Overzicht van Alle DIY sub,s van ons forum & Hulp nodig met bouwen,vraag het ons

Started by morca, January 19, 2012, 01:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Quote from: Timvg on August  7, 2012, 19:16:42
Dat soort frequenties zit overal hoor; de wagen, de trein, zelfs in huis (vrachtwagen die langsrijdt..), ventilatoren, wasmachines.. niet allemaal in dezelfde mate, maar aanwezig is het. Voor die één of twee films per week.. I'll risk it  ;)
Klopt Tim,sinds ik de set boven zo heb staan,hoor ik wel een een auto of ander laag geluid de straat inkomen,maar dan zijn het de sub,s.
Soms ook wel een auto  :D

Of achtergrond sublaag vd tv/film denk ik dat me neef eraan komt rijden die een JL in de auto heeft .
Soms klinkt het heel ver,net of het aan komt rijden ,maar dan komt het uit de sub,s op me kamer.

Timvg

De Tempest is niet langer leverbaar hoeveelheid die ik in gedachten had, dat was zowat de enige driver die binnen budget bleef rekening houdend met de hoeveelheid.. terug naar het gepoorte ontwerp dus  ;)

Martijnst1990

Zoals sommige weten wil ik zelf binnen niet al te lange tijd ook begin met een zelfbouw sub. Nu zie je (vooral bij car audio) verschillende soorten van bass reflex behuizingen. De standaard ronde bass poort of een bass sleuf. Iemand die zo kan vertellen wat het verschil is? Ik heb het idee dat dit bij car audio veel meer voorkomt als HT en vroeg mij af of daar een reden voor is.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT


Martijnst1990

Ben nog aan het orienteren, was meer een algemene vraag ;) Zou gepoort geen goede optie zijn volgens jou?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT


Martijnst1990

Quote from: morca on September 16, 2012, 22:56:59
jawel,naast een gesloten  ;)
Duidelijk ;) Maare.. jij als sub kenner hebt geen antwoord op de vraag? :D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

nielvm

Heb voorlopig nog geen concrete plannen, maar wat voor een DIY subwoofer zouden jullie mij aanraden? Ben op zich nog zeer tevreden van mijn huidige DIY monolith+, maar het begint stilaan te kriebelen om weer iets te bouwen. Alles is dus nog zeer voorbarig en hypothetisch:

- 100% film, met uitzonderlijk eens een concert
- grootte van subwoofer maakt weinig uit, moet natuurlijk nog "handelbaar" zijn
- Beperkt budget (500-700€?)
- Ben al in het bezit van een behringer dsp



Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

Quote from: Martijn90 on September 17, 2012, 08:58:34
Duidelijk ;) Maare.. jij als sub kenner hebt geen antwoord op de vraag? :D
Begin met een gesloten zou ik zeggen,pas nog contact met de ontwerper vd bandpass gehad.
Hij rade mij aan nog een bandpass ipv een gewone gepoorte te bouwen.

In jouw geval moeilijk zeggen wat je moet doen  ;)

Gepoort geeft meer gain bij film,maar ik zou er geen 2 van willen hebben staan zeg maar .  :D

nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Martijnst1990

Quote from: morca on September 17, 2012, 17:29:23
Begin met een gesloten zou ik zeggen,pas nog contact met de ontwerper vd bandpass gehad.
Hij rade mij aan nog een bandpass ipv een gewone gepoorte te bouwen.

In jouw geval moeilijk zeggen wat je moet doen  ;)

Gepoort geeft meer gain bij film,maar ik zou er geen 2 van willen hebben staan zeg maar .  :D
Duidelijk, thanks ;)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Martijnst1990

En uiteraard gaan er hier weer dingen sneller als gepland.. De subwoofer is er al (inclusief op maat gemaakte kist volgens specs van de fabrikant) alleen zal die kist waarschijnlijk niet goed zijn voor thuis gebruik. Probleem is alleen dat momenteel het budget even op is (want ik moet natuurlijk weer wat duurders kopen dan de bedoeling was) dus hij moet nog even werkloos in een hoek staan tot er geld is voor een geschikte versterker.

Het zou in eerste instantie een JL 13w3 worden, toen kwam ik een 12w6 op het oog die helaas al verkocht was en nu is het een 12w7 geworden  ::) Nadeel aan een grote dure woofer is dat er een zware dure versterker bij moet, waardoor het totaal dus alleen maar meer word, maar ik doe het liever in 1 keer goed :D

Foto's:



En de kist, die is getuned op 32hz volgens fabrikant specs, maar ik begreep al van Marco dat dat nou niet echt ideaal is voor films:


Plan is om eerst een versterker te kopen (tenminste, eerst sparen :D) en hem dan eerst te testen met deze kist, want die is verder wel echt prachtig gebouwd, door een meubelmaker. Mocht dat nou echt niet lekker spelen met films zal er een gesloten kist komen.


Versterker tips zijn overigens meer dan welkom!
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Timvg


Martijnst1990

Quote from: Timvg on September 18, 2012, 12:34:37
gewoon de poort tijdelijk dichtmaken ;)
Oja, ik wilde inderdaad nog vragen of dat een optie was :D Bedankt ;)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Timvg

Wel zien dat ie goed luchtdicht is, anders kan je nare bijgeluiden krijgen. DSP had je reeds besteld geloof ik he? Dan nog een gepaste amp en je kan gaan!  ;)

Martijnst1990

Luchtdicht moet inderdaad wel lukken, ga ik tegen die tijd eens proberen. DSP is inderdaad besteld, toevallig krijg ik echt nét een mailtje dat hij onderweg is.

Inderdaad alleen nog een versterker, heb er op zich al 1 op het oog, alleen hoop ik dat ik toch nog iets goedkopers kan vinden wat wel stabiel en krachtig genoeg is.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Martijnst1990

Qua versterker vind ik het trouwens erg moeilijk. Het is een 1000 watt rms 3Ohm subwoofer. Moet ik dan kijken naar een versterker die stabiel 2 Ohm of stabiel 4 Ohm speelt?

Op MP heb ik bijvoorbeeld een Crown XLS2000 gevonden en die levert 2x 1050 watt op 2 ohm of 2100 watt gebrugd op 4 ohm. Crown is een goed merk lees ik, specs lijken me ook goed? En leuk geprijsd.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Timvg

2 ohm stabiel sowieso. Je zal dan ook maar één kanaal van de versterker kunnen aanspreken, maar indien je er ooit nog een tweede bijneemt heb je dan wel meteen genoeg versterker  :turn:

Martijnst1990

Was ik al een beetje "bang" voor :D Vind het zonde om een versterker te kopen waarvan 1 kanaal sowieso niet gebruikt zal worden (een tweede hoop ik toch echt niet nodig te hebben :D), maar dat is dan niet anders. Dus ik moet kijken voor een 2Ohm stabiele versterker die zo'n 750-1000 watt levert bij 2Ohm. Ben jij toevallig bekend met de Crown XLS2000?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

MVG

Wow wat een woofer zeg!

Ik zou ooit ook nog wel eens zelf wat willen bouwen. Als ik het hier op dit forum zo lees moet dat veel beter presteren voor het geld dan dat je er een van een commercieel merk koopt!

Maar voor 500 - 600 is niet echt iets te bouwen denk ik? Althans niet iets wat kan concurreren met bijvoorbeeld een BK of SVS uit hetzelfde prijssegment?

Zou er graag eens een horen, zo een zelfbouw sub!

Martijnst1990

Quote from: MVG on September 18, 2012, 14:58:06
Wow wat een woofer zeg!

Ik zou ooit ook nog wel eens zelf wat willen bouwen. Als ik het hier op dit forum zo lees moet dat veel beter presteren voor het geld dan dat je er een van een commercieel merk koopt!

Maar voor 500 - 600 is niet echt iets te bouwen denk ik? Althans niet iets wat kan concurreren met bijvoorbeeld een BK of SVS uit hetzelfde prijssegment?

Zou er graag eens een horen, zo een zelfbouw sub!
Ik ben ook nog helemaal nieuw in het bouwen. Maar voor dat geld kan je volgens mij zeker wel iets bouwen wat concurreert met BK of SVS. Mijn subwoofer word bijvoorbeeld gebruikt in de JL Audio Fathom F112 (als ik me niet vergis?) en die heeft een adviesprijs van $2700,- (geen idee wat hij in Nederland moet kosten, maar tweedehands nog bijna €2000,-). Ik ben voor mijn sub + versterking + DSP ongeveer €1000,- kwijt.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

MVG

Het is de moeite waard om zeg maar 300 a 400 euro meer uit te geven, en een écht goede sub te hebben? Ik ben er ook nieuw in, en speel nog niet eens met een subwoofer. Ik heb zoveel plannen haha. Ik kijk  nog film in stereo, maar zou bij film en soms bij muziek wel wat meer oomph willen hebben. Jij hebt toch ook een BK gehad? Ik heb sowieso nog nooit een BK of SVS gehoord. Velodyne wel, en dat vond ik zeeer goed!

Martijnst1990

Quote from: MVG on September 18, 2012, 15:07:14
Het is de moeite waard om zeg maar 300 a 400 euro meer uit te geven, en een écht goede sub te hebben? Ik ben er ook nieuw in, en speel nog niet eens met een subwoofer. Ik heb zoveel plannen haha. Ik kijk  nog film in stereo, maar zou bij film en soms bij muziek wel wat meer oomph willen hebben. Jij hebt toch ook een BK gehad? Ik heb sowieso nog nooit een BK of SVS gehoord. Velodyne wel, en dat vond ik zeeer goed!
Heb zelf nu een XTZ 12", 300 watt subwoofer, nooit BK gehad helaas. Het is ook maar net wat voor sub je precies wilt. Ik wil echt een film sub die echt voelbaar laag kan produceren, maar was in eerste instantie ook niet van plan er zoveel aan uit te geven. Persoonlijk vind ik een sub echt onmisbaar bij films, bij muziek gebruik ik mijn huidige sub niet.

In The Chamber of Dreams heb ik ook een Velodyne gehoord (DD18) en was daar zó van onder de indruk dat ik ook een sub wil die voelbaar laag kan produceren :D Uiteraard zal het nooit zo worden als in CoD, want die is sowieso perfect ook qua akoestiek en dat is het bij mij zeker niet en het volume ligt bij mij ook iets lager :D

Maar om je vraag te beantwoorden of het echt waard is om 300-400 meer uit te geven kan ik je niet zeggen, is erg persoonlijk denk ik en wat je met je subwoofer wilt bereiken.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

MVG

Thanx voor je antwoord! Bij mij zou het zijn om de fronts wat ondersteuning te geven. Bij muziek is het niet direct nodig, ze gaan tot 35hz, maar als er informatie op de disc staat die onder die 35hz wil ik het eigenlijk wél horen.

Ach er zijn nog zoveel wensen haha. Het lijkt me wel erg veel voldoening geven om er zelf een te bouwen en dat het dan goed klinkt!

Succes verder met de bouw! Aan de unit zal het in ieder geval niet liggen denk ik zo  ;D

nielvm

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X