Overzicht van Alle DIY sub,s van ons forum & Hulp nodig met bouwen,vraag het ons

Started by morca, January 19, 2012, 01:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timvg

110hz uiteindelijk, om vlot een 80hz (24db/oct) crossover te geven. De verhoogde poortsnelheid wordt door flaring deels gecompenseerd en speelt enkel een rol op max uitslag vd woofer, tests met de captivators zeggen me dat dit keer op keer gemaskeerd wordt door de mains en de hogere bassen.

Martijnst1990

Iemand die toevallig een goede houthandel kent rond Utrecht die mooi op maat kan zagen? Om de 1 of andere reden vertrouw ik de Hornbach o.i.d. daar niet helemaal, heb het idee dat iedereen die daar werkt kan en mag zagen.

Edit: prijsopgaaf gestuurd aan houtopmaatgezaagd.nl.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Martijnst1990

Quote from: Martijn90 on September 29, 2012, 12:56:48
Iemand die toevallig een goede houthandel kent rond Utrecht die mooi op maat kan zagen? Om de 1 of andere reden vertrouw ik de Hornbach o.i.d. daar niet helemaal, heb het idee dat iedereen die daar werkt kan en mag zagen.

Edit: prijsopgaaf gestuurd aan houtopmaatgezaagd.nl.
Zeer snel reactie en ik kan vandaag na 16:00 het MDF ophalen :) Helaas kunnen ze niet alvast het gat voor de woofer erin frezen, dus daar moet ik even wat anders op verzinnen nog, maar dat komt vast wel goed.

Dinsdag word de versterker geleverd en ben die hele dag vrij, dus dat komt allemaal goed uit 8)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Martijnst1990

Net begonnen aan het kistje. Alleen leek op het eerste gezicht alles helemaal recht en op maat, maar nu steken sommige panelen toch net iets uit :( (kan overigens ook aan mij liggen, je mag best eeten dat ik niet de handigste ben :D).

Verder moet ik wel zeggen dat ik zelf best tevreden ben en ik hoop dat die oneffenheden nog op te lossen zijn met schuren o.i.d.?

Op de foto's lijken ze overigens wel wat erger dan ze echt zijn vind ik, komt door de schaduw denk ik:




Van binnen, randen nog even een extra laagje houtlijm gegeven:


Met de bovenkant erop, ga zo meteen een poging wagen om het gat te zagen :D


En de terminals die erin komen:
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT


Bart_M

Heb je de gaten goed voorgeboord? Ik zie het hout namelijk al scheuren...

flakkees

ziet er goed uit .
:clapping:
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

Martijnst1990

Quote from: Bart_M on September 30, 2012, 13:42:05
Heb je de gaten goed voorgeboord? Ik zie het hout namelijk al scheuren...
Ehm...  ::) Zei al dat ik een onhandige beginner was :(

Zie het als een eerste projectje (is het natuurlijk ook :D), hout is gelukkig het duurste niet. Dus in het ergste geval moet ik opnieuw beginnen met beter hout en betere voorbereidingen, dat is nogal een slechte eigenschap van mij, dat ik redelijk gehaast ben. Op een enkele hoek is het hout inderdaad iets beginnen te splijten, is dit nog te bewerken ergens mee? Heeft het zin om dat met houtlijm in de smeren?

Gat voor de woofer is inmiddels ook uitgezaagd:




JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Timvg

Bandschuurmachine erover, trekt dat zo recht  :angel:

En voor het splijten tegen te gaan, steeds voorboren met een dunne houtboor, werkt perfect.

Veel succes ermee!

knubbe

Beste manier om het te leren is om het gewoon te doen ! klasse :)

En idd met een bandschuurmachine of even beginnen met een rasp. Schuurpapiertje alleen kan wel eens even duren :D
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Martijnst1990

Bedankt voor de leuke woorden, geeft mij weer even veel meer moed! :) Had eigenlijk wat meer negativiteit verwacht :D

Nog even een vraagje wat bracing betreft. Op de foto is de bovenste plaat bedoeld als bracing, als ik de uitgetekende vierkant eruit zaag (onderste rand is precies hoog genoeg om de magneet te ondersteunen) is dat dan voldoende, of zie ik het helemaal verkeerd? Desnoods nog wat gaten in de onderste rand om niet teveel kist inhoud in te nemen?

JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Timvg

Is goed zo. Veel mensen gaan nogal uit hun dak met bracing, wat er wel leuk uitziet, maar op een bepaald punt in feite niets meer gaat toevoegen. Kijk naar de alom geprezen Velodyne DD serie, noppes van bracing in die subs, en daar klaagt niemand over.

morca

Quote from: Timvg on September 30, 2012, 15:33:31
Is goed zo. Veel mensen gaan nogal uit hun dak met bracing, wat er wel leuk uitziet, maar op een bepaald punt in feite niets meer gaat toevoegen. Kijk naar de alom geprezen Velodyne DD serie, noppes van bracing in die subs, en daar klaagt niemand over.
Ik pas in mijn kleine kistje,s niet eens bracing toe.Maar ik gebruik ook harder/stijver MDF.....
En van het weekend werd wel duidelijk dat het misschien niet eens nodig is.
Ik kreeg een nogal verrassend compliment van iemand die een zeer goed gebouwde kist met veel bracing heeft.
Mijn Jl,s lijken toch echt strakker te spelen.
Bij een unit van dit formaat zou ik persoonlijk wel iets bracen.


Over dat voorboren,ik boorde ook voor en toch splitte de MDF,zie me bandpass topic.
Denk dat Martijn de zachtste persing MDF heeft.
En daarom zijn kist beter wel zal bracen,niet over dreven ,zoals op de eerste blzd staat ong.

Martijnst1990

En weer een stukje verder, bracing klempt goed en heb ik verder vast gezet met houtlijm, staat nu te drogen. Terminals zitten er ook in. Alleen het front moet er nog op, moet ik dinsdag even doen want de schroeven zijn op en dan kan de woofer erin :)

Ben er stiekem toch wel een beetje trots op  ::)



JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Staaled

In de Fathoms zit niet meer bracing dan dat jij gebruikt.
1 plaat met gat halverwege.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

goed bezig,brace je de achterwand niet?,je zou er een strookje mdf tegenaan kunnen plakken in het midden.
want zo te zien maak je geen kruisbracing.

morca

Quote from: Hipster on September 30, 2012, 17:00:24
In de Fathoms zit niet meer bracing dan dat jij gebruikt.
1 plaat met gat halverwege.
Idd ik heb vd week nog even de layout zitten bekijken.
Niet veel bracing,ook niet veel inhoud trouwens.
Dat zo,n klein kistje zo hard gaat he  ;)
maar dat hard is bij jouw nu ook maar iets tov  :D

Timvg

Quote from: morca on September 30, 2012, 15:58:44
Ik pas in mijn kleine kistje,s niet eens bracing toe.Maar ik gebruik ook harder/stijver MDF.....
En van het weekend werd wel duidelijk dat het misschien niet eens nodig is.
Ik kreeg een nogal verrassend compliment van iemand die een zeer goed gebouwde kist met veel bracing heeft.
Mijn Jl,s lijken toch echt strakker te spelen.
Bij een unit van dit formaat zou ik persoonlijk wel iets bracen.


Over dat voorboren,ik boorde ook voor en toch splitte de MDF,zie me bandpass topic.
Denk dat Martijn de zachtste persing MDF heeft.
En daarom zijn kist beter wel zal bracen,niet over dreven ,zoals op de eerste blzd staat ong.

Idd, de nodige bracing op de nodige plaatsen maar ook niet meer dan dat.. Uiteindelijk verlies je enkel maar intern volume he  ;)

Plannen zijn hier een beetje gewijzigd, laten we zeggen dat ik een dedicated ruimte krijg voor m'n HT  :music:
Dus er komt sowieso een beamer. En heb het Sundown design aangepast aan de 6 JL's die ik niet verkocht kreeg. Achter de 3zit bank komt over de lengte vd muur een ondiepe subwoofer met drie woofers langs beide kanten, getuned op 11hz, met een max output van 108db op 10hz  :notify: Deze gaan dienen als extra ondersteuning onder de 40hz. Het leuke is dat er maar 700w nodig is om dit te bereiken, hoef ik geen fortuin uit te geven aan versterking.

morca

Ben beniewd Tim,komen de JL,s dan naast de grote 18 incher,s te spelen.

Ik had intern rekening gehouden met die kruisbracing qua inhoud voor Martijn,ivm de inhoud.
Ik zou als ik hem was nog wel een stukje mdf tegen de achterkant aanplakken,een strookje zeg maarmet de kopse kant erop plakken van ong 3 cm,geeft je achterwand wat steun,ach doe eens gek doe je er 2  ;) dat is imo wel een goed plan.
Denk dat deze unit met zijn Xmax van 30mm de kist aardig op ze flikker geeft ,om het maar zo te noemen  :D

Timvg

Ja de JL's gaan het de captivators het vuur aan de schenen (woofers?) leggen.  :D

Ik zou graag op termijn ook geschiktere kisten maken voor de captivators in een standaard 11hz tuning, volgens mij kan er zeker nog 3-4db winst behaald worden per sub. Maar dat wordt een lang proces van meten en simuleren om het precies goed te krijgen, rekening houdende met het feit dat er geen specs van de drivers beschikbaar zijn.


Timvg

Ander deel van deze ruimte, is een grote L vorm, en in de korte hoek (3m op 4m) gaat het dus allemaal gebeuren.

Martijnst1990

Quote from: morca on September 30, 2012, 21:41:50
Ben beniewd Tim,komen de JL,s dan naast de grote 18 incher,s te spelen.

Ik had intern rekening gehouden met die kruisbracing qua inhoud voor Martijn,ivm de inhoud.
Ik zou als ik hem was nog wel een stukje mdf tegen de achterkant aanplakken,een strookje zeg maarmet de kopse kant erop plakken van ong 3 cm,geeft je achterwand wat steun,ach doe eens gek doe je er 2  ;) dat is imo wel een goed plan.
Denk dat deze unit met zijn Xmax van 30mm de kist aardig op ze flikker geeft ,om het maar zo te noemen  :D
Jij bedoeld gewoon een smalle strook MDF net zo breed als de kist zelf zeg maar tegen de achterkant? Ben bang dat dat niet meer gaat lukken, gat van de huidige bracing is te klein om nog een brede strook door te krijgen :(

Gister hadden we het nog over de bracing en dacht ik dat het in eerste instantie helemaal niet nodig zou zijn omdat jij het ook niet hebt in dezelfde grootte kistjes, maar het leek mij toch wel handig om in ieder geval de magneet te ondersteunen met dit gewicht. Dus ik hoop dat het stevig genoeg zal zijn.

Morgen na het werk even snel nog wat schroeven halen om de front plaat vast te zetten, 's avonds laten drogen en dan dinsdag ochtend de woofer erin :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Ok ik dacht dat bij de maten ook de 2 plankje,s voor bracing zaten,en je in de gaten had wat ik bedoelde met kruis bracen.

Maar hij gaat evengoed wel goed klinken  ;)
Anders lijm je er een 2 achterpaneel tegenaan, als het niet naar wens is,dan is ie ook stevig zat  :D
Dus een probleem is er niet  ;)

Martijnst1990

Quote from: morca on September 30, 2012, 22:31:26
Ok ik dacht dat bij de maten ook de 2 plankje,s voor bracing zaten,en je in de gaten had wat ik bedoelde met kruis bracen.

Maar hij gaat evengoed wel goed klinken  ;)
Anders lijm je er een 2 achterpaneel tegenaan, als het niet naar wens is,dan is ie ook stevig zat  :D
Dus een probleem is er niet  ;)
Die 2 plankjes had ik er inderdaad ook wel bij, 1 daarvan is ook gebruikt als bracing ;) Maar met het kruis patroon uit de begin post word de magneet niet ondersteunt en dat leek mij in dit geval wel nodig. Toen zag ik het voorbeeld van de Fathom en heb ik het maar ongeveer net zo gedaan.

Maar zoals je zegt, mocht het echt nodig zijn kan ik altijd nog een tweede achterplaat er tegenaan lijmen. Eerst dinsdag maar is testen ;)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT