Overzicht van Alle DIY sub,s van ons forum & Hulp nodig met bouwen,vraag het ons

Started by morca, January 19, 2012, 01:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

knubbe

Quote from: Martijn90 on January  5, 2013, 18:30:21
Het begint hier ook weer een beetje te kriebelen als ik veel in dit board rond hang :D Niet dat er snel iets zal gebeuren hoor, maar vond het wel heel leuk om te doen ;)

Heel herkenbaar helaas :) Post niet meer veel maar lees nog alles in dit board :P Moet me inhouden, heb eerst andere projecten waar ik mee aan de slag moet !
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

morca

Quote from: knubbe on January  5, 2013, 19:36:24
Heel herkenbaar helaas :) Post niet meer veel maar lees nog alles in dit board :P Moet me inhouden, heb eerst andere projecten waar ik mee aan de slag moet !
Ja idd ,jij hebt 4 woofers klaarliggen,ik wilde je oude sub al toevoegen maar bedacht me even te wachten tot de nieuwe.
Maar dat word even geduld ,doe rustig aan,  ;)

knubbe

Quote from: morca on January  5, 2013, 20:06:05
Ja idd ,jij hebt 4 woofers klaarliggen,ik wilde je oude sub al toevoegen maar bedacht me even te wachten tot de nieuwe.
Maar dat word even geduld ,doe rustig aan,  ;)

In mn hoofd issie al klaar, tenminste ik weet precies hoe ik hem wil gaan bouwen. Tot op de boutjes aan toe heb ik alles al uitgezocht, misschien maar beginnen met beetje bij beetje aanschaffen te doen zodat ik er op een gegeven moment niet meer onderuit kan :D
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Former member 78

Ik heb een vraag over WinISD.
Heb alles ingevuld zoals de kist gaat worden.

- Netto inhoud 140l (zal iets meer zijn) en de tuning freq. van 19.86hz.
- Poort van bijna 44cm en 11cm diameter.

De vraag, klopt deze simulatie? (met die 250w) de simulatie is zonder EQ oid.
Zo ja, wat gaat er wel niet gebeuren met 2 van die kisten?!?  :angel:




Timvg

Dat klopt, maar onder tuning ga je over xmax gaan. Zoals ik al aangaf zijn deze eigenlijk veel meer geschikt voor de hogere bassen dan voor sublaag prestatie. Een leuke toepassing zou zijn deze drivers als midbass units in te zetten en de mains te ontlasten, en bv een andere 18" driver met lange slag gebruiken (zoals de SI drivers welke ik aanbracht in een ander topic) om het gebied onder de 40hz aan te vullen. Dan kan je deze drivers ook in een kleinere kist houden.

morca

Mijn idee over deze unit,s sluit bij Tim ze idee aan,niet direct super op papier voor HT.
Imo zou je beter af zijn met 1 unit van 15 of 18 als je dat perse wilt,met een Xmax van richting de 30 mm.

Denk dat 1 gepoorte kist die 2 gesloten perfect aanvult.
Ik heb van beide systemen 1,de gepoorte geeft zoveel meer gain dat om meer balans te krijgen een 2 gesloten sub mooi zou zijn.

Jij hebt al 2 gesloten sub,s ,dus met 1 goeie HT unit zou je een beter resultaat halen als met deze 2 imo.

Former member 78

Quote from: Timvg on January  6, 2013, 12:11:51
Dat klopt, maar onder tuning ga je over xmax gaan. Zoals ik al aangaf zijn deze eigenlijk veel meer geschikt voor de hogere bassen dan voor sublaag prestatie. Een leuke toepassing zou zijn deze drivers als midbass units in te zetten en de mains te ontlasten, en bv een andere 18" driver met lange slag gebruiken (zoals de SI drivers welke ik aanbracht in een ander topic) om het gebied onder de 40hz aan te vullen. Dan kan je deze drivers ook in een kleinere kist houden.

Het gaat mij niet zoals bij jullie om het tot 10hz strak te krijgen hoor :)
Mijn insteek is/was dat ik een leuke aanvulling wou op mijn gesloten systeem.

Als ik kijk met hoeveel db het al moet spelen voordat het bij 16hz over de Xmax gaat...
Zo asociaal hard speel ik niet, ik heb hooguit pieken van 100db. En 16hz is ook niet verkeerd, denk
dat vooral de druk die ze zullen geven erg leuk is :)

Martijnst1990

JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Timvg

Was er ook eentje die 16x de SI 18" driver gekocht heeft, is de kisten nog aan het bouwen. Kwestie van headroom zeker?  :lookaround:

morca

Ja die is gaaf he Martijn  ;D


16 x 18 inch  :blink: topic ?  :D
Headroom heb je een dak voor nodig Tim,ik vermoed dat het eraf  vliegt  :headbanging:

Timvg




Former member 78

Mijn 2e kist is ook klaar, morgen alleen ff de woofer er in schroeven :)
Heb nu ook een iNuke 6000, deze mag de 2 18'' van sap voorzien. Die levert tenminste
flink vermogen op 8Ohm, 2x 1100watt RMS.

Zal morgen mijn bevindingen wel posten :)



morca

Top ik las al dat je nog garantie had,en een iets dikkere amp gekocht had.
Succes en veel luisterplezier,hopelijk is het naar wens,maar dat vermoed ik wel.

Ga je nou alle 4 de unit,s met 1 6000 aansturen?

Former member 78

Ik denk het wel, maar wil eerst kijken hoe het klinkt met 2x iNuke.
Mocht ik daar helemaal happy mee zijn, hou ik ze gewoon beide.

Nu speel ik dus alleen met de 6000 op de 2x 18''
Ben benieuwd wanneer de 3000 terug is, zodat het echt los kan :D



Former member 78


morca

Je bedoeld de reactie eronder,en de reactie terug vd ontwerper dat het de amp is die clipt ?
Die heb ik gezien,ik vraag nu jullie of er iemand wat van gehoord heeft op het net.

Want ik ben benieuwd,welke vd 2 het is,de woofer of de amp.


Former member 78


morca

The coil isn't hitting anything. See prior response. For reference we are also clipping an amp 2x the rated power on this driver without damaging it.

2 keer RMS vermogen en een clippende amp..........nee dat gaat er bij mij niet in.
2 keer RMS dus 2000 watt amp op een 1000 watt woofer zetten kan haast/niet clippen.
Of lees ik verkeerd...?

Net las bij de SDX vermoed ik toch echt,de ontwerpen zal het niet toegeven,maar als de driver in de winkel ligt zullen we het weten.
Want die tikkende Adire,s en SDXen hebben mensen op het verkeerde been gezet.
Als ik hier zo,n driver had ging ik dat nu testen.

Want dat tikken ken ik niet bij JL,een amp clipt niet zo.
Een driver heb ik het vaker horen doen,ontwerpfout,te hoge Xmax opgeven.....


Want hier zegt de ontwerper weer:
Any speaker you play on this track exhibits the same sound at higher levels. It's a combination of other forms of distortion and some mechanical; at the levels we are playing in the video we are experiencing quite a bit of BL distortion as we are intentionally pushing the motor beyond linearity. Some of it is also in the camera mic as well as it is distorted by being so close to the driver.

een andere reden........ kont draaien,of het is de amp,of het liedje.
Als ik nog verder terug lees staat er vast nog een reden,dan zijn het er 3........ dat kan niet aangezien hij de amp de schuld geeft.

We zullen zien,jongens wie bouwt er effe 1,of 2  :D


Former member 78


morca

 :) was het maar zo dat er een paar klaar lagen hier.
Ik zeg ook niet dat het zo is,maar vind bij toeval een filmpje,2 filmpje gaat al over dat tikken.

Laten we afwachten.......... het duikt vanzelf op binnenkort op bassmasters ofzo.
Of niet,dat zou beter zijn  ;D

Former member 78

Maar een 18'' met zo'n uitslag, daar kun je vast wat leuks mee maken.