Overzicht van Alle DIY sub,s van ons forum & Hulp nodig met bouwen,vraag het ons

Started by morca, January 19, 2012, 01:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rovinggecko

Komt van deze club, toch: http://stereointegrity.com
De website is 'suspended'. Hebben we met z'n allen te veel gekeken daar naar aanleiding van Flakkees z'n project? :)
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

rho

Quote from: rovinggecko on November 17, 2013, 10:27:55
Wordt dat niet heel traag met die grootte? Vraag me af hoe dat met muziek gaat klinken.
Wel een mooi project zo :)
Traag? Wat zou er traag aan een grote woofer zijn?
Als ie de frequentie die hij weergeeft kan volgen is ie toch net even snel als een kleine woofer die diezelfde frequentie weergeeft.

Of wat bedoel je met traag?


morca

Quote from: rho on November 17, 2013, 11:25:33
Traag? Wat zou er traag aan een grote woofer zijn?
Als ie de frequentie die hij weergeeft kan volgen is ie toch net even snel als een kleine woofer die diezelfde frequentie weergeeft.

Of wat bedoel je met traag?
Langere slag en meer massa,was ook altijd mijn idee een beetje.
Maar als de driver er voor ontworpen is...........,het is wel veel 24 inch en 36 mm Xmax  :headbanging:

rho

Quote from: morca on November 17, 2013, 11:03:28
Er word vaker gezegd dat 2 kleine beter spelen dan 1 grote.
Beter voor muziek en speelt wat directer.
Dat zijn degene die gebouwd hebben dan,de thearie zegt idd dat het niks uitmaakt.
Ik werk zelf liever met 2 kleinere die samen 1 grote maken,maar heb dat nooit vergeleken want een 18 of 24 heb ik nooit gebouwd.

Het gaat ook niet over de directe klank.
Het gaat er over dat als je 2 sub strategisch plaatst in een ruimte je gemakkelijker akoestische problemen kan voorkomen. Zoals dalen in de weergave of juist pieken door staande golven.

rho

Quote from: morca on November 17, 2013, 11:27:58
Langere slag en meer massa,was ook altijd mijn idee een beetje.
Maar als de driver er voor ontworpen is...........,het is wel veel 24 inch en 36 mm Xmax  :headbanging:
Als ie te traag zou zijn zou ie de frequentie gewoon niet weergeven. Dan stook je het vermogen gewoon op in de spoel en komt er geen beweging.
Probeer maar een 1kW op 8kHz in de woofer te pompen. Waarschijnlijk stook je'm gewoon op. De woofer gaat niet bewegen en de spoel koelt niet af.
Bij 80Hz daarentegen ... WAAR ZIJN DIE OORDOPJES?!?!

rho

Quote from: morca on November 17, 2013, 11:13:08
Wel eens een 32 inch gezien  :o
Xmax ligt wel weer een beetje laag...


Gehoord ook. Klinkt heel mooi! Maar gaat inderdaad niet waanzinnig luid. Je kan 'm ook niet inzetten boven de 50Hz lijkt me. Daar is de conus een beetje te slap voor dacht ik. (voor zover ik me nog kan herinneren)

morca

Ik ben het met beide postings 100 % eens.
Dat bedoelde ik ook,weinig Xmax weinig vermogen,zal niet tenkoste van iets gaan.
Dus die 32 driver klinkt wel,maar met zo weinig watt niet geschikt voor hoge Xmax.

De SI24 lijkt ontworpen ,ook qua vermogen om direct/snel met veel controle te kunnen spelen,tov die grote Xmax.
Want daar is imo wel vermogen voor nodig,veel meer als die 32 nodig heeft.

Ik doelde ook op dat die 32 te licht is om zo,n lange slag te kunnen maken,en idd niet zo hard zal spelen.

Maar ik hoef jouw nooit iets te vertellen,want jij weet het zelf al(niet als sneer bedoeld  ;) )
Blijkt ook wel weer,want je hebt deze 32 echt gehoord.
Zit je in het wereldtje of ga je veel DIY show,s/dagen af?

rho

Ik heb vroeger in een car-audio team gezeten en we deden wedstrijden. Vandaar dat ik de sub ken.
Ik heb wel wat contacten in het wereldje gehad, maar dat is nu veel minder.

De luisterdag van Zelfbouwaudio in Breda die doe ik wel nog elk jaar.

AbZ

Quote from: rho on November 17, 2013, 11:42:03
Gehoord ook. Klinkt heel mooi! Maar gaat inderdaad niet waanzinnig luid. Je kan 'm ook niet inzetten boven de 50Hz lijkt me. Daar is de conus een beetje te slap voor dacht ik. (voor zover ik me nog kan herinneren)
D'r staat een 31.5" woofer van Fostex op Madisound voor $ 4k.  (Misschien niet meer in productie?)
Gaat wel ruim boven 50Hz, lijkt me ook logisch.

rho


morca

Quote from: rho on November 17, 2013, 17:24:20
Ik heb vroeger in een car-audio team gezeten en we deden wedstrijden. Vandaar dat ik de sub ken.
Ik heb wel wat contacten in het wereldje gehad, maar dat is nu veel minder.

De luisterdag van Zelfbouwaudio in Breda die doe ik wel nog elk jaar.
Ok leuk,ik had het daar pas met me neef nog over dat wij dat ook hadden moeten doen.
We gingen meestal alleen kijken.

rho

Ik ben gestopt toen de budgetten zo hoog opliepen dat het zonder sponsor niet meer ging.
Ik had een sponsor (Digital Designs) maar die kwam niet over de brug met de beloofde versterkers. Dus zat ik met zware subs en geen vermogen om ze aan te sturen. Ik had zelfs al in een auto geïnvesteerd.  :unhappy:
Als je competitief wilde spelen was de fun er vanaf. En voor de lol doe je dat ook niet elke week.
Dus ben ik maar gestopt.
Maar toen was de interesse in audio en vooral luidsprekers wel echt gewekt.

morca

Quote from: rho on November 17, 2013, 18:58:17
Ik ben gestopt toen de budgetten zo hoog opliepen dat het zonder sponsor niet meer ging.
Ik had een sponsor (Digital Designs) maar die kwam niet over de brug met de beloofde versterkers. Dus zat ik met zware subs en geen vermogen om ze aan te sturen. Ik had zelfs al in een auto geïnvesteerd.  :unhappy:
Als je competitief wilde spelen was de fun er vanaf. En voor de lol doe je dat ook niet elke week.
Dus ben ik maar gestopt.
Maar toen was de interesse in audio en vooral luidsprekers wel echt gewekt.
Jammer dat je op die manier een eind aan de hobby moest maken.
Dat is niet leuk.
Ik had ook geen zin om er zoveel in te steken,me neef daarintegen had wel 2 dikke JL,s in de koffer.
Daar zat ik niet lekker meer in de auto,veel te hard  :blink:

Maar je hebt je hobby elders voorgezet :thumbs-up:,in de auto was leuk,maar in huis is toch leuker vind ik nu.
Ik zit al van kleins af met van allerlei setje,s te spelen.
Maar op me 20e begon de set thuis net echt leuk te worden,toen was ik ook al flink in auto,s aan het bouwen.
Toen is het homesubverhaal er een beetje bijgekomen eigenlijk ,
toen ik 30 was en hoorde dat ik de sub ook ergens anders in kon zetten,in huis...
En zo hobbyen we door  ;)    ;D

morca

Quote from: rovinggecko on November 17, 2013, 11:24:16
Komt van deze club, toch: http://stereointegrity.com
De website is 'suspended'. Hebben we met z'n allen te veel gekeken daar naar aanleiding van Flakkees z'n project? :)
Op het HTS forum loopt nu ook een topic over de website van SI.
Even in de gaten houden.
http://www.hometheatershack.com/forums/diy-subwoofers-general-discussion/71076-si-webpage-not-working.html

rovinggecko

Of te veel traffic, of rekening niet betaald. Gezien de 24 inch woofer hype gok ik het eerste...
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

rho

Quote from: morca on November 17, 2013, 20:45:03
Jammer dat je op die manier een eind aan de hobby moest maken.
Dat is niet leuk.
Ik had ook geen zin om er zoveel in te steken,me neef daarintegen had wel 2 dikke JL,s in de koffer.
Daar zat ik niet lekker meer in de auto,veel te hard  :blink:

Maar je hebt je hobby elders voorgezet :thumbs-up:,in de auto was leuk,maar in huis is toch leuker vind ik nu.
Ik zit al van kleins af met van allerlei setje,s te spelen.
Maar op me 20e begon de set thuis net echt leuk te worden,toen was ik ook al flink in auto,s aan het bouwen.
Toen is het homesubverhaal er een beetje bijgekomen eigenlijk ,
toen ik 30 was en hoorde dat ik de sub ook ergens anders in kon zetten,in huis...
En zo hobbyen we door  ;)    ;D

Ik denk ook dat ik van de home-audio/HT meer voldoening heb dan van heel het car-audio gebeuren.

flakkees

misschien ,,,,
vanaf half 2014 si subwoofers verkrijgbaar bij flakkees
als het allemaal door gaat word ik natuurlijk ook forum sponsor
en zullen er diverse modellen op voorraad leverbaar zijn
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

rho


MVG

Quote from: flakkees on November 20, 2013, 07:06:19
misschien ,,,,
vanaf half 2014 si subwoofers verkrijgbaar bij flakkees
als het allemaal door gaat word ik natuurlijk ook forum sponsor
en zullen er diverse modellen op voorraad leverbaar zijn

Kijk eens aan! Dat zou leuk worden!

morca

Quote from: flakkees on November 20, 2013, 07:06:19
misschien ,,,,
vanaf half 2014 si subwoofers verkrijgbaar bij flakkees
als het allemaal door gaat word ik natuurlijk ook forum sponsor
en zullen er diverse modellen op voorraad leverbaar zijn
Nice!!!! contacten gemaakt   ;)

basyamaha

Quote from: flakkees on November 17, 2013, 05:16:07
als ik goed begrijp wat er op de site staat
10 square feet is toch 283 liter ?

Hoe komen ze aan 283 liter , je kan hem overal instoppen als je wil 10 liter  , hun zeggen 283liter  maar hoe komen ze eraan , ik kan het niet vaak genoeg zeggen fabrikanten roepen maar wat fff zelf berekenen .
Qts: 0.55   Vas: 595 l   kom je al snel op 600-800  liter gesloten voor een net resultaat .
283 liter is een zeer compacte kast waar systeem Qtc rond 1 komt , Qtc van 0,7 600+ liter klinkt beter .
283 liter geeft een niet een hele mooie response maar is goed te doen met wat correctie , en je moet 9-10db boosten op 20hz maar dat moet bijna bij elke woofer .

Xmax: 36mm  hoe komen ze daaraan , er zijn allerlei manieren hoe fabrikanten hun x- max berekenen , al die formules leiden weer tot een andere uitkomst  .
Spreekspoel hoogte min poolplaat hoogte en dan +25% erbij en dat geven ze ook weleens op in specs als x-max .

Qms: 12.2  die is goed houd in weinig mechanische verliezen .

Rms - Resistance mechanical Suspension ?  voice coil aluminum former dat leid tot hoge Rms daarmee wordt bedoelt dat de woofer bij heel zacht spelen weinig dynamisch is , moet wat luider spelen om lekker te klinken .

3" diameter voice coil  , erg heel klein voor een 24inch woofer , in de PA wereld waar woofers moeten knallen is 4 - 5 - 6 inch gebruikelijk .


Voor Free air , open baffle zou ik hem mischien wel aanraden (ondanks hij wel wat geluid maakt in youtube filmpje)
Voor gesloten kast kan wel maar zou ik aanraden om naar iets anders te .
Bassreflex onmogenlijk .

Levensduur kwaliteit ?
Eventueel probleem daarover nagedacht terug sturen etc etc ?

Mijn conclusie ik zou het echt niet doen er is zoveel moois te koop wat zich heeft bewezen in de praktijk goed te zijn , niet alleen klankmatig goed maar ook op betrouwbaarheid , deze woofer is een gok die ik niet zou nemen zonder geld boom in de tuin .


Ik denk dat keuze van deze woofer is gemaakt op basis van grote 24inch  en veel x-max , maar wat ik met de woofer kan is nog niet echt over nagedacht .

Een woofer klinkt zoals de kast zingt , daarmee bedoelt men dat de beste woofer waardeloos klnkt als die niet in de goede kast zit .




Quote from: ArjanR1 on November 17, 2013, 11:18:44


Sowieso is een grote Xmax niet echt belangrijk, hoe langer de uitslag zal zijn, hoe langer die
er over doet...
20hz is en blijft 20hz doet ie niet langer erover , enige risico is met heel veel x- max is dat ie het signaal net niet kan volgen massa traagheid ,  en dat het geheel niet linear meer beweegt maar lichtjes gaat kantelen .

flakkees

elk nieuw product zal zich moeten bewijzen
zo ook deze 24'' woofer

zoal je het beschrijft lijkt het bijna op waaghalzerij
ik zie dat niet zo en zie eerder een nieuw tijdperk waar veel ht-ers naar opzoek zijn
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

rho

Een Qtc van 1 is eigenlijk ideaal om een condensator voor de sub te steken. Dat vlakt de piek net voor de afval naar het laag uit en trekt het -3dB punt naar beneden. De zogenaamde GHP behuizing.
Een LT is natuurlijk ook goed toepasbaar bij zo'n "klein kasje" ;) .

basyamaha

Quote from: flakkees on November 22, 2013, 06:21:09
elk nieuw product zal zich moeten bewijzen
zo ook deze 24'' woofer

zoal je het beschrijft lijkt het bijna op waaghalzerij
ik zie dat niet zo en zie eerder een nieuw tijdperk waar veel ht-ers naar opzoek zijn
Klopt wel wat je zegt , maar een woofer graag willen hebben op basis van grote en x-max zonder berekend te hebben wat die nu doet in een behuizing .

Lijkt mij dat je een woofer op het oog hebt dan simuleerd wat die doet in een behuizing en dan kijkt of je wat ermee kan .

uiteraard kan je wat met deze woofer , flinke versterker is geen probleem maar er zal op een of andere manier op 20hz geboost worden , daar moet je wel van bewust zijn voor aanschaf .

Een kartone doos maken van 350liter om te kijken of je hem ook daadwerkelijk kan en wil plaatsen lijkt me ook verstandig .

En mocht die woofer er komen ondanks het niet mijn keus is heb ik geen moeite om raad en advies te geven , ik geef alleen aan hoe ik erover denk .
Wil ook niet zeggen dat het niets wordt met die woofer je moet hem wel op de juiste manier inzetten , maar dat is met elke woofer .




Quote from: rho on November 22, 2013, 08:22:44
Een Qtc van 1 is eigenlijk ideaal om een condensator voor de sub te steken. Dat vlakt de piek net voor de afval naar het laag uit en trekt het -3dB punt naar beneden. De zogenaamde GHP behuizing.
Een LT is natuurlijk ook goed toepasbaar bij zo'n "klein kasje" ;) .
Zeker , dan kom je op +-30hz als onder grens en dan valt ie best steil omlaag , een boost van 5-8 db bij 20hz , maar of dat kan want je boost dan lager dan de condensator zijn werking doet .

In een 300liter behuizing Qtc rond 1  kom je met 1300-1400 watt aan zijn opgegeven x- max , lijkt me met dsp corrigeren beter dan een condensator .