Overzicht van Alle DIY sub,s van ons forum & Hulp nodig met bouwen,vraag het ons

Started by morca, January 19, 2012, 01:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joske007

Jammer dat de budgetvriendelijke "externe versterkers' te lelijk zijn om in een hifi-meubel te intrigeren.
Bij gebrek aan een goedkopere alternatieve versterker, wordt het dus een goedkopere geïntegreerde versterker om in de kast in te bouwen.

Het voorlopig hier op het forum samengesteld DIY pakket (budget 1000 euro):
- Maximale buitenafmetingen van de kist (45x45x45cm).
- Gesloten sub en FF.
- MDF 22mm +/- 25 euro.
- Spikes voor tegelvloer = +/- 25 euro
- Lakverf en klein materiaal +/- 50euro.
- Interne Klasse "D" versterker = .......................?
- Driver/sub = 1x ....................?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link


Timvg

Weet niet of Juriaan nog tempest-x in voorraad heeft, ik dacht van niet maar kan het mis hebben.

Jammer dat het zo vlug moet. Voor die eisen zou ik zonder twijfel voor de TC Sounds LMS-R 15 gaan.
http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?partnumber=293-662

Je kan altijd de kist al maken en de driver er achteraf instoppen, is een klein werkje. Versterker kan je altijd in occasie kopen.

morca

Bij die TC moet weer een rackamp denk ik,of heb je nog wat leuks gevonden Tim ?   ;)
De TS wil perse geen rack,maar die unit is idd wel een hele goeie tip.
Jammer dat niemand hier die dingen verkoopt.....

Timvg

op 2dehands.be een crown XTI 4000 voor €600,-
Heb je meteen DSP ook, en ziet er best goed uit voor een rack amp. En wil je ooit nog een tweede sub toevoegen, de amp kan het gerust aan.

Timvg

Even liggen rekenen. De LMS-R 15" heeft een RMS vermogen van 1000w (max 4000w peak). In een kist van 65l heb je genoeg aan 1300 echte watts voor een optimale prestatie binnen lineaire xmax.

Zonder room gain zou je op deze manier een cleane 103db @ 20hz moeten kunnen halen (94 @ 10hz). Rekening houdende met room gain in een gemiddelde kamer en DSP, lijkt 110-115db tot 20hz (zelfs tot een octaaf daaronder indien room gain goed meevalt) een goeie richtlijn.

Timvg

Wanneer ik het heb over echte watts, bedoel ik dat veel versterkers niet gemaakt worden met het oog op -30hz. Ik merk dat je bij véél merken het dubbele mag nemen van waarde indien je niet teleurgesteld wenst te zijn met het effectieve resultaat.

Joske007


Het voorlopig hier op het forum samengesteld DIY pakket (budget 1000 euro): met hulp van Morca
- Maximale buitenafmetingen van de kist (45x45x45cm).
- Gesloten sub en FF.
- MDF 22mm +/- 25 euro.
- Spikes voor tegelvloer = +/- 25 euro
- Lakverf en klein materiaal +/- 50euro.
- Interne Klasse "D" versterker = Hypex DS4.0 +/- 356 euro.
- Driver/sub = 1x JL 13W3V3 +/-  250 euro.
- Mini-DSP = +/- 160 euro.
- Meetset = +/-120 euro.

Totaal komt op +/- 985 euro en niets vergeten ?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Martijnst1990

JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT


Joske007

Hoeveel ohm moet deze Driver/sub = 1x JL 13W3V3 zijn?

Update:
Moet volgens mij de 4ohm versie worden, dus JL 13W3V3-4ohm versie
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Timvg

Quote from: morca on December 19, 2012, 21:51:15
Bij die TC moet weer een rackamp denk ik,of heb je nog wat leuks gevonden Tim ?   ;)
De TS wil perse geen rack,maar die unit is idd wel een hele goeie tip.
Jammer dat niemand hier die dingen verkoopt.....

Over het rackamp stukje heen gelezen  ;) De TC is idd een zeer goeie unit! Beetje kostelijk, maar wel waar voor je geld.

morca

Quote from: Timvg on December 19, 2012, 22:49:36
De TC is idd een zeer goeie unit! Beetje kostelijk, maar wel waar voor je geld.
Idd ,ik noem ze bijna nooit,maar dat komt door het zelf invoeren,dat doet bijna niemand.
De prijs is te doen,alleen de amp word wat duurder door de brute woofer.
Zou ik zelf als ik geld had niet zo,n probleem vinden  :headbanging:


Joske007

Het voorlopig hier op het forum samengesteld DIY pakket (budget 1000 euro): met hulp van Morca
- Maximale buitenafmetingen van de kist 45x45x45cm.
- Gesloten sub en FF.
- MDF 22mm +/- 25 euro.
- Spikes voor tegelvloer = +/- 25 euro
- Lakverf en klein materiaal +/- 50euro.
- Interne Klasse "D" versterker = Hypex DS4.0 +/- 356 euro.
- Driver/sub = 1x JL 13W3V3 +/-  250 euro.

Totaal komt dit voor bovenstaande opstelling +/- 705 euro en niets vergeten ?

Deze onderstaande zaken zijn extra's die ook niet standaard bij bv een BK XXLS400FF of SVS SB12-NDS zaten.
- Mini-DSP of antimode = +/- 160 euro.
- Meetset = +/-120 euro.

Totaal komt dit op 280 euro voor het bovenstaande.

Nog enkele vragen:
Kan ik deze kist van 22mm zonder versteviging/ bracing maken?
Moet de binnenkant van de kist nog bekleed worden of is dit niet nodig, indien ja, met welk materiaal?
Wat zijn de exacte binnenafmetingen van de kast waar ik me aan moet houden tijdens het ontwerp, voor de gebruikte materialen hierboven?


De uitvoering in denk-fase:
Boven, onder, zijkanten en frontpaneel zou ik rondom in verstek willen zagen om op deze manier geen kopse kanten te hebben.
Het achterpaneel dacht ik in te werken, door de overige panelen uit te vrezen, zodat het achterpaneel ( +/- 2mm ) iets dieper ligt dan de zijkanten.
De versterker wordt in een aparte kamer van +/- 8cm diep voorzien door een valse rug/wand te maken, zodat ik geen luchtdoorlaat heb.
De subwoofer dacht ik bovenop het mfd-paneel te schroeven, zodat ik de volle dikte van het paneel kan gebruiken om alles goed vast te schroeven.
Rondom de woofer, dacht ik nog een mdf-paneel van 12mm dikte te plaatsen, zodat het lijkt alsof de woofer wat dieper en vlakker ligt.
Verder ben ik nog aan het denken of een doek nodig is of niet of ik misschien beter de originel gril van JL audio erbij bestel?





Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

wupsie

Je kunt het mdf ook koud op elkaar lijmen, dus gewoon zagen, later beplak je de kast met 3mm mdf, heb je ook geen last meer van kopse kanten, en dit ga je zeker terug zien in de afwerking, kost een plaatje mdf 3mm, maar het plezier dat je er van hebt.
Vrgeet niet om het gat voor de woofer aan de binnenkant af te ronden, anders krijg je reflecties.
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Timvg

Denk niet dat die reflecties bij sublage frequenties iets uitmaken hoor. Bij midrange drivers kan ik er me wel iets bij voorstellen.

Joske007

Vandaag was ik bij familie over mijn DIY sub-woofer aan het praten, het gevolg is dat hierbij een gulle sponser uit de hoek is gekomen met zeer goede ervaringen van het merk SVS.
Hierdoor vervalt het hele DIY project en de energie die ik en anderen hier er hebben ingestoken.
Toch wil ik alle mensen hier hartelijk danken en vooral Morca met de hulp die ik hier mocht lezen en ontvangen via PM.

De sponser wil mij dus een SVS aanbevelen en de keuze zal dus moeten gemaakt worden tussen een SB13-Plus of een SB13-Ultra en dit vanwege de kleine voetafdruk?

De subwoofer wordt voor 50% zowel muziek als voor film gebruikt, al vind ik een zeer snelle en strakke bas voor een goede muzikale weergave wel zeer belangrijk.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Timvg

Gulle sponsers mag je nooit afwijzen  ;D Zou dan voor de Ultra gaan!

Joske007

Quote from: Timvg on December 21, 2012, 16:22:10
Gulle sponsers mag je nooit afwijzen  ;D Zou dan voor de Ultra gaan!
Thanks  ;)

Ik zou de SB13-Plus 300 euro goedkoper kunnen krijgen dan de SB13-Ultra.
De vraag is dus of de SB13-Ultra die extra 300 euro waard is?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Timvg

Dat hangt er vanaf. Het verschil zal geloof ik hooguit 2 a 3db bedragen. Maar weet ook dat je maar één sub kan plaatsen. Dus geef je nu liever dat extra geld uit aan een kleine prestatieverbetering met in het achterhoofd dat dit prestatiegewijs de beste keuze was. Of bespaar je dat geld, wetende dat er in hetzelfde formaat iets is dat een tikkeltje beter presteert. 3db lijkt weinig, maar wanneer dat het verschil is tussen net genoeg en net te weinig weet je 't wel  ;)

Joske007

Misschien is het inderdaad beter om nu de juiste keuze te maken en toch voor de SB13-Ultra te gaan en dankzij de sponsor is die mogelijkheid er om de SB13-Ultra te kunnen kopen.

Nu nog kiezen tussen piano zwart gelakt of zwart fineer, maar vraag me af of de piano-lak wel een goed keuze is kwestie van duurzaamheid.
Zelf vind ik de piano-lak wel een mooie uitstraling hebben, maar het vrouwtje thuis vindt dat poetsen maar niets.

Piano-lak zwart zou overigens wel goed matchen bij mijn Focal 826v  :)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link


eMVe

QuoteJammer dat het zo vlug moet. Voor die eisen zou ik zonder twijfel voor de TC Sounds LMS-R 15 gaan.
http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?partnumber=293-662
Ziet er fraai uit, maar niet leverbaar. . . qua kosten loopt het ook knap op als je hem zelf moet importeren: 328 voor de speaker, 146,- transport, 29,- douanekosten en 91,- BTW maakt 594,- De reacties op die site voor TC-produkten zijn ook niet allemaal even lovend en daarmee stuit ik op het probleem dat het voor een leek bijna ondoenlijk is om een keuze te maken; ik kan uren, dagen en zelfs weken lezen (alleen hier op dit forum al. . .) en voor het gevoel nog geen stap verder komen. . . :wacko:
De topics over zelfbouwsubs zijn erg inspirerend maar ik krijg het gevoel in een doolhof te lopen waar geen uitgang is. . . :unsure:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=128877.0

Ik ga eerst maar eens gewoon een leuke film kijken. . .  ;D


rovinggecko

Loop anders eens langs bij bv Speaker en Co in Haarlem. Daar hebben ze standaard zelfbouw pakketten, valt er nog genoeg te klussen, maar wel met een basis zodat je zeker weet dat er een (heel) goed resultaat is, qua geluid....
Natuurlijk niet 200% DIY, maar close.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer