Overzicht van Alle DIY sub,s van ons forum & Hulp nodig met bouwen,vraag het ons

Started by morca, January 19, 2012, 01:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


morca

Quote from: Erik van Voorst on March  6, 2013, 12:47:19


Poort:                                   Aluminum Anti-Resonant (Lead Bitumen)

Wat me opeens opvalt ,jij hebt ook geen gewone reflex,maar ook tegen resonantie,s.
Ik ook terwijl een boel mensen gewoon een koker of PVC buis nemen.
Wat is jouw gedachte erachter,jij gelooft dat dit beter is?
Ik wel ben even benieuwd naar jouw gedachte.

PS ik zoek vant weekend je topic even op en zet je er gauw bij  :)

Erik van Voorst (in memoriam)

Deze berekende poort heeft zo een krankzinnige diameter (15 cm) en lengte (50cm) dat ik hem alleen in dun aluminium kon verkrijgen.
Ik heb deze poort toen aan de buitenzijde met loodbitumen behandeld tegen resonanties...

Veel  details weet ik niet (meer) was toen mijn eerste speaker ooit in de zelfbouw  ;D

Oja met die draadeinden trok ik express de wanden iets scheef naar binnen  ;)

Btw mijn topic is even zoeken...Frank heeft hem gestart onder ...foto's van Erik's subwoofer...omdat het eigenlijk nauwelijks toen een topic was.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!


cine(d)rama

Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .


yorkie13

Leuke test van de NASA.
Hebben ze ook cijfers van de SPL van dit systeem ?


morca

120 db zal 1 13W6 al wel halen,dus reken maar uit,plus 3 db per woofer.
Maar dat ligt ook weer hoe groot de demo ruimte is.
Ze zullen met dit systeem wel wat reserve hebben  :D

yorkie13

die Bose sattelietjes doen weer erg cheapp aan voor een dergelijke test  :D


RalphH

Ging om het ratel geluid na te bootsen, ratelen kan Bose wel.  ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


RubenV.

Leuke setup van de NASA  8)

Ik heb nog een vraag voor de subwoofer experts hier. Zoals jullie misschien al weten ga ik twee Thor subwoofers bouwen (naar ontwerp van dhr. Siegfried Linkwitz http://www.linkwitzlab.com/thor-intro.htm )

Voordat het uiteindelijk werkplan naar de meubelmaker kan moet ik hier nog enkele dingen in verwerken en blijf ik met de volgende vragen zitten:

1. Wat voor aansluitterminal raden jullie mij aan? En waar vind ik deze? (ik heb even gekeken bij de webshop van speakerland, maar die hebben niet echt veel keus). Ik vind het belangrijk dat het geheel een beetje een luxueuze finish krijgt, dit was het enige dat een beetje naar mijn smaak is.


2. Waar moet ik op letten bij het bevestigen van de speakerterminal? Moet deze luchtdicht worden gemonteerd zodat ik niet aan de achterkant van de dichte behuizing niet per ongeluk een gepoorte maak?

3. Waarmee kan ik de woofer het beste bevestigen? Het gaat om een Peerless XXLS 835017, en die moet natuurlijk wel stevig vast komen te zitten. Is het een idee om er door de meubelmaker een soort van slagmoeren in te laten zetten?

4. Ik ga deze behuizingen laten maken van plywood. Volgens de handleiding moet deze 3/4" dik zijn (19,2mm). Mijn meubelmaker heeft de volgende diktes: 4-6-8-10-12-15-18-22-25-30-40 mm . Ik begrijp dat ik natuurlijk het interne volume niet moet gaan veranderen. Is het nog raadzaam om voor dikker plywood te kiezen? Of om bijvoorbeeld de front baffle dikker te maken? (al deze aanpassingen natuurlijk zonder het interne volume te veranderen).

5. Ik wil de behuizingen in hoogglans zwart laten spuiten. Dit kan ik door een kennis laten doen. Om te voorkomen dat ik mij een slag in de rondte moet gaan schuren vooraf had ik het idee opgevat om als de behuizing in elkaar zit deze te beplakken met een laagje plywood dat onder verstek gezaagd is, zodat deze het mooiste af te werken is. Een goed idee? Of kan ik dat beter op een andere manier doen?

Een hoop vragen, ik weet het  :-[

2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

morca

Ja gaaf he  :)

1 Ik gebruik deze,klein boren zodat ze goed strak zitten,eventueel wat kit.http://shop.speakerenco.nl/product_info.php?cPath=23_32&products_id=950
Moet idd 100% luchtdicht zijn

2 zie 1  :)

3 slagmoeren worden idd vaak gebruikt.
Ik gebruik ze nooit,wissel bijna nooit geen woofer,als je niet te strak/dol draait,nooit geen probleem.

4 19,2 wie verzint het...... 2 lagen verlijmen misschien,daar word ie ook steviger van heb ik wel eens gelezen.

5 Afwerken vaak met MDF ,autospuiter toevallig,K2 grondverf schint de kopse kanten goed te vullen.

Bruute bouw weer,toppie... we zien het tegemoed,je gaat er wat mooi,s van maken  :thumbs-up:

Edit:
Ik zoek de unit,s net,best veel geld voor een 12 inch met een Xmax van 12 mm,en dat vermogen.
Voor minder zijn betere drivers te koop imo,voor dat geld,veel beter.
Niet persoonlijk bedoeld,alle merken zijn welkom,maar ik geef wel wat extra aanvullend advies.
2x 13 zal wel wat meer lucht verplaatsen,en met de SQ zit het ook zeer goed,2 13W3,s  ;)

Heb je in een goeie ruimte die LT helemaal niet nodig,is ook beter voor je woofer.
Imo is een 12 inch met zo,n korte slag niet echt super om met LT te gaan boosten.
Mijn oude JL 12 inch lijkt best op deze peerless,op ze slofjes tot 16 hz vlak zonder te boosten,alleen vlak maken vd meting.

RubenV.

Quote from: morca on March 14, 2013, 22:48:55
Ja gaaf he  :)

1 Ik gebruik deze,klein boren zodat ze goed strak zitten,eventueel wat kit.http://shop.speakerenco.nl/product_info.php?cPath=23_32&products_id=950
Moet idd 100% luchtdicht zijn

2 zie 1  :)

3 slagmoeren worden idd vaak gebruikt.
Ik gebruik ze nooit,wissel bijna nooit geen woofer,als je niet te strak/dol draait,nooit geen probleem.

4 19,2 wie verzint het...... 2 lagen verlijmen misschien,daar word ie ook steviger van heb ik wel eens gelezen.

5 Afwerken vaak met MDF ,autospuiter toevallig,K2 grondverf schint de kopse kanten goed te vullen.

Bruute bouw weer,toppie... we zien het tegemoed,je gaat er wat mooi,s van maken  :thumbs-up:

Morca, bedankt voor je snelle antwoord! Heb je ook nog tips mbt. de interne bekabeling? Kan ik die het beste solderen of klemmen aan de woofer?

Wat betreft de dikte: het plan komt uit de VS en daar doen ze alles in inch. 3/4" is daar natuurlijk een standaardmaat. Mocht het beter zijn om de behuizing wat dikker te maken kan ik kiezen voor 22-25-30mm. Maakt dit voor de klank nog veel uit?

PS: ik ben er inmiddels al achter gekomen dat de behuizing geen bracing nodig heeft.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

morca

Ruben geen dank,het is de hobby  :)

Intern doe ik vergulde oogje,s aan de kabel die doe ik ipv die 2 schuifje,s aan de kist aansluiting.
De woofer,denk goeie vergulde schuifje,s dat is nog wel eens even pielen als ze te los zitten of tr strak.
Dan moet je ze stukje voor stukje iets groter maken tot ie strak om je speakerschuifje,s zit.
Pas op die vd woofer breken af als je te wild doet.

Wel apart,bijna elke driver heeft tegenwoordig klemmen ipv schuiven.

Oh ja ,2,5 of 4 mm2 in de kist,oxidatievrije kern gewoon een goeie kabel,stukje koop je tegelijk met de klemmen.
Of bij een goeie automotive zaak,je hebt maar een klein stukje nodig .


RubenV.

2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie


RubenV.

Quote from: morca on March 17, 2013, 23:55:43
Of indeuken,is maar van welke kant je het bekijkt  :clapping:

Toch zegt iets mij dat het met deze woofer niet meer goed gaat komen  :D
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

morca

Ik weet het wel zeker van niet  :D

Nog wel even over nagedacht,wat nou als je hem omdraaid in zijn kist,met de magneet naar buiten zeg maar.
En hem dan nog eens ong zover opendraait..........

flakkees

Quote from: morca on March 18, 2013, 00:16:07
Ik weet het wel zeker van niet  :D

Nog wel even over nagedacht,wat nou als je hem omdraaid in zijn kist,met de magneet naar buiten zeg maar.
En hem dan nog eens ong zover opendraait..........

ongeveer de kans van een staatslot dat je dat lukt  :D
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

Former member 78


RalphH

Hey Woofert mannen ;D.

Heb afgelopen week een setje speakers gekocht waar bij nader inzien 1 woofer wat blijkt te kraken. Hoor het met muziek eigenlijk niet, maar viel op bij een sweep tot 200Hz.
Mijn conclusie --> niet meer goed gecentreerd.

Ik ga de verkoper nog bellen, kijken wat ie er van zegt, enkel als hij reparatie aanbiedt...hij zit in Keulen. Dus een keer op en neer zie ik niet zo zitten.
Iemand een idee of ik dit zelf kan fixen of goede ervaring met een bedrijfje dat dit kan repareren?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Former member 78