Overzicht van Alle DIY sub,s van ons forum & Hulp nodig met bouwen,vraag het ons

Started by morca, January 19, 2012, 01:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


Martijnst1990

Quote from: morca on September 18, 2012, 17:23:16
Ik denk dat je aan een XTI van crown moet denken Martijn,kijk vanavond nu even eten en wassen  :D
Doe rustig aan, subje blijft wel even staan :D Jammer dat ik hem toen niet van Davey heb gekocht ;)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

MVG

Quote from: nielvm on September 18, 2012, 15:51:52
Met jouw budget kan je zelf een bk monolith+ nabouwen...

Je bedoelt dus 500 a 600 euro? Dat klinkt interessant zeg! Heb vanmiddag gegoogled op de unit die gebruikt wordt in de monolith+ waarbij ik per toeval je topic stuitte op een ander forum. Ik ga er even vanuit dat jij dat bent, want ts heet ook nielvm.. Mooi gedaan overigens!

Is de monolith+ ook geschikt voor muziek of is dat echt een HT sub? Of eventueel een gesloten versie bouwen dan..

nielvm

Een monolith is een typische film subwoofer. Als je je sub vaak gebruikt voor muziek, is een sealed ontwerp misschien wat meer aangeraden.

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

MVG

Thanks!

Wellicht dat ik tzt dan ook aan zelfbouw zal denken, ipv er een te kopen.

nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

MVG

Dat geloof ik graag! Zeker als het voor dat budget kan! Als ik een eigen HT ga maken, ooit, dan is zo een monolith+ kloon natuurlijk wel super! Lijkt me dat deze meer filmbeleving geeft dan een xlls400 of een svs van vergelijkbaar budget (instap svs is zo een 599,- of 699,- denk ik)

En ook die monolith+ lijkt me nog redelijk makkelijk te bouwen als eerste project?

nielvm

Heb de xxls400 ook gehad. De monolith is voor films toch nog wel een stapje hoger hoor.

Hem bouwen is niet zo moeilijk. Je moet wel beschikken over enkele standaard houtbewerking tools (of iemand kennen die er heeft).
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X


nielvm

Nog een vraagje:


Bij het gebruik van een dsp, is het uit den boze om bepaalde frequentiegebieden te liften. Met mijn DIY monolith+ zit er echter een parametriq eq ingebouwd die een bepaald gebied gaat boosten (ik weet zelfs niet welk gebied dit standaard is). Waarom kan dit dan weer wel?

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Beter van te dempen indien mogelijk. Boosten kan het inputsignaal oversturen (clippen) en dat wil je vermijden. Niet dat het kwaad kan, maar het klinkt nergens naar.

nielvm

Interpreteer ik het dan juist? Zoals bijvoorbeeld met de jl audiow13 in de startpost?

Je berekent een kist voor deze driver die voldoende spl creeert bij bv 15hz dan ga je met een dsp ervoor zorgen dat de rest van het frequentieverloop zo vlak mogelijk verloopt. Ook al heeft de 15 hz 10db verschil met 40hz, zolang je voldoende spl hebt, kan je de subwoofer heel diep tunen? Is het zo dat sommigen hier 10hz halen met een relatief bescheiden subwoofer?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Dat is volgens mij een heel goeie methode. Natuurlijk wel opletten dat de sub op die lage frequencies de gewenste output kan geven.

nielvm

Met de voorgestelde jl audio 13w3v3-4 driver krijg ik echter weinig output onder 20hz. Met mijn berekeningen in winisd begrijp ik niet goed waarom dit zo'n goede driver is.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

In room is altijd een ander verhaal dan zonder room gain (simulatie).. Hangt een beetje van de kamer af hoeveel gain er is, maar in bepaalde kamers is 8-10db onder de 20hz geen uitzondering..

Voor grotere kamers zal je moeten uitkijken naar meedere of grotere drivers

nielvm

Is het dan aan te raden om een ontwerp te maken die onder 20hz langzaam zakt, in plaats van een ontwerp die tot 15hz strak blijft. In het tweede geval zou je toch moeten beginnen dempen vanwege de room gain?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Maar dan hou je wel een pak meer reserve over, en reserve is nooit slecht.

nielvm

Ok duidelijk.

Kan iemand mij dan nog uitleggen waarom de JL drivers zo in trek zijn? Als ik ze simuleer, komen ze niet echt beter uit dan andere merken. Of moet je bij een subwoofer ook rekening houden met "klankkleur" zoals bij gewone speakers?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Timvg

Ze zijn erg goed gebouwd (lange levensduur) en presteren volgens opgegeven, dit kan bij goedkopere merken wel eens varieren

Martijnst1990

JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

nielvm

Was zeker niet mijn bedoeling  ;)

Probeer het allemaal maar wat beter te begrijpen... ;)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Martijnst1990

Quote from: nielvm on September 19, 2012, 15:18:38
Was zeker niet mijn bedoeling  ;)

Probeer het allemaal maar wat beter te begrijpen... ;)
Weet ik ;)

Ben mezelf ook aardig aan het inlezen, toch wel interessant dit :) Hoewel ik er waarschijnlijk al gauw weer klaar mee ben als mijn sub eenmaal staat en speelt, kan niet wachten :D

Denk dat ik dat WinISD ook maar eens download om te kijken wat er qua maat gesloten kist uit komt voor mijn JL. Staan wel maten in het boekje, maar ik kan me voorstellen dat dat echt voor de auto is, of maakt dat niet uit? Zou wel lekker zijn als die maat goed is, want die is lekker klein :D

Van het weekend maar is op mijn gemak kijken en dan ga ik denk ik toch maar vast een gesloten kist (proberen) te bouwen, ipv de gepoorte te gebruiken.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Timvg

Quote from: Martijn90 on September 19, 2012, 16:20:55
Weet ik ;)

Ben mezelf ook aardig aan het inlezen, toch wel interessant dit :) Hoewel ik er waarschijnlijk al gauw weer klaar mee ben als mijn sub eenmaal staat en speelt, kan niet wachten :D

Denk dat ik dat WinISD ook maar eens download om te kijken wat er qua maat gesloten kist uit komt voor mijn JL. Staan wel maten in het boekje, maar ik kan me voorstellen dat dat echt voor de auto is, of maakt dat niet uit? Zou wel lekker zijn als die maat goed is, want die is lekker klein :D

Van het weekend maar is op mijn gemak kijken en dan ga ik denk ik toch maar vast een gesloten kist (proberen) te bouwen, ipv de gepoorte te gebruiken.

Bij gesloten is  het in mijn ogen een goed idee om bij het maximaal vermogen net op de xmax uit te komen. Dit kan je simuleren in winisd.

Martijnst1990

Quote from: Timvg on September 19, 2012, 16:36:59
Bij gesloten is  het in mijn ogen een goed idee om bij het maximaal vermogen net op de xmax uit te komen. Dit kan je simuleren in winisd.
Thanks. Winisd is helemaal nieuw voor mij, dus ga van het weekend is het 1 en ander proberen, kom ik er niet uit weet ik dit topic te vinden :D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

morca

Om even op de laatste paar berichten terug te komen,een JL klinkt in een 'te' kleine kist veel strakker sneller en directer.
Ik weet dat WINisd iets zegt ,maar dat klopt niet,Tim zijn dsp verhaal klopt.
Ik heb verschillende kisten getest,de afval na dsp is niet echt anders bij een kleine kist,dat zegt de berekening alleen.

Na 20 jaar JL bouwen weet ik echt wel hoe ze het beste klinken,kist niet te groot maken,en het belangrijkste koop een goeie amp erbij met een goeie voeding en dempingsfactor.

Martijn doe mij een plezier,ik geef je maten door,dan gaat ie het het beste doen,ga niet prutsen met dat prog,dan krijg je teveel variabelen waar je zelf nog geen kijk op hebt.
Ik heb geen grote kist met unit staan,anders kon je dat ook nog horen.
We moeten een datum prikken,alhoewel die JL heb ik je zonder te horen overgehaalt.... en W7 zelfs  :thumbs-up:  :thumbs-up:  :thumbs-up:  :thumbs-up:  :D