Overzicht van Alle DIY sub,s van ons forum & Hulp nodig met bouwen,vraag het ons

Started by morca, January 19, 2012, 01:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

MVG

Goedenavond mannen, binnenkort wil ik dan toch langzaamaan eens verder met mijn bouwplannen, door allerhande zaken is daar nog niets van gekomen. Enfin, hieronder een stukje gequote uit een ander draadje:

QuoteIk wil ook onderhand wel eens gaan starten, maar ja prioriteiten en crisis he 

Wel zou ik binnenkort graag aan een kist beginnen. Heb nog steeds de driver uit een bk monolith liggen, en wil deze sub dan ook nabouwen. Nu is het plan die te gaan aansturen met een PA amp uiteindelijk. Nu heb ik al wat liggen met winisd. Het lastige vind ik dat als je bij box shape bijvoorbeeld de diepte of hoogte van de kist veranderd, de rest niet automatisch mee veranderd.

De originele maten zijn 560D X 540H x 420W. De inhoud is 95 liter. Die wil ik dus graag aanhouden, maar aangezien ik geen interne versterker ga gebruiken zal, indien ik exact de maten van bk aanhoud, mijn kist meer liter inhoud krijgen. Is dit slecht? Of is dit zo weinig dat dit niets uitmaakt? En als dit wel uitmaakt, dan zal ik de kist dienen te verkleinen. De voorkeur is dan om deze minder diep te maken. Maar dit zal wel niet kunnen gezien de poortlengte, ik kan trouwens niet vinden hoe lang die precies moet zijn.

Mijn wiskunde is altijd erg slecht geweest, ik schaam me om te moeten zeggen dat ik niet eens meer zou weten hoe ik van een gegeven aantal liters (95) om kan rekenen naar buiten maten. Dus mocht iemand zich geroepen voelen om me hiermee te helpen (eventueel ook met winisd) zou iemand dan de driver kunnen simuleren, en me kunnen vertellen hoe groot ik de platen moet maken om de kist te bouwen. Dus de buitenmaten, maar eventueel ook de binnenmaten (dat is wellicht makkelijker, mocht ik niet aan precies 25mm dik mdf kunnen komen, daar de bk daar ook mee gebouwd is) Een beknopt bouwplannetje zeg maar met maten. Of me vertellen hoe ik deze kan bekomen.  Ik zou diegene erg dankbaar zijn!
Roept u maar! 



Quote from: MVG on April  6, 2013, 21:20:41
Hierop terug komende zie ik op de site van BK het volgende:

df versie: 420D X 604H x 540W

ff versie: 560D X 540H x 420W

Zoals te zien zijn 2 maten hetzelfde, 42 cm en 54 cm. De andere maat scheelt enkele centimeters, toch wordt bij beide versies als inhoud 95 liter aangegeven.

Kan en/of mag ik hieruit afleiden dat die paar centimeters niets uitmaken, en ik dus gewoon de maten over kan nemen zoals de ff versie is (want ik wil ook ff gaan maken) ookal komt er bij mij geen versterker in?

Misschien denk ik te moeilijk hoor qua kist, en maken die paar cm niet zoveel uit. Ik wil het gewoon graag goed doen. Dus kan ik gewoon klakkeloos de maten overnemen? Of moet er toch een en ander herberekend worden, zo ja, kan iemand mij hiermee helpen?


MVG


MVG

Handig topic! Maar daar gaat t om een kubus van 50x50x50. En ik zou graag willen weten of ik gewoon de maten van de originele monolith aan zou kunnen houden, en of het dus uitmaakt dat ik net wat meer volume door het niet gebruiken van een interne versterker. Maw komt het zo nauw met die liters inhoud?. Zeker omdat bk voor de ff en df ook afwijkende maten gebruikt. Terwijl ze dezelfde liters aan inhoud bij de specs opgeven.


MVG


yorkie13

De juiste poortlengte diameter is veel belangrijker.
Ga voor de Jet100 met dubbele trompet.

MVG



Former member 78


morca

Quote from: ArjanR1 on April  7, 2013, 17:46:25
Ik heb het ook, in mijn 18''
Bijna 85cm :D
Bij jouw geeft het idd ook een goed resultaat,ik had je kist al eens nagerekend.
De tuning en luchtsnelheid loopt oplaag denk ik,maar 80 word te lang denk ik voor de LAB.
68 cm geeft een tuning van 20 hz bij 80 liter bruto

Former member 78

Ik moest 'm wel zo lang maken, anders kwam ik bij 17hz al snel over de Xmax.
Nu zit dat rond de 11hz als ik me niet vergis.


wupsie

Aangezien mn werkplaats bijna klaar is, zal ik mn LAB12 topic binnenkort ook maar weer eens wat nieuw leven inblazen.

Weet nog wel dat de sims een verontrustende overschreiding van de Xmax lieten zien rond de afstem frequentie.
Volgens mij gaat het weer een mooie uitdaging worden.

Helaas heb de sub financieel een heeele lage prio, maar niets staat mij natuurlijk in de weg om alvast met de bouw van de kist te beginnen :)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

MVG

Quote from: wupsie on April  7, 2013, 23:32:36
Aangezien mn werkplaats bijna klaar is, zal ik mn LAB12 topic binnenkort ook maar weer eens wat nieuw leven inblazen.

Weet nog wel dat de sims een verontrustende overschreiding van de Xmax lieten zien rond de afstem frequentie.
Volgens mij gaat het weer een mooie uitdaging worden.

Helaas heb de sub financieel een heeele lage prio, maar niets staat mij natuurlijk in de weg om alvast met de bouw van de kist te beginnen :)

Idem hier! Haha. Ik ga gewoon de kast nabouwen zoals bk deze heeft. Dus die exacte maten, neem aan dat ik dan ook niets hoef te simuleren? Want van winisd begrijp ik nog niet zoveel van

morca

Quote from: wupsie on April  7, 2013, 23:32:36
Aangezien mn werkplaats bijna klaar is, zal ik mn LAB12 topic binnenkort ook maar weer eens wat nieuw leven inblazen.

Weet nog wel dat de sims een verontrustende overschreiding van de Xmax lieten zien rond de afstem frequentie.
Volgens mij gaat het weer een mooie uitdaging worden.

Helaas heb de sub financieel een heeele lage prio, maar niets staat mij natuurlijk in de weg om alvast met de bouw van de kist te beginnen :)
De Xmax zit ik voor bovenstaande ook even te checken,bij een tuning van 23 hz blijft ie net binnen de lijn.
Maar dan is de luchtsnelheid wel 32 m/s bij 20 hz,dat is te veel imo .


knubbe

Quote from: morca on April  7, 2013, 17:36:34
Bochtje met verlengstuk had Knubbe toch ook,of was dat Ron......

Ik heb had (nouja heb, al is het in mn nachtkastje waar de sub nu dienst doet) idd ook een bochtje in mn poort.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

RonG




Djoowwie

Dient tevens als steunpilaar voor de 2e verdieping?
Waar willen ze dit gebruiken?


Djoowwie

Voor zover ik het kan zien doet ie het tussen de 20Hz en de 45hz nog acceptabel. Maar onder de 20Hz en boven de 45Hz heeft die hele erge dips( of hoe je dat noemt)
Ik snap er nog niet zo heel veel van maar ik kan ondertussen al iets opmaken uit de grafieken ipv dat ik een lijntje zie met wat random getallen.