Overzicht van Alle DIY sub,s van ons forum & Hulp nodig met bouwen,vraag het ons

Started by morca, January 19, 2012, 01:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijnst1990

Zoals hier boven vermeld wil ik morgen beginnen met afwerken. Nou heb ik daar nog totaal geen kaas van gegeten en heb nog nooit echt met hout etc. gewerkt  :blush: :D

Heb zo'n B&D Mouse om te schuren, wie kan mij vertellen welke korrel schuur papiertjes ik nodig ga hebben? ::) Vervolgens las ik dat muur primer goed werkt om de kopse kanten weg te werken of poly hars werkt ook begreep ik. En de schroef gaten moeten geplamuurd worden neem ik aan. Vervolgens meerdere lagen primer en tussen door licht opschuren (welke korrel?) en dan meerdere lagen mat zwarte lak rollen is het idee.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

nielvm

Hoe fijner de korrel, hoe beter het resultaat lijkt mij. Ik zou zo rond de 200 nemen?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

knubbe

Quote from: nielvm on November 27, 2012, 16:23:44
Hoe fijner de korrel, hoe beter het resultaat lijkt mij. Ik zou zo rond de 200 nemen?

200/400 is prima om tussen de lagen op te schuren.
Als je het af wilt werken ga je naar 600>1000>1200 en mogelijk nog 2000 & polijsten.

Plamuren kan met 2k epoxyplamuur, vind zelf houtvullers e.d. niet geweldig werken.

Kopse kanten hebben gewoon wat extra aandacht nodig :D Wat ook schijnt te werken (geen ervaring) is houtlijm aanmaken met water en dat met een kwast aanbrengen. Het gaat er gewoon om zo zuigende werking te stoppen voordat je echt gaat afwerken.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

nielvm

Wat kan je achteraf aanbrengen om het verfwerk te beschermen? Een soort lak?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

knubbe

Quote from: nielvm on November 27, 2012, 16:32:52
Wat kan je achteraf aanbrengen om het verfwerk te beschermen? Een soort lak?

Je kan blanke lak aanbregen. Dit moet je eigenlijk een soort van 'in' de laatste kleurlaklaag aanbrengen.
Maar het kan ook als het droog is.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Martijnst1990

Thanks mannen, ga morgen eens shoppen. Dat 2k epoxyplamuur is ook gewoon bij de DHZ zaak te krijgen?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

knubbe

Quote from: Martijn90 on November 27, 2012, 16:46:51
Thanks mannen, ga morgen eens shoppen. Dat 2k epoxyplamuur is ook gewoon bij de DHZ zaak te krijgen?

Ook bij de Aktion :D
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Martijnst1990

Quote from: knubbe on November 27, 2012, 16:50:59
Ook bij de Aktion :D
Daar denk ik dus nooit aan.. Goed dat je het zegt! Zit er hier ook 1 in de buurt :) Volgens mij hebben ze daarhet meeste wel van wat ik nodig heb, behalve de schuur papiertjes voor de Mouse.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

knubbe

Quote from: Martijn90 on November 27, 2012, 16:54:49
Daar denk ik dus nooit aan.. Goed dat je het zegt! Zit er hier ook 1 in de buurt :) Volgens mij hebben ze daarhet meeste wel van wat ik nodig heb, behalve de schuur papiertjes voor de Mouse.

Handige winkel soms :D Je moet alleen een beetje weten wat je wel/niet moet kopen.
Schuurpapier hebben ze volgens mij ook alleen erg grof. De goedkoopste kwasten moet je ook nie kopen :) 1tje duurder zijn ze stuk beter :D Ohja je gaat rollen, hebben ze ook  :P
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

rovinggecko

Als je mdf gebruikt hebt is het aan te raden een mdf grondverf te gebruiken. Voorkomt zuigen en helpt het glad te krijgen.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

morca

Die epoxy plamuur zal het beter afsluiten imo,die grondverf blijf je ook mee bezig.
Blijft ook veel opzuigen naar verschillende lagen......

wupsie

Vergeet niet dat zaken als epoxie plamuur en varianten hierop echt een stuk HARDER worden dan mdf, voor je het weet schuur jij je het schompes.
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Former member 78

Quote from: morca on November 27, 2012, 20:11:19
Die epoxy plamuur zal het beter afsluiten imo,die grondverf blijf je ook mee bezig.
Blijft ook veel opzuigen naar verschillende lagen......

Met een goede MDF grondverf is het zo gedaan.
Heb op mijn sub 1 dekkende laag geschilderd, en daarna de hoogglans.
Prima resultaat.

Martijnst1990

Hm.. zoveel verschillende meningn :P Denk dat ik in de winkel maar iene miene mutte moet gaan doen :D

Moet sowieso eerst veel schuren om alles een beetje recht te krijgen, datis in ieder geval 1 ding wat zeker is ;)

In ieder geval bedankt allemaal voor het meedenken.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Former member 78


morca

Quote from: knubbe on November 27, 2012, 16:28:24
200/400 is prima om tussen de lagen op te schuren.
Als je het af wilt werken ga je naar 600>1000>1200 en mogelijk nog 2000 & polijsten.

Plamuren kan met 2k epoxyplamuur, vind zelf houtvullers e.d. niet geweldig werken.

Kopse kanten hebben gewoon wat extra aandacht nodig :D Wat ook schijnt te werken (geen ervaring) is houtlijm aanmaken met water en dat met een kwast aanbrengen. Het gaat er gewoon om zo zuigende werking te stoppen voordat je echt gaat afwerken.
Ik ook ,met speciaale mdf grondverf,maar de kopse kanten blijven maar opzuigen.
Wel goeie speciaal voor mdf genomen.
Wel paar keer dacht 3 lagen,maar het is niet perfect.

Er zijn meer mensen die epoxy om die reden gebruiken.
Ik heb hem al in meerdere topic,s gezien de laatste jaren.

Men tipt het juist zoals je hierboven ziet,dat heb ik niet verzonnen ofzo

Dat met die lijm en de kwast deed me neef,dan zijn de kopsen kanten ook opeens dicht  :D

Martijnst1990

Net terug van de Action en denk/hoop alles te hebben. Heb ook nog naar dat Alabastine MDF grondverf gekeken, maar dat was zoveel duurder dat ik het met die proxyplamuur ga proberen.



En nu eerst maar eens beginnen met de oneffenheden te schuren.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

knubbe

Ermm ga je de kopse kanten nou behandelen met plamuur?
Plamuur is niet echt een vervanger voor MDF grondverf :) is puur om je gaten mee op te vullen.

Ben je niet in de war met epoxyhars? Dat is vloeibaarder en daarmee kan je dus met een kwast je kopse kanten insmeren.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Martijnst1990

Quote from: knubbe on November 28, 2012, 12:01:35
Ermm ga je de kopse kanten nou behandelen met plamuur?
Plamuur is niet echt een vervanger voor MDF grondverf :) is puur om je gaten mee op te vullen.

Ben je niet in de war met epoxyhars? Dat is vloeibaarder en daarmee kan je dus met een kwast je kopse kanten insmeren.
Ah,dan had ik het verkeerde begrepen, dacht dat die plamuur ook op de kopse kanten ging tegen het aanzuigen :D Dus de plamuur is puur voor de gaten en dan alsnog een MDF grond verf voor het zuigende effect van de kopse kanten? Dat van verdunde houtlijm heb ik ook gelezen en gezien op TV, misschien dat ik dat dan probeer (dat heb ik ten slotte nog) en dan daarna met de normale grond verf die ik gehaald heb.

En volgens mij had ik van Tim weer gelezen dat hij normale muur verf gebruikte voor de kopse kanten en dat dat ook goed ging.. Niet goed gelezen, daarbij moet ook nog een MDF vuller o.i.d. gebruikt worden. Daarom zeg ik, zoveel verschillende ideeën en meningen :D

Edit: ga sowieso eerst maar eens beginnen met schuren, dat moet sowieso gebeuren en dan kijk ik straks wel verder.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

knubbe

Plamuur zal wel werken als je tenminste wat kan laten zitten. Ik bedoel als het een beetje aansluit en je gaat straks schuren dan schuur je geheid door je plamuur heen. Plamuur trekt er niet in, maar ligt erop. Levert flink schuurwerk op :)

Ik zou idd voor de verdunde houtlijm gaan. Goedkope oplossing iig.

Je hoeft het hout alleen maar op te schuren voor de hechting van de grondverf.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Martijnst1990

Thanks :)

Heb inmiddels het overgrote deel geschuurd en het is al een heel stuk strakker geworden :D Helaas waren sommige hoeken zo scheef dat dat niet helemaal weg te schuren was :( Zal straks even snel wat foto's maken van de geschuurde randen/hoeken, want dat vind ik persoonlijk erg mooi geworden.

Ook de vlakken delen zijn opgeschuurd, dus zometeen goed afborstellen en dan houtlijm verdunnen voor de kopse kanten. En dan zal het denk ik vrijdag worden dat ik er mee verder ga, Rome is ten slotte ook niet in 1 dag gebouwd :D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

knubbe

Goed bezig !

Na het schuren en voor het schilderen even ontvetten met een vochtige doek (water+ammoniak of andere ontvetter).
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Martijnst1990

Quote from: knubbe on November 28, 2012, 14:35:16
Goed bezig !

Na het schuren en voor het schilderen even ontvetten met een vochtige doek (water+ammoniak of andere ontvetter).
Zal ik doen :)

Bij deze een aantal foto's. Het is helaas nogal moeilijk vast te leggen met een telefoon en ik moet eerlijk zeggen dat ik het er in het echt beter uit vind zien. Kan natuurlijk een stuk beter, maar ben er persoonlijk al best trots op als beginner :)






Ps: Morca, als je dit teveel vervuiling vind moet je het zeggen hoor, alle begrip voor :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

knubbe

Ziet er inderdaad goed uit.
Meen me te herinneren dat deze nogal scheef was toch?
Mijn eerste kisten zagen er ook zo uit, aldoende leert men :)
Krijg zin om aan de mijne te gaan beginnen als ik dit zo zie, hoop in december van start te kunnen :D
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase