weerstand ?
en nee geen 18'' hier i.v.m. ruimte
misschien 3 losse van 15'' of 2 dubbele van 12''
het word dan wel prijzig maar ik kan natuurlijk met 1 beginnen
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

rho

De Rms waarde. Als die erg hoog ligt nemen de niet lineaire vervorming toe en de detailweergave af. Gelukkig is ons oor niet zo erg gevoelig voor die zaken in het sub laag. Dus ik vraag me af in hoeverre dat hoorbaar is. Maar een constructie met zulke dikke rolrand en een strakke spider zorgen voor een hoge Rms (11,6 kg/s voor de 15" en zelfs 12,7 kg/s voor de 12").

In vergelijking: Een 10" Wavecor heeft slechts een Rms waarde van 2,42 voor de 4ohm versie en slechts 1,06 voor de 8 ohm versie. Een 12" versie heeft normaal wel een wat hogere waarde maar 6x zoveel is wel echt heel erg veel.

Timvg

Indien budget het toelaat zou ik ook graag deze zomer eens met de X-12 of X-15 iets willen bouwen voor de stereo set. Dan kan ik meteen eens vergelijken met m'n andere DIY subs. Ze lusten wel wat stroom dus eerst maar eens goed uitkijken naar de mogelijke versterking (waar waarschijnlijk het grootste deel van het budget naartoe zal moeten gaan).

rho

Quote from: Timvg on May 19, 2014, 10:12:29
Indien budget het toelaat zou ik ook graag deze zomer eens met de X-12 of X-15 iets willen bouwen voor de stereo set. Dan kan ik meteen eens vergelijken met m'n andere DIY subs. Ze lusten wel wat stroom dus eerst maar eens goed uitkijken naar de mogelijke versterking (waar waarschijnlijk het grootste deel van het budget naartoe zal moeten gaan).
Dat is nu net het probleem als je ze voor muziek gaat gebruiken.
Door de hoge Rms gaat blij kleine signalen het volledige vermogen verloren in de mechanica en komt er geen geluid uit de sub. Alle details gaan verloren.
Het is pas bij grotere signalen dat alles wordt weergegeven. Het probleem is dat de Rms een vast gegeven is en dus niet proportioneel is met het ingangssignaal. Dat zorgt voor niet lineaire vervorming. En die hoor je nu net het beste.
Ik stel me dan de vraag: Bij welke Rms waardes gaat dat echt hoorbaar zijn? Het kan hier over puur theoretische toestanden gaan of ook wel over in de praktijk goed waarneembare effecten. Dat weet ik dus niet. Ik heb nooit 2 subs vergeleken waarvan 1tje een hoge en eentje een lage Rms waarde heeft.

Bij films lijkt het mij minder een probleem, daar de LFE effecten meestal een erg grote amplitude hebben.

Timvg

Quote from: rho on May 19, 2014, 10:44:48
Dat is nu net het probleem als je ze voor muziek gaat gebruiken.
Door de hoge Rms gaat blij kleine signalen het volledige vermogen verloren in de mechanica en komt er geen geluid uit de sub. Alle details gaan verloren.
Het is pas bij grotere signalen dat alles wordt weergegeven. Het probleem is dat de Rms een vast gegeven is en dus niet proportioneel is met het ingangssignaal. Dat zorgt voor niet lineaire vervorming. En die hoor je nu net het beste.
Ik stel me dan de vraag: Bij welke Rms waardes gaat dat echt hoorbaar zijn? Het kan hier over puur theoretische toestanden gaan of ook wel over in de praktijk goed waarneembare effecten. Dat weet ik dus niet. Ik heb nooit 2 subs vergeleken waarvan 1tje een hoge en eentje een lage Rms waarde heeft.

Bij films lijkt het mij minder een probleem, daar de LFE effecten meestal een erg grote amplitude hebben.

Ten tijde dat ik met de captivators speelde (http://jtrspeakers.com/home-audio/captivator/) heb ik dit in de praktijk toch niet meegemaakt. Ik heb er ook geen speciale aandacht aan geschonken, dus indien ik er eentje kan bouwen met de X-12 of X-15 deze zomer wil ik gerust wat metingen uitvoeren (low- en high-level) om wat cijfers te verzamelen. Het lijkt me zeker zinnige info om te vergaren aangezien er ook weinig rond te vinden is afgezien van de theorie.

flakkees

Quote from: Timvg on May 19, 2014, 10:12:29
Indien budget het toelaat zou ik ook graag deze zomer eens met de X-12 of X-15 iets willen bouwen voor de stereo set. Dan kan ik meteen eens vergelijken met m'n andere DIY subs. Ze lusten wel wat stroom dus eerst maar eens goed uitkijken naar de mogelijke versterking (waar waarschijnlijk het grootste deel van het budget naartoe zal moeten gaan).

ik zelf dacht aan de DAP Stage Amp 2.2 SMPS die nog onder de €600 zit
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

knubbe

Ik heb zelf ookeen DAP welke nogal lawaai maakt met de standaard fans. Heb ze zelf toevallig vanochtend vervangen voor stillere exemplaren. Verder een prima amp!
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

rho

Quote from: Timvg on May 19, 2014, 10:52:53
Ten tijde dat ik met de captivators speelde (http://jtrspeakers.com/home-audio/captivator/) heb ik dit in de praktijk toch niet meegemaakt. Ik heb er ook geen speciale aandacht aan geschonken, dus indien ik er eentje kan bouwen met de X-12 of X-15 deze zomer wil ik gerust wat metingen uitvoeren (low- en high-level) om wat cijfers te verzamelen. Het lijkt me zeker zinnige info om te vergaren aangezien er ook weinig rond te vinden is afgezien van de theorie.

Welke driver zit er in de Captivator?
Als de spider van dat model b.v. een hoge compliantie heeft (Cms is hoog) kan de Rms nog meevallen, ondanks een dikke stevige surround.
Vas neemt dan toe. Aan het grote volume lucht achter de woofer zou dat bij de Captivator dus nog wel eens kunnen meevallen.

Timvg

Quote from: flakkees on May 19, 2014, 10:57:17
ik zelf dacht aan de DAP Stage Amp 2.2 SMPS die nog onder de €600 zit

Quote from: knubbe on May 19, 2014, 11:03:59
Ik heb zelf ookeen DAP welke nogal lawaai maakt met de standaard fans. Heb ze zelf toevallig vanochtend vervangen voor stillere exemplaren. Verder een prima amp!


Ziet er stevig uit! Kan ook nog een tweede Lab clone uit china laten leveren, heb een goeie lokale technieker die ze op punt kan zetten (en fan mod uitvoeren), maar dat gaat dan al bij al richting de 900 euro.

rho

Quote from: knubbe on May 19, 2014, 11:03:59
Ik heb zelf ookeen DAP welke nogal lawaai maakt met de standaard fans. Heb ze zelf toevallig vanochtend vervangen voor stillere exemplaren. Verder een prima amp!

Ik heb zelf een Behringer en die doet het eigenlijk best goed.
Ik moet er wel nog een stille fan in zetten. (die ligt al meer dan een half jaar klaar  :blush: )

Timvg

Quote from: rho on May 19, 2014, 11:06:44
Welke driver zit er in de Captivator?
Als de spider van dat model b.v. een hoge compliantie heeft (Cms is hoog) kan de Rms nog meevallen, ondanks een dikke stevige surround.
Vas neemt dan toe. Aan het grote volume lucht achter de woofer zou dat bij de Captivator dus nog wel eens kunnen meevallen.

De kist van de captivator was niet erg groot voor een 18" gepoorte sub (ik schat een 150l netto), maar er zijn geen specs van de woofer beschikbaar buiten de x-max (30mm enkel)

rho

Oh, hij leek me groter dan 150 liter. Dat is dan nog niet zo bruut groot. Zeker voor een 18".

Je hebt 'm er dus nooit uit geschroefd? Dat je jezelf daartoe kan bedwingen als je zoiets in huis hebt staan.  ;D

flakkees

op de site van sundown
staan ook kist tekeningen in scetshup
zou je die zo over kunnen nemen of zou je voor ht gebruik zelf een berekening ( wat ik niet kan )moeten maken ?
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

rho

Die zijn volgens mij voor in de auto. En dat is meestal niet bepaald wat je in huis wil neerzetten.

Timvg

Quote from: rho on May 19, 2014, 11:26:00
Oh, hij leek me groter dan 150 liter. Dat is dan nog niet zo bruut groot. Zeker voor een 18".

Je hebt 'm er dus nooit uit geschroefd? Dat je jezelf daartoe kan bedwingen als je zoiets in huis hebt staan.  ;D


Had de plaatjes op internet reeds zien staan, was voldoende voor me gezien het gewicht (+/- 30kg) van de driver  ;D




rho

Het lijkt wel wat op GroundZero subwoofers. Maar alleen aan de korf kan je dat natuurlijk nooit zeker zeggen.

Timvg

Quote from: flakkees on May 19, 2014, 11:39:11
op de site van sundown
staan ook kist tekeningen in scetshup
zou je die zo over kunnen nemen of zou je voor ht gebruik zelf een berekening ( wat ik niet kan )moeten maken ?

Ik zou zelf iets uitwerken, want zoals rho reeds aangaf zijn de kisten van sundown zelf meer geschikt voor car audio. Bij eigen ontwerp kan je meteen ook rekening houden met je woonruimte/WAF. Genoeg mensen hier (waaronder ikzelf) die wel voor je aan het rekenen willen gaan.

Timvg

Quote from: rho on May 19, 2014, 12:01:37
Het lijkt wel wat op GroundZero subwoofers. Maar alleen aan de korf kan je dat natuurlijk nooit zeker zeggen.

Ik geloof dat ze door Fi gebouwd worden. Kans is groot dat veel fabrikanten bepaalde onderdelen van dezelfde bron halen.

flakkees

Quote from: Timvg on May 19, 2014, 12:02:12
Ik zou zelf iets uitwerken, want zoals rho reeds aangaf zijn de kisten van sundown zelf meer geschikt voor car audio. Bij eigen ontwerp kan je meteen ook rekening houden met je woonruimte/WAF. Genoeg mensen hier (waaronder ikzelf) die wel voor je aan het rekenen willen gaan.

dat hou ik even in gedachten bij de keuze tim
je hulp zou zeer gewaardeerd worden
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

rho

Probleem is dat net dit soort woofers (hoge Xmax, hoge Rms en hoge Le) niet goed simuleren in WinISD.
Dure software zoals b.v. LspCad kunnen daar blijkbaar beter mee overweg.
Ik weet niet of er goedkopere alternatieven zijn. Maar dat zou best kunnen.

flakkees

rho , op een of andere manier weet je me toch aan het twijfelen te krijgen
iemand nog ideeen voor een 15'' driver
tot € 400 max ! en verkrijgbaar binnen een straal van 200 km van Middelharnis
fs niet hoger dan 22 Hz en zo rond de 1000 watt rms
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

rho

Waarom rond de 1000Wrms. Dat is nu net de parameter waar ik nooit rekening mee houdt.
Je hebt liever een sub met een erg lage resonantie frequentie, een hele hoge efficiëntie, een grote Xmax die in een klein kistje kan. Ook al heeft ie een powerhandling van slechts 150W.
Maar die ga je nooit vinden, omdat die parameters niet echt goed verenigbaar zijn. Die hele hoge efficiëntie doet je de das om. Dus 't is altijd wel een compromis. Maar dan komt bij mij powerhandling op de laatste plaats.
Ik zou naar iets zoeken met een redelijke Xmax, een lage resonantie frequentie die in een matige kast nog lekker diep gaat. Meestal kom je dan bij een sub uit die een matige tot lage Rms waarde heeft en een matige tot hoge Cms. Vas zal niet al te beperkt blijven (waardoor je kastje niet erg klein zal worden).
Als je een BR of PR applicatie wil denk ik dat je voor een Qts tussen 0,3 en 0,4 moet gaan. (beetje boven de 0,4 mag ook nog maar 0,5 kan al moeilijk worden)

Je zal zien dat 15" subs van dat kaliber niet makkelijk te vinden zijn.
Dus je zal moeten kiezen tussen wat makkelijk beschikbaar is en de nadelen mee in de koop nemen of gaan zoeken naar iets dat meer exotisch is en voor een top-product gaan.
In 12" zijn die dingen beter te verkrijgen.
In de USA denk ik dat je makkelijker de grotere maten kan vinden.

Timvg

Daar omschrijf je eigenlijk de Tempest-X die flakkees recent verkocht heeft..

rho

Zo'n tempest komt behoorlijk in de buurt. Qts is al redelijk hoog voor een BR maar in een gesloten kist denk ik dat je, incl room-gain, met die lage Fs een heel mooi sub kan bouwen.

flakkees: Waarom heb je die verkocht?

flakkees

ik wil iets met een sleuf poort en het moet verschrikkelijk hard en laag gaan
de tempest is een fantastische woofert voor een gesloten systeem
maar met een poort kwam ik al snel op 600 liter voor de 2
dat is ondenkbaar in een huiskamer
verder heeft de komst van onze kleine milou die nu inmiddels alweer bijna 6 maanden is ook een rol gespeeld
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx