Overzicht van Alle DIY sub,s van ons forum & Hulp nodig met bouwen,vraag het ons

Started by morca, January 19, 2012, 01:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MVG

Quote from: morca on September 19, 2012, 23:20:54
Jij bedoelt de 12W0,die heb ik pas in me neef in de auto gehoord op me ouwe set.
Klinkt best goed hoor,met zijn 100 watt rms heeft ie wel genoeg aan een hypex die ook 100 watt rms leverd.
Goeie keuze voor weinig geld,want die goedkope JL,s leveren niet veel of niks aan laagouput in.
Hij kan alleen iets minder hard als mijn W3,verder,s de SQ en SPL,echt zeer goed voor die 130 euro.
Koop je er later nog eens 1 bij,voor dat geld bouw je niet snel een beter systeem.
Jammer is alleen dat die hypex geen dsp heeft,maar die 100 euro kan je er later nog eens inversteren.
Die hypex maakt het wel een beter ,stabieler aangestuurd systeem, goeie keuze heb je zelf al gemaakt  ;)

Kijk eens aan! Thanks! Van zo een antwoord wordt ik wel blij!  ;D Ik zal me eens wat in gaan lezen in de materie, voor zo'n relatief klein bedrag wil ik wel aan de knutsel! Als het dan bevalt kan ik altijd nog gaan sparen voor het echte werk! Zal niet op korte termijn gaan gebeuren, maar ik PM je tegen die tijd wel voor wat vragen mbt kast inhoud en dergelijke  ;D

Timvg

Quote from: Martijn90 on September 19, 2012, 23:07:35
.. een plate amp vind ik toch een stuk praktischer en die is direct gemaakt voor een sub, dus met fase, crossover etc.

Dat kan de minidsp ook hoor ;)

morca

Quote from: MVG on September 19, 2012, 23:28:02
Kijk eens aan! Thanks! Van zo een antwoord wordt ik wel blij!  ;D Ik zal me eens wat in gaan lezen in de materie, voor zo'n relatief klein bedrag wil ik wel aan de knutsel! Als het dan bevalt kan ik altijd nog gaan sparen voor het echte werk! Zal niet op korte termijn gaan gebeuren, maar ik PM je tegen die tijd wel voor wat vragen mbt kast inhoud en dergelijke  ;D
Echte werk.....als je er nog eens 1 bij zet later sta je al versteld van de SQ,SPL/prijsverhouding.
en wat ben je dan kwijt voor 2 stuks,600 a 700,gaat best hard en strak ondanks die 100 watt.
Is me wel vaker opgevallen bij JL,ook die goedkope spelen nog steeds als een echt JL,erg goed.

morca

Quote from: Timvg on September 19, 2012, 23:33:23
Dat kan de minidsp ook hoor ;)
Dat is een feit,maar het gaat mij om de stabiliteid vd DS8 ,ik hoop dat ie het aankan.
Maar bij een mooie Crown zal er ook geen probleem in de aansturing zijn  :music:

MVG

Quote from: morca on September 19, 2012, 23:34:19
Echte werk.....als je er nog eens 1 bij zet later sta je al versteld van de SQ,SPL/prijsverhouding.
en wat ben je dan kwijt voor 2 stuks,600 a 700,gaat best hard en strak ondanks die 100 watt.
Is me wel vaker opgevallen bij JL,ook die goedkope spelen nog steeds als een echt JL,erg goed.

:clapping: Ik krijg er zin in! Ik zal maar eens wat geld vrij gaan maken en de vriendin lief aankijken want ik wordt nu toch wel erg nieuwsgierig!

(mochten jullie je afvragen waarom ik om die paar centen zit te zeuren, vriendinlief is soon to be vrouwlief  :inlove:, dus de wat grotere uitgaves, zeker mbt mijn hobby staan daarom op dit moment en komende periode op een héél laag pitje)

Martijnst1990

Quote from: Timvg on September 19, 2012, 23:33:23
Dat kan de minidsp ook hoor ;)
Dat is waar.. Dan blijft alleen mijn argument staan dat een plate amp mooi in de kast verwerkt kan worden en dus geen losse versterker erbij :D Kan het niet anders, geen probleem natuurlijk. Maar ik zeg het nogmaals, een plate zou voor mij wel het mooiste uitkomen :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Quote from: Martijn90 on September 19, 2012, 23:45:42
Dat is waar.. Dan blijft alleen mijn argument staan dat een plate amp mooi in de kast verwerkt kan worden en dus geen losse versterker erbij :D Kan het niet anders, geen probleem natuurlijk. Maar ik zeg het nogmaals, een plate zou voor mij wel het mooiste uitkomen :)
plus dat de dempingsfactor 1000 is bij de hypex,heb je het 2 keer voorelkaar  :music:

knubbe

Quote from: MVG on September 19, 2012, 23:44:16
:clapping: Ik krijg er zin in! Ik zal maar eens wat geld vrij gaan maken en de vriendin lief aankijken want ik wordt nu toch wel erg nieuwsgierig!

(mochten jullie je afvragen waarom ik om die paar centen zit te zeuren, vriendinlief is soon to be vrouwlief  :inlove:, dus de wat grotere uitgaves, zeker mbt mijn hobby staan daarom op dit moment en komende periode op een héél laag pitje)

Gefeliciteerd !
Ik heb in mijn topic een boodschappenlijstje bijgehouden; http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=71372.0
Kan dus nog goedkoper als je voor gesloten gaat. Ik zou de markt hier een beetje in de gaten houden, komt vaak genoeg mooi spul voorbij wat nauwelijks/niet gebruikt is voor een prima prijs ! Kan je toch weer net iets beters bouwen voor hetzelfde bedrag.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Staaled

Quote from: Martijn90 on September 19, 2012, 23:07:35
Doe XTi draait als het goed is zelfs op 2 ohm volgens de specs, dus 3 moet dan ook kunnen lijkt me. Eerlijk gezegd hoop ik wel dat de Hypex wat word, een plate amp vind ik toch een stuk praktischer en die is direct gemaakt voor een sub, dus met fase, crossover etc.
Crossover doe je als het goed is reeds in je processor en in alle andere opzichten biedt een XTi2 je meer dan een plate amp.
PEQ ,delay (hetzelfde als fase), high pass/low pass filtering , shelving enz.
Je hebt geen externe DSP meer nodig, zo is mijn ervaring.
Bovendien kun je met de 1002 altijd nog een tweede sub aansluiten. :devil:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Martijnst1990

Quote from: Hipster on September 20, 2012, 09:49:54
Crossover doe je als het goed is reeds in je processor en in alle andere opzichten biedt een XTi2 je meer dan een plate amp.
PEQ ,delay (hetzelfde als fase), high pass/low pass filtering , shelving enz.
Je hebt geen externe DSP meer nodig, zo is mijn ervaring.
Bovendien kun je met de 1002 altijd nog een tweede sub aansluiten. :devil:

Crossover word inderdaad in de receiver geregeld, op de sub moet die zo hoog mogelijk of uit staan, maar als die er niet op zit doet dat er natuurlijk niet toe.

Alleen heb ik zelf al een externe DSP, dus zonde om extra te betalen bij de versterker. Nu zag ik ook de Crown XLS2000, die heeft volgens mij geen DSP en levert 2x1050 watt op 2 ohm, lijkt mij dan ook geschikt. Staat er nu 1 op MP voor 249.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Staaled

De Crowns,zoals meeste PA amps, hebben trouwens fan(s) ter koeling.
De mijne is nog nooit hoorbaar aangesprongen, maar het kan dus storend zijn.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Martijnst1990

Quote from: Martijn90 on September 19, 2012, 23:14:17
Heb in ieder geval ook het mailtje even naar Hypex zelf gestuurd, meerdere antwoorden zijn sowieso nooit verkeerd natuurlijk.

Reactie van Speakerland is dat ik het beter aan Hypex zelf kan vragen, reactie van Hypex zelf is er helaas nog niet.

Quote from: Hipster on September 20, 2012, 10:29:25
De Crowns,zoals meeste PA amps, hebben trouwens fan(s) ter koeling.
De mijne is nog nooit hoorbaar aangesprongen, maar het kan dus storend zijn.
Dat is waar, maar ik kan me voorstellen dat die fans pas aangaan bij wat meer belasting en ik verwacht dat het geluid dan word overstemd door de sub. Hoop ik althans :D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

RubenV.

Mooie plannen weer Martijn! Ik ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat. Na mijn recentelijke bezoek aan Cinemike begrijp ik precies wat je bedoelt met het sublaag dat je echt voelt.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

nielvm

Ik heb eens voor de fun wat zitten berekenen. Kunnen jullie eens nakijken en kritiek geven? Dingen die ik over het hoofd zie?

Roze lijn: Dayton titanic 15", 200liter vented, getuned op 19.8hz, 400 watt
Groene lijn: Dayton HO 18", 250liter vented, getuned op 19hz, 400watt
Donkerblauw: Stereo integrity 18",  250 liter vented, getuned op 16hz, 800watt
Lichtblauw: Stereo integrity 18", 200liter sealed, 600watt

TFM:

Maximale SPL

Cone excursion

Group delay
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Martijnst1990

Update qua versterker. Ik denk dat ik voor de Crown XLS200 ga, levert 1050 watt bij 2 Ohm of 650 bij 4 ohm. Nieuwprijs van €535,- en kan hem nu tweedehands kopen voor €249,-. Lijkt mij een mooie deal.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Former member 78

Mochten er nog zelfbouwers 2 erg leuke woofers zoeken, heb 2 18'' Beyma's.
Samen voor €350,-

Zijn te koop omdat ik over ben gegaan op surround, en dat het anders net iets te gek wordt voor in de
woonkamer :)

morca

Quote from: Martijn90 on September 21, 2012, 20:25:31
Update qua versterker. Ik denk dat ik voor de Crown XLS200 ga, levert 1050 watt bij 2 Ohm of 650 bij 4 ohm. Nieuwprijs van €535,- en kan hem nu tweedehands kopen voor €249,-. Lijkt mij een mooie deal.
Volgens die grafiek die ik altijd hanteer,kom je op een goeie 850 watt uit op 3 ohm load,net boven optimale aanstuuring en net onder teveel.  ;)
Zeer goeie keuze Martijn,zoiets zo ik zelf ook doen ipv de hypex
denk namelijk omdat er 2 eindstrappen parralel staan de DS, 3 ohm met zijn dips niet fijn vind

morca

Quote from: ArjanR1 on September 21, 2012, 20:43:07
Mochten er nog zelfbouwers 2 erg leuke woofers zoeken, heb 2 18'' Beyma's.
Samen voor €350,-

Zijn te koop omdat ik over ben gegaan op surround, en dat het anders net iets te gek wordt voor in de
woonkamer :)
Jammer Dat je niet gaat bouwen,ik zag je project al tegemoed.
Succes met de verkoop  :thumbs-up:

Martijnst1990

Quote from: morca on September 21, 2012, 22:26:55
Volgens die grafiek die ik altijd hanteer,kom je op een goeie 850 watt uit op 3 ohm load,net boven optimale aanstuuring en net onder teveel.  ;)
Zeer goeie keuze Martijn,zoiets zo ik zelf ook doen ipv de hypex
denk namelijk omdat er 2 eindstrappen parralel staan de DS, 3 ohm met zijn dips niet fijn vind
Dit leek mij inderdaad ook de veiligere keuze, en zo'n Crown is ook niet echt zo'n lelijke typische PA versterker :) Nu alleen nog even de reactie afwachten of hij verstuurd kan worden, versterker staat namelijk in zuid Limburg.

Dan ook maar snel aan een gesloten kistje beginnen en het feest kan beginnen, ben echt ontzettend benieuwd :D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Quote from: Martijn90 on September 21, 2012, 22:40:16
Dit leek mij inderdaad ook de veiligere keuze, en zo'n Crown is ook niet echt zo'n lelijke typische PA versterker :) Nu alleen nog even de reactie afwachten of hij verstuurd kan worden, versterker staat namelijk in zuid Limburg.

Dan ook maar snel aan een gesloten kistje beginnen en het feest kan beginnen, ben echt ontzettend benieuwd :D
oh ja de maten....zondag goed?,ben net thuis morgen druk,misschien kan ik nog even kijken.

morca

Quote from: nielvm on September 21, 2012, 19:36:49
Ik heb eens voor de fun wat zitten berekenen. Kunnen jullie eens nakijken en kritiek geven? Dingen die ik over het hoofd zie?

Roze lijn: Dayton titanic 15", 200liter vented, getuned op 19.8hz, 400 watt
Groene lijn: Dayton HO 18", 250liter vented, getuned op 19hz, 400watt
Donkerblauw: Stereo integrity 18",  250 liter vented, getuned op 16hz, 800watt
Lichtblauw: Stereo integrity 18", 200liter sealed, 600watt

TFM:

Maximale SPL

Cone excursion

Group delay

Oei dat is een vraag die ik niet direct kan beantwoorden,omdat ik de groep delay niet zekers weet.
Plus er komen zoveel dingen bij kijken ,luchtsnelheden,poortresonantie,s.
Ik opperde het pas op het ZBA forum,de bandpass nog eens nabouwen werd me geadviseerd,waarom zoek ik even woordelijk op  ;)

Tom Magielse de ontwerper:
Je kunt ook zonder simulaties wel een beetje inschatten wat er aan de hand is. Als je een Qts van 0.4 - 0.5 hebt, krijg je een afstemming op fs of iets lager, en een kastvolume van ongeveer Vas of iets groter. We krijgen dus een kast van omstreeks 150 liter, afgestemd onder de 22 Hz. Het -3 dB punt komt fan in de buurt van 20 Hz. Dat zou prima gaan, maar .. bij een grote volume-verplaatsing van de driver krijg je bij zo'n afstemming een erg grote poortdiameter, en dan gaan de pijpen langzaam aan op orgelpijpen lijken...
Bij de bandpass liggen de verhoudingen wat prettiger, omdat die voor dezelfde f-3 hoger kan worden afgestemd, met iets minder extreme poorten als gevolg. Dat is nu precies één van de voordelen van de bandpass.

Martijnst1990

Quote from: morca on September 21, 2012, 22:44:10
oh ja de maten....zondag goed?,ben net thuis morgen druk,misschien kan ik nog even kijken.
Nee hoor, zo bedoel ik het helemaal niet! Neem de tijd :) Die versterker is er toch nog niet en als die er al wel was heeft het nog geen haast.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Timvg

Ik heb wel nog een ontwerp liggen voor een 10hz gepoort monster (350l) i.c.m. een sundown audio 18" (€550) driver.

Met een geschikte amp (2000w) en DSP geeft ie zomaar 108db zonder roomgain vanaf 10hz

morca

Quote from: Timvg on September 21, 2012, 23:04:22
Ik heb wel nog een ontwerp liggen voor een 10hz gepoort monster (350l) i.c.m. een sundown audio 18" (€550) driver.

Met een geschikte amp (2000w) en DSP geeft ie zomaar 108db zonder roomgain vanaf 10hz
Houd wel in de gaten dat ,als ik me goed herrinder de resonantie vd poort binnen die 80 hz ligt.
En je daar bij een bandpas geen last van hebt,ik heb me weer even laten informeren ,omdat ik wilde gaan bouwen.

Maar ik ga de sub,s stacken in de hoek,of 1 aan de hele andere kant testen.
Die ene op de lange muur in het midden is niet wat,moet beter kunnen klinken.

nielvm

De poort had ik nog niet berekend, zal ik nog eens doen.

OP zich wel interessante drivers, die nieuwe van stereo integrity.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X