Overzicht van Alle DIY sub,s van ons forum & Hulp nodig met bouwen,vraag het ons

Started by morca, January 19, 2012, 01:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.



morca

7 Cycles Per Second (Hz) - The most profound effects at this infrasonic level occur here. Seven Hz "corresponds with the median alpha-rhythm frequencies of the brain. It is also commonly alleged that this is the resonant frequency of the body's organs and hence organ rupture and death can occur at high-intensity exposures." (source; 'Acoustic Trauma: Bioeffects of Sound,' by Alex Davies)


http://www.lowertheboom.org/trice/infrasound.htm

Louis.

Na genoeg gelezen en gekeken te hebben, ben ik klaar om zelf een subwoofer in elkaar te timmeren. De amp gaat de Hypex DS4.0 worden en de driver een Dayton RSS315, al heb ik ook interesse voor de Peerless XL/XXL. De subwoofer gaat een gesloten kast zijn en mijn gedachte is om een 40 liter kast te maken, al weet ik niet of dit haalbaar gaat zijn voor de driver. De subwoofer gaat trouwens gebruikt worden als meerwaarde aan mijn stereoset, muziek is dus het voornaamste wat er uit gaat komen. Wat zijn jullie meningen omtrent dit plan? Ben ik goed bezig of heb ik het volledig verkeerd?

yorkie13

Als je de Peerless xxls12 mooi vindt, kijk dan ook eens naar de Scan Speak 30/4558T00
deze is van de peerless xxls12 afgeleid en heeft een aluminium conus.

de woofer doet het al goed in 65 liter basreflex ,of in een 40 liter met de bijpassende PR.

Ik gebruik deze icm de Hypex DS4.0 en dat gaat prima.

morca

Voor dat geld kan je ook een hele mooie JL serie 13W3V3-4 kopen Louis.
JL staat bekend om hun hoge SQ en belastbaarbeid en er hoort een 38 liter kastje omheen,dus met die 40 zit je perfect.
Ik heb er zelf 2 op 2 Hypexen,supergoeie drivers.
Zeer goed voor muziek in een kleine gesloten behuizing,imo beter gesloten als gepoort bouwen voor muziek.

De org JL F serie,s staan niet voorniks zo goed bekend,hoofdzakelijk aan de driver te danken.
Samen met een Hypex doe je niet veel onder voor een echte F serie,alleen iets minder spl.


Ben je op zoek naar JL,PM me even voor een goeie leverancier en prijs.

Leuk dat je komt bouwen,elk nieuw project is welkom  :thumbs-up:

TUSM

Beste heren en experts van de forum  :P

Ik zou het ook willen proberen, zo een leuke SW bij elkaar timmeren. Wel heb ik een paar (noob) vragen:

- Ik zie behoorlijk wat over volume eisen voor specifieke woofers. Gaat het puur om volume bij een bepaald design (closed, PR, enz.) en helemaal niet over de afmetingen? Dus het kan een hoge toren zijn of een platte kist?

- Wat zijn de verschillen (voor en nadelen) van 8 ohm amps vs 4 ohm amps? Zijn er SW specifieke redenen waarom de ene wel of niet?

- Ik zie op het Internet gesloten kasten designs van Peerless XLS 10 en 12, maar bij WinISD geeft het bij mij aan dat die beter geschikt zijn voor een ported kast (zeg ik dat goed?). Welke eigenschappen zijn beter voor een gesloten design?

- Verder zie ik dat het toevoegen van een PR leuk kan zijn voor het ontwerpen van een kleine kast. Hoe kan ik berekenen wat en hoe groot toegevoegd moet worden? Ook hier lees ik tegensprekende berichten over. Een zegt het moet groter zijn dan de speaker, maar ik heb ook al designs gezien met gelijke maten. . .

- Vulling van een SW? Moet er dempende materialen toegevoegd worden aan de binnenzijde of niet?

Ik ben benieuwd!

Ejorne

Quote from: TUSM on March  5, 2013, 15:38:54
Beste heren en experts van de forum  :P

Ik zou het ook willen proberen, zo een leuke SW bij elkaar timmeren. Wel heb ik een paar (noob) vragen:

- Ik zie behoorlijk wat over volume eisen voor specifieke woofers. Gaat het puur om volume bij een bepaald design (closed, PR, enz.) en helemaal niet over de afmetingen? Dus het kan een hoge toren zijn of een platte kist?
Ja, maar let wel op de diepte van de te gebruiken woofer. De kist moet natuurlijk minimaal die diepte hebben.

- Wat zijn de verschillen (voor en nadelen) van 8 ohm amps vs 4 ohm amps? Zijn er SW specifieke redenen waarom de ene wel of niet?
Er bestaat niet zoiets als een 4 Ohm of 8 Ohm versterker. De versterker 'ziet' de speaker en de speaker heeft een bepaalde impedantieweerstand. Het is wel zo dat versterkers een minimale belasting kennen. Zo kan de ene versterker nog stabiel op 1 Ohm draaien terwijl de andere niet minder dan bv 4 Ohm mag hebben. Ze kunnen wel beide (doorgaans) een load van 8 Ohm aan.

- Ik zie op het Internet gesloten kasten designs van Peerless XLS 10 en 12, maar bij WinISD geeft het bij mij aan dat die beter geschikt zijn voor een ported kast (zeg ik dat goed?). Welke eigenschappen zijn beter voor een gesloten design?
Waardoor zie je dat WinISD aangeeft dat het beter in een gepoorte behuizing moet?

- Verder zie ik dat het toevoegen van een PR leuk kan zijn voor het ontwerpen van een kleine kast. Hoe kan ik berekenen wat en hoe groot toegevoegd moet worden? Ook hier lees ik tegensprekende berichten over. Een zegt het moet groter zijn dan de speaker, maar ik heb ook al designs gezien met gelijke maten. . .
Je kunt dit berekenen wanneer je de parameters van de PR kent. Of de PR groter of gelijk moet zijn als de gebruikte woofer is mij niet bekend. Volgens mij maakt dat niets uit.

- Vulling van een SW? Moet er dempende materialen toegevoegd worden aan de binnenzijde of niet?
Hoeft niet. Er wordt weleens BAF ingedaan om de inhoud effectief groter te maken. De inhoud wordt natuurlijk niet groter maar de woofer 'ziet'wel een grtoere inhoud door het effect dat de BAF heeft. Verder is demping doorgaans niet nodig. Bracing is (vooral bij de grotere kisten) vaak wel raadzaam.

Ik ben benieuwd!
Ik ook.

morca

welkom, 4 vragen voor ik een tip doe
is de sub voor muziek of voor HTgebruik.
En wat is het beoogde spl level hoe hard moet ie kunnen
Hoe groot is je ruimte.

Wat is je buget

Amp,s draaien goed op 4 ohm,2 ohm raad ik af je belast je amp hier wel zwaarder mee.
Villing gebruik ik nooit,maar sommige lopen er mee weg dus dat zal smaak zijn.

Louis.

Quote from: morca on March  4, 2013, 22:28:43
Voor dat geld kan je ook een hele mooie JL serie 13W3V3-4 kopen Louis.
JL staat bekend om hun hoge SQ en belastbaarbeid en er hoort een 38 liter kastje omheen,dus met die 40 zit je perfect.
Ik heb er zelf 2 op 2 Hypexen,supergoeie drivers.
Zeer goed voor muziek in een kleine gesloten behuizing,imo beter gesloten als gepoort bouwen voor muziek.

De org JL F serie,s staan niet voorniks zo goed bekend,hoofdzakelijk aan de driver te danken.
Samen met een Hypex doe je niet veel onder voor een echte F serie,alleen iets minder spl.


Ben je op zoek naar JL,PM me even voor een goeie leverancier en prijs.

Leuk dat je komt bouwen,elk nieuw project is welkom  :thumbs-up:
Ik denk dat ik maar jouw advies ga opvolgen en de JL 13W3V3-4 ga kopen. Pm is verstuurd.

Ejorne

Quote from: Louis. on March  5, 2013, 18:18:26
Ik denk dat ik maar jouw advies ga opvolgen en de JL 13W3V3-4 ga kopen. Pm is verstuurd.

Daar ga je geen spijt van krijgen. Er is alleen wel 1 nadeel, mocht je ooit willen upgraden dan moet je fors je portefeuille trekken...  ;D

AbZ

Quote from: Ejorne on March  5, 2013, 17:15:04
Quote
- Verder zie ik dat het toevoegen van een PR leuk kan zijn voor het ontwerpen van een kleine kast. Hoe kan ik berekenen wat en hoe groot toegevoegd moet worden? Ook hier lees ik tegensprekende berichten over. Een zegt het moet groter zijn dan de speaker, maar ik heb ook al designs gezien met gelijke maten. . .
Je kunt dit berekenen wanneer je de parameters van de PR kent. Of de PR groter of gelijk moet zijn als de gebruikte woofer is mij niet bekend. Volgens mij maakt dat niets uit.
PR moet eigenlijk dubbel (of 2x het oppervlak van de actieve woofer), dacht ik.
Nee, ik weet niet meer precies waarom  :-[

yorkie13

Een PR hoeft niet altijd groter te zijn.

Ik gebruik een Scan Speak 30W/4558T00 met 30 cm PR in 40 liter.
Deze tune je met een massa van 200 gram tot een 17 hz (-3 db)

Een PR heeft dan vaak een lagere Fs dan de woofer , in dir geval 11 hz tegen 18 hz.

AbZ

Quote from: RA SUBS on March  5, 2013, 20:11:16
Een PR hoeft niet altijd groter te zijn.

Ik gebruik een Scan Speak 30W/4558T00 met 30 cm PR in 40 liter.
Deze tune je met een massa van 200 gram tot een 17 hz (-3 db)

Een PR heeft dan vaak een lagere Fs dan de woofer , in dir geval 11 hz tegen 18 hz.
PRs hebben niet zomaar een lagere Fs.
Normaak is het de helft van de actieve versie.

morca

Quote from: Ejorne on March  5, 2013, 18:44:50
Daar ga je geen spijt van krijgen. Er is alleen wel 1 nadeel, mocht je ooit willen upgraden dan moet je fors je portefeuille trekken...  ;D
Goeie keus idd,en ja de kosten van mijn 2 W3,s wegen idd wel licht tov de sq en output.
Ze kunnen zeer subtiel met muziek spelen,maar ook je huis aardig doen schudden met een filmje  :popcorn:

Upgraden is simpel toch,een 2e erbij net als ik deed ,was best een goeie upgrade voor weinig  :music:

TUSM

Quote from: morca on March  5, 2013, 17:18:59
welkom, 4 vragen voor ik een tip doe
is de sub voor muziek of voor HTgebruik.
En wat is het beoogde spl level hoe hard moet ie kunnen
Hoe groot is je ruimte.

Wat is je buget

Amp,s draaien goed op 4 ohm,2 ohm raad ik af je belast je amp hier wel zwaarder mee.
Villing gebruik ik nooit,maar sommige lopen er mee weg dus dat zal smaak zijn.

Gebruik: 50/50 Muziek, Film
Geluidsniveau: Vind ik moeilijk in te schatten. Volume is minder belangrijk dan diepte, dus laten we aanhouden een redelijke SPL (100db?) tot rond 23 Hz? Laat ik het zo zeggen: ik hoef niet de buren wakker te schudden. . .
Ruimte: 5m x 6m met een korte zijde van een open L aan de overkant van de HT
Budget: Laten wij het rond de 500 houden om mee te beginnen.

Over mijn vraag van de weerstand van de woofers: misschien was ik niet duidelijk. Ik zie gewoon van dezelfde merk (Peerless) - ondanks andere verschillen natuurlijk - 2 woofers van 10": 1 van 4 ohm en 1 van 8 ohm. Mijn vraag komt dan: op basis van wat maak je een keuze tussen die twee, of maakt dat niet uit en moet je je gewoon richten op de andere eigenschappen?

yorkie13

Op basis va wat voor subwoofer je gaat bouwen, basreflex of geslotyen of met PR.
De diverse peerless woofers zijn elk voor ee andere afstemming geschikt.

Hoe groot mag de kast bv worden, niet geheel onbelagrijk ivm ruimte.

gesloten kan al met 40 liter , basreflex 65 tot 90 liter voor de Peerless.

morca

De 4 ohm is dan gunstiger omdat je bij 8 ohm een zwaardere amp nodig hebt.
En dat kost ook weer geld  ;)

500 euro dat is niet veel.
Is een Shiva niks voor je 110 euro stuk http://www.bassmasters-heaven.nl/hi-fi/lijst/35-exodus-audio/63-shiva-x
Dat is mooi buget,zou je er 2 kunnen nemen in 1 kist met bv een Inuke 3000 dsp,moet je alleen de fan vd amp zelf vervangen door een stiller exemplaar .
kosten ong 620 euro,heb je wel een dijk van een sub staan.

Oh ja ,voor 50/50 gebruik zou ik voor gesloten gaan,2 shiva,s doen genoeg lucht denk ik.

TUSM

Quote from: RA SUBS on March  5, 2013, 22:59:34
Op basis va wat voor subwoofer je gaat bouwen, basreflex of geslotyen of met PR.
De diverse peerless woofers zijn elk voor ee andere afstemming geschikt.

Hoe groot mag de kast bv worden, niet geheel onbelagrijk ivm ruimte.

gesloten kan al met 40 liter , basreflex 65 tot 90 liter voor de Peerless.

SW op basis van PR, rond 40 liter.
Over mijn SPL eisen: (100db) dat moet ik natuurlijk bijstellen :) Het moet zijn -3dB. Of is dat gek? -3dB op 23Hz? Als ik dat vergelijk met mijn receiver, is het wel ERG hard. Ik kom nooit boven de -15dB uit met mijn systeem (kan wel, maar het gebeurt gewoon nooit).

Erik van Voorst (in memoriam)

Ook maar die gelijk van mij erbij dan...  :D

Hierbij de specs Technical Specs Subwoofer "U-571"



Filter:                                  None (via Lexicon processor)

Amplifier                                Crown K2 (unbridged)

Units:                                   1 x Dayton UM15-22 15 inch.

Unit material                                Kevlar

System:                                  ported downfire

Poort:                                   Aluminum Anti-Resonant (Lead Bitumen)

Poort size                               15 cm dia x 50 cm length

Poort grille                             Facetted Cloth with special internal MDF frame

Frequency                                20- 120 Hz

Cabinet                                  7 cm walls MDF with Sandfilling

Size                                     80 cm x 70 cm x 60 cm

Finish                                    American Walnut

Weight                                    275 kg

Terminals                                 Intertechnik 25 mm

Cable                                     van den Hul Magnum



HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Erik van Voorst (in memoriam)

Yepp...

Deze "sub der subs" is nog steeds in gebruik en bij elke film gromt hij aardig op de buik mee... 8)

De grill daar zit de 15 cm dia poort achter want hij is 15 inch downfire... ;)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Ejorne


morca

Quote from: Erik van Voorst on March  6, 2013, 12:47:19
Ook maar die gelijk van mij erbij dan...  :D

Hierbij de specs Technical Specs Subwoofer "U-571"



Filter:                                  None (via Lexicon processor)

Amplifier                                1000 Watt (active) Carlsbro amp

Units:                                   1 x Focal 15K8711

Unit material                                Kevlar

System:                                  ported downfire

Poort:                                   Aluminum Anti-Resonant (Lead Bitumen)

Poort size                               15 cm dia x 50 cm length

Poort grille                             Facetted Cloth with special internal MDF frame

Frequency                                20- 120 Hz

Cabinet                                  7 cm walls MDF with Sandfilling

Size                                     80 cm x 70 cm x 60 cm

Finish                                    American Walnut

Weight                                    275 kg

Terminals                                 Intertechnik 25 mm

Cable                                     van den Hul Magnum
Yes Erik,thanks,ik wilde je al toevoegen,maar moest het nog vragen.
Je was me te snel af ,thanks voor de info  :thumbs-up:

Ik had je project toen ik net lid was al eens met zeer veer bewondering zitten bekijken  :)