Overzicht van Alle DIY sub,s van ons forum & Hulp nodig met bouwen,vraag het ons

Started by morca, January 19, 2012, 01:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RonG

Ik heb de stock fan met deze vervangen, een Noctua 80x25mm NF-R8 Quiet Fan. Ik hoor de Inuke niet meer  :)

Joske007

Mocht dit in het verkeerde topic staan, dan hoor ik het wel.

Ik wil wel eens nadenken of het bouwen van een sub binnen de  mogelijkheden en het budget valt te overwegen.

Hierbij mijn verlanglijstje met materialen en vragen?
- Maximale buitenafmetingen van de kist (h= 45cm x Br 46cm x diepte = 45cm).
- Gesloten sub en FF.
- Graag min 20Hz.
- Maximaal budget 1000 euro
- Welke versterker (liefst een Klasse D)
- MDF dikte 18, 22 of 30mm?
- Welke driver/sub 12 of 13"?
- Versterker intern of extern?
- Heb ik op een Tegelvloer spikes nodig of is iets anders aan te bevelen??
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

wupsie

Zonder hulpmiddellen gaan gesloten subs minder diep dan gepoorte of andere modellen.
E.e.a wordt vaak gecompenseerd middels dsp.
Nadeel hiervan is dat de unit vrij snel tegen zijn maximale uitslag zit.
Als alternatief zijn er drivers in de handel die een zeer grote x-max hebben, deze zijn in de regel vrij kostbaar, en ze lusten ook wel wat vermogen, dus zit je dan vast aan een zware versterker.
Het is maar net wat je wil.
Persoonlijk speel ik eigenlijk nooit op oorlogssterkte, dus voor mijn sub moet er nog een dsp komen, dan ben ik klaar.
Met een budget van 1000 euro zou ik kijken naar een ontwerp met een baspijp.
Lees je eerst eens in, hier, en op andere fora, probeer de basistechniek van winisd onder de knie te krijgen
Op het zelfbouw audio forum staat voor dit progamma een tutorial.
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

nielvm

Lijkt mij perfect mogelijk hoor. Minder dan 20hz is niet zo erg moeilijk, zoals gezegd heb je er wel een dsp voor nodig.

1000 euro is een behoorlijk budget, kijk vooral uit naar een goede driver. Qua mdf zou ik tenminste 22mm nemen voor een subwoofer. Versterking zou ik persoonlijk extern houden. Is wat flexibeler voor eventuele upgrades, bouw is eenvoudiger en in mijn ogen ook steviger dan met een plate amp.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Quote from: Joske007 on December 15, 2012, 18:59:08
Mocht dit in het verkeerde topic staan, dan hoor ik het wel.

Ik wil wel eens nadenken of het bouwen van een sub binnen de  mogelijkheden en het budget valt te overwegen.

Hierbij mijn verlanglijstje met materialen en vragen?
- Maximale buitenafmetingen van de kist (h= 45cm x Br 46cm x diepte = 45cm).
- Gesloten sub en FF.
- Graag min 20Hz.
- Maximaal budget 1000 euro
- Welke versterker (liefst een Klasse D)
- MDF dikte 18, 22 of 30mm?
- Welke driver/sub 12 of 13"?
- Versterker intern of extern?
- Heb ik op een Tegelvloer spikes nodig of is iets anders aan te bevelen??
Gebruik je hem voor filmgeweld of alleen voor muziek?

Gesloten is goed te doen,22 mm dik is zat.
Boven buget maar ik tip je hem toch,als ie te duur word, of je wilt iets lichters kjjken we even verder:

JL audio 13W7 met een DAP Audio Stage-Amp 2.2 SMPS en een minidsp.
Kosten1300 euro,mag je buget 300 overschreden worden?,hiervoor bouw een een F113 na ,dus je krijgt een klein monster in huis .
Kistje 42x42x42,misschien nog wel iets kleiner
Kosten van een echte F113 4500 euro,dus je haalt wel een hele echte sub in huis hiermee.
JL kan exteme belastingen aan ,maar ook zeer genuanceerd voor muziek meespelen.
Erg goed product in het subgebeuren.


je bericht staat in het goeie topic hoor  ;)


wupsie

Als ik weer eens afreis naar de andere kant van nederland, wil ik eens bij jou komen kijken morca
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Joske007

De subwoofer wordt voor 50% zowel muziek als voor film gebruikt, al vind ik een zeer snelle en strakke bas voor een goede muzikale weergave wel zeer belangrijk.
Het maximale budget voor zelfbouw is 1000 euro, al kan ik met 50 euro erover nog wel leven als grens.

Misschien zijn 2 kleinere subs ook te overwegen (heb ik wel meer werk), maar misschien krijg ik door het gebruik van 2 subs hierdoor juist extra problemen die veroorzaakt worden door akoestische problemen. Al bij al, lijkt me een enkele en één wat grotere/zwaardere sub misschien wel meer dan voldoende?

Huidige setup v/d speakers en plaats van de sub: http://users.telenet.be/max1/Opstelling.JPG
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

wupsie

Zo op het eerste gezicht lijkt er niets mis met je opstelling, eigenlijk zou je metingen moeten verrichten om dat te bevestigen.
Je kunt ook iemand met de sub laten schuiven terwijl jij op de luister positie zit, zo hoor je vrij snel waar hij absoluut niet moet staan, experimenteren met de fase wil ook wel eens voor verbluffende resultaten zorgen trouwens :)
Maar lees je eerts eens behoorlijk in joh, dan weet je straks waarom je iets op een bepaalde manier bouwd, heb je al op het zelfbouwaudioforum gekeken??
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

knubbe

Wil me nergens mee bemoeien maar omdat je 2 kleine subs aanhaalt wil ik toch even vermelden dat ik nog een set JL 10w3v3 te koop heb   :tongue2:
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

morca

Op die foto niet goed te zien,maar de sub staat een eind uit de hoek?
Ivm cornergain.

2 x JL audio 13W3V3 dan, met een American Audio VLP 1000 en een minidsp.
kosten 920 euro.
Of met een DAP Palladium P-900 Vintage amp kom je op 950 euro.

Heb je wel een dijk van 2 sub,s staan voor nog geen 1000 euro.
Ik wilde je al 2 stuks voorstellen,ivm vermogen/prijzen van amp,s
En luchtverplaatsing van 2 unit,s verdeeld ook wel mooi tov 1 unit.

Pas wel op las 1 vd sub,s niet goed geplaatst is dan werken ze elkaar tegen.
Mijn visie als je niet goed bent met meten,beter 1 goeie plek op te zoeken.
Want wat jij zegt kan wel,maar je sleept je sub,s door de hele kamer heen,en het is een boel werk erachter te komen wat de goeie plaatsingen zijn.

Als je dat ervoor over hebt,zal het vaak wel posi resultaat geven.

Wups idd ik denk dat ze sub niet optimaal staat nu.

En het ZBA is veel kennis,maar kennis met JL zie ik vaak niet goed toegepast.
Theorie zegt namelijk anders te bouwen als ik doe,of JLaudio zelf doet.
Die kleine doos is op papier niet goed volgens bijna elke DIY.
Maar een blinde luistertest heeft juist aangegeven dat de meeste mensen dat wel mooier,strakken en muzikaler vinden.

Rondlezen is altijd goed natuurlijk,maar ervaring ipv rekenen is garantie dat het goed gaat klinken.
De door Tim aangehaalde test gisteren geeft ook wel weer aan waarom die kleine box zo goed klinkt.

Voor 50/50 zou je ook een gesloten en een gepoorte kunnen nemen,al de tuning vd gepoorte dan erg laag moet zijn.
En je weer extra inregelwerk hebt,dat is wel een klusje als je er geen ervaring mee hebt.

Joske007

Quote from: wupsie on December 16, 2012, 11:50:56
Zo op het eerste gezicht lijkt er niets mis met je opstelling, eigenlijk zou je metingen moeten verrichten om dat te bevestigen.
Je kunt ook iemand met de sub laten schuiven terwijl jij op de luister positie zit, zo hoor je vrij snel waar hij absoluut niet moet staan, experimenteren met de fase wil ook wel eens voor verbluffende resultaten zorgen trouwens :)

De subwoofer staat prima op zijn plaats voor het vrouwtje (WAF) en voor mezelf heb ik de vervelende akoestische eigenschappen, fase, delay, enz.. via MCACC aangepakt met een tevreden geluid.
Hier een grondplan ter verduidelijking http://users.telenet.be/max1/Opstelling.bmp
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Quote from: Joske007 on December 16, 2012, 12:38:25
De subwoofer staat prima op zijn plaats voor het vrouwtje (WAF) en voor mezelf heb ik de vervelende akoestische eigenschappen, fase, delay, enz.. via MCACC aangepakt met een tevreden geluid.
Hier een grondplan ter verduidelijking http://users.telenet.be/max1/Opstelling.bmp
Ok duidelijk
Als je op deze plaats een goed resultaat haalt,zou ik eens denken over een double,de woofers boven elkaar in 1 kist.
Dan kan je deze plaats blijven gebruiken,een 2e sub kan heel mooi klinken,maar dan waarschijnlijk weer net waar je vrouw hem niet wil hebben.

Dual uppossed zou ook nog een oplossing zijn dan word je kist niet zo hoog als een double.
Double 40 breed 40 diep 80 hoog.
Dualupposed denk ong 50 vierkant.

Maar ik prefeer de FF double,als ik je mijn beste tip mag geven.

Joske007

Net met de vrouw voor de WAF nog eens overlegd waar en hoeveel subs er kunnen komen in de leefruimte.
De keuze valt dan toch voor het volgende: Liever 1 grote sub van 45x45x45cm dan 2 kleinere.
Wat nu 2 kleine sub moeten doen om het zelfde effect te verkrijgen als 1 grote vraag ik me nog af?
De grote sub kan eventueel altijd nog van plaats gewisseld worden, door deze links of rechts van de tv te plaatsen.

Oké, nu dan tijd voor het rekenwerk en de totaalprijs.

Hierbij mijn lijst voor de materialen en de vragen:
- MDF 18mm dik heb ik nog wel ergens liggen (morgen eens nakijken), anders 22mm aan te bevelen of is 18mm voldoende?
- Maximale buitenafmetingen van de kist (45x45x45cm) en gesloten sub FF.
- Welke driver/sub voor minimum 20Hz?
- Budget = Maximaal 1000 euro.
- Welke versterker (liefst een Klasse D) en intern of extern?
- Heb ik op een tegelvloer, spikes voor mijn sub nodig of is iets anders aan te bevelen??

De uitvoering in denk-fase:
Boven, onder, zijkanten en frontpaneel zou ik rondom in verstek willen zagen om op deze manier geen kopse kanten te hebben.
Het achterpaneel dacht ik in te werken, door de overige panelen uit te vrezen, zodat het achterpaneel ( +/- 2mm ) iets dieper ligt dan de zijkanten.
De subwoofer dacht ik bovenop het mfd-paneel te schroeven, zodat ik de volle dikte van het paneel kan gebruiken om alles goed vast te schroeven.
Rondom de woofer, dacht ik nog een mdf-paneel van 12mm dikte te plaatsen, zodat het lijkt alsof de woofer wat dieper en vlakker ligt.
Verder ben ik nog aan het denken of een doek nodig is of niet?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link


morca

DAP Palladium P-1600 Vintage  en dan 1 kanaal gebruiken.

Deze vind ik mooier :DAP Audio Falcon 1000 digitale versterker,  maar vind niet wat hij bridge doet ,bij 8 ohm.iemand?

Kosten met minidsp zullen ong tussen de 900 en 1000 euro liggen.
Heb je een zeer leuke sub voor het geld ,ruim binnen de maten.

Joske007

Quote from: morca on December 16, 2012, 13:58:58
22 mm met kleine bracing.
Kist 40x40 x40.
Driver: 13W6v2-D4
Amp even zoeken  ;)

Wat is bracing?
De afmetingen van 40x40x40 zijn netjes binnen de opgegeven maten.
Wauw wat een grote 13.5" driver  (3W6v2-D4), dat zal wel stevig klinken  ;D
Het is dus een externe versterker geworden: DAP Palladium P-1600 Vintage
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link


Joske007

Wat betreft de externe "DAP Palladium P-1600 Vintage" die bedoeld is om in een Rack-systeem te plaatsen/schroeven. Bestaat die ook in een mooiere uitvoering, zodat het beter past bij de overige hifi-onderdelen, zoals de Pioneer LX-85?

Is de Hypex DS4.0 niet een mooier alternatief als versterker?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

wupsie

Quote from: knubbe on December 16, 2012, 11:57:51
Wil me nergens mee bemoeien maar omdat je 2 kleine subs aanhaalt wil ik toch even vermelden dat ik nog een set JL 10w3v3 te koop heb   :tongue2:

Als ik toch geld zou hebben :) :)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Timvg

Heb zopas subs gebouwd met 18mm MDF met minimale bracing, en moet zeggen dat die voor niet al te grote subs voldoende is naar mijn normen.

flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

morca

Quote from: Joske007 on December 16, 2012, 14:41:36
Wat betreft de externe "DAP Palladium P-1600 Vintage" die bedoeld is om in een Rack-systeem te plaatsen/schroeven. Bestaat die ook in een mooiere uitvoering, zodat het beter past bij de overige hifi-onderdelen, zoals de Pioneer LX-85?

Is de Hypex DS4.0 niet een mooier alternatief als versterker?
Nee een DS4 gaat je woofer niet strak aansturen,een DS8 zou er perfect bijpassen.
RMS vermogen van JL 500 watt,en de Hypex DS8:

DS8.0
800Watt Class D subwoofer plate amplifier with active filtering.

Specifications

GENERAL FEATURES:
- High efficiency Class D design
- Active subwoofer amplifier


TECHNICAL DATA:
Continuous output power (8 Ohm): 530 Watts (+0, -0.5dB

530 watt RMS waar JL 500 als optimaal aangeeft.
Die DS8 is the way to go in mijn ogen ,als je een plate wilt.
Het vermogen past perfect,
de aanstuuring vd Hypexen is Subliem voor sub gebruik,zeer veer controle.

Als je die DS8 erop zet ,benut je de driver tot zijn volste recht ,hij krijgt percies wat hij nodig heeft om optimaal te draaien.
Zonder veel kans op overbelasting.

Joske007

Mijn verlanglijstje met materialen wordt steeds completer, dan wordt het tijd voor het rekenwerk en de totaalprijs.

- Maximale buitenafmetingen van de kist (45x45x45cm) en gesloten sub FF.
- MDF 18mm, morgen eens nakijken of ik dit nog wel heb liggen. Anders wordt de kostprijs voor nieuwe MDF 22mm +/- 30 euro (prijs aangepast).
- Driver/sub = 1x "JL Audio 13W6v2-D4".
- Maximaal budget = 1000 euro
- Klasse D versterker = 1x Hypex DS8.0

Enkel vragen voor de uitvoering.
Heb ik op een tegelvloer nu  spikes voor mijn sub nodig of is iets anders aan te bevelen (Auralex Gramma/Subdude)??
Mocht ik kiezen voor MDF in 22mm, moet ik de kast dan nog verstevigen/ bracing?
Integreer ik de versterker in de kist samen met de driver of is het beter om geen luchtdoorlaat te hebben en een aparte kamer te voorzien door een valse rug/wand te maken?
Moet de binnenkant van de kist nog bekleed worden of is dit niet nodig, indien ja, met welk materiaal?

Waar bestel ik het beste 1x (JL Audio 13W6v2-D4) en 1x (Hypex DS8.0), om te leveren aan huis, zodat ik de kostprijs kan bepalen?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

22 mm MDF kost niet zo duur als jij zegt,anders heb je een hele dure winkel.
Persoonlijk zou ik toch 22 mm nemen liefst een harde persing.600 of 800 kg
De paar die ik gehoord heb met 18 mm mdf van 400 kg persing was toch hoorbaar slechter imo.
Vooral gezien de driver,die gaat wel wat lucht doen .

RonG