Overzicht van Alle DIY sub,s van ons forum & Hulp nodig met bouwen,vraag het ons

Started by morca, January 19, 2012, 01:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joske007

Oké, dan wordt het zeker 22mm, meer zal wel niet nodig zijn, hé  :smile:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Mits je die ring zoals Martijn erin maakt,is ie stevig zat .Misschien zonder zelf,s nog wel.

Word een beest van een sub hoor,de 13W6 heeft spec,s voor een gesloten doos die percies in mijn straatje passen.
Die Hypex DS8 is een superamp en match,t super bij het vermogen van de JL 13W6.

Met een minidsp ertussen ga jij heel blij worden zometeen van het resultaat.
Dit word een kwalitijd sub,waar je voor je buget heel blij gaat worden.

Joske007

Ik zou ook nog voor 30mm MDF kunnen gaan, dan zal die ring ook wel niet nodig zijn voor de stevigheid van de kast.
Hierbij moet ik dan wel de exacte binnenafmetingen van de kast weten, zodat ik me hier aan kan houden tijdens het ontwerp hiervan.

Maar voordat ik begin met iets te tekenen, moet ik weten hoeveel me dit alles in het totaal gaat kosten.

Mijn voorlopig en ruw rekensommetje:

- Maximale buitenafmetingen van de kist (45x45x45cm) en gesloten sub FF.
- MDF 22mm +/- 25 euro (prijs aangepast).
- Driver/sub = 1x "JL Audio 13W6v2-D4" = +/-599 euro.
- Klasse "D" versterker = 1x Hypex DS8.0 = +/- 539 euro.
- Spikes voor tegelvloer= +/- 15 euro

Waarschijnlijk is dit nog elders veel goedkoper te vinden, maar dit zijn de eerste prijzen.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Quote from: Joske007 on December 16, 2012, 23:01:11
Ik zou ook nog voor 30mm MDF kunnen gaan, dan zal die ring ook wel niet nodig zijn voor de stevigheid van de kast.
Hierbij moet ik dan wel de exacte binnenafmetingen van de kast weten, zodat ik me hier aan kan houden tijdens het ontwerp hiervan.

Maar voordat ik begin met iets te tekenen, moet ik weten hoeveel me dit alles in het totaal gaat kosten.
Denk dat 22 mm voldoende is,het rekenen heb ik al gedaan ,eerst was dit en voorbeeld topic.
Ik heb de maten uit de org startpost bewaard.

1 kistje met plate montage:
Kistje met amp:
Mdf 22mm dik

3x 45x45 cm  voor/achter /extra baffle
4x 42.8x42.6 cm  b/o/l/r
1x 40.6x27 cm bracing
1x 40.6x40.6 cm   tussenschot drukkamer/amp.Belangrijk deze komt op 27 cm van de baffle (binnenmaat)

15,6 cm diepte voor de amp.Dat moet ik even nachecken of de DS8 daarinpast.........ja 7 cm staat op de site.

Kist word 45x45x49,4 diep,kan je daar mee weg?

Totale kosten met de woofer mail ik je morgen over,deze paar plankjes kosten je de kop niet,
Bij de formido hier een 10 of 15 euro is veel denk ik.
Zelf koop ik bij een groothandel dan heb ik wel 6 kistjes van die harde persing voor 25 euro


Joske007

Oké, ik wacht morgen je berichtje af.

De afmetingen van mijn huidige sub zijn (br x h x d 35x42x45cm), dus de nieuwe maten en vooral de diepte van 49,4cm moet ik aan het vrouwtje even vragen of dit erover is.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Deze kist is iets groter ivm de ingebouwde plate  ;)
Van die 49 kan misschien iets af,die van mij hebben 12 cm ruimte en worden totaal niet warm.
Dus als hij maar 7 diep die DS8, zou er 4 cm afkunnen,heb je een kubus .
45 viekant ?

Joske007

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

nielvm

Ik zou toch nog overwegen om een externe amp te nemen hoor. Die hypex is goed, maar toch heel erg prijzig...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Joske007

Klopt, alleen jammer dat het niet zo mooi is om bij de overige hifi toestellen in het meubel te plaatsen.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

wupsie

Precies, en mij valt hier om dat al die budget power amps toch redelijk snel ademnood krijgen :D
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Joske007

Quote from: wupsie on December 17, 2012, 17:33:29
Precies, en mij valt hier om dat al die budget power amps toch redelijk snel ademnood krijgen :D

Klasse "D" versterker = 1x Hypex DS8.0 = +/- 539 euro, is toch niet bepaald een budget amp met ademnood ?

Al bij al, als ik de prijzen hieronder even snel bekijk, dan kom ik niet onder de 1000 euro.

- Maximale buitenafmetingen van de kist (45x45x45cm) en gesloten sub FF.
- MDF 22mm +/- 25 euro (prijs aangepast).
- Driver/sub = 1x "JL Audio 13W6v2-D4" = +/-599 euro.
- Klasse "D" versterker = 1x Hypex DS8.0 = +/- 539 euro.
- Spikes voor tegelvloer= +/- 15 euro
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Quote from: Joske007 on December 17, 2012, 20:04:38
Klasse "D" versterker = 1x Hypex DS8.0 = +/- 539 euro, is toch niet bepaald een budget amp met ademnood ?

Al bij al, als ik de prijzen hieronder even snel bekijk, dan kom ik niet onder de 1000 euro.

- Maximale buitenafmetingen van de kist (45x45x45cm) en gesloten sub FF.
- MDF 22mm +/- 25 euro (prijs aangepast).
- Driver/sub = 1x "JL Audio 13W6v2-D4" = +/-599 euro.
- Klasse "D" versterker = 1x Hypex DS8.0 = +/- 539 euro.
- Spikes voor tegelvloer= +/- 15 euro
Nee die Hypex gaat geen krimp geven,die berekening is exact als de mijne,je hebt nog 30 watt RMS meer  :)

De Crown die niel bedoeld,is imo ook erg goed om een subsysteem te bouwen.
Maar het is ook een rack

Ik heb zelf een Inuke wegens buget,en nieuwsgierig hoe ze klinken.
Het RMS vermogen wat daar opgegeven word.......tja.
Ze doen het maar een JL sub is Hypex waardig.
Je kan best een leuk buget subje bouwen met een Inuke,ook best een goeie.
Maar je kan niet goed van het vermogen uit gaan.

Denk dat Wups bedoelt, dat die Hypex DS4 met 400 watt RMS de units strakker en harder aanstuurd als de Inuke,terwijl de Inuke 680 watt RMS opgeeft......
Maar ik kan me vergissen

wupsie

Klopt helemaal, en vergeet niet: kwaliteit kost geld.
Als de units al een aardige som kosten, is het volgens mij niet slim om voor een budget versterker te kiezen.
De ervaring leerd, dat het op termijn dan toch gaat jeuken, en er iets beters aangeschaft gaat worden, en dan geef je dus twee keer geld uit.
Vind die rack mount dingen en de inuke er ook niet bepaald audiorack compatible uitzien trouwens.
Voor het geld en mogelijkheden kan de inuke eigenlijk ook niet  :bigsmile: ;D.
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

morca

Quote from: wupsie on December 17, 2012, 22:26:25
Klopt helemaal, en vergeet niet: kwaliteit kost geld.
Als de units al een aardige som kosten, is het volgens mij niet slim om voor een budget versterker te kiezen.
De ervaring leerd, dat het op termijn dan toch gaat jeuken, en er iets beters aangeschaft gaat worden, en dan geef je dus twee keer geld uit.
Vind die rack mount dingen en de inuke er ook niet bepaald audiorack compatible uitzien trouwens.
Voor het geld en mogelijkheden kan de inuke eigenlijk ook niet  :bigsmile: ;D.
Je hebt helemaal gelijk,ik had niet zoveel geld voor 2 DS4 en een dsp.
Maar anders had ik dat zeker gedaan.

Wat wel heel mooie is dat ik met die Hypexen  en die Inuke hier ,daar een goed beeld op krijg.
Ik heb  er vrede mee,hij speel redelijk goed voor het geld,maar ik weet ook waarom ik hem niet bij 2 13W3,s zou tippen  ;)

Joske007

Quote from: nielvm on December 17, 2012, 06:19:01
Ik zou toch nog overwegen om een externe amp te nemen hoor. Die hypex is goed, maar toch heel erg prijzig...

Klopt, die hypex is wel aan de dure kant om in mijn budget van 1000euro totaal te blijven.
Alleen jammer dat er helaas geen mooie externe amps bestaan, die je naadloos in het hifi-meubel kan integreren.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Rack amp die deze unit trekt kost ook zo 500 a 600,de woofer is 8 ohm of 2 ohm.
Een rack die 2 ohm stabiel is kost ook geen 300 euro,in ieder geval niet die ik aan zou raden.

Maar de TS geeft zelf al aan Hypex te willen gebruiken,wat imo een zeer goeie keus is.
Ik vermoed dat een rek van 150 euro in je buget het wel rond maakt. ;)

wupsie

Quote from: Joske007 on December 18, 2012, 20:49:35
Klopt, die hypex is wel aan de dure kant om in mijn budget van 1000euro totaal te blijven.
Alleen jammer dat er helaas geen mooie externe amps bestaan, die je naadloos in het hifi-meubel kan integreren.

Echt wel, maar dan mot de beurs wel even vlink op een kier gezet worden :) :wacko: :nopompom:
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Joske007

Zolang de prijs maar niet tegen die van de Velodyne begint te aan te leunen en deze minder klinkt als de Velodyne SPL 1200u, anders doe ik het DIY ook alleen maar voor de gek.

De tijd begint echter wel te dringen, want ik heb tussen kerst en oudjaar een weekje vrij en dan lijkt het me leuk om dit dan nog te kunnen doen.
Hierna wordt het voor me weer zeer druk en heb dus echt minder tijd om deze DIY nog te kunnen doen.

Kort gezegd zou ik graag wel willen overwegen om een DIY subwoofer in elkaar te knutselen die binnen het budget blijft.

Het voorlopig hier op het forum samengesteld DIY pakket:
- Maximale buitenafmetingen van de kist (45x45x45cm) en gesloten sub FF.
- MDF 22mm of 25mm +/- 25 euro (prijs aangepast).
- Driver/sub = 1x "JL Audio 13W6v2-D4" = +/-599 euro.
- Klasse "D" versterker = 1x Hypex DS8.0 = +/- 539 euro (duur).
- Spikes voor tegelvloer= +/- 15 euro
- Lakverf en klein materiaal +/- 50euro.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link


Joske007

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

leuk gevonden ,kost dat/
op papier wel een mooi ding,moet nu weg auto stuk.
kijk er vanavond even naar,maar je sub is te licht voor dat ding,dan moet je een 13W7 kopen,maar ik weet niet of de amp 3 ohm aankan.

Later op de avond meer

Joske007

Het voorlopig hier op het forum samengesteld DIY pakket:

- Maximale buitenafmetingen van de kist (45x45x45cm) en gesloten sub FF.
- MDF 22mm of 25mm +/- 25 euro (prijs aangepast).
- Driver/sub = 1x "JL Audio 13W6v2-D4" = +/-599 euro.
- Klasse "D" versterker = 1x Hypex DS8.0 = +/- 539 euro (duur).
- Spikes voor tegelvloer= +/- 15 euro
- Lakverf en klein materiaal +/- 50euro.
- mini-Dsp: Waarvoor nodig? +160 euro.

Totaalsom komt nu op +/- 1400 euro neer, wat dus helaas te ver boven het vooropgestelde budget van 1000euro ligt.
De tijd begint echter wel te dringen, want ik heb tussen kerst en oudjaar een weekje vrij en dan lijkt het me leuk om dit dan nog te kunnen doen.
Hierna wordt het voor me weer zeer druk en heb dus echt minder tijd om deze DIY nog te kunnen doen.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Martijnst1990

En die onderdelen tweedehands zoeken?

Ik heb ook een JL zelfbouw sub, namelijk een 12W7 (€699,-) op een Crown XLS2000 (€533,-) en ik heb ze samen tweedehands gekocht voor €700,-. Dus €530,- goedkoper.

MiniDSP heb ik wel nieuw gekocht. Maar scheelt uit eindelijk behoorlijk, was net onder de €1000,- klaar.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Joske007

Mijn eerste bedoeling was om mijn oude sub te vervangen door een BK XXLS400FF of een SVS SB12-NDS, maar omdat mijn ruimte 50m² is, zonder de open keuken erbij gerekend. Heeft men deze 2 bovenstaande subs afgeraden en me een zwaardere sub of een met meer vermogen aanbevolen zoals bv een Velodyne SPL 1200 Ultra.
Deze Velodyne SPL 1200 Ultra heb ik hier thuis al eens beluisterd in demo en was eigenlijk verliefd op de muzikaliteit van deze kleine maar krachtige sub, alleen ligt deze sub buiten mijn budget.

Vandaar dat ik hier de vraag stelde om een alternatief en dat alternatief is blijkbaar om er zelf een in elkaar te zetten, dit wil ik doen met een budget van 1000 euro.
Natuurlijk moeten de prestaties en de muzikaliteit van deze DIY subwoofer het dan wel beter doen dan een BK XXLS400FF of een SVS SB12-NDS.
Uiteraard wil ik hier van de DIY subwoofer graag de resultaten en foto's met plezier posten.

Maar voor het zover is moet ik als nieuwkomer in het bouwen van een sub, wel op jullie hulp en kennis hier rekenen.

Het voorlopig hier op het forum samengesteld DIY pakket:

- Maximale buitenafmetingen van de kist (45x45x45cm) en gesloten sub FF (MDF wordt rondom in 45° gezaagd/verstek en gelijmd met witte houtlijm zonder schroeven of dreuvels).
- MDF 25mm +/- 25 euro (prijs aangepast).
- Driver/sub = 1x "JL Audio 13W6v2-D4" = +/-599 euro.
- Spikes voor tegelvloer= +/- 15 euro
- Lakverf en klein materiaal +/- 50euro.
- Klasse "D" versterker = 1x Hypex DS8.0 = +/- 539 euro (te duur), alternatief gezocht.

Heb ik een Mini-Dsp eigenlijk nodig en waarvoor dient het?

Om de prijs te drukken van de versterker, is het mogelijk om de 2 bevestigingsplaten die dienen om in een Rack te schroeven te verwijderen.
Zodat de versterker toch meer op bovenstaande foto lijkt?




Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Minidsp is een parametrische eq,om je sub vlak af te regelen,dan klinkt ie beter.
Maar daar komt wel een meetsetje bij,ook weer kosten.
Die 1400 is wel met hoogglans vd spuiter denk ik,die stukje hout kosten niet zoveel.

Buget amp:
American Audio VLP 1500
DAP Audio Palladium P-500 Black Series PA versterker
DAP Audio DSA-250 PA

paar optie,s van ong 260 euro